Det här om att hålla tiden ...

Ah gud, det där är en kulturell grej. I sambons familj så om man säger att man ska ses för middag klockan 17 då menar de att man sitter vid bordet klockan 17.00 med gaffel i hand. I min familj betyder middag vid 17 (med gäster då inte vardagsmiddag) att man träffas runt 17, pratar lite, umgås väntar in alla gäster och sätter sig vid bordet ca 17.30. Innan jag förstod det där och varför sambons bror vart så sur varje gång det var middag och vi var 10 minuter sena :P.

Haha! Förstår att det måste vara svårt att fatta om ingen säger rätt ut hur det är tänkt.

Jag tycker att det låter jättestressigt. Att hinna dit, i vettig tid innan, och inte ha det trevliga småpratet innan man sätter sig till bords och främst kan prata med de man sitter närmast.
 
Jag tycker att det hör till normalt hyfs att hålla avtalad tid.
Visst kan det hända oväntade saker, men oftast är det ren nonchalans som ligger bakom ovilja att hålla tiden. Bristande respekt för andra människor och deras tid.
Jag tycker att, när så många redan skrivit i tråden hur vi faktiskt kämpar med att komma i tid utan att lyckas, det är rätt otrevligt att kategoriskt skriva att det oftast är nonchalans och ovilja som ligger bakom. Det vet väl inte du?

Jag har många vänner och bekanta som inte är i tid, skulle ju bli väldigt trist om jag utgick från att dom är nonchalanta och inte försöker. Varför inte ha lite tilltro till att dom allra flesta faktiskt vill göra det som är ”rätt” och inte är nonchalanta?
 
Jag gråter nog heller aldrig så, däremot brukar jag bli väldigt fokuserad och hjärnan går oftast på högvarv.

Det svåraste är att vara sen till släkt och vänner. Till Jobb, skolan, möten eller vad det nu varit inte lika jobbigt även om det givetvis inte är bra.
Till släkt hasar jag tveklöst in en halvtimma sent men till vänner borde jag faktiskt inte vara senare än en kvart.

kl: Däremot skäms jag när jag är sen och någon väntar på stan, men helt ärligt, att med flit vänta i en kvart innan utsatt tid för att bli sur om någon är fem minuter sen? Varför var de 5 minutrarna över klockslaget så mycket värre och vänta en den kvart man stod där med flit och vilje? Hade man då kommit precis på klockslaget och räknat med att folk kan vara en kvart sena så hade ingen mer tid spillts.
 
Jag kom just ihag att nagon sa att det inte var bra att vara sen till skola och jobb, men inte lika illa som privat. Har ar ytterligare en kulturell skillnad. Har i USA kan man INTE vara sent till skola (blir inte inslappt pa lektionen om det ar typ hogstadie och gymnasium) eller job och pa lag och mellanstadiet kontaktas foraldrar och det forklaras mycket noga hur viktig tidspassningen ar. Daremot hander det att vissa ar sena till privata tillstallningar.
Våra historielärare låste dörren tre minuter efter lektionsstart och öppnade igen efter tio minuter för att folk inte skulle drösa in. (som den tidsoptimist jag var och är tycker jag det var helt rätt och väntade snällt de, få, gånger jag blev fångad om än med lite ont i magen. Men vissa blev ju helt hysteriska, en kille 17 år började nästan gråta, det var så hårt för hans sköra ego? att få en rättmätig konsekvens. Tycker definitivt man kan låsa klassrumsdörren vid klockslaget, men eftersom jag är svensk tycker jag man kan öppna den igen lite senare :))

Eller alltså jag håller med dig, inte sent till skola eller jobb! (utöver det jag rättmätigt skäms över att jag kommer försent). Eller det är iofs inte ett problem med flex på jobbet och det var akademisk kvart på universitetet så.
 
Angående att bli arg på folk som kommer för tidigt, jag som alltid är tidig klampar naturligtvis inte in hos folk före utsatt tid. Utan jag stannar i bilen, går en sväng osv.
De människorna vet man ju inte om att de var tidiga eftersom de inte ger sig till känna alltså är man inte irriterad på dem. Det är människor som faktiskt kommer för tidigt som är irriterande.
 
Jag är noga med avtalade tider. Kommer hellre för tidigt än för sent.
Min man är ännu värre, han vill inte komma för tidigt ens till sin egen mor. Han håller tiden exakt. Har man sagt kl 12 är det kl 12. Det är lite irriterande ibland faktiskt..
Sån är jag också :D, dig kan man ju ställa klockan efter sägs ibland
 
Om jag har en bokad tid tex till tandläkaren ser jag alltid till att vara där en stund innan.
Däremot inser jag när jag läser tråden att bland mina vänner och familj så är tid något mer flytande. Om vi ska ses och äta middag så säger vi ofta att vi ses runt 6 eller du kan väl komma vid 5-6. Det är aldrig en exakt tid då man måste sitta till bords.
Det kanske också har att göra med restid? Många av mina vänner har jag en timmes tid i bil att köra till. Åker jag kommunalt är det minst det dubbla med flera byten. Det går inte då att säga att man måste vara där exakt klockan 6 och inte några minuter innan eller efter. Pga trafiken eller pga om någon buss är sen eller hamnar i kö kan det variera en stund hit eller dit.
 
Beror på.

Till jobb, möte, träning och liknande så alltid i god tid innan utsatt tid.

Ska jag träffa vänner i stan brukar vi bestämma ca tid och säga vilken tid tåg/ buss/ spårvagn ska vara framme.

Är det middag hemma hos någon så 10 min före lik väl som efter tycker jag är helt okej.

Känner folk som inte alls tycks kunna klockan utan är inget ovanligt för vissa att dyka på 2 till 3 timmar sent.
 
Jag blir så fascinerad av det här med hur andra upplever att vänta. Å ena sidan kan folk komma en kvart för tidigt, och den kvarten är helt okej att vänta. Men om den andre är en kvart sen, så upplevs den kvarten som JÄTTEJOBBIG, och den som är sen är respektlös osv. Varför?
 
Jisses... :cautious:
Hur går det ens till att bli så sen? Visst kan tåg och bussar vara försenade, men det är ju inget man rår för och inte heller något som händer varje gång man ska någon stans.
Ja jisses, jag har en sån vän men jag har ju lärt mig nu. Om han bjuder hem till sig så är det nästan så att han ska börja baka när jag anländer i tid.
 
När det handlar om vänner tänker jag att det viktiga är att någon inte behöver stå och tex frysa mitt i vintern. Så därför brukar vi ofta bestämma ett ställe vi ska gå till om vi tex ska äta middag/ ta en drink. Så säger man att vi ses där vid 7, så är det inte något stort problem om någon kommer tio i eller tio över.
 
En sån kompis har jag också. Och så tycker hon att hon kan prata med mig i telefonen fram tills jag kommer och inte tänker att varje minut som hon pratar med mig gör mig en minut sen.
Ja jag förstår inte heller riktigt det här med sms när sen. Jag är ju på en cykel i motvind, i full kareta, jag vet kanske inte ens att jag är på väg att bli sen eftersom motvind på 20 minuters cykling + trafikstopp kan ge en del, eller kör bil. Om jag stannar cykeln/bilen för att skriva ett sms så blir jag ju ännu senare. Om jag sitter helt still i bilkö går det ju men.
 
När det handlar om vänner tänker jag att det viktiga är att någon inte behöver stå och tex frysa mitt i vintern. Så därför brukar vi ofta bestämma ett ställe vi ska gå till om vi tex ska äta middag/ ta en drink. Så säger man att vi ses där vid 7, så är det inte något stort problem om någon kommer tio i eller tio över.
Och så har jag en bok med mig :D
 
Jag blir så fascinerad av det här med hur andra upplever att vänta. Å ena sidan kan folk komma en kvart för tidigt, och den kvarten är helt okej att vänta. Men om den andre är en kvart sen, så upplevs den kvarten som JÄTTEJOBBIG, och den som är sen är respektlös osv. Varför?

Jag tänker att det beror på situation.
Ska jag tex till tandläkaren är jag tidig eftersom jag inte vill komma inflåsandes i väntrummet i sista sekund.

Ska jag däremot möta upp en kompis på stan så ser jag till att vara där vid den tiden vi sagt och förväntar mig samma av den jag ska träffa.
I min bransch räknas tre minuter sen som i tid och jag tänker samma i vardagen. Är man mer än fem minuter sen så tycker jag att man hör av sig, saker kan ju hända.
Men att alltid vara sen tycker jag är rätt trist.

Nu är det sällan vi ses på det viset, oftast är det mer att vi ses på tex eftermiddagen, säger en ungefärlig tid och så hör man av sig när man åker.
 
Till släkt hasar jag tveklöst in en halvtimma sent men till vänner borde jag faktiskt inte vara senare än en kvart.

kl: Däremot skäms jag när jag är sen och någon väntar på stan, men helt ärligt, att med flit vänta i en kvart innan utsatt tid för att bli sur om någon är fem minuter sen? Varför var de 5 minutrarna över klockslaget så mycket värre och vänta en den kvart man stod där med flit och vilje? Hade man då kommit precis på klockslaget och räknat med att folk kan vara en kvart sena så hade ingen mer tid spillts.
Huva för mig är det snarare tvärtom. Kompisar vet att jag är dålig på att passa tider medan flera i släkten, mina mostrar framförallt klagar och klagar. Min ena moster ringer nästan alltid någon timme innan. Är du/ni påväg?!
Då är det svårt att inte känna panik oavsett vad. Alternativt mest känna sig irriterad då de förutsätter att man är sen. Min andra moster fick ett utbrott en gång. Så ja att komma försent till släkten är riktigt illa.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 271
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 992
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 492
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 692
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp