Deklaration 2019!

Jag har tolkat det som att de drar skatt som om de stod för ens enda inkomst. Och har man då inkomst även från arbetsgivare samma år så blir det för lite.

Men jag vet inte om det stämmer.
Ja fast det är sambons enda inkomst då han ju har just sjukersättning, så det är en aning konstigt.

Samma eviga fråga, får jag tillbaka i år eller ska jag betala?:p

Tydligen har dom börjat skicka ut deklarationerna nu, och vissa har hunnit fått dom (via kivra).

Väntar nervöst här nu...

Och snart kommer det någon och berättar hur dumt det är att låna ut pengar till staten osv, men jag ääääälskar detta varje år! :banana:
Väntar också, har Kivra så borde få det inom de närmaste dagarna alla fall. Hoppas på att få tillbaka lite men är nöjd så länge jag slipper betala

Jag tycker att det är skitdåligt att FK inte drar skatt så att sjukskrivna slipper kvarskatt!

Oftast är problemet att man haft inkomst del av året eller på deltid. Arbetet drar jobbskatteavdrag men sånt får man inte vid sjukskrivning/FL/osv. Så det är en hel del aspekter som de inte kan kontrollera.

Verkar ju helt sjukt att det är så! Varför?

Jag har sjukersättning och har aldrig fått restskatt? Visserligen på 50% och annan inkomst vid sidan av som också betalas ut av fk. Men jag har inte fått min deklaration för i år så får väl se hur det blir denna gång.

@mandalaki När jag jobbade 50% och hade 50% sjukersättning så hade jag ingen restskatt. Dock fick jag tillbaka typ 600 kr det året men det var för att jobbet drog för lite skatt. Hade jag fortsatt jobba där hade jag fått restskatt (jag bad dem dra mer men det "var så krångligt" så räknade med restskatt istället). Året innan fick jag tillbaka några tusenlappar.

Åh, tackar! Ska kolla sen när jag är hemma och har alla papper framför mig! :)

Fick du löneförhöjningen under året eller ojämna intäkter? Då är det lätt att man når tak och har skattat för lite. Eller så kollar inte ditt jobb dig personligen utan tar bara din skattetabell allmänt och då kan det bli fel beroende på medlemskap i kyrkan osv. Ang åter på räntan så går väl även fastighetsskatten via deklarationen så när räntan är låg kanske det inte blir överskott?

Jag har sjukersättning och har aldrig fått restskatt? Visserligen på 50% och annan inkomst vid sidan av som också betalas ut av fk. Men jag har inte fått min deklaration för i år så får väl se hur det blir denna gång.

@mandalaki När jag jobbade 50% och hade 50% sjukersättning så hade jag ingen restskatt. Dock fick jag tillbaka typ 600 kr det året men det var för att jobbet drog för lite skatt. Hade jag fortsatt jobba där hade jag fått restskatt (jag bad dem dra mer men det "var så krångligt" så räknade med restskatt istället). Året innan fick jag tillbaka några tusenlappar.
Jag har en god vän som har sjukersättning, han får heller aldrig restskatt, han får några tusenlappar tillbaka.

• Gilla
Reactions: MM
Oftast är problemet att man haft inkomst del av året eller på deltid. Arbetet drar jobbskatteavdrag men sånt får man inte vid sjukskrivning/FL/osv. Så det är en hel del aspekter som de inte kan kontrollera.
Så är det säkert ofta. Jag tror dock inte att det gäller @monster1 s partner, och det gäller heller inte min partner på den tiden hen var sjukskriven, och fick restskatt.

Så är det säkert ofta. Jag tror dock inte att det gäller @monster1 s partner, och det gäller heller inte min partner på den tiden hen var sjukskriven, och fick restskatt.

Ett ex från Fk
"
Hur undviker jag kvarskatt?
Får du en ersättning på deltid eller under en kortare tid drar Försäkringskassan av skatt med cirka 30 procent. Eftersom kommunalskatten oftast är högre kan det göra att du får underskott på ditt skattekonto - kvarskatt."

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 904
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i... 13 14 15
Svar
282
· Visningar
19 809
Senast: Sleepan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka