Bukefalos 28 år!

Deklaration 2019!

Jag har aldrig fått tillbaka något på skatten utan snarare alltid behövt betala någonting pga jag ärvde en del av sommarstugan som liten. Men förra året började jag äntligen jobba med ordentlig inkomst, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
 
Sedan jag sjukskrevs för några år sedan får jag alltid kvarskatt, nu jobbar jag deltid så nu får jag bara lite kvarskatt. Sambon som har sjukersättning får också alltid kvarskatt oftast mer än jag får.
 
Jag har betalat in extra varje månad och har försökt räkna på det så jag borde få tillbaka iallafall 10 000. Men är ändå nervös att jag räknat fel :nailbiting: Tidigare år har jag betalat typ 30-40 000 i restskatt.
Jag har också betalat in extra varje månad, eftersom jag blev trött på restskatter i just exakt den där storleken. Jag fick något sorts preliminär deklaration idag, men där ingår inte sådant jag har gjort i egen firma bredvid jobbet, så just nu gissar jag att det varken blir restskatt eller pengar tillbaka.
 
Har min myndighetspost som digital brevlåda men har ännu inte fått någon notis.
Brukar få tillbaka några få tusenlappar när deklarationen kommer, men det brukar bli runt 14.000 kr när resor för avdrag är gjorda.
I år måste jag dock betala vinstskatt då jag sålde min lägenhet med vinst förra året. Så betalade in 55.000 kr på skattekontot för någon månad sedan för att slippa ränta.
Funderade först på att göra uppskov på vinsten men känner att det nog är smartast att betala av skatten nu när jag har finansiell möjlighet.
 
Jag har ingen digital brevlåda så jag får snällt vänta tills skatteverket öppnar e-tjänsten :nailbiting:
 
Jag har INGEN aning om hur det blir för mig i år, men tänker att jag väl borde få tillbaks ca 1000-1500 kr. Det brukar bli ungefär så nämligen. Har Kivra i år för första gången, så jag sitter också och väntar på att beskedet ska dimpa in där.... :up:
 
Jag har tolkat det som att de drar skatt som om de stod för ens enda inkomst. Och har man då inkomst även från arbetsgivare samma år så blir det för lite.

Men jag vet inte om det stämmer.

Ah ok jag fattar. De drar grundskatteavdraget alltså? Då måste man om man får från försäkringskassan se till att skatta från första kronan.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
25 072
Senast: Unafraid
·
Samhälle Nu är det dags! :D Jag väntar ivrigt på att den ska landa i Kivra. Någon här som redan hunnit få sin? Hur tror ni det ser ut för er i...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
18 260
Senast: Sleepan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp