Bukefalos 28 år!

Det här om att hålla tiden ...

Nej, men om det är så himla jobbigt att vänta och man har svårt att sysselsätta sig, varför gör man det frivilligt? Eller vad är det med den tiden som gör den mindre jobbig att fördriva? Att vänta som vänta liksom.
Kärnfrågan handlar om att ge varandra ömsesidig respekt. Jag som den tidiga på platsen har kanske gjort uppoffringar i min tid för att jag vill vara på plats i god tid och den tiden innan utsatt tid ligger på mina egna axlar att förvalta men dyker inte du upp på utsatt tid uran att meddela mig att du är sen, måste ändå anses vara respektlöst. Ganska basic i relationer tycker jag.
 
Jo, men nu pratar vi ju om en kvart hit eller dit inte åtskilliga timmar? Givetvis är det orimligt att bli två timmar sen till en date på stan. Som jag skrivit tidigare om jag inte hört något efter 20 minuter så hade jag nog hittat på något annat.
För mig spelade det ingen större roll om vi bestämmer tiden till 19:00, 19:15 eller 18:45 men att vänta en kvart är en kvart jag kunde använda till något bättre hemma innan (tex ta ur diskmaskin).
Om jag är tidig har jag bara mig själv är skylla.

Är det flera till en middag hemma så rör det mig inte i ryggen om en gäst inte kommer i tid.
 
Jag vet nästan ingen som kommer för sent av brist på respekt för andra människor. Det beror oftare på en överdriven vilja att göra andra till lags, ta på sig för mycket eller överskatta sin egen effektivitet. Att däremot inte försöka höra av sig så snart man inser att man blir försenad tycker jag är respektlöst.
 
Nej, det är sant att jag inte vet motivet bakom att vissa människor alltid/oftast kommer försenade till avtalat möte.
Det jag vet är att jag som är i tid får använda min tid till att vänta på dem om inte är på plats vid avtalad tidpunkt.

Vaddå försöka, förresten?
Hur svårt kan det vara (oräknad oväntade förseningar i trafiken och liknande yttre omständigheter som man inte kan rå för)?
Uppenbarligen är det ju inte så lätt - det är vi ju flera som skrivit i tråden? Flera av oss har också skrivit varför, men du har kanske missat det?

Och det kan väl knappast komma som en överraskning att människor är olika och har olika förmågor, däribland ex tidsuppfattning och att avsluta saker. Jag kämpar dagligen med att kompensera för min oförmåga att avsluta saker och inte fastna i något innan jag ska iväg eller bara min utmattning som gör att saker tar så mycket längre tid, vilket jag inte alltid klarar och då kommer jag också för sent. Det är alltså inte bara att göra om och göra rätt. Inte heller handlar det om ovilja. Så det blir ju väldigt trist när du är så otroligt dömande och oförstående till att det inte är så enkelt som du får det att verka.
 
Jag vet nästan ingen som kommer för sent av brist på respekt för andra människor. Det beror oftare på en överdriven vilja att göra andra till lags, ta på sig för mycket eller överskatta sin egen effektivitet. Att däremot inte försöka höra av sig så snart man inser att man blir försenad tycker jag är respektlöst.
Jag har nog svårt att stanna och ringa det där samtalet när jag väl är sen. Jag är så fokuserad på att skynda mig att jag liksom inte förstår att det kan lätta på trycket att stanna upp och ringa samtalet. Istället försöker man springa ikapp tiden som man tappat. Speciellt tidiga morgonmöten är en mardröm (jag lägger aldrig in dom själv).
 
Jag har nog svårt att stanna och ringa det där samtalet när jag väl är sen. Jag är så fokuserad på att skynda mig att jag liksom inte förstår att det kan lätta på trycket att stanna upp och ringa samtalet. Istället försöker man springa ikapp tiden som man tappat. Speciellt tidiga morgonmöten är en mardröm (jag lägger aldrig in dom själv).

Jag tycker att det där samtalet eller messet är befriande, då kan jag sluta försöka springa ikapp ett tåg som jag ändå kommer att missa eller vad det nu är jag försöker komma i tid till.
Håller med dig om morgonmöten, de är min fasa. Jag försöker verkligen att komma i tid men lyckas inte röra mig tillräckligt snabbt tidigt på dagen.
 
Hade det varit så för mig på gymnasiet så hade det nog inte varit så säkert att jag ens ansträngt mig att gå till skolan när jag vetat att jag skulle bli 5-10 min sen. :cautious: Känns lite kontraproduktivt.

Förresten, finns det inte "hall pass"? Det minns jag att jag blev överraskad över första gången jag hörde om det, kändes lite som att de inte kunde/ville lita på eleverna. Å andra sidan så hade det inte funkat här med tanke på hur olika scheman kan vara.

Man har tva ringningar. En "first bell" som far eleverna att ta sig fran sitt skap till klassrummet och sedan en andra ringning 5 minuter senare nar lararen laser dorren.
Har paverkar franvaro utan orsak (lakar/foraldra note) betyget, dessutom ar det inte bara forsta lectionen under dagen som lararen laser dorren, utan det ar till varje lektion. Har borjar alla lektioner under dagen samma tid och alla lektioner har de extra 5 minuterna att dralla in pa innan dorren lases.
Det skapar stor forstaelse for att tid ar viktigt i arbetslivet ... Jag tror inte att nagon har tycker att det ar okay for en kirurg att komma forsent till en operation, eller att det ar okay for en flygkapten/buss/tunnelbane forare att inte komma i tid, eller ett foretag att inte oppna telefonerna for att ingen kommit som kan svara.

Nagon fragade om "hall pass" pa high school, och det ar for att pa en skola som oftast har 2000+ elever kanner inte alla igen alla sa det ar for att visa att man har ratt att vistas i korridorerna under lektionstid och da dorrarna ar lasta till klassrummen sa ska ju inga elever finnas i korridorerna utan orsak.

Men jag är inte intresserad av att du ska respektera min tid, jag vill att du ska respektera min energi och inte belasta mig med den ångest och stress det innebär att kämpa för att komma i rätt tid.

Och jag vill att du ska respektera den angest och energi jag lagt ner pa att verkligen komma i ratt tid. Jag ar ocksa en tidsoptimist, men jag kommer i tid anda.

Till middags bjudningar och liknande kommer jag ofta 5-10 minuter efter klockslaget (om jag inte ar bjuden sa att middagen star pa bordet vid ett exact klockslag) da jag vaxte upp med den legendariska kvarten som man SKULLE komma forsent. Ska vi motas for middag eller liknande ute sa ar jag i tid. Ofta nagra minuter tidig sa att jag slipper skammas for att komma forsent och anlander sist.
 
Fast alltså, du menar att din tid är så viktig att du inte vill slösa den på att stå 10 minuter på en hållplats (där du kunnat skicka iväg det där smset som dröjde osv) men är det andras tid så borde dom njuta av din försening istället :confused:

nej jag menar att jag inte fattar varför folk är så petnoga med tider. Det handlar inte om att tiden är viktig, det handlr om att jag tycker det är trist att stå vid en busshållplats.
 
Men om det ger dig ångest att försöka komma i tid varför slutar du inte då. Då blir vi ju två ångest och stressfria personer?

Darfor att jag lart mig att man star for det man sagt och att man respekterar andra. Har jag sagt att jag ska vara nagonstans en viss tid sa ar jag dar da. Med all angest och stress det innebar. ,
Min fraga blir da; om det ar sa latt att andra sitt beteende, varfor andrar inte du dig? Varfor forutsatter du att andra ska andra sig for dig?
 
Darfor att jag lart mig att man star for det man sagt och att man respekterar andra. Har jag sagt att jag ska vara nagonstans en viss tid sa ar jag dar da. Med all angest och stress det innebar. ,
Min fraga blir da; om det ar sa latt att andra sitt beteende, varfor andrar inte du dig? Varfor forutsatter du att andra ska andra sig for dig?
Det har jag, för att orka med sociala situationer och få så lite ångest som möjligt av dom så har jag slutat att bestämma tider eftersom det kräver så mycket av mig att hålla dom.
 
Funderar vidare.

Jag förstår att det kan vara störigt att vänta men jag förstår inte riktigt heller folk som tar det som en personlig förolämpning om någon är sen. För mig har det ingenting att göra med respekten för dem eller deras tid utan bristen på planering av min egen (eller ibland ovilja att öht gå upp ur sängen). Det har ingenting med andra att göra.

Instämmer. Och jag inser att folk som går och surar när vi väl ses pga jag var sen inte är nån jag fortsätter umgås med.
 
Man har tva ringningar. En "first bell" som far eleverna att ta sig fran sitt skap till klassrummet och sedan en andra ringning 5 minuter senare nar lararen laser dorren.
Har paverkar franvaro utan orsak (lakar/foraldra note) betyget, dessutom ar det inte bara forsta lectionen under dagen som lararen laser dorren, utan det ar till varje lektion. Har borjar alla lektioner under dagen samma tid och alla lektioner har de extra 5 minuterna att dralla in pa innan dorren lases.
Det skapar stor forstaelse for att tid ar viktigt i arbetslivet ... Jag tror inte att nagon har tycker att det ar okay for en kirurg att komma forsent till en operation, eller att det ar okay for en flygkapten/buss/tunnelbane forare att inte komma i tid, eller ett foretag att inte oppna telefonerna for att ingen kommit som kan svara.

Nagon fragade om "hall pass" pa high school, och det ar for att pa en skola som oftast har 2000+ elever kanner inte alla igen alla sa det ar for att visa att man har ratt att vistas i korridorerna under lektionstid och da dorrarna ar lasta till klassrummen sa ska ju inga elever finnas i korridorerna utan orsak.



Och jag vill att du ska respektera den angest och energi jag lagt ner pa att verkligen komma i ratt tid. Jag ar ocksa en tidsoptimist, men jag kommer i tid anda.

Till middags bjudningar och liknande kommer jag ofta 5-10 minuter efter klockslaget (om jag inte ar bjuden sa att middagen star pa bordet vid ett exact klockslag) da jag vaxte upp med den legendariska kvarten som man SKULLE komma forsent. Ska vi motas for middag eller liknande ute sa ar jag i tid. Ofta nagra minuter tidig sa att jag slipper skammas for att komma forsent och anlander sist.

Fast helt ärligt är förseningar nåt man vänjer sig vid i livet? Både flyg, tåg och läkare är ofta sena. Inget jag jagar upp mig för heller.
 
Darfor att jag lart mig att man star for det man sagt och att man respekterar andra. Har jag sagt att jag ska vara nagonstans en viss tid sa ar jag dar da. Med all angest och stress det innebar. ,
Min fraga blir da; om det ar sa latt att andra sitt beteende, varfor andrar inte du dig? Varfor forutsatter du att andra ska andra sig for dig?

fast din ångest är din ångest. Den kan inte jag ta på mig och styra med min punktlighet.
 
Men om det ger dig ångest att försöka komma i tid varför slutar du inte då. Då blir vi ju två ångest och stressfria personer?

För att man respekterar andras tid?

Var på väg att skriva samma som @hastflicka , att jag kanske jobbar med exakt samma saker men ser värdet och respekten i att komma i tid. Många gånger träffar man ju personer man inte känner på en såpass privat nivå så att man kan bestämma en sån grej.

Jag hade bestämt att klättra med en kompis en dag. Vi sa att vi skulle ses mellan 13 och 13.30 för att vi skulle hinna klättra en timme innan jag hade annat planerat senare. Jag var i stallet innan och insåg att att jag inte skulle hinna rida om jag skulle komma i tid så jag hoppade över det. Jag vet att hon alltid är sen så jag var där strax efter 13.30. Då får jag meddelande att hon just gått på bussen hemma men skulle missa anslutning så skulle nog inte vara på plats förrän tidigast 14-14.15. Anledningen? Kollade inte hur bussarna gick.
Jo, jag anser att jag blev respektlöst behandlad. Oavsett bakomliggande orsaker.

Oförutsedda händelser är jag helt ok med om jag bara får veta men de allra flesta gångerna är inte det anledningen utan att man inte ser på den andra personens tid som värdefull utan att ens egen är viktigare. Även om man inte tänker tanken så rakt ut men kontentan blir den.
 
Jag försöker vara i tid. Det funkar för det allra mesta. Jag är den som kommer precis när de ska börja. :) Är jag tidig, väntar jag utom synhåll för att inte komma och störa.

Generellt så är fler förbaskade på dem som är sena än tvärtom så jag tycker det är att visa respekt att komma i tid.
Om man är tio personer som ska ses kl. 11 så innebär en kvarts försening att tio personer väntat 150 minuter.
 
nej jag menar att jag inte fattar varför folk är så petnoga med tider. Det handlar inte om att tiden är viktig, det handlr om att jag tycker det är trist att stå vid en busshållplats.

Jag kanske tycker det är trist att vänta på folk oavsett vart det är?

Jag är som sagt inte petnoga med tider, 10 min räknar jag sällan ens som att nån är sen men hade min vän som jämt är sen sagt till mig att jag borde se det som tid att svara på Mail så hade jag blivit sur.

Nu var det nog i typ 5e klass jag sist va sur på hur sen hon va och hon har varit sen ca 90% av gångerna vi setts efter det så det uppenbarligen inte omöjligt att umgås även om man har olika syn på tiden.
 
Jag kanske tycker det är trist att vänta på folk oavsett vart det är?

Jag är som sagt inte petnoga med tider, 10 min räknar jag sällan ens som att nån är sen men hade min vän som jämt är sen sagt till mig att jag borde se det som tid att svara på Mail så hade jag blivit sur.

Nu var det nog i typ 5e klass jag sist va sur på hur sen hon va och hon har varit sen ca 90% av gångerna vi setts efter det så det uppenbarligen inte omöjligt att umgås även om man har olika syn på tiden.

Klart det inte är omöjligt att umgås, jag umgås med folk som är både tidigare och senare. Men om den andra blir så upprörd hade jag hoppat det. Ger ingen av oss nåt.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 409
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 141
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 600
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 717
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp