Bukefalos 28 år!

De stigande matpriserna

Jag fattar inte det där?

Det blir ju varmt? När man slår på det igen drar det väl MER el för att kyla ner igen? Samma med frys.

Är det inte så med ljusrör också, att de kostar mer när man tänder och släcker än när de är igång en stund så man ska inte slå på och av just lysrör hela tiden?
Tänker likadant. Samma med värmen egentligen. Bäst att ha på termostaten på lågt en hel dag än att slå av och på, precis om det funkar med värmemattorna och allt annat.
 
Jag jobbar inom dagligvaruhandel och får indikationer på att vi kanske är på toppen nu, och att det börjar bli bättre tillgång på en del råvaror och att en del av priserna kanske till och med kommer att sänkas.. Det företaget jag jobbar på pratar om att absolut inte ta ut onödiga prisökningar mot kund, utan vill sänka priserna så fort det är möjligt. Verkar också kunna bli tuffa tag mot de leverantörerna som skickar på orimliga prishöjning, typ som när Gevalia sänkte kaffepaketen till 450g så fick de inte ens finnas i vårt sortiment under ett tag….

Jag märker stor skillnad i kundernas köpbeteende sen prishöjningarna kom. Handlar färre varor, men oftare, mer kampanjvaror och mindre frukt och grönt. Ganska enkelt, även vi som är två höginkomsttagare har börjat se över våra matvanor..
 
Alltså, vi har till och med självscanning via mobil här på vår lilla lokala Sainsburys. Glasgow måste get with the times! :D

I Windsor självscannar brorsan på Tesco. :)
Alltså på det där sättet där man går runt med en manick och scannar varorna allteftersom man plockar dem från hyllan och lägger dem i kassen? Det har jag aldrig sett här! Min man frågade förundrat vad det var för vägg av röda apparater som mötte oss när vi gick in på en större Ica för första gången, han hade aldrig sett det förut.

För att förtydliga menar jag alltså inte self checkouts, det är ju betydligt vanligare här än i Sverige!
 
Alltså på det där sättet där man går runt med en manick och scannar varorna allteftersom man lägger dem i kassen? Det har jag aldrig sett här! Min man frågade förundrat vad det var för vägg av röda apparater som mötte oss när vi gick in på en större Ica för första gången, han hade aldrig sett det förut.

För att förtydliga menar jag alltså inte self checkouts, det är ju betydligt vanligare här än i Sverige!
Precis på det sättet (fast folk scannar med telefonerna/app itället för kodläsare). Jag har inte sett det på Tescos här i småstaden ännu, men defintivt både på stora ASDA mot Edinburgh och lilla Sainsburys här. Det är ju helt uppåt väggarna om ni inte har det i moderna Glasgow. :D
 
Precis på det sättet (fast folk scannar med telefonerna/app itället för kodläsare). Jag har inte sett det på Tescos här i småstaden ännu, men defintivt både på stora ASDA mot Edinburgh och lilla Sainsburys här. Det är ju helt uppåt väggarna om ni inte har det i moderna Glasgow. :D

Ja, precis så. Självscanning. :)
Men gud vad knäppt, då måste det ju finnas här också! Ärligt talat besöker jag/vi sällan större mataffärer, vi sköter veckohandlingen online sedan flera år tillbaka och använder oss av Tesco Express/Sainsburys Local när det ska kompletteringshandlas, så det är mycket möjligt att det finns och har gått oss helt förbi. Nu känner jag att jag måste ge mig ut på mataffärs-safari imorgon och undersöka saken! :D
 
Det är intressant hur många som beskriver liknande som du gör i inlägget. För mig, min mamma och mina syskon (med flera) så är detta något vi är uppvuxna med för att ha råd med vettig mat och förr lite godis och snacks också. Har alltid kikat i reklamblad vad som är rabatt på kommande vecka och var när jag ska handla, varför betala mer för samma liksom. Jag blir förvånad över hur många som börjar nu.
Tidigare har det inte varit så stor skillnad mellan butikerna plus att man (jag) kanske inte tyckt det varit värt att gå till flera olika pga att det är rätt krångligt att hålla reda på.
T.ex. har jag ofta gått till Hemköp för att de har några färdigrätter jag gillar för under 40 kr men nu senast hade de höjt dem med 5 kr. Såg dock på Ica att de fortfarande kostar under 40 så kommer nog köpa dem där tills vidare, om de också höjer får jag väl kolla på fler ställen.
 
Har ni börjat handla andra varor i någon utsträckning när ni handlar mat? Hitta billigare alternativ i någon utsträckning? Eller undviker vissa varor helt?

Själv försöker jag hitta ett bra alternativ till keso som jag äter varje dag. En stor burk kostar nu 30-36 kronor beroende på märke. Slutat köpa bregott då en stor förpackning idag kostade 65 kronor. Onaka ratade jag till förmån för garanti mellanmål som var 7 kronor lägre pris på. Brukar äta fil på kvällen.

Vi försöker ersätta sånt som vi äter dagligen med alternativ som inte kostar lika mycket mest för att det känns ovärt att lägga så mycket pengar på det. Sen kommer jag också ha 40 procent lägre inkomst under hösten tjänstledig för att studera. Så lika bra att försöka sänka sina matkostnader inför det redan nu.
Ja, jag har ändrat massor. Köper inte sånt som verkar lockande utan att verkligen ha tänkt igenom vad jag ska ha det till. Köper mer extrapriser. En del matinköp avstår jag helt. Ska jag bara ha en mjölk och ett paket matfett så har jag bara den summan på kortet så jag inte kan köpa annat.

Försöker få ihop måltider med protein och energi med billigast möjliga råvaror. Kanske blir ekonomin bättre så småningom, vet inte.

Och så ska jag ta en allvarlig funderare på B&B i gästhuset till nästa sommar.
 
Tidigare har det inte varit så stor skillnad mellan butikerna plus att man (jag) kanske inte tyckt det varit värt att gå till flera olika pga att det är rätt krångligt att hålla reda på.
T.ex. har jag ofta gått till Hemköp för att de har några färdigrätter jag gillar för under 40 kr men nu senast hade de höjt dem med 5 kr. Såg dock på Ica att de fortfarande kostar under 40 så kommer nog köpa dem där tills vidare, om de också höjer får jag väl kolla på fler ställen.
Jag handlar mest på 3 håll; lilla närica (dock dyrare givetvis men ofta bra kampanjpriser) åker förbi butiken dagligen då den ligger mellan stallet och hemmet :). Sen lite större ica i samma hus som nya jobbet och så Citygross inne i stan- kollar lite på priserna helt klart nummer.
 
Jo jag förstår det. Men man kan spara en hel del pengar bara genom att fundera på vad man köper var, det är det som är lite förvånande, att det inte har varit viktigt att spara lite pengar som man kan göra roligare saker för än att äta upp.

Och man behöver ju inte precis "cykla runt" speciellt mycket egentligen om man inte vill.

Som någon annan skrev, förut har det inte varit så stor skillnad att jag har känt mig motiverad.

Det skulle mer vara stressande att hålla reda på var olika saker är billiga och planera maten efter det plus att det ändå tar tid att åka omkring till olika ställen (för det var väl det som var grejen? Att handla olika saker på olika ställen?)

Jag har redan rätt mycket stress i mitt liv så det har helt enkelt inte varit värt att spara någon eller några hundralappar i månaden. Det gör mer för mitt välbefinnande att spara den tiden och energin.
 
Det är intressant hur många som beskriver liknande som du gör i inlägget. För mig, min mamma och mina syskon (med flera) så är detta något vi är uppvuxna med för att ha råd med vettig mat och förr lite godis och snacks också. Har alltid kikat i reklamblad vad som är rabatt på kommande vecka och var när jag ska handla, varför betala mer för samma liksom. Jag blir förvånad över hur många som börjar nu.

Folk som haft 2 (eller en) hyfsat bra inkomster har haft gott om marginaler innan el, bränsle och mat blev dyrare under samma period och har man goda marginaler lusläser man inte reklamblad efter var något är billigast, kollar efter prisnedsatta varor osv.
Nu krymper de tidigare goda marginalerna och folk börjar se över var de kan minska på sina utgifter för att inte bli utan marginaler.

Väldigt logiskt.
 
Folk som haft 2 (eller en) hyfsat bra inkomster har haft gott om marginaler innan el, bränsle och mat blev dyrare under samma period och har man goda marginaler lusläser man inte reklamblad efter var något är billigast, kollar efter prisnedsatta varor osv.
Nu krymper de tidigare goda marginalerna och folk börjar se över var de kan minska på sina utgifter för att inte bli utan marginaler.

Väldigt logiskt.
Håller med, det är logiskt, varför ägna en massa tid åt saker man inte tycker är roligt, om man inte behöver? Det gäller på ganska många plan, att ekonomiskt starka kan välja bort saker de inte vill göra i högre utsträckning.
 
Folk som haft 2 (eller en) hyfsat bra inkomster har haft gott om marginaler innan el, bränsle och mat blev dyrare under samma period och har man goda marginaler lusläser man inte reklamblad efter var något är billigast, kollar efter prisnedsatta varor osv.
Nu krymper de tidigare goda marginalerna och folk börjar se över var de kan minska på sina utgifter för att inte bli utan marginaler.

Väldigt logiskt.
Precis så. Vi har köpt det vi varit sugna på, och ofta inte ens tittat på priset.
Ibland har vi haft som helgnöje att åka till den dyra affären med fantastiskt utbud och köpa allt vi är sugna på och stanna i deras vinbar för ett glas innan vi handlar vidare. Det kommer det bli betydligt mindre av nu.
 
Jag antar att extraprisletande beror på ekonomi, geografi och läggning. Jag bor centralt, passerar två stora och ett mindre köpcentrum mellan stallet och min bostad. Inom tio minuters gångavstånd har jag Hemköp, Lidl, Willys, två Coop och tre Ica. Tidigare bodde jag i Stockholms innerstad och cyklade Hornsgatan ner och utnyttjade alla extrapriser i alla butiker på vägen. Jag har gått på försörjningsstöd och varit student, då lärde jag mig att koka soppa på en spik. Efter att ekonomin blev mycket bättre när jag pluggat klart fortsatte jag att vara ekonomisk gällande matkostnader. Varje måndag kollar jag igenom butikernas reklamblad på nätet och bestämmer utifrån det vad jag ska handla. Är jag extremt sugen på något kollar jag om det finns till nedsatt pris någonstans, hittar jag inte det handlar jag på Willys där jag tycker att jag får bäst kvalitet för pengarna. Jag har också den fördelen att vara väldigt bra på siffror och huvudräkning så jag kan hålla koll på vad saker kostar i olika butiker och räkna ut kilopris.
För mig är det en stor tillfredsställelse att komma över saker till ett lägre pris så för mig är det värt allt besvär.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar inom dagligvaruhandel och får indikationer på att vi kanske är på toppen nu, och att det börjar bli bättre tillgång på en del råvaror och att en del av priserna kanske till och med kommer att sänkas.. Det företaget jag jobbar på pratar om att absolut inte ta ut onödiga prisökningar mot kund, utan vill sänka priserna så fort det är möjligt. Verkar också kunna bli tuffa tag mot de leverantörerna som skickar på orimliga prishöjning, typ som när Gevalia sänkte kaffepaketen till 450g så fick de inte ens finnas i vårt sortiment under ett tag….

Jag märker stor skillnad i kundernas köpbeteende sen prishöjningarna kom. Handlar färre varor, men oftare, mer kampanjvaror och mindre frukt och grönt. Ganska enkelt, även vi som är två höginkomsttagare har börjat se över våra matvanor..


Flera butiker som jag besöker regelbundet besöker, willys och hemköp och konsum har minskat sitt sortiment t.ex. har bara en vara av ett märke ochtidigarehaft flera märken av t.ex. socker och mjöl, har mycket mindre av dyrt kött hemma o.s.v. . Fullt förståeligt då t.ex. riktigt fint nötkött har väldigt höga priser nu. Är det något som ni också har gjort där du jobbar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 233
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 011
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 921
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 724
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp