Det här om att hålla tiden ...

Du ser inte att - i det här fallet - @Efwa till slut tröttnade och fick nog?
Efter att ha haft stort tålamod och förhoppning att personen skulle börja hålla avtalade tider?

Jodå, jag har läst alla inlägg i tråden. Det som förbryllar mig är tiden man låter det pågå om nu tid är så väldigt viktigt.
 
Jodå, jag har läst alla inlägg i tråden. Det som förbryllar mig är tiden man låter det pågå om nu tid är så väldigt viktigt.

Ah, du tänker att det ena måste utesluta det andra?
För mig är tid viktigt, alltså måste jag ha jävligt dåligt tålamod?

Sedan känner jag kanske att man ska lägga skulden på den som gör, inte den som blir utsatt. Bara för att jag har långt tålamod och inte inser tidigt att jag blir utnyttjad, så är det förbryllande?
 
Dito. Jag skrev aldrig att du varit förbannad i ett halvår.

Mmm, man kan ju faktiskt tolka det som du menade. Inser det när jag läser igen.
Men, visst kan man väl helt plötsligt inse vad man blivit utsatt för och bli förbannad då? Eller, hur tänker du?
Som så många andra skriver så är det ju inte det enstaka tillfället eller att man några gånger blir försenad utan när det sätt i system och personen inte ser sambandet.
 
Ah, du tänker att det ena måste utesluta det andra?
För mig är tid viktigt, alltså måste jag ha jävligt dåligt tålamod?

Sedan känner jag kanske att man ska lägga skulden på den som gör, inte den som blir utsatt. Bara för att jag har långt tålamod och inte inser tidigt att jag blir utnyttjad, så är det förbryllande?

Jag har faktiskt inte skrivit något dylikt. Alls.
 
Mmm, man kan ju faktiskt tolka det som du menade.
Men, visst kan man väl helt plötsligt inse vad man blivit utsatt för och bli förbannad då? Eller, hur tänker du?
Som så många andra skriver så är det ju inte det enstaka tillfället eller att man några gånger blir försenad utan när det sätt i system och personen inte ser sambandet.

Men alltså, "utsatt"? Om medryttaren behandlat dig illa antar jag att du inte har hen kvar.
 
Jag har faktiskt inte skrivit något dylikt. Alls.

Om jag nu tidigt insåg att jag blir utnyttjad (vilket ju inte skedde) så hade jag ju ändå fått välja mellan vänskap, tid eller en bra medryttare om det nu råkade vara det enda hon var. Då kanske jag prioriterar vänskap en längre stund, tills min vardag blir centrerad runt denna person (märk väl att detta är rent hypotetiskt då detta inte skedde).
 
Om jag nu tidigt insåg att jag blir utnyttjad (vilket ju inte skedde) så hade jag ju ändå fått välja mellan vänskap, tid eller en bra medryttare om det nu råkade vara det enda hon var. Då kanske jag prioriterar vänskap en längre stund, tills min vardag blir centrerad runt denna person (märk väl att detta är rent hypotetiskt då detta inte skedde).

Okej. Jag förstår inte riktigt. Du pratar om utnyttjade som att medryttaren medvetet kom försent som ett sätt att skada dig. Det är liksom inte vad jag talar om. Vad ni har mellan er vet ju liksom bara du. Jag påpekade bara det märkliga med att bli arg på ett beteende ett halvår efter att det påbörjats. Det var allt.
 
@Efwa

Jaha. Jag ser nog inte bristen på att hålla tid generellt som nonchalans heller utan att det finns lika många anledningar som människor. Och jag tycker det är tydligt, både här i diskussionen och i "världen utanför" att just tidspassning kopplas ihop till Hur man Är.
 
Mmm, man kan ju faktiskt tolka det som du menade. Inser det när jag läser igen.
Men, visst kan man väl helt plötsligt inse vad man blivit utsatt för och bli förbannad då? Eller, hur tänker du?
Som så många andra skriver så är det ju inte det enstaka tillfället eller att man några gånger blir försenad utan när det sätt i system och personen inte ser sambandet.
Vad menar du med att man sätter det i system? Vad vinner man på att vara försenad menar du?
 
Vad menar du med att man sätter det i system? Vad vinner man på att vara försenad menar du?

Utan att vara den du frågar tänker jag på de som alltid kommer för sent, som aldrig kollar upp i tid hur de ska ta sig någonstans, som alltid är kvar hemma fast man skulle setts för en kvart sen. Helt enkelt de som man får uppfattningen om aldrig anstränger sig för att försöka passa någon tid och tycker att det är självklart att omgivningen anpassar sig efter dem hela tiden.
 
Fast det är väl ingen som har blivit sur för att man själv kommer en kvart tidigt. Det var väl om man själv är i tid och den man väntar på som är sen som problemet var.
Jo men kan det inte vara så? Det känns väl inte helt otippat att man skulle bli surare på någon som kommer fem minuter sent om det betyder att man väntat i 20 minuter än om det betyder att man väntat i fyra minuter?

Eftersom man själv kom en minut sent. Det måste väl rimligen byggas upp en latent irritation redan fem minuter före klockslaget när man väntat i tio minuter?

Jag menar, omedvetet måste man ju veta att om man hade mött en likasinnad skulle den också kommit 15 minuter tidigt och så hade mötet startat då istället och man hade sluppit vänta alls...? Så även om du kommer på klockslaget är du ju fortfarande lite dålig människa? som har tvingat någon att vänta i 15 minuter...
 
Utan att vara den du frågar tänker jag på de som alltid kommer för sent, som aldrig kollar upp i tid hur de ska ta sig någonstans, som alltid är kvar hemma fast man skulle setts för en kvart sen. Helt enkelt de som man får uppfattningen om aldrig anstränger sig för att försöka passa någon tid och tycker att det är självklart att omgivningen anpassar sig efter dem hela tiden.
Så man har inte så mycket satt det i system som att man inte lär sig hur man kommer i tid?
 
Man har tva ringningar. En "first bell" som far eleverna att ta sig fran sitt skap till klassrummet och sedan en andra ringning 5 minuter senare nar lararen laser dorren.
Har paverkar franvaro utan orsak (lakar/foraldra note) betyget, dessutom ar det inte bara forsta lectionen under dagen som lararen laser dorren, utan det ar till varje lektion. Har borjar alla lektioner under dagen samma tid och alla lektioner har de extra 5 minuterna att dralla in pa innan dorren lases.
Det skapar stor forstaelse for att tid ar viktigt i arbetslivet ... Jag tror inte att nagon har tycker att det ar okay for en kirurg att komma forsent till en operation, eller att det ar okay for en flygkapten/buss/tunnelbane forare att inte komma i tid, eller ett foretag att inte oppna telefonerna for att ingen kommit som kan svara.

Nagon fragade om "hall pass" pa high school, och det ar for att pa en skola som oftast har 2000+ elever kanner inte alla igen alla sa det ar for att visa att man har ratt att vistas i korridorerna under lektionstid och da dorrarna ar lasta till klassrummen sa ska ju inga elever finnas i korridorerna utan orsak.



Och jag vill att du ska respektera den angest och energi jag lagt ner pa att verkligen komma i ratt tid. Jag ar ocksa en tidsoptimist, men jag kommer i tid anda.

Till middags bjudningar och liknande kommer jag ofta 5-10 minuter efter klockslaget (om jag inte ar bjuden sa att middagen star pa bordet vid ett exact klockslag) da jag vaxte upp med den legendariska kvarten som man SKULLE komma forsent. Ska vi motas for middag eller liknande ute sa ar jag i tid. Ofta nagra minuter tidig sa att jag slipper skammas for att komma forsent och anlander sist.
Vi hade också två ringningar på gymnasiet. Det var väldigt bra och befriande! Jag har ju någon antik teori om att ringningar och planlagda lektioner och alla lektioner samtidigt (och bänk med lutande lock och böckerna i bänken) är fantastiskt för barn med koncentrationssvårigheter. Men jag tror inte ens småbarnen har planlagda lektioner numera och ringklocka, rasten är slut när fritidspersonalen vrålar (böckerna är spridda över hela klassrummet i olika små lådor och de armbågas och slåss två och två vid samma bord utan möjlighet att kunna dra undan sin bänk).

Hall pass vore kanske inte så dumt för äldre, numera de är ju så stora, på vissa skolor med tanke på att vår skola (F-9) tydligen hade problem med att en kille som var avstängd ändå härjade och plågade andra elever på skoltid o lärarna kände inte klassen nog för att ens veta om han var rätt eller fel inne i ett klassrum.
 
Jag är inte säker på att jag förstår din fråga?
Jag tänker att om man satt något i system så har man en agenda. Dvs man gör det med flit, man vill komma försent. Att komma försent för att man aldrig lär sig betyder inte att man har en agenda bakom det man gör utan att det mer blir så, för att man inte tänkt igenom det så noga eller uppfattat att det är viktigt.
 
Jag tänker att om man satt något i system så har man en agenda. Dvs man gör det med flit, man vill komma försent. Att komma försent för att man aldrig lär sig betyder inte att man har en agenda bakom det man gör utan att det mer blir så, för att man inte tänkt igenom det så noga eller uppfattat att det är viktigt.

Så tänker inte jag, jag tänker att man kör på som man alltid har gjort för att inget har gett en anledning till att ändra beteendet.
 
Fast den akademiska kvarten kom till när städerna gick efter kyrkklockan. När klockan slår ska du gå till din föreläsning - beräknad transporttid, ca en kvart.

På universitetet idag (när jag pluggat och föreläst) så står det vanligen angivet om akademisk kvart gäller. Står det 10:00 så är det 10:00, står det 10 gäller kvarten.

Den akademiska kvarten är inte kopplad till att folk inte beräknas kunna följa klockan.
Men det var så oerhört praktiskt. När klockan är 10 cyklar du till föreläsningen och är där precis lagom!
 
Är det nån grej med kompisar som typ fika på stan kan jag vara 5 min sen och bryr mig inte om nån annan skulle vara det. Till möten och andra aktiviteter som startar en viss till tid vill jag vara i tid och tycker det är irriterande om andra är sena
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 219
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 981
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 475
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 690
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp