Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast det är ju inte medisen som bestämmer behandlingen i dessa fall utan står för att betala det hon har orsakat? Vill hon vara med och lyssna på veterinären är det ju upp till henne. Jag har ju inte lust att stå för att medisen drar ut och trampar ner hästen i ett träsk, hoppar över taggtråd eller vad man nu kan komma på för dumma saker.

Det är just för att medryttaren inte bestämmer behandlingen utan ägaren (en veterinär kan mycket väl ge olika alternativ - ta bort hästen eller var beredd på att det tar minst ett år och tidvis tidskrävande vård så kanske hästen blir frisk.)

Den medryttare som är så ansvarslös som du beskriver lär knappast betala för sig om det ser en olycka.


Är det en olycka är det ju ett helt annat läge ...

Och hur avgör man om det är en olycka? För mig är det en olycka så fort man inte medvetet orsakat den. Den medryttare som medvetet orsakar en skada åker ut fortare än kvickt och lär ändå tvärvägra att betala och att dra igång en rättslig process kostar för mycket.

Jag utgick från att du talade om olyckor inte skador folk medvetet orsakar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Trycker på den obefintliga gilla knappen.

Tar man betalt så är det exempelvis för att täcka delar av kostnaderna att ha häst, exempelvis veterinärräkningar och utrustning.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det vet jag ju självklart inte om det inte finns vittnen och förutsätter att personen i fråga varken busrider eller kastar sig ut bland stenblock eller vad det nu kan vara. Jag litar rätt bra på min tjej. Skulle jag få veta att hon (eller eventuell framtida) gör något av det åker hon ju ut i förebyggande syfte men i och med att jag informerar om läget (dvs förstör man häst eller utrustning av vårdslöshet får man också ersätta det) så räknar jag ju med att personen i fråga inte gör det.

Som sagt, det enda jag vill ha ersättning (just som ekonomin ser ut idag) för är om något sådant sker samt även visst skoslitage om hon rider mer än vad jag begär/vill att hon gör. Till saken hör ju att min medis tyckte att man minsann borde betala för att rida, underbara tjej :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast det är ju inte medisen som bestämmer behandlingen i dessa fall utan står för att betala det hon har orsakat?

Det här är upplagt för missbruk från din sida. Eftersom du inte betalar kan du lätt välja den dyrare/extra behandlingen som du inte skulle ha valt om du själv skulle betalat från början.

För att återkoppla till grundfrågan. Jag pratade med ridskolechefen på ridskolan där jag rider för ett tag sedan. Hon sa just det..att nu för tiden så förväntar sig alla att få allt serverat. Det finns _någon annan_ som gör jobbet. Det är så utveckligen har gått.

Om du tittar på de som har kontaktat dig. Går det att se något mönster mellan vilka som tycker så här o vilken ålder människorna har?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Som flera redan skrivit är väl syftet med medryttare det som avgör om man ska ta betalt eller inte. Sen tror jag också att det beror lite på var i landet man befinner sig. Här i min lilla håla där hästägandet är förhållandevis billigt har nog folk svårare att hitta betalande medryttare än i tex. stockholmstrakten. Att ha en betalande medryttar tycker jag är en vinnavinna situation där hästeriet är förknippat med skyhöga kostnader. När jag hade häst i stockholm ( någon gång på stenåldern ) var det inget snack om att medisen skulle betala. Här i min håla fick jag hur många erbjudanden som helst att rida andras hästar när min egen blev skadad, och då helt utan ersättning till ägaren.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ska behöver det väl inte, men jag tycker det är skillnad.

Om du inte har lika stora utgifter så ska du få mindre lön också antar jag? En logisk slutsats, behöver man inte pengarna så ska man inte få dem eller hur?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hej!

Jag är av åsikten att det är upp till varje hästägare och medryttare att själva bestämda om de vill betala/ha betalt och i så fall vad. Vad är hjälpen värd? Vad är det värt att få rida samma häst flera dagar i veckan, bara den hästen och få utvecklas ihop med den??

Just nu tar jag inte betalt, min häst är inte alls igång och jag har en urgullig tjej som hjälper mig, vilket ger mig tid till annat- något jag verkligen behöver!

Jag har haft både betalande och icke-betalande medryttare tidigare och har inte märkt någon skillnad i hur seriösa de är. En av de betalande tyckte tex att hon inte behövde komma när hästen var halt- och det utan att höra av sig till mig och berätta att hon inte tänkte komma...

/Lavinia, som ibland ser riktiga fantasipriser på medryttarannonserna.."Rid igång min häst 1-2 ggr/vecka för 1000 kr. När hästen är frisk får du betala mer"..
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har tyvärr ingen aning om ålder men jag hoppas någonstans där inne att det är 13-åringar utan plånböcker det handlar om men jag tror nog att det förekommer hos äldre också.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har tyvärr ingen aning om ålder men jag hoppas någonstans där inne att det är 13-åringar utan plånböcker det handlar om men jag tror nog att det förekommer hos äldre också.

Synd.

Det hade varit intressant att se om det gick o se något mönster. Men men. :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl.

Tycker medryttare kan betyda olika från
uthyrning av häst (dom som betalar för att rida)
dom ägarna som vill vara hästfria någon dag vecka (ingen betalar)

Skulle jag skaffa medryttare så hadde jag inte tagit betalt utan sätt det som en möjlighet att göra något annat den kvällen.

Kram
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag själv skulle aldrig betala för att rida någon annans häst, såvida det inte vore en GP häst som jag kan lära mig
något av, då skulle jag kunna betala för att få rida.

Folk brukar fråga om jag vill rida deras hästar och jag har flertalet hästar som jag rider regelbundet. Men jag skulle
aldrig i mitt liv rida dom om jag skulle betala för det. Haha. Så roligt är det inte att rida.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Bara lite nyfiken på hur du tänker, vad har egentligen betalningens vara eller inte var att göra med möjligheten att vara hästfri en kväll? Det kan man rimligen vara oavsett form av betalning.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Om du inte har lika stora utgifter så ska du få mindre lön också antar jag? En logisk slutsats, behöver man inte pengarna så ska man inte få dem eller hur?

Va?

Om någon kommer och BER mig rida ens häst vill jag inte betala för det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag inbillade mig att folk blev medryttare för att de ville det, rider du bara för att vara snäll och hjälpa till tycker jag du ska sluta med en gång.

Jag undrar bara att om man ska ta betalt utifrån behov så borde inte det gälla i alla sammanhang inte bara vid ridning. Den hyresvärd som är fattig har dyra hyror medan den som är rik tar inte betalt alls, precis som du menar det ska vara när det gäller medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nja även om jag inte skall rida efter jobbet moste hästarna tasomhand och jag har ingen som gör det åt mej, har hästarna hemma utan inhyrningar.

Kram
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nja även om jag inte skall rida efter jobbet moste hästarna tasomhand och jag har ingen som gör det åt mej, har hästarna hemma utan inhyrningar.

Kram

Men vad har det att göra med om du får betalt eller inte av medryttaren?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hon kanske menar att det beror på VEMS behov man tillgodoser, medryttarens eller hästägaren. Vill hästägaren ha en medryttare för att avlasta sig själv kanske man inte tar betalt, OM man inte är i väldigt behov av pengar vill säga.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För att jag tycker det ä betalning nog för att rida grundutbildade hästar som jag har.

Ser det mer som medryttaren betalar genom att ta hand om det runtomkring och jag ser det som betalning genom att medryttaren får rida, men det är så jag ser det.

Kram
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hon kanske menar att det beror på VEMS behov man tillgodoser, medryttarens eller hästägaren. Vill hästägaren ha en medryttare för att avlasta sig själv kanske man inte tar betalt, OM man inte är i väldigt behov av pengar vill säga.

Men det ändrar inte faktumet att man kan ha en hästledig kväll oavsett om man tar betalt eller inte, själva betalningen har inte med saken att göra. Sedan kanske man inte är i position att ta betalt men det är en helt annan sak, man kanske till och med måste betala för att någon ska rida hästen över huvudtaget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 586
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 852
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp