Bukefalos 28 år!

Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Dra i allergikortet? Min kusin drog nog allergikortet rätt ofta, men du behöver inte bekymra dig om att han ska göra det igen, han dog av allergichock för ett par år sen. Han 10-åriga barn var förtvivlad för att han ringde mamma först och inte 112. Nu var det ett bistick, men han var extremt allergiskt mot mycket. I ett land där djur varit tillåtna på tågen hade han inte kunnat åka, klart din hund ska gå före allergikers välmående så du får ha med den överallt även hos läkaren.

Vi är verkligen barbariska i Sverige som har djurkupéer och inte prioriterar djurenföre allergikerna .
Ja. Drar allergikortet. Nu pratade jag om pälsdjursallergi (om du läser så framgår det nog). Det är nog inte så vanligt att dö av just den allergin. Inte ens i Sverige. Nötter är väl en av de allergier som är farligast. Hur många nötförbudsskyltar har du sett ute i samhället? Och då kan vissa ändå dö av att andas in nötpartiklar.
 
Stor tumme upp på det fetade. :up: Jag har helt ärligt svårt att förstå varför just den art som överbefolkar hela planeten och som dessutom överexploaterar och förstör den både för sig själv och andra (TROTS att vi vet exakt vad vi håller på att göra - samtidigt som vi säger oss ha en totalt överlägsen intelligens :confused:) skulle ha någon sorts automatiskt mervärde...

Det där med allergi, förresten... Det verkar vara ett väldigt svenskt tilltag att så många är så allergiska att de mer eller mindre dör om de ser ett djur? Här (bor utomlands) finns det tex inga särskilda djurkupeer på tågen och hundar är välkomna nästan överallt (tex i butiker och på restauranger). Hade t o m med hunden in till doktorn (till allas förtjusning) en gång när det inte passade på annat sätt. Har faktiskt aldrig hört någon som dragit allergi-kortet. Jag tycker det känns ruskigt konstigt eftersom Sverige annars är så djurvänligt.

Själv älskar jag att många i Ukraina faktiskt verkar ha tagit med sina djur. Har sett bilder både från skyddsrum och från tågstationer o dyl med folk som har med sina djur. Det värmer i hjärtat.

Så. Tack för mig. Nu misstänker jag att jag får gå och gömma mig bakom soffan. :bag:
Jag tänker att den som resonerar så egoistiskt och empatilöst aldrig har sett någon få ett ordentligt allergianfall. Inte sett de som fått åka ambulans och vars liv hängt på en tråd. Eller känner till de som förlorat livet i ett allergi- eller astmaanfall.
 
Men det är ju det hela diskussionen rör sig om. Inte alla djurägare men flera. Till och med kennelklubben anser att detta behöver lösas. Det är rimligt att tvingas hantera ett astmaanfall för att grannen har hundhår på kläderna. Det är inte rimligt att behöva hantera det för att grannen har med sig hunden.

Nu är väl SKK inte alltid rätt ute eller representerar viljan hos alla hundägare...
 
Letar efter problem? Knappast, det är enormt uppenbart att den typen av resurser inte finns i samhället idag. Det som skulle ske är att de boende fick ett meddelande om att flytta sina saker som majoriteten antagligen skulle ignorera… ”man” rekryterar inte personal på någon timme genom att ta folk som finns i närheten utan det måste till planering av att transportera runt personerna, avtal osv så det finns försäkringar, riskbedömningar osv osv om det inte är garanterat skarpt läge med krigslagar vill säga. Då är det ”bara” att hitta folk och logistiken som är problemet, och den största hyresvärden här har tex runt 20000 lägenheter (och under 200 anställda), det är inget jag behöver leta efter problem för att se svårigheterna med att röja ur lika många förråd på två dygn.

Ska man sen se till allergiker som är så enormt allergiska att de trots medicinering riskerar att dö av att ha ett allergen i samma rum så lär det inte spela någon större roll eftersom alla djurägare antagligen ändå har hår på kläderna, någon använder parfym, någon äter en snickers osv osv

1. Krig kommer ytterst sällan som en massiv bombmatta över hela landet rakt out of nowhere. Skulle läget försämras kommer man definitivt vara mycket motiverad att tömma skyddsrummen, och dessutom kunna "tvångsrekrytera" folk för att göra det. (Nej, det behöver inte ens ha hunnit gå till allmän mobilisering, i krissituationer har myndigheter rätt att skicka runt sin personal på helt andra uppgifter, vilket tex har hänt både under brandbekämpning och pandemin. Dessutom finns det en stor mängd inom det frivilliga totalförsvaret som inte kommer vara förvirrade, oorganiserade eller gnälla över att det "är någon annans jobb".

2. Allergier är additiva och dosberoende. Ett barn med astma kanske kan klara att vara i samma rum som en hundägare eller folk som hade rakvatten på sig imorse, men om du lägger till en katt och en undulat på det så är det (en i det läget förmodligen icke existerande) ambulans som gäller. Det är oftast barn som blir sjuka på det sättet, och risken att de inte överlever ett långvarigt krig är förstås stor ändå, men är det verkligen rimligt att djurägares egoism ska vara anledningen? Du framstår inte direkt som den viktigaste personen att skydda för samhällets bästa med den argumentationen...

Ja. Drar allergikortet. Nu pratade jag om pälsdjursallergi (om du läser så framgår det nog). Det är nog inte så vanligt att dö av just den allergin. Inte ens i Sverige. Nötter är väl en av de allergier som är farligast. Hur många nötförbudsskyltar har du sett ute i samhället? Och då kan vissa ändå dö av att andas in nötpartiklar.

Läs ovanstående, och lägg ner att försöka förklara hur allergier fungerar medicinskt. Jag har åtskilliga gånger under min uppväxt INTE åkt ambulans pga allergisk astma. Det fanns nämligen inte tid att vänta på ambulans, ens i tätbebyggda Västergötland. (Som för de flesta växte den allvarligaste astman bort och jag har själv djur som potentiellt kan vara livsfarliga för någon annan treåring.)

Btw, på de flesta av mina arbetsplatser och andra samlingspunkter har det med rätt god tydlighet framgått att man inte äter jordnötter i samlingar av folk som man inte känner väl, tex större matsalar, föreläsningssalar, flygplan och teatrar.
 
1. Krig kommer ytterst sällan som en massiv bombmatta över hela landet rakt out of nowhere. Skulle läget försämras kommer man definitivt vara mycket motiverad att tömma skyddsrummen, och dessutom kunna "tvångsrekrytera" folk för att göra det. (Nej, det behöver inte ens ha hunnit gå till allmän mobilisering, i krissituationer har myndigheter rätt att skicka runt sin personal på helt andra uppgifter, vilket tex har hänt både under brandbekämpning och pandemin. Dessutom finns det en stor mängd inom det frivilliga totalförsvaret som inte kommer vara förvirrade, oorganiserade eller gnälla över att det "är någon annans jobb".

2. Allergier är additiva och dosberoende. Ett barn med astma kanske kan klara att vara i samma rum som en hundägare eller folk som hade rakvatten på sig imorse, men om du lägger till en katt och en undulat på det så är det (en i det läget förmodligen icke existerande) ambulans som gäller. Det är oftast barn som blir sjuka på det sättet, och risken att de inte överlever ett långvarigt krig är förstås stor ändå, men är det verkligen rimligt att djurägares egoism ska vara anledningen? Du framstår inte direkt som den viktigaste personen att skydda för samhällets bästa med den argumentationen...



Läs ovanstående, och lägg ner att försöka förklara hur allergier fungerar medicinskt. Jag har åtskilliga gånger under min uppväxt INTE åkt ambulans pga allergisk astma. Det fanns nämligen inte tid att vänta på ambulans, ens i tätbebyggda Västergötland. (Som för de flesta växte den allvarligaste astman bort och jag har själv djur som potentiellt kan vara livsfarliga för någon annan treåring.)

Btw, på de flesta av mina arbetsplatser och andra samlingspunkter har det med rätt god tydlighet framgått att man inte äter jordnötter i samlingar av folk som man inte känner väl, tex större matsalar, föreläsningssalar, flygplan och teatrar.
Det var senast idag på nyheterna om att reservofficerar hade svårt att få tjänstledigt för övningar. All frivilligpersonal och andra med huvudsaklig annan sysselsättning lär ha precis samma problem att få ledigt då om det inte är krigslagar. Myndigheter har inte möjlighet att tvångsrekrytera folk eller tvinga arbetsgivare att ge folk ledigt från deras arbetsplatser om det är normala lagar som gäller (i dagsläget). Samma sak lär ju för övrigt gälla för de boende som då ska hjälpa till att röja eller ta hand om sina saker under tid de inte är på jobbet. Är det så långt gånget att folk bestämmer sig för att inte gå till jobbet så sticker nog många till diverse sommarstugor och annat som ligger mer lantligt också om det finns en möjlighet. Så jag ser fortfarande organisatoriska problem där oavsett.
 
Det var senast idag på nyheterna om att reservofficerar hade svårt att få tjänstledigt för övningar. All frivilligpersonal och andra med huvudsaklig annan sysselsättning lär ha precis samma problem att få ledigt då om det inte är krigslagar. Myndigheter har inte möjlighet att tvångsrekrytera folk eller tvinga arbetsgivare att ge folk ledigt från deras arbetsplatser om det är normala lagar som gäller (i dagsläget). Samma sak lär ju för övrigt gälla för de boende som då ska hjälpa till att röja eller ta hand om sina saker under tid de inte är på jobbet. Är det så långt gånget att folk bestämmer sig för att inte gå till jobbet så sticker nog många till diverse sommarstugor och annat som ligger mer lantligt också om det finns en möjlighet. Så jag ser fortfarande organisatoriska problem där oavsett.
Som sagt du letar efter problem glaset verkar nästan vara tomt

Varför skulle eventuell arbetsgivare ha synpunkter på vad folk gör på sin fritid? Man behöver inte röja på arbetstid om det inte är ett skyddsrum knutet till en arbetsplats och är det det så lär det vara absolut noll problem att få personal. Förutom att om det går så långt att vi förbereder skyddsrum så lär det vara läge för krigslagar.

Det är väl bara bra om en del lämnar städerna så det blir mer plats i skyddsrummen, kanske det går att dedikera ett till djurägare i så fall. Och givetvis blir det organisatoriska utmaningar, men just att tömma skyddsrummen tror jag inte bland det som är direkt utmanande. Det är nog värre att få dem att funka och få dit rätt utrustning för att inte tala om logistiken kring försvaret.
 
Ja. Drar allergikortet. Nu pratade jag om pälsdjursallergi (om du läser så framgår det nog). Det är nog inte så vanligt att dö av just den allergin. Inte ens i Sverige. Nötter är väl en av de allergier som är farligast. Hur många nötförbudsskyltar har du sett ute i samhället? Och då kan vissa ändå dö av att andas in nötpartiklar.
Nä, det är inte vanligt tack vare mediciner. Vuxna klarar väl i regel astmaattacker bra också, de mår bara väldigt dåligt. Små barn däremot har trängre luftvägar och riskerar att dö av en astmaattack. Och vid krig brukar ju tillgången till medicin vara minst sagt begränsad.
 
Ja. Drar allergikortet. Nu pratade jag om pälsdjursallergi (om du läser så framgår det nog). Det är nog inte så vanligt att dö av just den allergin. Inte ens i Sverige. Nötter är väl en av de allergier som är farligast. Hur många nötförbudsskyltar har du sett ute i samhället? Och då kan vissa ändå dö av att andas in nötpartiklar.
En av mina bröder är så allergisk mot katter att han åker på lunginflammation om han sover i en lägenhet där en katt har bott och lägenheten har städats ur dvs. ingen katt, inga kontaminerade miljöer bara allergener kvar i luften och väggarna. Han kan vistas i samma rum som en katt om han har medicinerat i förväg men att börja mata i sig antihistaminer och inhalera astmamedicin lär inte vara första prio när larmet går.

Nötförbud råder väl f ö på rätt många ställen tex. på flygplan och på i princip alla arbetsplatser jag har arbetat på.
 
Nu är jag visserligen INTE en av dem som anser att djur ska få följa med till skyddsrummen, men eftersom mina djur är MITT ANSVAR så skulle jag i flera lägen, inklusive lägen som innebär liv eller död, prioritera dem framför random människor. Ser inte riktigt problemet med det? Jag som individ prioriterar ju inte heller människor lika. Min dotter skulle jag utan tvekan dö för och döda för, vilket jag verkligen inte skulle göra för alla människor (eller ens någon annan än just min dotter).

Samhället som helhet är byggt för människor, och i samhällskontraktet ingår en stor dos "artegoism", dvs människor tycker att människor alltid är viktigare än alla andra djur och som människor har något sorts okränkbart värde som andra djur inte har. Det betyder ju dock inte att vi alla alltid håller med om det, även om jag personligen accepterar att samhällsordningen är så och att andra människor ser på djur på annat sätt än jag. (På ett filosofiskt/existensiellt plan anser jag inte att människor har större värde än djur)

Och nej, jag skulle aldrig lämna mina djur i en lägenhet för att själv gå ner i skyddsrum. Det är visserligen ett högst hypotetiskt scenario eftersom jag själv bor långt ute på landet, bortom alla skyddsrum, men bodde jag i stan skulle jag sannolikt ha försökt evakuera mig själv och djuren innan ett "skarpt läge". Eller - faktiskt - låtit avliva djuren om jag inte såg en vettig möjlighet att fortsätta erbjuda dem ett bra liv.
Samhället är inte bara byggt för människor, det är byggt AV människor därav att människor prioriteras. Det betyder inte att andra djur inte har samma intrinsikala värde, men det innebär att samhällskontraktet innefattar just människor.

Alla vi som skaffar djur får sörja för deras bästa på de sätt vi kan, men vi kan inte kräva att samhället ska sörja för dem.
 
Samhället är inte bara byggt för människor, det är byggt AV människor därav att människor prioriteras. Det betyder inte att andra djur inte har samma intrinsikala värde, men det innebär att samhällskontraktet innefattar just människor.

Alla vi som skaffar djur får sörja för deras bästa på de sätt vi kan, men vi kan inte kräva att samhället ska sörja för dem.
Ja, det är ju ganska exakt det jag skriver? Förutom det att jag är tämligen övertygad om att de flesta människor anser att människor generellt har högre värde än andra djur generellt.
 
I Florida, dar orkaner drar forbi och halva staten brinner sa folk far fly hemmifran titt som tatt, far man ta med vaccinerade husdjur till en del skyddsrum, men inte till alla. Det ar tydligt markt var man far ta med husdjur. Och kartor med alla sorters shelters finns under help brand respective or kan sasongen.
Dessutom Finn’s det gratis “boarding barns” for husdjur (om man inte kan betala) dar man kan lamna dem pa vag till sitt eget “shelter”.
 
Så tänker jag. Dessutom skulle det ta så lång tid för min del att komma till ett skyddsrum så då lär bombflygplanen ha farit vidare för längesedan och hunnit komma tillbaka för rond två. Ska man ha nytta av skyddsrum så ska det handla om ett fåtal minuter för att ta sig dit.
Samma här, min stad har skyddsrum för 2/3 av befolkningen (enligt kommunen) tror de överdriver.

(Vi har inget skyddsrum inom 1 km radie. Du har sökt på en plats som inte har något skyddsrum inom din radie, kanske är du utomlands. Vi bor i en stadsdel i stor stad. Ännu roligare, vi är 1 500 invånare i vår stadsdel, utan skyddsrum, 1,2 km bort finns tre skyddsrum, i en större stadsdel, som vardera rymmer 180 personer. Vi bor längst bort från dessa... Vi har en skog nära, får köra på det. Eller tänka att de kommer bomba närmare centrum och inte missa.)
 
Senast ändrad:
Samma här, min stad har skyddsrum för 2/3 av befolkningen (enligt kommunen) tror de överdriver.

(Vi har inget skyddsrum inom 1 km radie. Du har sökt på en plats som inte har något skyddsrum inom din radie, kanske är du utomlands. Vi bor i en stadsdel i stor stad. Ännu roligare, vi är 1 500 invånare i vår stadsdel, utan skyddsrum, 1,2 km bort finns tre skyddsrum, i en större stadsdel, som vardera rymmer 180 personer. Vi bor längst bort från dessa... Vi har en skog nära, får köra på det. Eller tänka att de kommer bomba närmare centrum och inte missa.)
Under andra världskriget när Tyskland bombade Storbritannien som värst, så evakuerades ju delar av stadsbefolkningen (ffa barn kanske) ut på landsbygden - ser ju att det skulle kunna vara en möjlighet även i Sverige om det skulle bli så illa här. Vi har ju rätt gott om plats i det här landet :)
 
Under andra världskriget när Tyskland bombade Storbritannien som värst, så evakuerades ju delar av stadsbefolkningen (ffa barn kanske) ut på landsbygden - ser ju att det skulle kunna vara en möjlighet även i Sverige om det skulle bli så illa här. Vi har ju rätt gott om plats i det här landet :)
Absolut! är nu oerhört bitter över att jag inte gick Blå stjärnan kurserna när jag var 17 och ändå var med (vår lokalavdelning ungdom verkade liksom ta för givet att man visste att det fanns kurser att gå, jag hade ingen aning :o ung och dum helt enkelt). När jag försökte göra värnplikten, mönstrade, så fick inte kvinnor göra värnplikt om de inte sökt jobb som officerare el dyl, man fick inte vara menig O_o och jag var för kort för mitt val. Så jag är ganska värdelös och släpar på en 11 åring och önskar att mamma hade haft ett hus i skogen några mil norrut. Som hon och barnet kunde cykla till och ta hand om varandra (finns ingen bättre kombo än en 70+ och en 11 åring, den ena kan allt och den andra är stark nog att göra det och så kunde jag skicka med Narnia böckerna :D), så jag kunde anmäla mig till att göra vadsomhelst (kanske går snabbt att lära sig hantera moderna vapen? ingen aning).
 
Senast ändrad:
https://www.instagram.com/p/CauahQsMeZm/?utm_medium=copy_link

Jag förstår absolut din frustration @gul_zebra och denna diskussion blev ju dessutom utbruten till en egen tråd.
Vad jag måste ha missförstått med djur och skyddsrumsdebatten är nog hur länge människor är i skyddsrum.

Såvitt jag förstått från vad jag läst om London under 2:världskriget och från några som är kvar i Kiev verkar man springa in och ut ur skyddsrummen många gånger om dagen och det är inte så att alla hus i området som blir drabbat blir helt platta. Så i de fallen låter det som att ev ensamma kvarvarande vanligen skulle bli lämnade ett par timmar? Och ha ganska god chans att vara vid full hälsa när man kommer tillbaka? I Ukraina och från en historia från Finland verkar folk också ha släppt ut hästar i skogen och sedan återfunnit dem vid hälsa när de kommit tillbaka.
 
Letar efter problem? Knappast, det är enormt uppenbart att den typen av resurser inte finns i samhället idag. Det som skulle ske är att de boende fick ett meddelande om att flytta sina saker som majoriteten antagligen skulle ignorera… ”man” rekryterar inte personal på någon timme genom att ta folk som finns i närheten utan det måste till planering av att transportera runt personerna, avtal osv så det finns försäkringar, riskbedömningar osv osv om det inte är garanterat skarpt läge med krigslagar vill säga. Då är det ”bara” att hitta folk och logistiken som är problemet, och den största hyresvärden här har tex runt 20000 lägenheter (och under 200 anställda), det är inget jag behöver leta efter problem för att se svårigheterna med att röja ur lika många förråd på två dygn.

Ska man sen se till allergiker som är så enormt allergiska att de trots medicinering riskerar att dö av att ha ett allergen i samma rum så lär det inte spela någon större roll eftersom alla djurägare antagligen ändå har hår på kläderna, någon använder parfym, någon äter en snickers osv osv
Allt som inte hämtades av folk skulle ju hamna i en container helt enkelt, det går på 48 timmar.
 
En av mina bröder är så allergisk mot katter att han åker på lunginflammation om han sover i en lägenhet där en katt har bott och lägenheten har städats ur dvs. ingen katt, inga kontaminerade miljöer bara allergener kvar i luften och väggarna. Han kan vistas i samma rum som en katt om han har medicinerat i förväg men att börja mata i sig antihistaminer och inhalera astmamedicin lär inte vara första prio när larmet går.

Nötförbud råder väl f ö på rätt många ställen tex. på flygplan och på i princip alla arbetsplatser jag har arbetat på.
Har aldrig varit med om nötförbud på flygplan. Tvärtemot finns det ju nästan alltid till försäljning.

Luftburen nötallergi är en av de mest seglivade medicinska myterna som finns.
 
Har aldrig varit med om nötförbud på flygplan. Tvärtemot finns det ju nästan alltid till försäljning.

Luftburen nötallergi är en av de mest seglivade medicinska myterna som finns.
Jag har flera gånger varit med om att man påpekat att det finns allergiker ombord och att man inte får äta nötter.

Det var många år sen jag var på ett flyg där man sålde nötter.
 
Har aldrig varit med om nötförbud på flygplan. Tvärtemot finns det ju nästan alltid till försäljning.

Luftburen nötallergi är en av de mest seglivade medicinska myterna som finns.
Finns det nötallergiker ombord brukar det vara förbud mot det. Men det har slutat säljas på många flyg nu också. Det är inte luftburet, men det räcker att du har smulor på händerna, tar på något som sen nötallergikern också tar på och får in i munnen/luftvägarna. Nu har jag dålig koll på generell nötallergi, men för jordnötsallergi räcker det lilla för att vara potentiellt dödligt. Och de flesta som ätit jordnötter vet nog hur mycket som fastnar på fingrarna.

I Sverige är vi ju generellt rätt långt fram när det kommer till att visa hänsyn till allergiker, och det är ju lite trist när det av många antas att det skulle vara överdrivet eller onödigt för att det inte görs överallt.
 
Du kanske ska värdera det vid tidpunkten och inte innan du vet omständigheterna och inte utgå från att det är grannens katt det handlar om eller ens att det är kulor som behövs.

Hjälpas åt tycks för dig innehålla det du prioriterar ska man hjälpas åt med inte ömsesidig respekt över vad som är viktigt.
Som sagt, i fredstid avlivar jag inga djur. Vid en scenario där bomberna viner så att ägarna inte ser en annan utväg så är jag rätt säker på att jag kommer att ha mycket annat att prioritera och fokusera på.

Det är din bedömning utefter ett enda ställningstagande. Sedan behöver du nog fundera på vad ömsesidig respekt står för 😊. Det är inte heller din prioritering som nödvändigtvis är den rätta.

För som sagt jag reagerade på att många skrev att de skulle ta hjälp av grannen och min fundering var om grannen visste om det och att man med säkerhet vet att grannen ställer upp. Sedan är det upp till dig att bli förbannad och ge personen ifråga en stämpel som icke samarbetsvillig rörande allt annat och andra möjliga personlighetsdrag pga dina val och antaganden.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 465
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 444
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp