Bukefalos 28 år!

De stigande matpriserna

Det jag tycker märker mest är 'fulpriserna' eg samma pris men man får mindre. Slängde ett öga på läsken häromdagen och såg att Premium (1.5l) numera är 1l men samma pris. Samma sak med toapapper/hushållspapper mm. Mindre förpackningar till samma pris. Samma sak med GB glasspinnar i låda. Numera 10 päronsplit inte 15, men samma pris.
 
Mamma hade över en bekant på kaffe här om dagen, som berättade att hon hade tänkt börja baka bröd eftersom det blivit dyrt i affären. Tills hon insåg att elen (hon har en sån app så man ser kostnad/förbrukning per timme i realtid) kostade alldeles för mycket för att det skulle vara värt det. Skulle helt enkelt bli billigare för henne att fortsätta köpa bröd 🤷🏼‍♀️
Jo reflekterade precis över den grejen, om man dessutom lägger in en stenskiva i ugnen som jag brukar göra. Insåg att jag inte ville baka bröd i somras för det värmde upp huset. Det kanske kan gå på gungor och karuseller en kall dag? alltså såklart dyrt att värma huset med ugnen men om man får bröd också på köpet? Sedan frallor och bullar kanske är effektivare :D

Undrans hur det är med stekbröd, bättre, sämre :D
 
@Scata Vad gör ni med infrysta tärningar?
Hur mycket squash använder ni när ni väl använder squash?

Tycker det går åt rejält när man väl har en rätt där det används, men inte alls däremellan.

(Sedan verkar mina ha gett upp för i år)
Oj det var så länge sen, 1997 tror jag. Minns inte vad vi gjorde för mat, var nog mest min mamma som lagade maten men typ gratänger kanske?
 
Jag har gått över till att baka allt bröd själv nu blir mycket billigare. Men jag förstår att det är svårare med barn vi är bara två vuxna.
Ja de har väldigt olika smakpreferenser vad gäller bröd- den ena äter rostebröd och Skånefina typ och den andra vägrar rostebröd och allt bröd med kanter ;) Blir inte många gemensamma nämnare. Ingen gillar knäckebröd förutom jag.
 
@Scata Vad gör ni med infrysta tärningar?
Hur mycket squash använder ni när ni väl använder squash?

Tycker det går åt rejält när man väl har en rätt där det används, men inte alls däremellan.

(Sedan verkar mina ha gett upp för i år)
Jag kastar ner det I allt möjligt. Gratänger korvstroganoff köttfärssås. Fick ett tips om att torka squashen och blanda i det också.
 
Mamma hade över en bekant på kaffe här om dagen, som berättade att hon hade tänkt börja baka bröd eftersom det blivit dyrt i affären. Tills hon insåg att elen (hon har en sån app så man ser kostnad/förbrukning per timme i realtid) kostade alldeles för mycket för att det skulle vara värt det. Skulle helt enkelt bli billigare för henne att fortsätta köpa bröd 🤷🏼‍♀️

Det beror ju helt på vad man har för avtal på elen har man bundet och haft det sen några år tillbaka så blir det definitivt billigare att baka själv. Men det stämmer säkert för din mammas bekant.:)
 
Jag är värdelös på att spara pengar på mat. Lagade carbonara igår och tänkte spara på paremesanosten och hade istället i gratängost på påse. Det blev så äckligt att ingen ville äta. Jag fick slänga skiten.

Angående att "äta det som serveras" så tror jag det är väldigt olika från barn till barn. Hos oss fungerar det helt enkelt inte. Bättre då jag lagar mat som alla tycker om.

Gratängost är inget vidare.
Vi gör Carbonara med Västerbottenost, gott och känns bra att köpa svensk ost 😊
 
@Scata Vad gör ni med infrysta tärningar?
Hur mycket squash använder ni när ni väl använder squash?

Tycker det går åt rejält när man väl har en rätt där det används, men inte alls däremellan.

(Sedan verkar mina ha gett upp för i år)
Jag har det som "body" i köttfärssås, i moussaka, grytor t.ex. När squashen varit fryst så kokar den sönder helt och försvinner, till skillnad mot när den är färsk.
Jag har fryst in det i ca 60-70 % fulla 1-literspåsar och en sån till ca 800 gr köttfärs, men det är bara för att jag stoppar i andra grönsaker också ;)
 
För 10 dagar sedan hade jag sagt att jag inte märkt någon större skillnad än, men efter att båda de två senaste veckohandlingarna landat på oväntat höga belopp får jag nog tyvärr inse att inte heller jag är immun mot detta. Det har definitivt sporrat mig att återgå till att sköta handlingen online så att man kan se totalbeloppet öka allteftersom varorna läggs i korgen. De två senaste gångerna har jag åkt till en fysisk butik och handlat och då har man ju inte så mycket till val när man väl kommer till kassan utan det är bara att betala, även om det visade sig bli dyrare än man trott.
 
För 10 dagar sedan hade jag sagt att jag inte märkt någon större skillnad än, men efter att båda de två senaste veckohandlingarna landat på oväntat höga belopp får jag nog tyvärr inse att inte heller jag är immun mot detta. Det har definitivt sporrat mig att återgå till att sköta handlingen online så att man kan se totalbeloppet öka allteftersom varorna läggs i korgen. De två senaste gångerna har jag åkt till en fysisk butik och handlat och då har man ju inte så mycket till val när man väl kommer till kassan utan det är bara att betala, även om det visade sig bli dyrare än man trott.
Du får tipsa affären du handlar i om självscanning.
 
Jag har det som "body" i köttfärssås, i moussaka, grytor t.ex. När squashen varit fryst så kokar den sönder helt och försvinner, till skillnad mot när den är färsk.
Jag har fryst in det i ca 60-70 % fulla 1-literspåsar och en sån till ca 800 gr köttfärs, men det är bara för att jag stoppar i andra grönsaker också ;)
Ok, jag frös in squash och såg det snarare som ett problem att den kokade sönder. Fryser in bara som ratatouille i år.
 
Igår tog jag mig en sväng i affären. Hade 50 kronor rabatt efter semestern då vi handlade rätt mycket sammanlagt den månaden plus att min syster var med och blippade 😜 Men lyckades hitta blandfärs för 69 kr kilot svensk såklart kommer inte in något annat i det här huset. 1.6 kg och så 50 kronor rabatt på den. Kommer räcka i en evighet här 😂 Inser att det blivit lite av en sport att handla billigt.
 
Exakt just nu så har jag inte reagerat så jättemycket på matpriser eftersom vi hade en del i kyl och frys och vi har ätit variation på squash. Frukt: melon, men jag har inte haft koll på tidigare priser på melon... och det har varit på extrapris. Äpplen o gurka ramlar just nu ned ur träden och gurkan och är typ-frukt. Vårlök är typ nästan purjolök tänker jag så...

Har noterat att mjölken gått upp till 17-18 kr och det är ju helt klart märkbart (även om vi inte dricker så mycket). Vi är generellt sett oerhört slarviga med matinköpen och det känns som något som vi verkligen måste ändra på nu. Jag har mest reagerat genom att just nu vägra köpa en ny ost innan den tidigare är uppäten.

Skulle jättegärna baka men det skulle säkert ändå bara bli dyrare eftersom läskigt vitt rostbröd ändå föredras och köpes :cautious: och de förpackningarna är bisarrt gigantiska (säkert dock ej dyra). (sedan har brödkontot från min sida sett varit oerhört generöst när det gäller helger och bagerisurdegsbröd, får se vart det springer iväg till)

Är också en Reko äggs konsument och där finns nog absolut tyvärr en övre gräns där jag slutar köpa ägg. 5-5,40 kr styck.
Vi köper laktsofri mjölk, den ligger på något drygt 20 spänn, men vi är inga storkonsumenter. Just ost köpte jag två stycken gouda-bitar igår; passade på när kilopriset var 70 istället för 109 så nu finns dt 2,5 kg ost hemma ett bra tag till vettigt pris :).
 
Har tidigare redan lite väl mycket på mat så det senaste har verklig gett motivation att börja tänka efter. Har helt slutat att köpa choklad och te nu (köpte lite dyrare varianter). Börjat äta mer linser och böner, och mindre fisk. Akilleshälen är mängden frukt och mejeriprodukter men det får vara så i nuläget.
Spanar också som många andra mer efter extrapriser/kortdatum.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 728
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 881
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 698
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp