Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att de flesta inom vården och skolan har andra åsikter. Ska läraren bara lämna klassen? Det måste i så fall sättas in vikare. Eleverna kan inte lämnas under skoltid. Vården har sällan ett överflöd av personal (speciellt inte nu). Men jag ska höra med mina vänner som jobbar i de branscherna hur deras arbetsgivare sagt. Jag får vaccinera mig på arbetstid men det är ingen som behöver täcka upp för den tiden.
Måste väl ändå vara uppenbart att de yrkesgrupper du nämner kan vara en del av undantagen.. 🙄
 
Jag tror att de flesta inom vården och skolan har andra åsikter. Ska läraren bara lämna klassen? Det måste i så fall sättas in vikare. Eleverna kan inte lämnas under skoltid. Vården har sällan ett överflöd av personal (speciellt inte nu). Men jag ska höra med mina vänner som jobbar i de branscherna hur deras arbetsgivare sagt. Jag får vaccinera mig på arbetstid men det är ingen som behöver täcka upp för den tiden.
Det går att lösa om man vill. Lärare kan använda den delen av tiden man inte undervisar eller så kan någon annan täcka upp.

Vården får än mindre personal om någon blir sjuk och många har redan fått ledigt för att vaccinera sig.

Det lär mer bero på arbetsgivarens inställning än arbetets art om det går att få ledigt för vaccination.
 
Ja det är typ armageddon i Benelux. Översvämningar av vatten på gränsen mellan Holland, Belgien, Tyskland. Okontrollerad smitta bland befolkningen i framförallt Holland. På en krog i Enschede (alltså inte Enskede, Stockholm) har de bekräftat typ 200 fall av corona efter en partykväll förra helgen. Och reportern som blev nerskjuten i Amsterdam häromveckan har nu avlidit.
 
Ja det är typ armageddon i Benelux. Översvämningar av vatten på gränsen mellan Holland, Belgien, Tyskland. Okontrollerad smitta bland befolkningen i framförallt Holland. På en krog i Enschede (alltså inte Enskede, Stockholm) har de bekräftat typ 200 fall av corona efter en partykväll förra helgen. Och reportern som blev nerskjuten i Amsterdam häromveckan har nu avlidit.
Med tanke på att dödligheten är på halvprocentsnivå eller lägre just nu, tänker jag att Armageddon är en något stark överdrift. Även om de också åkte ur fotbolls-EM tidigt, båda nationerna .
 
Med tanke på att dödligheten är på halvprocentsnivå eller lägre just nu, tänker jag att Armageddon är en något stark överdrift. Även om de också åkte ur fotbolls-EM tidigt, båda nationerna .
Fallen från den senaste veckan har ju inte kommit så långt i sin sjukdom än.. men på senaste Europakartan är nu Holland med Groningen i täten med all rätt tragiskt röd..
karta.jpg
 
Fallen från den senaste veckan har ju inte kommit så långt i sin sjukdom än.. men på senaste Europakartan är nu Holland med Groningen i täten med all rätt tragiskt röd..
Visa bifogad fil 73670

Men frågan ju hur många av de som är smittade som blir allvarligt sjuka och hur många som har nåt som är som en vanlig influensa eller mildare. Hur många är inlagda på sjukhus osv. Smittan kan ju vara fortsätt hög men läget ändå vara ok om de som är sjuka har lindrig variant p.g.a. att de är vaccinerade eller för att de är unga därmed mindre sannolika att få allvarlig sjukdom.

Och varför är Skåne inte med på kartan?? Fnys... känner mig kränkt!! :rage::nailbiting::D
 
Men frågan ju hur många av de som är smittade som blir allvarligt sjuka och hur många som har nåt som är som en vanlig influensa eller mildare. Hur många är inlagda på sjukhus osv. Smittan kan ju vara fortsätt hög men läget ändå vara ok om de som är sjuka har lindrig variant p.g.a. att de är vaccinerade eller för att de är unga därmed mindre sannolika att få allvarlig sjukdom.

Och varför är Skåne inte med på kartan?? Fnys... känner mig kränkt!! :rage::nailbiting::D
Det är ju den senaste veckan det loggats (tills igår) 60.000 nya fall att jämföras med alla de där 498 sista dagen av midsommarhelgen. Mängder av de nya fallen är (förmodat) ovaccinerade studenter uppe i Groningen.

Om man bortser från att Belgien och Tyskland förmodligen stänger gränserna - igen - kommer man ju inte se resultatet av den här GIGANTISKA smittan förrän om någon vecka eller två. Den kanske inte alls kommer påverka sjukvården som tidigare eller så blir det en total systemkollaps.
 
Alltså, det där med ansvarsfördelning...
Hittade detta i Aftonbladets covid-chat:
Visa bifogad fil 73649

Och sliter mitt hår...:banghead:
Det hjälper ju inte om fohm förespråkar hårda regler och restriktioner om folk ändå inte följer dem... Med lite eget ansvar hade de hållit sig kvar i Sverige och sluppit bli smittade...
Inte följer reglerna?
Man får åka utomlands med vaccin pass, det dom menar är nog snarare att fohm säger att man har mycket gott skydd mot Delta om man fått 2 doser vaccin.
Vilket tydligen inte stämmer då.
 
Inte följer reglerna?
Man får åka utomlands med vaccin pass, det dom menar är nog snarare att fohm säger att man har mycket gott skydd mot Delta om man fått 2 doser vaccin.
Vilket tydligen inte stämmer då.

Jo, man har mycket gott skydd. Däremot inte 100%-igt. Ju äldre man är desto större sannolikhet är det att man får ett sämre immunsvar av vaccinet eftersom immunförsvaret blir sämre ju äldre man blir.
 
Inte följer reglerna?
Man får åka utomlands med vaccin pass, det dom menar är nog snarare att fohm säger att man har mycket gott skydd mot Delta om man fått 2 doser vaccin.
Vilket tydligen inte stämmer då.
Vadå inte stämmer? De har aldrig sagt att man är garanterad att slippa smitta, utan de säger klart och tydligt att man måste följa rekommendationerna även om man är vaccinerad. Och bara för att man nu blir insläppt i Spanien, betyder inte det att man måste åka dit och tro att allt är som förr.
 
Inte följer reglerna?
Man får åka utomlands med vaccin pass, det dom menar är nog snarare att fohm säger att man har mycket gott skydd mot Delta om man fått 2 doser vaccin.
Vilket tydligen inte stämmer då.
Ja, man "får" resa, det har man fått hela tiden. Men rekommendationen har varit att låta bli.
Att man "får" resa och blir insläppt i andra länder när man är vaccinerad betyder inte att det är lämpligt att resa. Vi kan ju titta på kartan som lades in ovan:
Fallen från den senaste veckan har ju inte kommit så långt i sin sjukdom än.. men på senaste Europakartan är nu Holland med Groningen i täten med all rätt tragiskt röd..
Visa bifogad fil 73670
Personerna som skrev inlägget på aftonbladet, som jag lade in ovan, hade varit i spanien och blivit smittade under resan. Och de skäller på svenska myndigheter och regeringen för att det är för mesiga regler i Sverige. Hade de å andra sidan hållit sig hemma och hållit de avstånd som fortfarande - trots lättade restriktioner - är den gällande svenska rekommendationen, så hade chansen att hålla sig smittfri varit betydligt större.
 
Eller så hade inte det hjälpt med tanke på hur jag tycker att många äldre helt släppte alla tankar på pandemin och restriktioner så fort andra sprutan var klar. Jag menar, det hade räckt att en i det där gänget hade blivit smittad så hade alla varit det på 3 dygn, även om de golfat eller campat ihop här i Sverige.
Som sagt...
Det hjälper ju inte om fohm förespråkar hårda regler och restriktioner om folk ändå inte följer dem. De själva vill ha hårdare regler, men skulle de ha följt dem?
 
Det går att lösa om man vill. Lärare kan använda den delen av tiden man inte undervisar eller så kan någon annan täcka upp.

Vården får än mindre personal om någon blir sjuk och många har redan fått ledigt för att vaccinera sig.

Det lär mer bero på arbetsgivarens inställning än arbetets art om det går att få ledigt för vaccination.
Vi får inte vaccinera oss på lektionstid.
Det är solklart.
Sen har ag varit sjyst och vi har fått göra det om det krävts.
Men vi hade över halva personalen smittade i covid samtidigt så jag förstår att ag vill ha oss vaccinerade
 
Tva större Cluster i regionen där jag bor, bada kommer fran ungdomar som kommit hem fran resor. Sa, ja man kan ju fundera pa lämpligheten att resa. Känns som rätt val att vi valde bort att aka till Sverige iar (igen :( ) även om jag saknar min familj sa det gör ont. Inte träffat dom pa snart 2ar och mina minsta barn vet inte ens vem deras morfar, kusin, morbror och moster är.
 
Vi får inte vaccinera oss på lektionstid.
Det är solklart.
Sen har ag varit sjyst och vi har fått göra det om det krävts.
Men vi hade över halva personalen smittade i covid samtidigt så jag förstår att ag vill ha oss vaccinerade
Ni lärare undervisar inte 100% av er arbetstid, så icke lektionstid borde inte vara något problem i de flesta fall.

Och så verkar det lösa sig får er också.
 
Men frågan ju hur många av de som är smittade som blir allvarligt sjuka och hur många som har nåt som är som en vanlig influensa eller mildare. Hur många är inlagda på sjukhus osv. Smittan kan ju vara fortsätt hög men läget ändå vara ok om de som är sjuka har lindrig variant p.g.a. att de är vaccinerade eller för att de är unga därmed mindre sannolika att få allvarlig sjukdom.

Och varför är Skåne inte med på kartan?? Fnys... känner mig kränkt!! :rage::nailbiting:
:D
Detta ständiga kränkande av Skåne, det tar aldrig slut :( :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 274
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 051
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp