Vet inte om det är så de gör. Men det kanske det kan vara.Ah ok jag fattar. De drar grundskatteavdraget alltså? Då måste man om man får från försäkringskassan se till att skatta från första kronan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om det är så de gör. Men det kanske det kan vara.Ah ok jag fattar. De drar grundskatteavdraget alltså? Då måste man om man får från försäkringskassan se till att skatta från första kronan.
Ingen aning men det är tydligen ingen nyhet https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=2013398 den här är från 2008.Verkar ju helt sjukt att det är så! Varför?
Ja fast det är sambons enda inkomst då han ju har just sjukersättning, så det är en aning konstigt.Jag har tolkat det som att de drar skatt som om de stod för ens enda inkomst. Och har man då inkomst även från arbetsgivare samma år så blir det för lite.
Men jag vet inte om det stämmer.
Väntar också, har Kivra så borde få det inom de närmaste dagarna alla fall. Hoppas på att få tillbaka lite men är nöjd så länge jag slipper betalaSamma eviga fråga, får jag tillbaka i år eller ska jag betala?
Tydligen har dom börjat skicka ut deklarationerna nu, och vissa har hunnit fått dom (via kivra).
Väntar nervöst här nu...
Och snart kommer det någon och berättar hur dumt det är att låna ut pengar till staten osv, men jag ääääälskar detta varje år!![]()
Ja fast det är sambons enda inkomst då han ju har just sjukersättning, så det är en aning konstigt.
Ja det är det onekligen!Ja fast det är sambons enda inkomst då han ju har just sjukersättning, så det är en aning konstigt.
Jag tycker att det är skitdåligt att FK inte drar skatt så att sjukskrivna slipper kvarskatt!
Verkar ju helt sjukt att det är så! Varför?
Åh, tackar! Ska kolla sen när jag är hemma och har alla papper framför mig!![]()
Jag har en god vän som har sjukersättning, han får heller aldrig restskatt, han får några tusenlappar tillbaka.Jag har sjukersättning och har aldrig fått restskatt? Visserligen på 50% och annan inkomst vid sidan av som också betalas ut av fk. Men jag har inte fått min deklaration för i år så får väl se hur det blir denna gång.
@mandalaki När jag jobbade 50% och hade 50% sjukersättning så hade jag ingen restskatt. Dock fick jag tillbaka typ 600 kr det året men det var för att jobbet drog för lite skatt. Hade jag fortsatt jobba där hade jag fått restskatt (jag bad dem dra mer men det "var så krångligt" så räknade med restskatt istället). Året innan fick jag tillbaka några tusenlappar.
Märkligt undrar varför sambon får restskatt han är inte ens med i svenska kyrkan.Jag har en god vän som har sjukersättning, han får heller aldrig restskatt, han får några tusenlappar tillbaka.
Tror inte min vän är det heller.Märkligt undrar varför sambon får restskatt han är inte ens med i svenska kyrkan.
Så är det säkert ofta. Jag tror dock inte att det gäller @monster1 s partner, och det gäller heller inte min partner på den tiden hen var sjukskriven, och fick restskatt.Oftast är problemet att man haft inkomst del av året eller på deltid. Arbetet drar jobbskatteavdrag men sånt får man inte vid sjukskrivning/FL/osv. Så det är en hel del aspekter som de inte kan kontrollera.
Märkligt undrar varför sambon får restskatt han är inte ens med i svenska kyrkan.
Nej, i morse.Fick du också i går, den 6? Rätt nöjd med det.![]()
Så är det säkert ofta. Jag tror dock inte att det gäller @monster1 s partner, och det gäller heller inte min partner på den tiden hen var sjukskriven, och fick restskatt.
Neeeej, vägrar ge upp för dagen. Ger det ett par timmar till.Är nog lika bra att ge upp för dagen nu. Har korkat upp vinet. Skål!
Neeeej, vägrar ge upp för dagen. Ger det ett par timmar till.
Ja han betalar för lite skatt, men varför förstår jag inte. Varför drar de inte rätt skatt?Kolla på deklarationen och hans uppgifter hos FK.
Jag fick precis!Haha frågan är. Sitter ngn och trycker på en knapp? Isf lär hen dragit hem och vinar i detta nu, dvs det är kört![]()