Bukefalos 28 år!

Det här med att städa..

Så lite det bara går. Vi bor på gård med djur och har troligen mer grus i sängen än vad andra har i hallen. (Jag tvättar sängkläderna en gång i veckan).

Jag gillar inte att städa.
Sambon gillar inte att städa.

Toan är alltid ren iaf :D

Jag har katter som sover i sängen så jag har alltid kattsand i den..... känns som att jag ligger på en grusplan om jag inte byter lakan varje vecka :angel:
 
Bor på ca 150 kvm i två våningar. Städar rubbet varje fredag. Då alltså rum för rum:

Städa köket, torka av skåpen, bänkar, kylskåp, sortera in grejer i skåpen osv.
Vardagsrummet plockar jag undan alla saker som ligger löst, sovrummen likaså.
Toaletten städas med allt det innebär
Dusch/bastu lika och så tvättar jag tvätt och viker in i skåpet.
Sen dammsuger och skurar jag igenom rubbet och dammtorkar.

Mitt skämsområde är byta lakan. Ibland händer det ofta, ibland går det skamligt lång tid mellan :o

Och mellan dettta så plockar jag givetvis, diskar och tvättar ibland och sopar av golven.
 
Dammsugarrobot som troget går flera gånger i veckan är räddningen hemma. Är själv med städningen och det är mycket annat som också skall göras. I och med att roboten tuffar på blir det mindre damm överlag på andra ytor också när det inte blir så mycket damm på golvena som vi rör upp när vi går omkring.

Ligger tyvärr konstant efter med skurandet av handfat, köksskåp, dörrar osv. Hade städfirma innan och det var toppen! När firman lades ned köptes första roboten.

Men det är iallafall skönt att komma hem från jobbet nu och det är dammsuget hemma!
 
De perioder jag jobbar väldigt mycket tycker jag städningen är kontemplativ - det blir liksom resultat och man behöver inte tänka så mycket. Mer som lite terapi. I intensiva jobbperioder orkar jag inte läsa när jag är ledig, ögonen hänger inte med.

Fönsterputsning gillar jag däremot inte, så det lejer vi bort.

Det här kan jag hålla med om. Jag har har ett jobb som innebär lite fysiskt arbete och mycket tänkande. Jag gillar egentligen inte att städa även om jag alltid vill ha det rent, men det är så skönt att städa för man ser resultat direkt och utan ansträngning! På jobbet kan jag jobba med samma projekt i flera månader innan jag får ett resultat. Med städning blir det resultat direkt och det är en skön kontrast mot den andra delen av mitt liv.

När det kommer till föräldrar kan jag se tydlig skillnad mellan de vänner som har föräldrar där det gärna får vara lite hundhår i sängen och grus på golvet och de som har föräldrar där inte en sak får ligga framme. De flesta verkar följa i sina föräldrars fotspår.
 
Våra hundar får inte vara i sängen men det hjälper inte. (Den dagen jag byter lakan får de sova middag med mig).

Är inte så jättevillig mer till att ha dom i sängen, vaknade för några veckor sedan av att en av dom bet mig i stortån..... Har försökt att inte låta dom sova där men tyvärr har jag inga dörrar att stänga till vardagsrummet där jag sover och dom små lömska sakerna hoppar upp och lägger sig när jag somnat.
 
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?
Tid beror på hur stökigt det är, men det finns tillfällen man kan lyckas på 30 minuter på två :) men häromhelgen höll vi på en hel dag (och bakade samtidigt). Då fick badrumsväggarna sig en putsning också och någon ruta.
Det görs när vi tycker det är alltför stökigt eller om vi ska ha gäster.
Vi flyttar saker tills det ser städat ut och fixar med golven tills de ser städade ut. (dammsuga, moppa)
(Det finns ingen fjällhyrstugechecklista hemma :D)
Vi kanske borde storstäda någon gång ibland men det gör vi inte. Någon gång är det kylskåpets tur, någon annan skåpen i kökets och någon tredje fönstrens och det kunde varit oftare.
Trea.

VI hjälps åt om båda (alla tre fast den tredje är inte så effektiv han är fem) är hemma eller tar tag i det själv (1,5) om bara en är hemma.

Lägger inte orimligt mycket tid på städning, det finns nog utrymme för lite bättring utan att bördan skulle bli alltför betungande...
 
Jag tänker att när vi är klara med bokrensning och lite annat ska jag ha städhjälp var annan vecka. Det vore underbart.
 
Jag bor ensam rent teoretiskt sätt (men får rätt mycket hjälp av min pojkvän som är här kanske 4 nätter av 7) i en tvåa på ca 50 kvadrat. Jag/vi diskar och plockar varje dag då jag avskyr att ha saker framme på bänkytor och bord.

Dammar och dammsuger gör jag i genomsnitt en gång i veckan, förutom när jag är bortrest mellan varven och sådär. Det kan hända att det går lite längre, eftersom jag försöker göra all städning på helgerna.

Städar badrummet minst en gång i veckan och köksytor, spis m.m. ännu oftare. Har genomgående trägolv i lägenheten men tvättar det i princip bara när jag haft fyrbenta vänner på besök eller annat som jag anser vara "extra skitigt".
 
Vill också investera i städhjälp en dag när jag blir stor! Fast inte medan jag bor såhär litet, utan jag tänker mer längre fram när hela villa Volvo vovve-grejen blir aktuell. Mina föräldrar hade städhjälp emellanåt när jag var yngre och det var ta mig tusan nära på ovärderligt!
 
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Vi bor i radhus på ca 75 kvadrat på två plan+ källare

Vi har en veckorstädning där jag och sambon hjälps åt att: dammsuga och torka alla golv, slå ur och vädra alla mattor, byter och tvättar sängkläder, städar av badrummet och torka av fönsterbräden, hyllor etc som samlar damm, och så torkar vi av alla skåp i köket som är högblankt svarta= dom ser skitiga ut på nolltid. Tar ca 20 minuter när vi hjälps åt, ibland när vi har lit tajt om tid så grejar sambon med lunchen och tar bara städningen av köket och jag tar resten då tar den kanske 30-40 minuter istället.


Löpande städning sker av den som tycker att det behövdes just då, köket städas ju av ofta i samband med matlagning och disk, dammsugaren kommer fram oftare om de finns behov, beror mycket på årstid och hur mycket hunden drar in. Tvätt blir ju när det behövs helt enkelt.

Tvätta fönster osv sker allt för sällan för det är så tråkigt....
 
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Bor ganska litet och har 4 hundar som skitar ner ordentligt + fäller en massa. Har släppt på renlighetskraven och dammsuger numera en gång i veckan. Tar ca 20 min att torka av bänkar och dammsuga. Har hellre tussar i hörnen ibland än lägger tid på att städa varje dag!
 
Känner mig som en gris i en dypöl när jag ser hur mycket vissa av er städar. :o

Vi bor i lägenhet på ca 90 kvadrat, jag och maken och två innekatter. Dammsuger en gång i veckan (i bästa fall :o) och dammar då av alla dammsamlande ytor först. Totalt tar det väl kanske....max 20-25 minuter? Då dammsuger jag även soffan och fåtöljerna för att försöka få bort de värsta pälsmängderna.

Diskmaskin körs varje dag och då torkas oftast de värsta smulorna bort från köksbänken...tar kanske max 10 minuter att fylla maskin, tömma maskin och torka.

Toaletterna görs rent vid behov, men det har jag ingen tidsaspekt på...de är aldrig någonsin äckliga iaf.

Handfat och speglar rengörs när jag blir vansinnig på hur sunkiga de har blivit, alternativt när vi ska ha gäster. Har ingen fast rutin.

Badrummen dammsugs samtidigt som resten av lägenheten, men jag skurar dem typ bara när vi ska få besök av svärmor så det blir väl någon/några gånger om året.

Tvättar kläder en gång i veckan, byter sängkläder när de känns sunkiga. Tvättar fönster någon gång om året när de börjar bli outhärdligt smutsiga.

...och tja, det är väl allt. Så vi har väl ca 30-35 minuter "schemalagd" städning i veckan, utöver tvätten. Det räcker för att vår lägenhet ska ha en helt ok hygienstandard. :)
 
Känner mig som en gris i en dypöl när jag ser hur mycket vissa av er städar. :o

Vi bor i lägenhet på ca 90 kvadrat, jag och maken och två innekatter. Dammsuger en gång i veckan (i bästa fall :o) och dammar då av alla dammsamlande ytor först. Totalt tar det väl kanske....max 20-25 minuter? Då dammsuger jag även soffan och fåtöljerna för att försöka få bort de värsta pälsmängderna.

Diskmaskin körs varje dag och då torkas oftast de värsta smulorna bort från köksbänken...tar kanske max 10 minuter att fylla maskin, tömma maskin och torka.

Toaletterna görs rent vid behov, men det har jag ingen tidsaspekt på...de är aldrig någonsin äckliga iaf.

Handfat och speglar rengörs när jag blir vansinnig på hur sunkiga de har blivit, alternativt när vi ska ha gäster. Har ingen fast rutin.

Badrummen dammsugs samtidigt som resten av lägenheten, men jag skurar dem typ bara när vi ska få besök av svärmor så det blir väl någon/några gånger om året.

Tvättar kläder en gång i veckan, byter sängkläder när de känns sunkiga. Tvättar fönster någon gång om året när de börjar bli outhärdligt smutsiga.

...och tja, det är väl allt. Så vi har väl ca 30-35 minuter "schemalagd" städning i veckan, utöver tvätten. Det räcker för att vår lägenhet ska ha en helt ok hygienstandard. :)
Jag med :) Det känns lite bättre om man lyssnar på intervjuer med Agnes Wold :D
 
Bor för tillfället i en tvåvåningsvilla på typ 150 kvm, två vuxna och ett barn. Dammsuger typ 3 gånger i veckan, torkar golv 1 gång i veckan och plockar ständigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
566
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 189
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 445
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp