Bukefalos 28 år!

Bryta försäljningskontrakt?

misan

Trådstartare
vi håller på att sälja en häst till en person som vi redan innan hörde oss för om, och fick höra att han "aldrig betalar". Ingen bra början förstås men kommer ingen betalning gör vi förstås inget ägarbyte och eftersom hästen ändå skulle gå kvar på bete händer ju inte så mycket mer än att det inte kommer några pengar..
Kontrakt skrevs och nu har fakturan förfallit sedan en tid tillbaka. Han säger att han fortfarande väntar på att hans bolag ska bli registrerat och sedan ska betala hästen. Nu börjar vi ledsna på att vänta och frågan är då om vi är bundna av kontraktet eller kan lägga ut ny annons?
Han har ju redan brutit kontraktet genom att inte betala, samt att vi har påmint ett antal gånger. Finns det någon gräns för hur länge man måste vänta efter förfallen faktura?
 
Beror ju på, har några pengar mottagits för hästen? Dvs handpenning eller liknande?
I annat fall får man gå gängse väg, påminnelse och i den skriver man att om inga pengar mottagits innan XXXX förfaller kontraktet och hästen återgår till säljaren.
 
Beror ju på, har några pengar mottagits för hästen? Dvs handpenning eller liknande?
I annat fall får man gå gängse väg, påminnelse och i den skriver man att om inga pengar mottagits innan XXXX förfaller kontraktet och hästen återgår till säljaren.
Nej inga pengar, därför vi känner att kontraktet redan är brutet från hans sida. Har som sagt påmint ett antal gåbger, får bara svar "det borde vara klart xx dag".
Vi får nog skriva mer konkret som du säger att datum xx betalning senast, finns det någon regel/lag på hur lönge man måste vänta? Eller vi kan skriva tex på fredag ich sedan på lördag lägga ut en by annons? Det har som sagt redan dragit ut på tiden ett par veckor..
 
Nej inga pengar, därför vi känner att kontraktet redan är brutet från hans sida. Har som sagt påmint ett antal gåbger, får bara svar "det borde vara klart xx dag".
Vi får nog skriva mer konkret som du säger att datum xx betalning senast, finns det någon regel/lag på hur lönge man måste vänta? Eller vi kan skriva tex på fredag ich sedan på lördag lägga ut en by annons? Det har som sagt redan dragit ut på tiden ett par veckor..

Alltså det måste finna med en rimlig chans också, att få betala pengarna. Ja det låter ju fånigt med rådande omständigheter. Men för att slippa vidare problem, är det bättre att göra det ordentligt.
Ni måste ju också vara säkra på att han har mottagit brevet, så antingen rek eller personligt överräckt med kvittens alternativ vittne.
 
Meddela att kontraktet är upphävt och att ni kommer sälja hästen till annan intressent.

Han har inte fullföljt sin del av avtalet och därmed föreligger ingen överenskommelse er emellan.

För en annan gång hade jag skrivit in handpenning och att handpenningen är förverkad och tillfaller säljaren om inte affären fullföljs senast xxxx-xx-xx. Då är köparen motiverad att fullfölja, om inte har ni i alla fall en slant för besväret.

Gäller SÄRSKILT om köparen är känd strulputte. Men då vill denne förmodligen inte lägga handpenning, och då får han väl chansa på att hästen finns kvar när han har pengarna att göra affären.

F ö är det ren bullshit att han måste ha bolaget klart innan köpet.
 
Alltså det måste finna med en rimlig chans också, att få betala pengarna. Ja det låter ju fånigt med rådande omständigheter. Men för att slippa vidare problem, är det bättre att göra det ordentligt.
Ni måste ju också vara säkra på att han har mottagit brevet, så antingen rek eller personligt överräckt med kvittens alternativ vittne.
Han har svarat på sms-påminnelser och även i telefon, men muntligt är ju svårt att visa.. Han skrev ju frivilligt på kontraktet med fakturadatum, förföll för två veckor sen om jag inte minns fel.
 
Eller hur?! Det som retar mig också, han kan precis lika gärna betala hästen så skriver vi på ägarbytet, sen kan han skicka in det när han vill och med vilket namn/bolag han vill.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Nu är det så att jag har ett problem. I kontraktet på hästens stallplats står det att pengarna ska vara inne på konto senast sen...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 596
Senast: Rosett
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 489
Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 444
Senast: fiaskurken
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 340
Senast: _Amazing_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp