Dessa långa semestrar

Vi har 30 dagar, jag tänkte slå på stort i år och vara ledig 4,5 vecka i sträck. Har som mest haft 3 veckor i sträck tidigare, men med 50% sjukskrivning och ett huvud som behöver vila så provar jag en längre sammanhängd period i år. Dessutom har jag bytt arbetsuppgifter så jag har inget dåligt samvete för att de inte blir gjorda :p
Brukar vara ledig på hösten någon vecka, samt använda övriga semesterdagar och komp som strödagar där det passar.

Jag tar fyra veckors semester i sommar - första gången i livet jag har så lång betald semester. Egentligen skulle jag kunna vara nöjd med typ tre lite beroende på, men vi har semesterperioden på fyra veckor där vi måste ta semestern om vi vill ha sommarsemester. Resten av året är det upp till chefen att godkänna, vilket hon har klargjort att hon inte är så sugen på att göra. Så tar jag inte fyra veckor nu i sommar är det inte säkert att jag öht kommer få ut semester - alltså känns det inte värt att chansa eftersom semesterperioden sammanfaller bra med när jag önskar vara ledig (hur det blir nästa år blir mer spännande alltså)

Det jag blir lite bitter på är att chef och kollegor blir glada över att man tar kort sommarsemester eftersom det gör att schemat blir bättre och fler får som vill.
Men när man väl tar semester så läggs mycket mer"på hög" för en att göra eftersom "man ändå snart är tillbaka".
Nu sist lyckades man i princip glömma bort att jag inte var på jobbet på en vecka och att någon borde göra i alla fall det som absolut inte kan vänta En stackars kollega fick slita som en blådåre i en hel dag för att förhindra att åtminstonde 3dje part skulle bli för drabbade. Och jag fick milt sagt kickstarta...
Det var lagom kul och gör mig inte direkt peppad inför nästa resten av mina ledigheter.

Började idag jobba på en kommun.
30 dagars semester. Vilket ju blir ungefär 15 dagar eftersom jag har sex månaders anställning. Sommarstäng i tre veckor och tar jag alla semesterdagar då så har jag inget kvar till sedan.

Funderar på att ta 10-12 dagars semster och tjänstledigt/obetald semster resten av dagarna
Det borde innebära att jag kan ta ledigt nån dag i höst om jag vill, eller behöver.
Lättare att få semesterdagar än tjänstledigt sen.

Generellt vill jag inte vara ledig länge i ett sträck. En vår för länge sedan la jag semester så att jag jobbade 4-dagasveckor under några månader. :)

Tänk på att är det jobbet som beordrar stängt behöver du inte ta ut dina semesterdagar du tjänar in i år. De kan endast tvinga dig ta redan intjänade om jag minns rätt.

Såhär i semestertider blir jag återigen påmind om hur lyckligt lottade de som jobbar för svenska arbetsgivare är, och hur galet folk från andra länder tycker att det är att en sommarsemester på 2 veckor i Sverige anses som kort! För att inte tala om det faktum att många får mer betalt när de inte jobbar än när de gör det :D

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag drömde ett slag om att ta sisådär 3 veckors ledigt på en gång under sommaren, men kom sedan fram till att det för mig är mycket mer värt att dela upp det över året och ha lite mer ledigt under den ganska trista perioden oktober-mars. Sedan vet jag att de finns de som inte tycker att de hinner koppla av tillräckligt på 1-2 veckor, men så känner jag inte alls just nu som tur är.

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

Jag har rätt dålig koll på det svenska arbetslivet, så har jag fått något om bakfoten här får ni gärna hojta till!
Enda gången jag kan vara ledig är i regel på sommaren, så då är jag det. Mellandagarna vid jul brukar jag vara ledig också.

Jag har ingen semester men är hemma på heltid pga distansplugg. Flexar helt enkelt med dubbelt plugg en dag och ledig en annan om vi ska göra något.

Maken däremot har 28 dagar semester. Detta året tar han ut 2+2 i olika perioder i sommar. Sen får han ihop så mycket komp att han varit hemma alla höstlov, jullov, sportlov och påsklov senaste 3 åren. Så därför har varken han eller vi tillsammans sett något behov av att han är hemma 4 veckor på ett bräde.

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?
Brukar ta 4 veckor på sommaren, sparar den 5:e veckan till mellandagarna, övrig tid byter jag ledig dag eller tar kompledigt. Resten av året jobbar jag, förutom på helgerna då förstås. ;) :p

Alltså: hur resonerar ni? Hur många semesterdagar har ni, och hur fördelar ni dem?

jag har 37 semesterdagar och sedan är jobbet alltid stängt mellan jul/nyår för oss kontorsarbetare, så jag tar kanske ut 2-3dagar så jag kan vara ledig fram till trettonhelgen.

Jag tar ut 4 veckor semester nu i sommar, var på resa i mars då jag tog ut 10 semesterdagar och 5 till försvann för två veckor sedan när jag var ledig. Efter min kommande semester har jag fortfarande 30 dagar kvar på semesterkontot.

Jag var under flera år ganska så sparsam med att ta ut min semester och därför har jag haft mycket sparat.

Jag är landstingsanställd och har 25 semesterdagar. Eftersom vi unga människor tydligen inte behöver lika mkt semester som äldre. Ja jag stör mig på de här konstiga ålderstilläggen, jävla märkligt system.

Iaf. Man får planera och fundera på vad som är värt mest. Jag mår bra av ordentlig sommarsemester så brukar ta 4 veckor på sommaren. Någon gång har jag tagit tre men det känns för kort..
Sparar alltså en vecka, den används främst till jul/nyår för att få lite sammanhängande ledigt även då. Försöker också spara iaf någon dag om det går i hopp om att bygga upp ett litet extralager på semesterkontot ifall jag något år vill åka på någon thailandsresa eller nåt på vintern ;)

Nuförtiden jobbar jag halvtid men med heltidsanställning (gör annat på halvtid på betald arbetstid, de dagarna har jag förtroendetid). Det går fort att spara ihop plusflex när man jobbar deltid så jag brukar kunna ta flexledigt någon/några dagar hit eller dit under året också. Använder också plusflexen för att dryga ut semester, tex kring jul så kanske jag tar några dagar från flexkontot och några dagar semester.

Håller med dig @MiniLi , det borde räknas som åldersdiskriminerande att ha färre dagar för att man är ung! :rage:
Ja lite så!
De flesta av mina kollegor är äldre än mig och har fått fler dagar. Jag har svårt att förstå varför de ska få mer semester än mig, jag arbetar dessutom betydligt hårdare och effektivare men det spelar ju ingen roll ;)

Fast man har ju rätt till 4 veckors sammanhängande ledighet i Sverige.
Gäller det hos samtliga arbetsgivare i Sverige?
Jag är landstingsanställd och har 25 semesterdagar. Eftersom vi unga människor tydligen inte behöver lika mkt semester som äldre. Ja jag stör mig på de här konstiga ålderstilläggen, jävla märkligt system.
Håller med dig @MiniLi , det borde räknas som åldersdiskriminerande att ha färre dagar för att man är ung! :rage:
Ja det var verkligen ett märkligt system, gud vad irriterad jag hade varit! Får man dessa extradagar som äldre även när man nyligen bytt jobb? Trodde att det var som någon slags belöning när man varit hos samma arbetsgivare en längre stund, då skulle det ju kännas lite logiskt...

Gäller det hos samtliga arbetsgivare i Sverige?
.
Rätt till 4 veckors sammanhängande semester någon gång under juni-aug står i semesterlagen. Så ja. När under den perioden kan arbetsgivaren dock bestämma fritt.
Sen kan det bortförhandlas men inte så det blir negativt för arbetstagaren. Ska vara väldigt speciella förhållanden.

Rätt till 4 veckors sammanhängande semester någon gång under juni-aug står i semesterlagen. Så ja. När under den perioden kan arbetsgivaren dock bestämma fritt.
Sen kan det bortförhandlas men inte så det blir negativt för arbetstagaren. Ska vara väldigt speciella förhållanden.
Ok, tack!

Jag har 30dgr semester. Har aldrig tagit mer än tre veckor på sommaren. Oftast 2+1. Resten vill jag ha till skidsemester och annat.
Sparade lite i början men nu använder jag i princip alla alt sparar till planerad längre ledighet kommande semesterår.

Ja lite så!
De flesta av mina kollegor är äldre än mig och har fått fler dagar. Jag har svårt att förstå varför de ska få mer semester än mig, jag arbetar dessutom betydligt hårdare och effektivare men det spelar ju ingen roll ;)
Inte nog med det, de får dessutom (ofta) högre lön.
Jag gissar att det ökande antalet semesterdagar är förankrat i centrala avtalsrörelser mellan arbetsmarknadens parter.

Mitt jobb stänger fem veckor varje sommar(industrisemestern) men jag jobbar på en annan enhet inom företaget en av veckorna.
Vid mellan jul-nyår är det också stängt, brukar bli kanske sju dagar att ta ut då.
Har man inte dagar kvar finns i regel komp, det blir endel sånt hos oss...
En tidigare kollega tog istället tjänstledigt.
Men alla är och vill vara lediga sina minst fyra veckor på sommaren.
Hade jag fått välja hade jag valt så ändå.

Jag åker aldrig utomlands, vi har även perioder när vi inte får ta ledigt heller. Så det är inte bara att boka en resa och hoppas man få ledigt.
Men jag har en massa komp att ta ut om jag känner för lite extra ledigt(som aldrig blir av).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 000
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18