dessa färger?!?!?

Sv: dessa färger?!?!?

Pappan ser ut att vara en silversvartskäck ( ev fuxskäck med ljus man ) med bukskäckgen.

Fölet har fått bukskäckgenen som visas genom de blå ögonen och stjärnen men färgen är mest troligt helt vanligt brun/jarpur :)

Men det är ju svårt att säga, vad menar du med bleknat ? Solblekt eller går mot vitt ?
Att svansen är ljus har inte så mycket med saken att göra, den är ofta det på föl och kommer mest troligt ändra sig till svart, OM nu fölet är brunst.
Vilket jag tycker det ser ut som på bilden....

Såvida inte mamman är skimmel så är fölet med största sannolikhet brun med bukskäckgen.
 
Sv: dessa färger?!?!?

mamman e inte skimmel.
och jag vet inte hur jag menar ;) för jag har inte sett fölet sen det var ganska nyfött.men ägaren bara skrev att den börjar ljusna på ett sätt som hon inte tycker dom vanliga bruna gör...försöker få nya foton..
 
Sv: dessa färger?!?!?

Pappan är silverbrunskäck. Syns bättre här.
Farfar är silversvartskäck.
Farmor är fux.

Moder är brun.

Fölet är brunt.
160985_small.jpg


Jämför med ett av syskonen som är silverbrun, så ser du att "ditt" föl inte alls har samma nyans.

(Alla bilder är länkade från stormhestar.)
 
Sv: dessa färger?!?!?

wow, tack för infot! var hittade du alla bilder så där bara? pappan o farfadern är såå läckra:love:
tyvärr kan jag inte köpa fölet, det räcker med en häst:)
 
Sv: dessa färger?!?!?

nu drar jag igång denna tråden igen!!! det är så att jag ÄNTLIGEN har fått DNA proverna på engla.. hon ÄR silvergul,, frågan är nu bara då om hon är silvergulsvart eller silvergulbrun?? funderingen kommer av att mamman ju är reggad som skimmel född fux och har gett flera silverföl så bör hon ju ha varit silverbrun? kanske? pappan är ju fuxskäck så mammans färg kan inte stämma...
 
Sv: dessa färger?!?!?

Kul att du äntligen fått svar!

Mamman kan mycket riktigt vara född fux, men med silveranlag. Silver syns inte på fuxar, men de kan ändå ge vidare anlaget.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Kom ju sedan på att eftersom pappan är rödskäck så kan de ju inte få något annat än röd avkomma om mamman vore född fux, så det är möjligt att mamman är född silverbrun.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Kom ju sedan på att eftersom pappan är rödskäck så kan de ju inte få något annat än röd avkomma om mamman vore född fux, så det är möjligt att mamman är född silverbrun.

Kan en silverbrun bli fux med åren?
Coolt! :p Hur ser det ut?

(kan ingenting om färger)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Av de alternativen säger jag definitivt silvergulsvart. :) Modern kan ju ha fötts såväl silverbrun som silvergulsvart och förväxlats för fux.
 
Sv: dessa färger?!?!?

nu drar jag igång denna tråden igen!!! det är så att jag ÄNTLIGEN har fått DNA proverna på engla.. hon ÄR silvergul,, frågan är nu bara då om hon är silvergulsvart eller silvergulbrun?? funderingen kommer av att mamman ju är reggad som skimmel född fux och har gett flera silverföl så bör hon ju ha varit silverbrun? kanske? pappan är ju fuxskäck så mammans färg kan inte stämma...

Att hon bär gener för silver och gul är inget konstigt då mamman har båda dessa färger i sin genbas. Att hon själv är silvergul stämmer inte. Hon skimlar av i ansiktet och på kroppen. Det är viktigt att skilja på vad som finns i generna (dvs vad som följer med hästen men inte syns på utsidan) och vilken färg hästen har.
Mamman är skimmel och inte silverbrun! Silverbrun är en egen färg som ser ut liknande fux med vit man. De ändrar inte färg genom åren. Skimmel ändrar färg genom åren och är en egen färg dvs inte fux. Alla avblekbara skimlar föds med en grundfärg t ex svart eller röd och bleks av med tiden. Förväxla inte fux och svart med skimmelanlaget det är två helt olika anlag.

Om ni tänker på en människa kanske det blir lättare. Många individer har genetiska anlag för t ex brunögda barn men är själva blåögda. För att brunögdhet ska slå igenom krävs ganska mycket. Det innebär inte att människan är brunögd utan är blåögd. Genetik är komplext och färggenetik kräver en hel del studier för att få det rätt men det är väldigt intressant. Många av oss läste detta åtminstone på gymnasial nivå. Ni kanske kommer ihåg alla kaniner i olika färguppsättningar som man skulle genbestämma.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Skimmelanlaget är ett anlag som läggs "på" hästens grundfärg. Precis som skäckanlaget, silveranlaget och gulanlaget. Det är INTE en egen färg.

Så icca78's häst är med andra ord: Svart. Med silveranlag, med gulanlag och med skäckanlag. (Ser inga tecken på att den skimlar av, däremot har ju hästen två anlag som bleker grundfärgen så det är inte konstigt att du kanske fått bilden av det.)

Vad moderns födelsefärg är kan vi bara spekulera i, men hon kan inte vara född fux eftersom att fadern till detta föl är fux. Då skulle fölet ha blivit fux. Så modern är troligtvis född silvergulsvart - för att den färgern är närmast att förväxla med fux. :)
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Jag skulle säga hon isåfall är silvergulsvart (skäck)
Lite mysko med det bruna runt ögonen men jag vet ju inte hur hon ser ut efter denna fällningen.

En silvergulbrun brukar vara betydligt ljusare, speciellt när den föds. Mycket gulare liksom.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Skimmelanlaget är ett anlag som läggs "på" hästens grundfärg. Precis som skäckanlaget, silveranlaget och gulanlaget. Det är INTE en egen färg.

Så icca78's häst är med andra ord: Svart. Med silveranlag, med gulanlag och med skäckanlag. (Ser inga tecken på att den skimlar av, däremot har ju hästen två anlag som bleker grundfärgen så det är inte konstigt att du kanske fått bilden av det.)

Vad moderns födelsefärg är kan vi bara spekulera i, men hon kan inte vara född fux eftersom att fadern till detta föl är fux. Då skulle fölet ha blivit fux. Så modern är troligtvis född silvergulsvart - för att den färgern är närmast att förväxla med fux. :)

Hästen är avlad av mig och åkte härifrån för ca 2 månader sedan. Hon skimlar av DET kan jag garantera. Suck...Det är alltid spännande med udda färger och att spekulera. Hon bär på en blandning färgmässigt i sin genbank men själv är hon skimmelskäck. Jag har följt henne från dag 1 och har både mamma, pappa och syskon här.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Jaha, jag förstår. Men det är svårt för en utomstående att veta att du fött upp hästen och sett mer av den - än de bilder vi på forumet fått se! Jag ser bara på bilderna som icca78 har lagt ut och kan inte bedöma mer än så. :)

Då är stoet med andra ord skimmel född silvergulsvartskäck. Skimmelskäck (född silvergulsvartskäck) som du skriver är förstås också en korrekt benämning. Jag tycker det är viktigt att grundfärgen hos skimlar registreras korrekt i databaser, som t.ex. World Fengur, så att framtida ägare vet vad stoet bär på.

Särskilt viktigt är det med silverston, så att man inte betäcker dem med en silverhingst i framtiden.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jaha, jag förstår. Men det är svårt för en utomstående att veta att du fött upp hästen och sett mer av den - än de bilder vi på forumet fått se! Jag ser bara på bilderna som icca78 har lagt ut och kan inte bedöma mer än så. :)

Då är stoet med andra ord skimmel född silvergulsvartskäck. Skimmelskäck (född silvergulsvartskäck) som du skriver är förstås också en korrekt benämning. Jag tycker det är viktigt att grundfärgen hos skimlar registreras korrekt i databaser, som t.ex. World Fengur, så att framtida ägare vet vad stoet bär på.

Särskilt viktigt är det med silverston, så att man inte betäcker dem med en silverhingst i framtiden.

Vad bra att någon har tagit fasta på detta :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

nu drar jag igång denna tråden igen!!! det är så att jag ÄNTLIGEN har fått DNA proverna på engla.. hon ÄR silvergul,, frågan är nu bara då om hon är silvergulsvart eller silvergulbrun?? funderingen kommer av att mamman ju är reggad som skimmel född fux och har gett flera silverföl så bör hon ju ha varit silverbrun? kanske? pappan är ju fuxskäck så mammans färg kan inte stämma...

Kom på en annan sak. Färgtesten som jag bifogade med DNAt testar bara silver, gul och fuxgen. Vad hände med fuxgenen eftersom du inte tagit upp den alls?
 
Sv: dessa färger?!?!?

fux färgen är inte med i denna tråden för att hon helt enkelt inte har den! o sen är det väldigt lustigt det här med skimmlingen... INGEN som har sett henne live förutom du då fála ser några spår av att hon skulle skimmla.. jag kan inte sånt här själv så jag har ingen aning!! men hon har inga stickelhår runt ögon eller öron vilket jag har hört att dom skall ha.. hon har några vita strån på nosryggen dock.. sen har jag även fått berättat förmig att silverhästar skimmlar mycket fortare än andra och att hon därför borde ha varit mycket vitare nu om hon skulle bli skimmel.. det blir till att vänta o se när vinterpälsen är av..
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 831
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 697
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp