Det här med att städa..

Man behöver ju inte ha den så långt borta heller :D
Nej jag tycker det är rätt normalt att "släpa med sig en bok överallt". Överallt hemma är ju inte särskilt jobbigt heller. Ungefär lika jobbigt att krama ur en disktrasa som att gå in i sovrummet och plocka upp boken en läser.
 
En fråga om att prioritera olika. Jag tycker det är tusen gånger lättare, lockande och mer givande att gå och hämta en bok och läsa några sidor än att passa på att städa.
Dessa små micropauser i vardagen är även lämpliga att fylla med filosofiska funderingar, lugna andetag, långa blickar på något vackert, stretching, några toner på pianot, fylla på kaffekoppen, att pussa på närmaste lurvig eller ickelurvig familjemedlem eller bara vara.

Att "slösa" tid kan vara en god investering i hälsan.
 
Jag tyckte att jag var ganska renlig tills jag läste den här tråden. Nu känner jag mig lat och smutsig.
Vi bor två vuxna personer på 56 kvadrat, inga barn och inga djur. Städar väl nån gång i veckan, lite när det känns som att det behövs eller vi ska ha gäster. Då städar jag badrummet och min sambo dammsuger pga att jag fullständigt avskyr att dammsuga och bara fastnar med munstycket överallt. Jag städar gärna snabbt och effektivt men min sambo dammsuger i evigheter, jag vet faktiskt inte hur han bär sig åt att dammsuga så långsamt.
Köket städar vi väl litegrann varje dag, torkar av bänkar och gör rent spisen. Fönster putsar vi när vi inte ser ut från dem längre.
 
Jag städar typ inte. Det är jätteäckligt. Senast gick det två månader mellan dammsugningarna. Bryr mig dock inte speciellt mycket och har aldrig besök.
 
En fråga om att prioritera olika. Jag tycker det är tusen gånger lättare, lockande och mer givande att gå och hämta en bok och läsa några sidor än att passa på att städa.

Beror lite på hur man trivs också och vad man definerar städa, pratar vi om vardagsstädning eller storstädning?

Köket tex blir ju städat varje dag, disken tas omhand, bänkar torkas av osv, skulle detta inte göras skulle jag vantrivas i köket tex.

Lika så torkas borden av, jag trivs inte med rester av frukosten kvar på bordet( smulor och klet tex) lika så plockar vi lite hela tiden, att ha saker liggandes på alla möjliga och omöjliga ställen trivs jag inte heller med. Men därmed inte sagt att det aldrig blir rörigt hemma hos oss heller för det blir det absolut då och då, och vissa dagar är det sjukt motigt att ta itu med disken tex. men jag märker hur jag trivs efteråt när jag tagit hand om röran och det är fint, därför blir det gjort rätt ofta.


Varför gå att vantrivas när det är ostädat när man kan städa av lite oftare och därmed blir det inte så mycket att ta redan på varje gång och det går fort? Så tänker jag i vart fall :)
 
Jag dammsuger väldigt sällan, ca var tredje vecka eller så. Jag tror jag kanske har någon bokstavskombination av något slag, för vissa saker "fastnar" jag i, dammsugning är en sådan, jag hatar att dammsuga, blir aggressiv av ljudet, men när jag väl drar igång dammsugaren så tar det minst två timmar (!) för mig att dammsuga mina 72 kvm... Jag kan liksom inte gå över lite snabbt och nöja mig utan blir hypernoggrann och dammsuger taklister, golvlister, lampskärmar, lysknappar, stolsdynor, soffdynor, flyttar undan ALLT för att komma åt att dammsuga under/bakom osv. Och eftersom jag vet att det tar så lång tid så orkar jag inte göra det varje vecka. Plockar katthårstussar för hand och sopar ev grus o dyl som jag ser istället, torkar självklar direkt om jag spiller något. Dammtorka har jag inte gjort på många år, men eftersom jag dammsuger allt, inkl prydnadssaker och tavlor, när jag väl dammsuger, så är inte saker dammiga ändå.

Jag har liknande problem med att tvätta bilen, en gång stod jag en hel lördag och tvättade. Efter sex timmar var jag klar med motorhuven och ena framskärmen, då gav jag upp och har aldrig försökt tvätta bilen själv efter det, lämnar in den istället. Kratta klarar jag inte heller, jag försöker få bort varenda litet barr och det tar mig en timme att inte komma någonstans alls...
 
Bor fn på 36 kvm, två pers och 1-2 hundar. Vi kör ett gemensamt städröj 1gång/vecka, men varvar nån extra gång med dammsugaren under de värsta fällperioderna och när det är lerigt ute eftersom hunden/hundarna drar in mycket då. När vi kör städröj gör vi allt, dvs dammar, tar toa + kök, dammsuger och torkar golv. Tar väl typ 1h :D
 
Varför gå att vantrivas när det är ostädat när man kan städa av lite oftare och därmed blir det inte så mycket att ta redan på varje gång och det går fort? Så tänker jag i vart fall :)
Som sagt, olika prioriteringar. Jag vantrivs inte så mycket av ett ostädat hem att jag måste städa varje dag. Och då menar jag städa på nivån torka av köksbordet.
 
Jag har 3-4 katter och två hundar. 3-4 människor bor det också här.

Jag dammsuger 1-2 gånger i veckan på övervåningen, sällan alla ytor på en gång. Nedervåningen tillhör sonen och den får han sköta som han vill - jag tror han dammsuger 1 gång varannan vecka ungefär. Jag brukar torka golven lite nu och då - det brukar finnas incitament som till exempel att nån av hundarna pinkat inne eller att Biben med rödvin droppat O_o eller så.

När jag dammsuger så brukar de största dammråttorna försvinna och så brukar jag ta en repa i soffan också. Det är verkligen inte alltid jag orkar dammsuga lister och bland sladdar och andra otillgängliga platser.

Köket städas av varje dag som att torka bänkar och diska.
 
Vi är nog ganska medelmåttiga med städning. Dammsuger nån gång i veckan eller möjligen två. Våttorkar golven kanske nån gång i månaden (oftast utan att flytta möblerna först...), enstaka fläckar torkas bort om/när de upptäcks. Dammar väldigt sällan. Fönsterbrädorna glöms oftast bort och torkas av nästan lika sällan som fönstrena putsas. Diskar och fixar det värsta i köket (typ gör rent spisen, torkar av bänkar och köksbord) varje dag. Ugnen och kylskåp/frys städas allt för sällan. Badrummet städas ca en gång i veckan. Lakanen byts...för sällan. Vi är åtminstone ganska bra på att plocka undan saker efter oss. (Jag skulle få spel av att leva bland klädhögar och i annan röra, men har en högre tröskel för dammråttor i hörnen. Så länge kök och badrum är ok vill säga...) Riktig storstädning blir det väl nån gång om året eller så.

Jag är ju egentligen väldigt lat, men gillar ändå att hålla nån sorts renhetsstandard runt mig. Min strategi är att ALDRIG låta saker hopa sig vare sig det handlar om grus på golvet, disk eller oviken (eller nja, o-inklämd-i-nån-låda) tvätt och att undvika "dubbeljobb" (vilket för mig kan innebära ex att jag alltid "viker" tvätten plagg efter plagg när jag plockar ner dem från sträcket istället för att rafsa ner allt i en hög för att sedan vika, eller att bara försöka undvika att skita ner så mycket in the first place :angel:). Det är ju mycket lättare att ta tag i saker om det inte är ett helt jätteprojekt!

Just det ja. Vi är två människor och en terrier i våran trea.
 
Ingen av oss gillar att städa och därför blir det inte alltför ofta mer än att typ torka av i köket och diska (sätta på diskmaskinen). Tvätta lakan och handdukar gör vi varje vecka, allt annat görs när det börjar kännas smutsigare än vi vill ha det. Skulle aldrig palla med veckostädning och vi funderar på att betala för städhjälp för att inte ens behöva göra det lilla vi gör idag...
 
Varför gå att vantrivas när det är ostädat när man kan städa av lite oftare och därmed blir det inte så mycket att ta redan på varje gång och det går fort? Så tänker jag i vart fall :)
Det är väl det som är den viktiga punkten- att folk är olika och när någon vantrivs pga att det är stökigt så kommer en annan inte bry sig eller tycka det är rent.
 
Jag älskar när det är nystädat men lider inte av stöket. Vilket gör att jag städar när andan faller på. Det gör den inte så ofta.
 
Dessa små micropauser i vardagen är även lämpliga att fylla med filosofiska funderingar, lugna andetag, långa blickar på något vackert, stretching, några toner på pianot, fylla på kaffekoppen, att pussa på närmaste lurvig eller ickelurvig familjemedlem eller bara vara.

Att "slösa" tid kan vara en god investering i hälsan.
Har man ett rikt inre liv, är det inte tråkigt med små pauser. Jag har aldrig tänkt på tiden då pastavattnet kokar som "väntetid" faktiskt. Vanligtvis lagar jag ju något att äta till pastan, snarare än tvingas städa för att få tiden att gå. Skulle matlagningen ge småpauser, så brukar dagstidningen ligga nära till hands på köksbordet och ge mig den förströelse jag behöver.

Förutom då att jag inte har några som helst problem med att bara vara - tänka - några minuter nu och då. Tvärtom faktiskt. Jag blir stressad vid blotta tanken på att klämma in hushållssysslor i varenda icke-schemalagd minut under dagen.
 
Jag tyckte att jag var ganska renlig tills jag läste den här tråden. Nu känner jag mig lat och smutsig.
Vi bor två vuxna personer på 56 kvadrat, inga barn och inga djur. Städar väl nån gång i veckan, lite när det känns som att det behövs eller vi ska ha gäster. Då städar jag badrummet och min sambo dammsuger pga att jag fullständigt avskyr att dammsuga och bara fastnar med munstycket överallt. Jag städar gärna snabbt och effektivt men min sambo dammsuger i evigheter, jag vet faktiskt inte hur han bär sig åt att dammsuga så långsamt.
Köket städar vi väl litegrann varje dag, torkar av bänkar och gör rent spisen. Fönster putsar vi när vi inte ser ut från dem längre.
Barn o djur är de enda som stökar ner hos oss. Hade de bara varit vi två hade de varit rätt sällan. :)
 
Man behöver ju inte ha den så långt borta heller :D

Jag har alltid en bok eller ett magasin på varje plats i lägenheten jag kan tänkas uppehålla mig. Köksbordet, matbordet, soffan, sovrummet, läsfåtöljen, badrummet. Aldrig ett bekymmer att hämta något att läsa.



Ok, jag erkänner. Jag har allt som oftast en hög böcker och magasin på var och en av ovan nämnda platser(bortsett från badrummet där finns bara en tidning pga risk för fukt i böcker).:D
 
Jag städar när andan faller på. Det är inte så värst ofta. Det jag gör mest frekvent är väl att köra diskmaskinen och dra några vändor med sopkvasten framför kaminen och kattlådan. Ja, och torka av köksbänken. Övrigt sker mer eller mindre sällan. Ibland får jag ett ryck i någon vecka men återgår snabbt till normalläget. Maken har ännu högre toleransnivå på stök men är en jävel på att städa när han väl får en ingivelse. Torka golven gjorde vi senast i somras, det var inför vårt bröllop när vi storstädade hela huset. Dammsugaren åker fram med ojämna mellanrum.

Alla är vi olika. För min del väljer jag att inte lägga så mycket energi på städning helt enkelt, jag känner inte att det fattas något i mitt liv och jag lägger hellre den energin på annat. Jag trivs bra i vårt småstökiga lilla hus :)
 
Bor på ca 140 kvm med man, barn och katter.

För tillfället är jag föräldraledig och håller efter här hemma varje dag för att jag trivs bättre och är gladare när det är städat här hemma. Jag är i princip hemma 24/7 så jag ledsnar snabbt på röran, när jag jobbar är jag lite mer blind för stöket.

Idags läget dammsuger jag dagligen mest pga att jag har en levande liten dammsugare som stoppar allt i munnen. Det kommer fasas ut och bli en gång i veckan eller vid behov som det var förut. Våttorkar golven varannan vecka, gillar känslan av rena golv men hatar att städa dem.
Badrummet städas alltid minst en gång i veckan och köket städas mest hela tiden :meh:

Storstädar nog aldrig och vet inte hur mycket tid jag lägger på städningen per vecka eftersom jag småplockar mest hela tiden. Idag tog jag kanske fem minuter till att torka av köksluckorna som exempel.
Och ja just nu är det mest jag som städar, han den där jag bor med slipper undan eftersom jag städar när han är på jobbet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 570
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
552
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 214
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp