Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är väl inte självklart med lön under sjukdom om man stannar hemma heller? :crazy:

Kanske det krävs en sådan isolering hos dem pga vårt system inte skulle funka hos dem, ingen skulle stanna hemma om de var lite sjuka - som man nu får höra här att man ska stanna hemma vid.
Man kan liksom inte lita på att folk tar hand om sig själva och/eller att AG tar hand om sina anställda :crazy::crazy:
Min vän hade fullt utvecklade covid-19 symptom bara ett par veckor innan clownen erkände problemen.

Han tvingades gå till jobbet ändå, efter att ha nyttjat sina "generösa" tre dagars sjukledighet (obetald). Hög feber, andningssvårigheter och hosta - i ett snabbmatskök. Cheferna var stenhårda -bara att jobba. Förhoppningsvis var det "bara" influensa...
 
Nej, de talar inte så gärna om att oavsett vad du tjänar eller vilka omkostnader du har, får du £94.25 i veckan efter fjärde sjukdagen och upp till tjugoåtta dagar. Lycka till med att betala hyran den månaden. :D
Det var en ovanligt exakt summa :confused::cautious:
Det gäller även om man har ett läkarintyg på att man behöver vara sjukledig längre än fyra dagar?
För vi får ju bara fem dagar(?) och sedan behöver man läkarintyg, kan man vara sjuk i 28 dagar utan intyg?
 
Nej precis, men man borde också se en överrepresentation bland de testade eftersom de är svårt sjuka. Sedan verkar ju många få väldigt milda symptom och hur många de är har vi ju ingen aning om i dagsläget. Slutsatsen borde ju vara att man ska inte leva i tron att man haft covid (alltså bete sig riskfullt/mot gällande rekommendationer för att man tror att man blivit immun) förrän man blivit testad för det och fått det bekräftat :)
Det kanske kommer ju längre fram i det här vi kommer? När fler och fler blir smittade menar jag?

Nej man ska inte bete sig som en idiot, tänker mer på att man inte heller bara ska skrämmas i att det är allvarligt och dödligt utan vara öppen för att det drabbar människor olika och eftersom inte alla testas så vet vi ju egentligen inte exakt hur många som är eller har varit sjuka alls, vilket i alla fall jag tycker är intressant att se om några månader hur det ser ut då. Eller om ett år tex. Var det så illa som vi trodde i mars eller planade kurvan ut och det blev en hel del med milda symtom som tog över journalisternas rapporteringar? Blev dödligheten högre än vad vi trodde? Vad har vi lärt oss?
 
Det var en ovanligt exakt summa :confused::cautious:
Det gäller även om man har ett läkarintyg på att man behöver vara sjukledig längre än fyra dagar?
För vi får ju bara fem dagar(?) och sedan behöver man läkarintyg, kan man vara sjuk i 28 dagar utan intyg?
Nej man måste ha sjukintyg för att få sjukpenning alls. Generellt för att få fortsätta vara sjukskriven efter de där fyra dagarna överhuvudtaget.
 
Hade de haft anställningsskydd, betald sjukledighet, en annan inställning till sjukvården och möjlighet för alla att få vård till rimligt pris, så hade de kunnat få kontroll på detta. Som det är nu har folk inpräntat att man jobbar oavsett mående (annars får man sparken/blir utan lön), söker inte vård (för då går man i personlig konkurs) och litar absolut inte på löften om sociala skyddsåtgärder, för då står man där utlämnad utan alternativ sen.
Jag är fullständigt övertygad om att det är beyond help vid det här laget. Tragiskt nog.
Jag läste häromdagen om hur mycket tilliten spelade roll i Sveriges beslut i denna smitta, tilliten till staten etc.. Känns som att USA är lite av raka motsatsen.
 
Och lite allmänt.

Här i UK är ju sjukvården helt gratis, de har inte ens de där små smygavgifterna som vi har i Sverige.. däremot är sjukpengen ett totalt skämt så folk är långt ifrån trygga med att stanna hemma om de är sjuka.

Fast finns det begränsningar i hur mkt fri vård man får? Är med i en grupp för folk med axelfrakturer och det verkar som många t ex får 5 ggr med sjukgymnast via NHS. Sen måste de söka sig privat?
 
Nej man måste ha sjukintyg för att få sjukpenning alls. Generellt för att få fortsätta vara sjukskriven efter de där fyra dagarna överhuvudtaget.
Hu! Stackars den som bryter ett ben eller sånt som kräver lång tid då om jag uppfattat dig rätt? :crazy:
Vad händer efter de 28 dagarna om man har läkarintyg på längre sjukledighet än så? Inget betalt alls eller?
 
Fast finns det begränsningar i hur mkt fri vård man får? Är med i en grupp för folk med axelfrakturer och det verkar som många t ex får 5 ggr med sjukgymnast via NHS. Sen måste de söka sig privat?
Är det inte lite begränsningar med antalet besök här i Sverige också? 🤔 Jag fick iallafall ett begränsat antal psykolog besök via husläkaren, som jag ändå fick betala en slant för varje gång.
 
Fast finns det begränsningar i hur mkt fri vård man får? Är med i en grupp för folk med axelfrakturer och det verkar som många t ex får 5 ggr med sjukgymnast via NHS. Sen måste de söka sig privat?

Det är nog möjligt! Jag bröt ju överarmen för några år sedan och fick inbokade tider med sjukgymnast men gick bara på två så jag tänjde inte på gränsen så att säga. Jag skulle tro att det beror på person och situation.
 
Min vän hade fullt utvecklade covid-19 symptom bara ett par veckor innan clownen erkände problemen.

Han tvingades gå till jobbet ändå, efter att ha nyttjat sina "generösa" tre dagars sjukledighet (obetald). Hög feber, andningssvårigheter och hosta - i ett snabbmatskök. Cheferna var stenhårda -bara att jobba. Förhoppningsvis var det "bara" influensa...
:crazy::crazy::crazy:
Hur mår han nu?

(Herregud alltså..!)
 
Hu! Stackars den som bryter ett ben eller sånt som kräver lång tid då om jag uppfattat dig rätt? :crazy:
Vad händer efter de 28 dagarna om man har läkarintyg på längre sjukledighet än så? Inget betalt alls eller?

Man får sätta sig ned med en jäkla massa pappersarbete och be till bidragsgudarna att handläggningen går fort. Jag hade tur och kunde låna pengar privat.
 
Ang sjukpenning i UK vill jag bara inflika att det beror väldigt mycket på arbetsgivaren också. I mitt fall täcker arbetsgivaren min lön i totalt 20 arbetsdagar (först 7 dagar, sedan behöver jag sjukintyg för de resterande 13 dagarna), alltså en månad, innan jag behöver gå ner till den mest grundläggande sjukpenningen som precis som @Sel säger är löjligt låg. Min sambo har det ännu bättre - han får 80% av sin lön i 13 veckor innan han behöver ta till statens sjukpenning.

Vi har dock tecknat en inkomstförsäkring just för att garantera att vi inte står på bar backe p.g.a sjukdom i mer än en månad (i mitt fall).
 
Ang sjukpenning i UK vill jag bara inflika att det beror väldigt mycket på arbetsgivaren också. I mitt fall täcker arbetsgivaren min lön i totalt 20 arbetsdagar (först 7 dagar, sedan behöver jag sjukintyg för de resterande 13 dagarna), alltså en månad, innan jag behöver gå ner till den mest grundläggande sjukpenningen som precis som @Sel säger är löjligt låg. Min sambo har det ännu bättre - han får 80% av sin lön i 13 veckor innan han behöver ta till statens sjukpenning. Vi har dock tecknat en inkomstförsäkring just för att garantera att vi inte står på bar backe p.g.a sjukdom i mer än en månad (i mitt fall).

Ohja, har man en shysst arbetsgivare står man på annan backe. Jag pratade bara om den statliga sjukpenningen som ofta är den man får när man redan är låginkomsttagare.
 
Fast jag måste ge kudos till staten här i UK just nu ändå, för hur snabbt och generöst de försökt se till att alla är trygga ekonomiskt under krisen och trots alla nedstöngningar. Det är rätt fantastiskt oavsett hur mycket folk har mage att klaga ändå.
Vad klagar man på där?

Jag har svårt att förstå hur man orkar vara så begränsad i sin tillvaro, och jag är ändå en introvert person som rent generellt ogillar folksamlingar. Men jag skulle känna mig inlåst och klättra på väggarna! :D
 
Som sagt, det finns bade bra och daliga saker med varden har ocksa ... precis som i Europa.
Inte på långa vägar en pik mot dig, utan en allmän reflektion: Det kanske vore bra om man kunde titta på hur de mest utsatta grupperna behandlas i sjukhussystemen.
Jag menar, istället för att säga vad som är bra och dåligt. Så kanske man skulle fokusera på de "mest drabbade" grupperna? Om man förbättrar för dem så borde det väl innebära att sjukvården allmänt förbättras också.
Då menar jag i alla länder, även Sverige, inte bara USA.

Sen kanske det blir lite deprimerande om man bara hör om de mest negativa sakerna är en annan sak... :p

Nu blev det nog OT dock :o
 
Ohja, har man en shysst arbetsgivare står man på annan backe. Jag pratade bara om den statliga sjukpenningen som ofta är den man får när man redan är låginkomsttagare.
Ja, jag vet inte alls hur det ser ut bland andra arbetsgivare men jag är väldigt medveten om att sambon har det ovanligt bra i alla fall. Mitt företags "deal" tror jag dock är ganska "average", eller det var i alla fall det intrycket jag fick av personen som hjälpte mig att teckna inkomstförsäkring. Men det beror nog mycket på vilken bubbla man bor i också...
 
Man får sätta sig ned med en jäkla massa pappersarbete och be till bidragsgudarna att handläggningen går fort. Jag hade tur och kunde låna pengar privat.
Hu!
Men vänta, såg nu något som jag kan ha missat. Kräver man sjukintyg från dag 1 eller dag 5?
 
Vad klagar man på där?

Jag har svårt att förstå hur man orkar vara så begränsad i sin tillvaro, och jag är ändå en introvert person som rent generellt ogillar folksamlingar. Men jag skulle känna mig inlåst och klättra på väggarna! :D

Vad klagar de inte på? :D Att det inte går tillräckligt fort med beslutsfattandet, att politikerna inte kan ge exakta datum för alla utbetalningar, att de inte får tillräckligt allvarliga symptom när de väl smittas (??), att nedstängningen inte är tillräckligt hård. Märkligt nog verkar många vilja se ännu tuffare restriktioner, jag hoppas bara att politikerna inte lyssnar.

Jag som bor "på landet" har det inte så tufft. Jag promenerar med hundarna ungefär som vanligt. Folk spenderar väldigt mycket tid utomhus överhuvudtaget tycker jag, i skogen och runt fälten och påtar i sina trädgårdar. Generellt verkar folk vid ganska gott humör tycker jag, åtminstone de jag möter.
 
Ja, jag vet inte alls hur det ser ut bland andra arbetsgivare men jag är väldigt medveten om att sambon har det ovanligt bra i alla fall. Mitt företags "deal" tror jag dock är ganska "average", eller det var i alla fall det intrycket jag fick av personen som hjälpte mig att teckna inkomstförsäkring. Men det beror nog mycket på vilken bubbla man bor i också...
Kanske beror på vad för jobb man har. Jag tänker typ lågstatusjobb, som på McD eller något sånt.
Lite tråkigt dock att arbetsgivaren anses då vara så godhjärtad etc., medan här är det mera självklart. Om du förstår vad jag menar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 938
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp