Bokbingo - Våren 2019

Hur bokstavligt ska kriterierna tolkas? Kom på att jag läst en bok med en kvinnlig polis nu i år. Poliser har ju ofta uniform men detta är om en amerikansk mordutredning och i alla fall i tv-serier brukar de då inte ha uniform på sig.

Jag tänker vad gäller att tolka reglerna så hellre lite fritt och att jag läser lite andra böcker än jag brukar än att tolka dem bokstavligt och inte hittar något jag gillar. Det här är väl mer ett sätt att få folk att läsa än att det delas ut pris för varje bingobricka. Så tänker jag. Men vet inte vad @Ceta säger? Men jag hade absolut tyckt att kvinnlig polis var något som fyller det kriteriet i alla fall.
 
Jag tänker vad gäller att tolka reglerna så hellre lite fritt och att jag läser lite andra böcker än jag brukar än att tolka dem bokstavligt och inte hittar något jag gillar. Det här är väl mer ett sätt att få folk att läsa än att det delas ut pris för varje bingobricka. Så tänker jag. Men vet inte vad @Ceta säger? Men jag hade absolut tyckt att kvinnlig polis var något som fyller det kriteriet i alla fall.
Absolut att en får tolka lite fritt emellanåt. Jag tycker dock det är roligare om folk utmanar sig själva lite, än att bara läsa samma böcker och genrer de alltid läser :)
Förra tråden var det exempelvis rätt många som kryssade vanliga romaner i ”romance-rutan” och det tycker jag blir lite synd ;)
 
Första krysset!
Boktitel med 6 eller fler bokstäver:
"Vasadrottningen. En biografi över Katarina Stenbock" av Karin Tegenborg Falkdal.

Vasadrottningen1.jpg


Gav mig två aha-upplevelser:
1.) Jag kommer faktiskt ihåg nånting från gymnasiet.
2.) Det är inte omöjligt att lära sig ordningen på de svenska kungarna - att kunna relatera dem till annan historia gör det roligare och jag kan fortfarande göra det.
 
Har någon tips på romaner som utspelar sig i Blekinge? Jag kommer förmodligen inte resa nån vart innan sommaren, åtminstone inte så jag hinner läsa en bok under tiden, så tips emottages tacksamt. Att pricka in kommunen eller orten i fråga blir nog knivigt, det är inte ett särskilt omskrivet län i skönlitteratur.

Jag har läst Johanna Limme men kan inte med deckare, det går bara inte. I övrigt är jag öppen för alla förslag.

Edit: Helst inte romaner om Karlskrona. Det är "långt" hemifrån för mig, Kristianstad är mer välbesökt i så fall.
 
Sjuka själar av Kristina Ohlsson utspelar sig i Kristianstad @Septicemia Beskrivs som skräck så ingen deckare iaf :D

Sen finns Nässlorna blommar av Harry Martinsson som utspelar sig i Blekinge :)

En dag ska jag berätta om mamma verkar fin, skriven av Karin Thunberg.

Sen finns även Ett ögonblicks verk av Anders Paulrud, Horntrollet av Per Odensten och Heavy metal murder av Lemmy Loot (gissa vart den utspelar sig :angel: )
 
Senast ändrad:
HUR gör man för att spara ner rutan för att kunna kryssa vartefter?

Första krysset: En genre jag vanligtvis inte läser: Hemligheten i Cornwall av Liz Penwick. Den rekommenderades i nån tidning och det var lång kö på bibblan, så lite förväntningar fanns ju. Men nej och åter nej. Motivering nedan:

Boken vill vara både spännande, romantisk och görauppmeddetförflutnainriktad. Alldeles för komplicerad intrig där huvudpersonen går och såsar och letar efter sig själv OCH en familjehemlighet samtidigt som hon trånar efter en bister karl; man förstår från första början hur allt ska sluta inklusive att hon löser familjens gåta... Dessutom är den på sina ställen irriterande dåligt översatt, typ: "Är det du som bor på slottet, kärlek?" Alltså översättes love med kärlek här. Flera andra exempel finns. :yuck:
 
Sjuka själar av Kristina Ohlsson utspelar sig i Kristianstad @Septicemia Beskrivs som skräck så ingen deckare iaf :D

Sen finns Nässlorna blommar av Harry Martinsson som utspelar sig i Blekinge :)

En dag ska jag berätta om mamma verkar fin, skriven av Karin Thunberg.

Sen finns även Ett ögonblicks verk av Anders Paulrud, Horntrollet av Per Odensten och Heavy metal murder av Lemmy Loot (gissa vart den utspelar sig :angel: )

Tusen tack! Harry Martinsson har jag läst för 100 år sedan, annars är det helt nya titlar för mig.:)

Vad spännande med skräck från Kristianstad, jag tror att jag har hållit i den där boken på någon pocket-rea men lagt ifrån mig den för att omslaget känts för deckar-aktigt, haha! Boken om rocken känns ju hysteriskt rolig att åtminstone ha läst även om det är en kriminalare :D.

Förresten, allmän fråga: Kan tullare räknas in under uniformsyrken? Eller är det för långsökt?
 
Första krysset!
Boktitel med 6 eller fler bokstäver:
"Vasadrottningen. En biografi över Katarina Stenbock" av Karin Tegenborg Falkdal.

Visa bifogad fil 23694

Gav mig två aha-upplevelser:
1.) Jag kommer faktiskt ihåg nånting från gymnasiet.
2.) Det är inte omöjligt att lära sig ordningen på de svenska kungarna - att kunna relatera dem till annan historia gör det roligare och jag kan fortfarande göra det.

Intressant bok jag älskar historiska böcker! Kanske blir det den som jag kryssar som en bok någon annan har läst.
 
Tullare är i allra högsta grad uniformsyrke! Mvh tullaren :D

Men då tänkte jag rätt ändå, tack :D Har tänkt läsa Gräns av John Ajvide Lindqvist ett bra tag och den passar onekligen in med en kvinnlig tullare i huvudrollen.

Mitt andra alternativ är Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj.
 
Men då tänkte jag rätt ändå, tack :D Har tänkt läsa Gräns av John Ajvide Lindqvist ett bra tag och den passar onekligen in med en kvinnlig tullare i huvudrollen.

Mitt andra alternativ är Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj.
Jag tänkte också passa på att läsa den, ska bli kul! Är ju annars rätt ont om böcker om tullare :D
 
Jag har läst två böcker sedan nyårsdagen nu. Att vara förkyld och lite ledig har helt klart rivstartat bingon för min del, är rätt säker på att det kommer gå långsammare framöver.
dcwp4tp-e3e1a6da-18ec-4b44-94f6-3bbce6896124.jpg

En bok som är skriven utifrån jag-perspektiv: Fight Club av Chuck Palahniuk

Huvudkaraktären är en namnlös, ensam, kostymkille som lever ett karriärsinriktat liv. Han möter Tyler Durden som är en motsats till allt detta och tillsammans skapar de Fight Club, ett sätt att slå sig fri ifrån samhällets förväntningar. Redan 40-50 sidor in i boken fick jag en känsla av att något inte riktigt stod rätt till med huvudkaraktären men hölls på halster rätt länge innan farhågan besvarades.
Det här är min typ av kärleksberättelse! Trots att jag varit ett fan av författaren länge så har jag inte kommit till skott med Fight Club förrän nu, har inte sett filmen heller eftersom jag ville läsa boken först. Den är rå men fruktansvärt välskriven, snabb och tänkvärd. En otroligt bra debutroman!
fight_club_by_liminalitet_dcwp4uo-fullview.jpg


En bok som du tipsats om på biblioteket/bokhandeln: Peder Fredricson av Peder Fredricson och Lisen Lindahl

Jag behöver nog inte presentera Peder, en av Sverige bästa ryttare, det här är hans berättelse om sitt hästliv och syn på ridsporten. Det är en otroligt fint skriven bok och ger en inblick i hästhållning, vardag och tankegångar kring yrket. Boken är fylld av bilder från hela Peders karriär, kombinerat med lite vackra bilder från Österlen och även om berättelsen bara skrapar på ytan, den sträcker sig från 1972-2017 på under 100 helsidor text (uppskattningsvis), så får jag ändå en känsla av genuinitet och att ha "lärt känna" Peder lite bättre. Jag tror att historien om Hilly Trip var min favorit och hoppas nästan att Peder hade kunnat skriva en hel bok om enbart henne någon dag!
Snabb läsning och en bok som är härlig att bara bläddra i. En av mina absoluta favoritplatser i världen finns vackert fångad på flera uppslag.
peder_fredricson_by_liminalitet_dcwp4wf-pre.jpg
 
Har just läst ut en bok jag haft på min "att läsa-lista" i mer än två år. "Godnattsagor för barn som dricker" av Marjaneh Bakhtiari. Handlar om en familj i Teheran som ska planera en minnesstund för sin far. Jag tyckte den var ok, men inte bra. För att helt hänga med hade man behövt veta mer om Teherans/Irans historia senaste århundradet än vad jag gör.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp