Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Tycker man får ta betalt exakt hur mkt eller lite man vill, det är ju upp till medryttaren att tacka ja eller nej till erbjudandet. Alla vi hästägare och ryttare "jobbar och betalar för det" när vi sköter våra hästar så länge det inte sker proffesionellt.

Medryttare som hjälper till i stallet också med övriga hästar skulle nog få rida en del gratis om det hela sköts regelbundet så man kan förlita sig lite på hjälpen. Och passar ihop med nån häst man råkar behöva hjälp med.

Vill den träna och ha hästen som egen skulle jag nog vilja att den tog lite av kostnaderna för hästen också. Typ rida regelbundet och använda hästen på träningar för instruktör tex.

Utgår då från en "normal" medryttare som kan rida ok. En proffesionell beridare söker knappast medryttarhäst. :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hon kanske menar att det beror på VEMS behov man tillgodoser, medryttarens eller hästägaren. Vill hästägaren ha en medryttare för att avlasta sig själv kanske man inte tar betalt, OM man inte är i väldigt behov av pengar vill säga.

Själva grejen med medryttare för mig är ju att båda får sina behov fredställda, medryttaren vill ha en häst att ta hand om ett par dagar i veckan, hästägaren behöver någon som tar hand om hästen ett par dagar i veckan. Medryttaren betalar för det slitaget som blir på utrustning och häst och betalar därför en summa pengar.

Om hästen råkar bli trevligare och bättre att rida är det bara en bonus för hästägaren plus att medryttaren får erfarenheten som den inte annars skulle få.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har varit medryttare och hästägare. Som medryttare betalade jag naturligtvis för mig. Varför ska någon låna ut sin häst och sina saker för att jag ska få utföra min hobby? Jag kunde välja vad jag ville göra. Rida för tränare eller rida ut. Helt upp till mig. Hästen sliter ju sina skor när jag rider och den ska fortfarande ha mat. För mig är det som att hyra "vad som helst". I detta fallet en häst. Kunde lika gärna varit en bil. Nu är jag en sådan som inte går runt och anser att "alla andra" ska betala allt för mig. Lånar jag min väns bil så ger jag självklart ersättning för bensin som jag använt. Varför skulle jag inte göra det? Bilen drar ju både bensin, olja, spolarvätska och whatever när jag kör. Så varför ska jag låta någon annan stå för kalaset? Vill jag inte betala för att vara medryttare så kan jag ju börja på ridskola. Garanterat gratis? Not! :)
Nu är det inte aktuellt att skaffa medryttare till hästen, men skulle jag haft det så hade jag velat ha betalt. En fast summa varje månad och medryttaren skulle vara garanterad sina dagar/veckan. Som självklart kan bytas om man får förhinder etc. Jag ser det som en typ av hästhyra. Min häst tävlar på internationell nivå så det är ingen "skithäst" och medisen skulle säkert ha stor nytta av den i sitt fortsatta lärande och självklart skulle personen få träna för tränare. Jag skulle uppmuntra det.
Min häst - min risk och då får medisen betala lite för sig. Jag har inte häst för att någon annan ska kunna utföra sin hobby gratis... Jag får ju inte det?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För att jag tycker det ä betalning nog för att rida grundutbildade hästar som jag har.

Ser det mer som medryttaren betalar genom att ta hand om det runtomkring och jag ser det som betalning genom att medryttaren får rida, men det är så jag ser det.

Kram
Själva grejen med att ha en medryttare är att någon tar hand om och rider hästen. Vad man sedan har för villkor är det upp till parterna att bestämma. Vill du inte ha betalt och det fungerar bra för dig är det perfekt :).

Andra kanske har hästen helinackorderad och då kan man inte ta betalt i att ta hand om stallet/skötseln.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Bra fråga. Jag har haft en medryttare en längre tid. Hon är ung, men väldigt duktig och börjar nu till hösten naturbruksgymnasium. Vi har pratat om att hon ska få ta med sig min häst dit, och jag har sista tiden även pratat m hennes mamma. Nu förstår jag att det blir dyrt, för medryttaren ska ju även bo där själv, men stallplatsen på gymnasiet kostar 2700 m fri tillgång på strö, hö o havre. Jag erbjöd mig att stå för hovslagare o extrafoder, och mamman tyckte typ "Oj, ja, då får vi nog tänka lite till".
Dom är jättegulliga, det är inte så, men trodde de allvarligt talat att jag skulle betala mer än vad gör idag för att ha hästen här, för att inte ha hästen alls?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja jag har själv vid något tillfälle sökt fodervärd till en äldre läromästare, allt finns till hästen men vi ville att den skulle stå kvar i sitt stall pga han inte mår bra av flytt osv. En pärla att rida på, säker som ett kassaskåp, tar hand om sin ryttare till 200 %. Fick flera svar faktiskt, gemensamt för de flesta var förvåningen över att behöva betala för hästen. Notera då att vi ändå hade valt att stå för en del av hans kostnader, varför fodervärden inte behövde betala allt. Ändå tyckte man att det var dyrt, ja det är dyrt att ha häst.

Dessutom sökte vi en fodervärd, vilket borde göra att klockorna måste klämta någonstans kan man tycka. Men nej då.:crazy:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Har oxå varit medryttare och är hästägare.

Varför har du så svårt att se det ur min synvinkel.

Har aldrig behöft betala för att vara medryttare och tänker inte ta betalt för att ha en medryttare.

Kram från en som inte häller tar betalt när jag drar upp någon ur diket med traktorn eller när jag kör med betesputsen i min tränares hagar och betalar inget där jag iår har mina hästar på bete och ingen ridhushyra hos min dressyr tränare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nä men du körde ju med din betesputsare, alltså betalning kan ju se ut på många sätt egentligen det behöver ju inte vara rena pengar.;)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Många gånger är det billigare att betala några hundralappar för att rida istället för att fixa stallet en kväll. Vi hade en diskussion här med en som aldrig skulle ta betalt för att ha medryttare. Om jag inte minns fel så fram kom det senare att medryttaren förväntades ta hand om 2 hästar till.

Har man ett vanligt lönearbete så är det vanligen kontanter man betalar med, inte betesputsning eller hästskötarjobb (alltså sköta mer än sin medryttarhäst).
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Japp, "betalning" kan se ut på många sätt. :) En del kan vara i kontanter och andra kan vara i tjänster. Att ta "betalt" genom att medryttaren förväntas sköta en del uppgifter är också betalning. Och personligen föredrar jag att betala i pengar. Så har jag det gjort. Jag vill inte vara skyldig tjänster då jag av erfarenhet vet att det ofta blir mer än vad som sagts. Och på tider man inte kan eller kanske vill.
Och jag vill inte ha betalt i tjänster just för att det ofta kan vara svårt att få folk att utföra det som de bedyrade att de skulle fixa vid "avtalets" början.
Nu fungerar folk olika och alla gör på sitt sätt, men jag kan inte förstå att det skulle vara "fult" att ta betalt för att någon ska få rida ens häst? Eller att man inte tar betalt för den delen. ;-)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL.
Betalt eller inte är ett avtal mellan de två aktuella parterna och jag kan se fördelar med att ta betalt och att låta det hela vara gratis.
För närvarande har jag ett par unga tjejer som får rida var sin av mina hästar två dagar per vecka.
Jag tar inte betalt av någon av dem. Båda kan betydligt mindre än hästarna.

Den ena tjejen är systerdotter till en av mina kompisar som har häst på gården bredvid och vi är ofta(st) ute i sällskap.
Den andra tjejen är dotter till en av mina kompisar, och de har det tufft med att maken resp pappan är svårt cancersjuk och ridningen är en lucka för tjejen.

Båda tjejerna är snälla mot hästarna och det "värsta" de gör är att sitta och åka häst i paddock eller i skog och på väg, vilket knappast skadar hästarna.

Så i mina fall handlar det om att jag tycker att jag kan vara lite hygglig mot tjejer i min bekantskapskrets. Jag vill ha hjälp med lädervård i utbyte (och det blir rätt mycket utrustning till tio ridhästar och sex oridna unghästar).

Om det i stället handlade om främmande människor skulle jag över huvud taget inte släppa upp dem på mina fina hästar.

Det jag tycker är värst i trådstarten är att någon utomstående "hoppat på" TS och protesterat mot tanken med betalning.

Jag läser då och då annonser om saluhästar, foderhästar med mera där jag tänker "ja, lycka till du!" när jag läst färdigt. Men det betyder inte att jag hoppar på dem och kritiserar annonsen, särskilt inte på ett öppet forum.'
Om någon - ibland mot förmodan - väljer att nappa på annonsen så är det upp till dem.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Jag har vari både hästägarens och medryttarens roll. Som ägare tog jag inte betalt, för tjejen var duktig och utvecklade min häst och tog hand om stallet. Det var nästan så att jag hade velat betala henne.

Jag har också varit betalande medryttare några gånger. I vissa fall har betalning varit helt rimlig och ok, medan det i andra fall varit lite :eek: då folk börjat tala om betalning. Det har berott på hästen, helt enkelt. Vill nån att jag ska lufsa runt på en oskolad gammal travhäst, göra allt stalljobb och sedan dessutom betala så får det vara. Det är helt enkelt inte intressant.

Gäller det en skolad häst som jag känner att jag kan utveckla eller utvecklas med så betalar jag gärna, både med rena pengar och stallarbete.

Hade min medryttare varit en som inte kan så mycket, och som jag inte har någon nytta av, så hade hon fått betala.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Alla har ju väldigt olik syn på det där med betalning osv. Visst kan jag känna att man kanske kan få en liten slant för att man är snäll och lånar ut sin häst osv.

När jag hade medryttare på min förra häst så tog jag ingenting i betalning. Utan ville hon åka iväg och träna o tävla så var det okey men hon fick betala allt sånt själv.

Vi skrev inget avtal utan jag sa bara kort o gott att - Du betalar ingenting gällande hästen gentemot att jag kan ringa dig samma dag o säga - Du får inte rida mer.

Jag tyckte det kändes skönt för då behövde jag inte ta hänsyn till något och kände jag att det inte passa så behövde jag inte stå i skuld till henne med pengar eller dylikt om hon hade betalt.

Hon tyckte det var fine då hon kunde utöva sin sport gratis och jag fick stor avlastning samt att jag hade full kontroll på läget.
Sen kanske jag hade en väldigt grym medryttare som fixade väldigt mycket och faktiskt la ut flera tusen på min häst titt som tätt.

Sen har jag märkt lite då jag flyttat runt med tanke på mitt jobb att i norr så verkar det vara mer - Rid du det kostar ingenting.
Medan söderut ska de flesta tjäna en slant eller gärna få halva kostnaden betald..

Som sagt detta är ju bara en känsla jag fått och inget som är skrivet i sten. Jag kan ha fel.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

kl

Jag går och funderar på att bli medryttare så snart jag skaffat körkort och tänker ungefär som ni.
Jag vill inte betala om:
- Hästen bara ska motionsridas.
- Hästen är lägre i utbildning än mig och det blir så att jag utbildar den.
- Jag utöver detta även behöver hjälpa till i stallet med att mocka, fodra, släppa in och ut hästar, städa, putsa och liknande.

Jag kan tänka mig att betala om:
- Hästen går att rida "normalt".
- Hästen är någotsånär på samma steg i utbildning som mig.
Sedan kvittar det om jag behöver mocka och fodra, lär jag mig något av att rida hästen i fråga hjälper jag gärna med sådant + betalar.

Sedan tänker jag lite att jag faktiskt vill veta vad pengarna går till, jag är medveten om att jag kommer att slita på utrustning, och att hästens hovar behöver hovslagare, att veterinären kanske måste komma ut ibland om hästen skadat sig. Därför är jag faktisk villig att betala, men kanske inte någon löjlig summa som 2000/mån, då kan jag fortsätta på ridskolan istället.

Om jag tillexempel får den medryttarhäst som jag i första hand söker - En häst eller D-ponny jag kan rida ut på och rida dressyr på, som jag kan ta ut en tränare till lite ibland (då hade jag tänkt betala för tränaren själv) och som kan lära mig mer ( alltså att hästen är högre utbildad än jag)
Ja då kan jag tänka mig att betala upp till 400/mån, men mindre om jag ska sköta stallsysslor. Sen vill jag att ägaren är vettig och inte slösar pengar på extra dyra behandlingar som hästen inte behöver.

Lite så tänker jag iallafall. (ja, jag har tänkt över detta under en aldeles för lång tid utan att få tummen ut :angel:)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

jag håller med dig. Man tar hand om allt och får rida.
Jag har varit både och.

Som medryttare är det sjukt svårt att hitta en bra ägare med en någolunda häst. jag har varit medryttare nu senaste året på två. Det var hemskt.
Du får inte göra sig , inte göra så. Man har sagt 2 g i veckan och det slutar med att jag är där 4 för att jag inte vill att hästen står då jag inte får ut något av min ridning om man varje gång ska ha en häst som vilat dagen innan.
Ägare som tror deras hästar är på en annan nivå en vad de är. Påpekar man ett fel lr att hästen borde kollas upp får man sura miner. 70 procent av de hästarna jag provridit har antingen varit orena lr haft andra fel. Ägare som vill ha hutlösa summor upp mot 1800 i månaden. jag betalade 2 och 2 på mitt förra stall och då var det för min egna häst. sjukt!!
Att vara beroende av medryttare för ekonomin att gå runt tycker jag också är fel. skaffa dig en halvfodervärd men va då också medveten om att personen i fråga ska få göra vad den vill under den tiden.
Jag har haft medryttare på mina egna och de har aldrig betalat. De köpte saker till min häst på eget bevåg istället. Jag valde att ha medryttare för att de är två små tjejer som jag vill ge möjligheten, jag vill ha tid för annat några dagar i veckan. samt för att min förra häst gillade dem så mycket. Jag uppmuntrade tjejerna till att "busrida" min häst för att jag inte längre kunde ge honom det.

Men jag tycker alla kan få göra som de vill. delar bara med mig av mina erfarenheter.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu är 2000 kr i månaden en hög summa för en medryttarhäst, men den är banne mig mer realistisk än 400 kr och inget stalljobb. Nu vet jag inte var du bor, men i Stockholm kan kostnaden för att ha häst lätt landa på en 8-10.000 i månaden och i de stallen är det knappast något överpris för att få rida ett par gånger i veckan utan andra skyldigheter.

För 400 kr i månaden klarar man skoningen och du tycker inte det är värt så myckt ens om du blir tvugen att packa höpåsar, fixa kraft, mocka och sopa gången (tämligen normalt stalljobb i samband med ridning) och för det vill du rida en läromästare och ha åsikter om vilka behandlingar man kan tänkas anse hästen behöver. Jag kan mycket väl tänka mig att ha medryttare som rider gratis eller betalar en symbolisk summa (lite beroende på omständigheterna), men vill någon komma med krav (annat än att hästen sköts väl) får de allt betala en ansenlig del av kostnaderna.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Uppfattade jag dig rätt, betalade 2.200 inklusive allt för att ha häst i Stockholm? Hovslagare, försäkring etc? Ska man räna på ekonomin så får man allt ta in hela och inte bara delar.

Trist med så dålig erfarenhet av medryttarhästar, men man får betänka att de flesta bra ägare behöver inte annonsera, åtminsteone inte ofta. De som har orelaistiska krav är de som syns mest, de hittar sällan vad de söker.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Säger som jag sagt förut att vill man vara medryttare så betalar men en summa. Jag tänkjer inte bekosta någon annans ridintresse.

Jag antar att man blir medryttare för att man inte har tid, råd, eller har lust att ha egen häst med allt vad det innebär.

Varför ska då jag betala DITT intresse, skaffa egen i så fall.

Och detta resonemang att MÅSTE jag mocka och fixa mat så ska jag banne mig inte betala, herregud ska ägaren stå och buga och bocka och fixa detta åt en som jag ser det LAT medryttare.
Men det är kanske det som gör att man inte skaffar egen häst man är för lat för att göra ALLT som är runt omkring och vill bara glassa runt och rida och helst gratis.

Av skäl som vi nog alla känner till här på Buke, hoppas jag i allafall, så kan hästar inte mocka och fixa mat själva. Detta är tack till hästen för att den jobbar för oss.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har inga medryttare idag, haft tidigare.

Jag har nog aldrig krävt betalning mer än ersättning om något skulle hända med utrustning, häst, stall osv.
Det har varit mitt ekonomiska skydd, men jag har inget emot att man tar betalt månadsvis för det är billigt nog om man jämför lektionskostnader terminsvis på ridskola så är det ju bara upp till folk att välja vad man tycker är dyrt och inte..Gratis är det liksom aldrig för någon, man väljer bara själv hur man vill ha det, så simpelt är det tycker man ju..Vill man dessutom in på ett fodervärdsavtal och fantiserar om att det är gratis, ja då är man från en annan planet :angel:

Men en del fodervärd/medryttarfolk är så.., otacksamma.
Det finns flera sorter och man får sortera ut skiten och hitta guldkornen :D

Några fula sorters otacksamhet jag observerat;

1. Allt går undan och de har ridit ink allt annat på 1 tim. Ger hästen en klapp på halsen om det finns 2 min över..

2. Den sorten som oftast lämnar återbud på sina dagar..är frisk/har tid då och då..

3. Den sorten som är där 1 gång i veckan men det är ju en himla tur för hästen då allt ägaren gör är fel och den släpar dit egen utrustning för den är mycket finare/bättre..talar gärna om det högt i stallet.

4. Den sorten som ska motionera hästen men mockar, gör mat och åker hem igen. Tittar på hästen om den har tur.

5. och den allra roligaste sorten..som gör tvärtom allt vad man säger för att dennes metoder är mycket bättre, helst utan samråd med ägaren ändrar den mat, träning mm

Så det finns mycket kring när man kommer till otacksamhet..De som vill ha gratis häst/ridning som mål kan skaffa käpphäst, även om det inte är ovanligt att man inte behöver betala..men att ha gratisridning som mål är fult tycker jag och dumsnålt.
Det är inte riskfritt för en hästägare att ha medryttare och man litar blint på att andra sköter hästen minst lika bra som man själv gör när man passar över ansvaret.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 586
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 853
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp