Det här om att hålla tiden ...

Wow. Det var skapligt snarstucket. Du kanske ska fråga hur hens morgon har varit innan du dömer en person på det sättet?

Att behandlingar och besök drar ut på tiden är ju knappast ovanligt. Det behöver inte alls vara som så att första patienten kom för sent och att det sedan skulle ske någon form av dominoeffekt för det. Själv väntar jag utan bekymmer några minuter extra om den innan mig kan få bra vård utan en läkare som är tokstressad för att nästa patient hotar med att byta vårdcentral om hen inte får komma in exakt på utsatt minut.

Jag fick träffa en ny läkare härom månaden. Tyckte det var lite konstigt att min väldigt exakta tid drog ut rätt mycket innan jag fick träffa läkaren ens. Men sedan fattade jag varför ❤️ vill aldrig gå till någon annan nu. Känslan av att få tid att bli helt lyssnad på och få hela sitt besök "klart" innan hen tackade för sig och skickade hem mig var ju värd den där kvarten jag fick vänta alla gånger om!

Nu var det en helt nystartad mottagning och antingen så lär sig hen mera hur mycket tid som krävs per patient eller så gör hen inte det. Mig kvittar det totalt.
 
Hur inteligenta människor än är så måste de i regel kunna arbeta med andra.


INGEN forskare eller dylikt sitter idag isolerad utan har i regel ett fast möte varje dag för att utbyta ideér med andra.
Förvisso är detta i regel arbetsplatser med fri arbetstid och människor dyker i regel upp någon gång mellan 8a och precis innan mötet klockan 1015.

Men att då komma försent varje dag är ett tecken på total ansvarslöshet, kan man inte om man kommer försent, istället satsa på 8a och vara i tid är det antingen tecken på total brist på självinsikt, eller konsekvenstänk.
Nej. Att komma i tid eller inte har inget att göra med hur intelligent man är. Inte heller är det brist på konsekvenstänk och faktiskt vet många om att de är dåliga på att passa tider så självinsikt finns också.
 
Ja jag tror att jag gärna vill se att vi är lite mer mjuka kring så många tider vi kan vara det med. I "kan vara" innefattar jag i högsta grad hur mottagaren uppfattar tid. Har jag en vän som blir stressad om man är sen (oavsett anledning) så försöker jag ju ännu mer komma i tid till hen än om jag ska möta en vän som är mer som jag. Jag bryr mig noll och blir aldrig besviken på andra ang försening eller om de ställer in med kort varsel. Alla har sina anledningar och orkar eller vill inte alltid (eller aldrig) redovisa sina själ till mig.

Jag upplever ju även att många som notoriskt är i god tid även de är stressade kring tiden men hanterar stressen på ett annat (mer accepterat) vis (för jag förstår ju absolut poängen med att inte slösa andras tid).

Vissa tider måste ju bara klaffa - operationstid på sjukhus etc.

Däremot finns det säkerligen tider som är mer av en social idé, eller fixering. Sociala mötestider än en sådan, som jag upplever är väldigt petigt med i Sverige och delar av Europa. Men inte lika petigt i andra delar av världen. Är du inbjuden till middag kl 19 så är den liksom förberedd och servas varm kl 19 hos några av mina vänner. Hos andra vet jag att inbjudan säger 19, men maten kommer typ 20:30. Det är mer kontextburna regler.
 
Jag fick träffa en ny läkare härom månaden. Tyckte det var lite konstigt att min väldigt exakta tid drog ut rätt mycket innan jag fick träffa läkaren ens. Men sedan fattade jag varför ❤ vill aldrig gå till någon annan nu. Känslan av att få tid att bli helt lyssnad på och få hela sitt besök "klart" innan hen tackade för sig och skickade hem mig var ju värd den där kvarten jag fick vänta alla gånger om!

Men exakt? Sån klagan om punktlighet och tid och samtidigt sån klagan om stressade läkare som inte lyssnar på en. Undrar om det finns någon form av korrelation där. :idea:
 
Akademisk kvart tja. Våra lärare utom en är ganska punktliga. Börjar en föreläsning 10.00 så gör den nästan alltid det.

Jag förstår att det är i princip omöjligt för en del att vara i tid och vet jag om det så är det ju lätt att planera runt det. Men jag kan ändå bli trött om man har en dag med flera åtaganden som skiter sig redan vid det första.
 
:D, och startad av en svenskamerikan iof.

:laugh::p Jag hade inte riktigt forvantat mig ett sadant har resultat.
Jag var sur for ett jobbmote dar tiden inte holls ... privat och beroende pa hur det framstalls ar det en annan sak. Blir jag bjuden pa middag i Sverige ar jag 5-10 minuter sen, aldrig nagonsin mer an en kvart ... blir jag bjuden pa BBQ har droppar man in vartefter.

Har kommer man dock in innom nagra minuter hos lakare och tandlakare och lakare har som regel en halvtimma eller mer for en uppfoljning och mer an det for ett forsta besok. Jag upplever att lakare har alltid har tid att lyssna ... och anda behover jag som regel inte vanta ens nagra minuter.
 
Nu sitter jag och väntar på att min kompis ska ringa. Vi har båda varit lediga idag men hon skrev att hon ringer 18.00 om det fungerar för mig. Så jag är beredd nu. Sitter lite på nålar och gillar det inte.
 
Akademisk kvart tja. Våra lärare utom en är ganska punktliga. Börjar en föreläsning 10.00 så gör den nästan alltid det.

Jag förstår att det är i princip omöjligt för en del att vara i tid och vet jag om det så är det ju lätt att planera runt det. Men jag kan ändå bli trött om man har en dag med flera åtaganden som skiter sig redan vid det första.

Fast den akademiska kvarten kom till när städerna gick efter kyrkklockan. När klockan slår ska du gå till din föreläsning - beräknad transporttid, ca en kvart.

På universitetet idag (när jag pluggat och föreläst) så står det vanligen angivet om akademisk kvart gäller. Står det 10:00 så är det 10:00, står det 10 gäller kvarten.

Den akademiska kvarten är inte kopplad till att folk inte beräknas kunna följa klockan.
 
Nu sitter jag och väntar på att min kompis ska ringa. Vi har båda varit lediga men hon skrev att hon ringer 18.00 om det fungerar för mig. Så jag är beredd nu. Sitter lite på nålar och gillar det inte.

Varför sitter du på nålar? Ska ni prata om något allvarligt?
 
Ja jag tror att jag gärna vill se att vi är lite mer mjuka kring så många tider vi kan vara det med. I "kan vara" innefattar jag i högsta grad hur mottagaren uppfattar tid. Har jag en vän som blir stressad om man är sen (oavsett anledning) så försöker jag ju ännu mer komma i tid till hen än om jag ska möta en vän som är mer som jag. Jag bryr mig noll och blir aldrig besviken på andra ang försening eller om de ställer in med kort varsel. Alla har sina anledningar och orkar eller vill inte alltid (eller aldrig) redovisa sina själ till mig.

Jag upplever ju även att många som notoriskt är i god tid även de är stressade kring tiden men hanterar stressen på ett annat (mer accepterat) vis (för jag förstår ju absolut poängen med att inte slösa andras tid).



Jag önskar verkligen att jag var mer som du. Alltså avslappnad kring tider. Men jag har autistiska drag och att saker inte bestäms på pricken i förväg eller inte blir som jag tänkt mig kan få mig sååååå stressad och orsaka full panikångest. Är SÅ lättstressad att det nästan är löjligt.
Enda gången jag känner att det är okej att nån kommer försent är om jag inte ska göra något efteråt och jag är på en plats där jag känner mig avslappnad. Hemma, stallet och eventuellt mitt kontor är okej.

Och då menar jag inte ”okej” som att ”den personen är okej” utan att det inte blir kaos i mig. Jag blir jättearg om folk inte är i tid men det är en reaktion på situationen och inte på personen.
 
:laugh::p Jag hade inte riktigt forvantat mig ett sadant har resultat.
Jag var sur for ett jobbmote dar tiden inte holls ... privat och beroende pa hur det framstalls ar det en annan sak. Blir jag bjuden pa middag i Sverige ar jag 5-10 minuter sen, aldrig nagonsin mer an en kvart ... blir jag bjuden pa BBQ har droppar man in vartefter.

Har kommer man dock in innom nagra minuter hos lakare och tandlakare och lakare har som regel en halvtimma eller mer for en uppfoljning och mer an det for ett forsta besok. Jag upplever att lakare har alltid har tid att lyssna ... och anda behover jag som regel inte vanta ens nagra minuter.

Jag känner att jag drog iväg lite åt ett annat håll än din trådstart 😅

Ang jobb och andra tider som ju vårt samhälle är så uppstyrt av och runt så förstår jag absolut frustrationen och vill verkligen inte hålla någon annan än den som är sen ansvarig för effekterna.

Ville bara poängtera det även om jag främst hoppade in för att jag tycker det är så intressant att reflektera kring tid :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 995
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 492
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 694
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp