Bukefalos 28 år!

Det här om att hålla tiden ...

Är dålig på att passa tider. Inte medvetet men är kass på det. Att jag avskyr att vänta och inte förstår ideér om "vi har fika en kvart innan så hinner vi landa" bidrar. För mig är den där kvarten innan så sjukt ineffektiv, jag missar inget när jag inte väntar med andra i grupp. Hellre riskera missa en buss än att stå vid en hållplats i 10 min.

Sen älskar jag flex, man hinner mer och får bättre flyt.
 
Nej, det är sant att jag inte vet motivet bakom att vissa människor alltid/oftast kommer försenade till avtalat möte.
Det jag vet är att jag som är i tid får använda min tid till att vänta på dem om inte är på plats vid avtalad tidpunkt.

Vaddå försöka, förresten?
Hur svårt kan det vara (oräknad oväntade förseningar i trafiken och liknande yttre omständigheter som man inte kan rå för)?

har man 1 grej att göra per dag är det lätt att pricka kl 13 på ställe 1.
men har man 5 grejer innan, som alla ska gå i lås för att hinna i tid till sak nr 5 är det knepigare.

jag fattar inte riktigt hur det kan vara så problematiskt att nån kommer en kvart för sent. Typ läs dina mail, skicka iväg det där smset som dröjt. Läs en bok eller passa på att köpa en. Eller njut av lite egentid. Nyttja tiden.
 
Jag fullständigt hatar den svenska kulturen med extrem punktlighet och vikt vid exakta tider. Jag har jättelätt för att bli stressad när det ska passas tider på den nivån att folk blir sura och inte kan acceptera några minuter hit och dit, det är ju vansinnigt att man ska behöva pricka in saker så på minuten att man ska behöva stå och vänta i ett gathörn innan man knackar på hos en vän? :confused:

Jag fattar ju grejen i professionella sammanhang för där finns det ju i regel en annan typ av tidspress och -planering. Men att det i sociala sammanhang inte ens accepteras några minuter hit eller dit gör mig nästan illamående. Inte konstigt att folk blir alltmer stressade, liksom. Jag tror ju att folk mår betydligt bättre av en lite slappare inställning till tider och när jag läser sånt här inser jag varför jag älskar Frankrike så mycket. Det går typ inte att bli stressad för utsatta tider är mer av en rekommendation och man kan därmed i princip aldrig bli sen. Hur skönt som helst. :D
 
Nej, det är sant att jag inte vet motivet bakom att vissa människor alltid/oftast kommer försenade till avtalat möte.
Det jag vet är att jag som är i tid får använda min tid till att vänta på dem om inte är på plats vid avtalad tidpunkt.

Vaddå försöka, förresten?
Hur svårt kan det vara (oräknad oväntade förseningar i trafiken och liknande yttre omständigheter som man inte kan rå för)?
Oj gud det finns så många saker som gör att man blir försenad. Katten kräks på mattan precis när man ska gå, jag förlägger min telefon/nycklar/något annat precis i påklädningsmomentet, jag blir stressad och därmed kissnödig, min ibs får spel alternativ magen är extremt trög och jag fastnar på toaletten. Någon ringer. Jag har missat att tanka bilen och därmed beräkna in det i min restid. I jobbsammanhang handlar det oftast om att mötena ligger kloss i kloss och inte lämnar tid för att landa på kontoret för att hämta nytt material = minst 5 minuters föresening om toabesök behövs + 5 till, någon stoppar en i korridoren med en fråga och man kan inte hejda den och springa iväg utan att verka otrevlig, man fastnar i ett telefonsamtal som man inte lyckas avbryta alternativt det är så viktigt att man inte bör avbryta, jag hittar inte materialet jag ska ha med mig, tekniken haverar (utskrifter vill inte komma ut) och sen då så klart att jag är så koncentrerad på det jag gör att jag missar att tiden runnit ut och jag borde ha gått för minst 5 minuter sedan.
 
Är generellt i tid, gillar inte att vara tidig heller. Men för mig är det oftast inte att folk är sena som stör mig mest, det är att inte veta när folk kommer, har en vän som oftast är 10-15 min sen, men hon säger alltid till och det stör mig inte det minsta, om man däremot säger 15 och dyker upp 15.30 utan att ha sagt ifrån så är jag sur. Likadant med folk som säger att dom "kommer strax" och dyker upp 3 timmar senare.
 
Är dålig på att passa tider. Inte medvetet men är kass på det. Att jag avskyr att vänta och inte förstår ideér om "vi har fika en kvart innan så hinner vi landa" bidrar. För mig är den där kvarten innan så sjukt ineffektiv, jag missar inget när jag inte väntar med andra i grupp. Hellre riskera missa en buss än att stå vid en hållplats i 10 min.

Sen älskar jag flex, man hinner mer och får bättre flyt.
Hade en vän som också missade bussar, var dock inte bara den bussen hon borde tagit som hon inte var på utan även massa bussar efter den för att sedan dyka upp både 2 och 3 timmar senare.
 
Men jag är intresserad av att du respekterar min tid. Börja tidigare om du ofta kommer för sent. Kör hemifrån 30 min tidigare, ta tåget innan det du brukar ta. Eller låt bli att avtala tid om du inte klarar att komma i tid. Men bestäm inte en tid för att sen komma för sent.

Det är inte hjärnkirurgi att komma i tid. Man lär ju sig förhoppningsvis av sina misstag och korrigerar sin planering så att man hinner i tid.
Det blir nog snarare så att jag väljer bort att umgås med sådana människor de tar för mycket energi av mig och vi har ju ändå inte trevligt tillsammans om de är sura för att jag är sen. Jag förstår egentligen inte poängen med att bestämma en exakt tid alls och sedan bygga hela dagen runt att försöka pricka den. Jag föredrar löst hållna tider och människor som förhåller sig avslappnat till umgänge.
 
Jag blir så fascinerad av det här med hur andra upplever att vänta. Å ena sidan kan folk komma en kvart för tidigt, och den kvarten är helt okej att vänta. Men om den andre är en kvart sen, så upplevs den kvarten som JÄTTEJOBBIG, och den som är sen är respektlös osv. Varför?


Men, det blir ju då alltid en enda person som får vänta. För tidig, ditt eget fel, den andra försent, inte ditt fel. Stor skillnad.

Ta konsekvenser av ditt eget agerande är väl en självklarhet, att ta konsekvenserna av att en annan hela tiden ser till att du får vänta ger ju bara dig lidande och den andra slipper överhuvudtaget ta ansvar.
 
Hellre riskera missa en buss än att stå vid en hållplats i 10 min.

Sen älskar jag flex, man hinner mer och får bättre flyt.

jag fattar inte riktigt hur det kan vara så problematiskt att nån kommer en kvart för sent. Typ läs dina mail, skicka iväg det där smset som dröjt. Läs en bok eller passa på att köpa en. Eller njut av lite egentid. Nyttja tiden.

Fast alltså, du menar att din tid är så viktig att du inte vill slösa den på att stå 10 minuter på en hållplats (där du kunnat skicka iväg det där smset som dröjde osv) men är det andras tid så borde dom njuta av din försening istället :confused:
 
Är dålig på att passa tider. Inte medvetet men är kass på det. Att jag avskyr att vänta och inte förstår ideér om "vi har fika en kvart innan så hinner vi landa" bidrar. För mig är den där kvarten innan så sjukt ineffektiv, jag missar inget när jag inte väntar med andra i grupp. Hellre riskera missa en buss än att stå vid en hållplats i 10 min.

Sen älskar jag flex, man hinner mer och får bättre flyt.
Ja jag cyklar hellre 20 min än jag står och väntar vid en buss i tio och sedan åker buss i tio!
 
Om man är sen ibland för att katten kräkts eller bussen går sent är väl en sak men om man vet med sig att det alltid händer, så är det väl en lärdom att ändra förfaringssätt? Att räkna med det som kan hända.

Om det ändå händer någon gång ibland så är det ju tämligen accepterat men alltid.....nä
 
Fast alltså, du menar att din tid är så viktig att du inte vill slösa den på att stå 10 minuter på en hållplats (där du kunnat skicka iväg det där smset som dröjde osv) men är det andras tid så borde dom njuta av din försening istället :confused:
Det beror helt på vart väntan sker. Sitta på ett kafe och vänta, helt ok. Stå ute i snållblåst inte ok att vänta.
 
Fast alltså, du menar att din tid är så viktig att du inte vill slösa den på att stå 10 minuter på en hållplats (där du kunnat skicka iväg det där smset som dröjde osv) men är det andras tid så borde dom njuta av din försening istället :confused:

Ha ha, ja.....det kan jag faktiskt se i många av de som kommer sent jämt.....att man ska förstå, njuta och på något sätt vara glad att de kommer överhuvudtaget.
 
Om man är sen ibland för att katten kräkts eller bussen går sent är väl en sak men om man vet med sig att det alltid händer, så är det väl en lärdom att ändra förfaringssätt? Att räkna med det som kan hända.

Om det ändå händer någon gång ibland så är det ju tämligen accepterat men alltid.....nä
För att om man tog hänsyn till att det hände skulle det inte finnas utrymme för några möten alls. Oftast så är ju tidsättning en kompromiss alternativt så har man inget val alls än att acceptera tiden eller inte få till mötet överhuvudtaget. Oavsett så är det sällan tiden är optimerad för mina behov. Det är ju en omöjlighet att säga nej till tider som inte är optimala helt enkelt.

Vi har tex en träningstid som är kl 16 en vardag i veckan, det finns inga andra tider som är bra, denna är minst dålig. VI blir ca 5-15 minuter försenade varje gång, men det är ändå bättre att få till de där 55-45 minuternas träning än ingen träning alls.
 
Om jag kommer en kvart för tidigt och det gör att jag måste vänta så gör jag ju det för att jag respekterar den andras tid. Den som kommer för sent gör det ju inte av respekt för den andras tid utan snarare tvärtom. Det är det jag har problem med.

Därför att man själv har valt att vara ute i god tid och inte bli stressad. Då är det mitt eget problem att jag väntar.
Jag har orsakat det själv.

Det är ju något annat om en annan person bestämmer att jag ska vänta för att den inte bryr sig om utsatt tid (något annat, uppenbarligen, om man säger "ungefär sex" eller "vid sextiden").
Men kom inte för tidigt då så är ju problemet löst, eller hur? Tiden som går till spillo är ju densamma oavsett vem som orsakat den.

Och varför inte säga "senast klockan sex" om det nu är så vansinnigt viktigt att ingen kommer senare än 18.00?

Men jag är intresserad av att du respekterar min tid. Börja tidigare om du ofta kommer för sent. Kör hemifrån 30 min tidigare, ta tåget innan det du brukar ta. Eller låt bli att avtala tid om du inte klarar att komma i tid. Men bestäm inte en tid för att sen komma för sent.

Det är inte hjärnkirurgi att komma i tid. Man lär ju sig förhoppningsvis av sina misstag och korrigerar sin planering så att man hinner i tid.
Det här är redan besvarat men att resa från punkt A till punkt B tar aldrig lika lång tid där jag bor. Jag kör t ex till jobbet på 25 min men när jag ska hem tar det allt mellan 30-45 min. Ska man resa kollektivt så kan det bli lite hur som helst. Ska man över bron är det +/- en timme som gäller...

har man 1 grej att göra per dag är det lätt att pricka kl 13 på ställe 1.
men har man 5 grejer innan, som alla ska gå i lås för att hinna i tid till sak nr 5 är det knepigare.

jag fattar inte riktigt hur det kan vara så problematiskt att nån kommer en kvart för sent. Typ läs dina mail, skicka iväg det där smset som dröjt. Läs en bok eller passa på att köpa en. Eller njut av lite egentid. Nyttja tiden.

Exakt. Hur kan allt stå och falla med min ankomst? SÅ himla speciell är jag faktiskt inte (i sociala sammanhang. I proffessionella är det givetvis en helt annan femma).

Men, det blir ju då alltid en enda person som får vänta. För tidig, ditt eget fel, den andra försent, inte ditt fel. Stor skillnad.

Ta konsekvenser av ditt eget agerande är väl en självklarhet, att ta konsekvenserna av att en annan hela tiden ser till att du får vänta ger ju bara dig lidande och den andra slipper överhuvudtaget ta ansvar.
Eller så ser båda till att försöka mötas vid klockslaget och inte en kvart innan. Då jämnar det nog ut sig ska du se.
 
Jag ger sällan exakta tider alls, ska jag till någon säger jag runt klockan x, förmiddag, eftermiddag alternativt jag hör av mig när jag åker. Det är ju i stort sett bara i arbetet (där dagen ändå är uppstyckad i exakta block) eller vården som har exakta tider i privatlivet är det ju annars inte alls så uppstyrt.
 
Exakt. Hur kan allt stå och falla med min ankomst? SÅ himla speciell är jag faktiskt inte (i sociala sammanhang. I proffessionella är det givetvis en helt annan femma).
Om du och en vän har bestäm tid så är ju du den mest speciella personen. Kommer inte du så blir det ju liksom inget.
Så då står och faller allt med din ankomst.
 
Jag fullständigt hatar den svenska kulturen med extrem punktlighet och vikt vid exakta tider. Jag har jättelätt för att bli stressad när det ska passas tider på den nivån att folk blir sura och inte kan acceptera några minuter hit och dit, det är ju vansinnigt att man ska behöva pricka in saker så på minuten att man ska behöva stå och vänta i ett gathörn innan man knackar på hos en vän? :confused:

Jag fattar ju grejen i professionella sammanhang för där finns det ju i regel en annan typ av tidspress och -planering. Men att det i sociala sammanhang inte ens accepteras några minuter hit eller dit gör mig nästan illamående. Inte konstigt att folk blir alltmer stressade, liksom. Jag tror ju att folk mår betydligt bättre av en lite slappare inställning till tider och när jag läser sånt här inser jag varför jag älskar Frankrike så mycket. Det går typ inte att bli stressad för utsatta tider är mer av en rekommendation och man kan därmed i princip aldrig bli sen. Hur skönt som helst. :D
Så tänker jag också. Om man ska äta middag eller fika hemma hos någon- vad gör en kvart då?
Saker händer i folks liv- tex i helgen skulle en vän komma och blev en kvart sen pga hennes barn hade precis ramlat när hon skulle åka. En annan kom precis från stallet och blev också lite sen pga en häst hade rymt. Saker händer i livet liksom.
 
Om du och en vän har bestäm tid så är ju du den mest speciella personen. Kommer inte du så blir det ju liksom inget.
Så då står och faller allt med din ankomst.
Om man träffar en vän så umgås man ju oftast förutsättningslöst och utan exakta tider eller ramar för inom när något ska ske. Fem minuter hit eller dit för att personen du ska träffa inte ska vara helt sönderstressad borde ju inte göra något då?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 396
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 130
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 595
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 714
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp