Bokbingo - Våren 2019

Fråga! Är Jag är Malala tillräckligt rosa för att räknas till en rosa bok?

9789187785894_200x_jag-ar-malala-flickan-som-stod-upp-for-ratten-till-utbildning-och-skots-av-talibanerna
Ja, det tycker jag :)
 
Jag har lyssnat på Love and Freindship av Jane Austen och den hamnar i rutan för en bok med kärlek i titeln. Det är en kort brevroman och ett av Austens tidigare verk, om jag förstått det hela rätt så var hon bara 15 år gammal när den gavs ut. Vass, klarsynt och alltid lika humoristisk :love:


buke_bokbingo_by_liminalitet_dd34gtg-fullview.jpg
 
Kryss på bok med omslag som är värt att sätta på väggen! Alltså jag gjorde en efterlysningstråd om den här boken för ett par år sedan, jag mindes bara att det var den vackraste bok jag sett på länge och att jag ville läsa den bara därför :D När jag fick reda på att det var Hanna Hellquists En tryckare på Blue Moon Bar som var det finaste jag sett blev förväntan desto större, jag älskar hennes texter.

Efter ha läst lite sporadiskt i den under åren som gått, samt tvångsmatat sambon med mina favoritkrönikor, så kändes det lockande att läsa alla 751 sidor från början till slut. Det är en ständig balansgång mellan skratt, gråt, hopp och ilska och jag tycker hemskt mycket om det personliga språket, det är så distinkt att jag tror mig känna igen en av hennes texter var som helst. Och boken är ju fantastiskt vacker!

hanna_h_by_liminalitet_dd2hi8o-fullview.jpg


dd2hi9t-db55009e-a5b5-4aa1-936c-f3bc937f6e9e.jpg

Åh, den vill jag läsa snart. Har knappt haft någon relation till Hellquist förut, förutom att jag har läst något enstaka här och där, men nu har jag sett henne i Alla mot alla i några veckor och är lite förälskad tror jag.
 
Jag kryssar Read on Location med 13 little blue envelopes av Maureen Johnson. Den stod med på en lista över böcker som utspelar sig i Köpenhamn, där jag råkade befinna mig på konferens förra veckan. Och jadå, ett par kapitel utspelade sig där - dock var det slarvigt researchat av författaren, som jag skrev i boktråden, då huvudpersonen såg midnattssol i Köpenhamn och färjan från Tyskland till Rödby tog fyra-fem minuter. Men helt okej bok annars, den var rätt gullig.
 
Jag kryssar Read on Location med 13 little blue envelopes av Maureen Johnson. Den stod med på en lista över böcker som utspelar sig i Köpenhamn, där jag råkade befinna mig på konferens förra veckan. Och jadå, ett par kapitel utspelade sig där - dock var det slarvigt researchat av författaren, som jag skrev i boktråden, då huvudpersonen såg midnattssol i Köpenhamn och färjan från Tyskland till Rödby tog fyra-fem minuter. Men helt okej bok annars, den var rätt gullig.
Jag läste en amerikansk bok för länge sedan, minns inte namnet, där de åkte till Sverige. De skulle till Öland, så självklart tog de första bästa taxi från flygplatsen i Stockholm utan problem.
 
Åh, den vill jag läsa snart. Har knappt haft någon relation till Hellquist förut, förutom att jag har läst något enstaka här och där, men nu har jag sett henne i Alla mot alla i några veckor och är lite förälskad tror jag.

Ja, gör det! Den är så läsvärd, rekommenderar den till typ alla jag känner. Eller ja, jag rekommenderar Hellquist till alla jag känner :D Bokens omfång är ju något avskräckande för många.
 
Ja, gör det! Den är så läsvärd, rekommenderar den till typ alla jag känner. Eller ja, jag rekommenderar Hellquist till alla jag känner :D Bokens omfång är ju något avskräckande för många.

Ja, det är nog det som har gjort att jag faktiskt aldrig börjat läsa den på riktigt ;)

Såg just att det är Love Antell som formgivit boken förresten, kul!
 
bokbingo vår 2019 (5).png

Här är min bricka just nu. Avslutade Vera av Anne Swärd igår kväll och kände mest :confused::confused::confused:. Avskyr när böcker inte har ordentliga slut. Precis innan sade jag till min man att det skulle bli spännande att se hur författaren kunde knyta ihop alla lösa trådar på bara 11 minuter och han svarade att det kanske hon inte alls skulle göra. Och så blev det. En jättespretig historia med en massa antydningar och få avslöjanden.

Men ganska vackert språk. :)
 
Jag har varit lite splittrad senaste tiden och påbörjat massa böcker, men avslutat desto färre. Dock har barnen kommit upp i en ålder då kapitelböcker uppskattas och vi har precis läst ut en av mina barndomsfavoriter Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren.

9345F08B-53C5-4318-B331-49E6573D6675.jpeg
 
BINGO!

Jag har läst Stay With Me av Ayobami Adebayo och kryssar därmed "Bok där författarens för- och efternamn börjar på samma bokstav". Åh vad bra den var! :heart
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 31st March.PNG
    Bokbingo 31st March.PNG
    24,3 KB · Visningar: 7
Jag kryssar ”En bok som kommer på bio under 2019” med The woman in the window av A.J. Finn.

Apropå diskussionen ovan så beskrivs den som en psykologisk thriller :laugh: Huvudpersonen är en kvinna som på grund av svår agorafobi inte lämnat sitt hus på tio månader. Hon sitter och tittar på sina grannar i huset på andra sidan, dricker stora mängder alkohol och självmedicinerar.

En dag bevittnar hon något hemskt i ett av grannhusen. Problemet är bara att ingen tror henne, och frågan är om hon ens kan tro på sig själv?

Jag gillade den, lite långsam i början men man vill verkligen veta vad som egentligen hände. Både vad som hände eller inte hände i grannhuset, och vad som utlöste hennes fobi för att gå ut ur huset. Thriller är kanske lite att ta i, jag som är lättskrämd tyckte inte den car läskig eller obehaglig en enda sekund, däremot mysterisk och med en del anspänning.
 
Nytt kryss. Jag kryssar "One hit wonder" med en författare som, vad jag (och biblioteket) vet bara skrivit en bok.
Mikael Andersson - "Armlös, benlös men inte hopplös"

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1091213548.jpeg_1554221853430.jpeg


Jag brukar gilla att läsa såna här livsberättelser, men jag hade svårt att fokusera denna gång. Vet inte om det är boken eller stressen på jobbet som är orsaken. Författaren håller föreläsningar och de är mycket uppskattade.
 
Jag kryssar ”En bok som kommer på bio under 2019” med The woman in the window av A.J. Finn.

Apropå diskussionen ovan så beskrivs den som en psykologisk thriller :laugh: Huvudpersonen är en kvinna som på grund av svår agorafobi inte lämnat sitt hus på tio månader. Hon sitter och tittar på sina grannar i huset på andra sidan, dricker stora mängder alkohol och självmedicinerar.

En dag bevittnar hon något hemskt i ett av grannhusen. Problemet är bara att ingen tror henne, och frågan är om hon ens kan tro på sig själv?

Jag gillade den, lite långsam i början men man vill verkligen veta vad som egentligen hände. Både vad som hände eller inte hände i grannhuset, och vad som utlöste hennes fobi för att gå ut ur huset. Thriller är kanske lite att ta i, jag som är lättskrämd tyckte inte den car läskig eller obehaglig en enda sekund, däremot mysterisk och med en del anspänning.
Jag funderade på att läsa den, men den lät typ ordagrant som Kvinnan på tåget förutom agorafobin då. Har du läst den?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 998
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp