Bukefalos 28 år!

Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Jag har inte förväntat mig nånting, jag har bara stört mig på stolpskott som argumenterar för att deras misse ska vara värd att offra människoliv för. Om du blir provocerad så ptja, testa fundera över varför jag skriver som jag gör samt var jag skriver det kanske.
Fast du tog inte överhuvudtaget upp andra människoliv i ditt första inlägg.
"Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall."
Personligen skulle jag mer än gärna stå ut med både hundskall och kamelskit om det innebar att även djuren fick vara trygga. Skulle gärna sitta och snora med mina allergitabletter också.
Finns det däremot inte plats så finns det ju inte plats, jag förstår också att människor i stora samhället går först... men på dig lät det som om det mest skulle vara en olägenhet att dela utrymmet med djuren och att det var problemet.
 
Klart djur inte ska ner i skyddsrummen, det tror jag alla innerst inne vet. Vissas beteende och uttalanden är nog ett sätt att hantera sin skräck inför vad som eventuellt kan hända.

Är det krig så tycker jag att djurliv är tyvärr 0 värda kontra människoliv. Människor går först alltid. Spelar ingen roll om det är någon man inte känner. Hur kan man ens resonera på annat sätt.
Det beror väl på. Jag skulle absolut springa tillbaka in i ett brinnande hus för mina djur, men det vete katten om jag gjorde för en främmande människa.
 
Det beror väl på. Jag skulle absolut springa tillbaka in i ett brinnande hus för mina djur, men det vete katten om jag gjorde för en främmande människa.
Ok jag hade inte gjort det för djur 🤷🏼‍♀️ Inte ens mina egna.

Man förstår ju att det är krig i världen när folk resonerar att känner jag inte dig så tänker jag inte hjälpa dig!!!1111!
 
Vi fungerar helt enkelt olika. :)

Fast vem har pratat om att inte hjälpa andra människor?
Tja @Happimess skrev såhär

””För mig är min hund oerhört mycket viktigare än random grannar sju hus bort som jag inte vet namnet på. För mig skulle det betyda oerhört mycket mer att hon fick följa med än att att denna namnlösa granne får följa med. Jag skiter i om taket rasar in på dem. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om taket rasade in på min hund medan jag satt i ett skyddsrum.””

Dvs den hon inte känner får gärna dö istället för hunden. Om jag tolkar det rätt? Annars får du rätta mig @Happimess
 
Det är nog svårt att veta hur man skulle reagera om det skulle bli sådan kaos här. Kanske de som tänker att de skulle göra si eller så inte alls reagerar och agerar som de tänkt och trodde att de skulle göra. Vissa kanske överraskar sig själva och kämpar och räddar mängder med liv. Andra flyr landet. Ingen kan riktigt veta hur det blir innan det har blivit.
 
Fast du tog inte överhuvudtaget upp andra människoliv i ditt första inlägg.
"Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall."
Personligen skulle jag mer än gärna stå ut med både hundskall och kamelskit om det innebar att även djuren fick vara trygga. Skulle gärna sitta och snora med mina allergitabletter också.
Finns det däremot inte plats så finns det ju inte plats, jag förstår också att människor i stora samhället går först... men på dig lät det som om det mest skulle vara en olägenhet att dela utrymmet med djuren och att det var problemet.
Jo, men i andra ordalag än just människoliv. Se "allergiker" och "bärsärkargång". Sistnämnda mer ironiskt menad för att vara tydlig.

Hade jag velat starta en seriös diskussion på området hade jag uttryckt mig annorlunda och gjort så i en ny tråd på ämnet. Nu ville jag inte det utan störde mig bara och skrev därför i en tråd för just saker man stör sig på.
 
Tja @Happimess skrev såhär

””För mig är min hund oerhört mycket viktigare än random grannar sju hus bort som jag inte vet namnet på. För mig skulle det betyda oerhört mycket mer att hon fick följa med än att att denna namnlösa granne får följa med. Jag skiter i om taket rasar in på dem. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om taket rasade in på min hund medan jag satt i ett skyddsrum.””

Dvs den hon inte känner får gärna dö istället för hunden. Om jag tolkar det rätt? Annars får du rätta mig @Happimess
Det är en sak att se om sitt eget hus först och att känna att djuret står en närmare än grannen man inte känner som dog för att taket rasade in. Vad skulle en göra åt det egentligen? En helt annan att en inte skulle ge en hjälpande hand om en kan, utan risk för eget liv. Det är det såvitt jag sett ingen som sagt att de inte skulle.
 
Jag skulle inte lämna mina djur men inte heller söka mig till skyddsrum pga allergiker. Har därmed ordnat ett flyttbart boende till ormen och har katternas saker inpackade i väska får att kunna ta mig från min lägenhet i nödfall. Nu tror jag förvisso inte något kommer hända i min lilla metropol då vi har precis NADA i min stad. Möjligen om rättpsyk och andra låsta anstalter räknas som rimligt mål.

Och ja, jag bryr mig mer om mina djur än random människor.
 
Jo, men i andra ordalag än just människoliv. Se "allergiker" och "bärsärkargång". Sistnämnda mer ironiskt menad för att vara tydlig.

Hade jag velat starta en seriös diskussion på området hade jag uttryckt mig annorlunda och gjort så i en ny tråd på ämnet. Nu ville jag inte det utan störde mig bara och skrev därför i en tråd för just saker man stör sig på.
Fair enough, men du gick rätt hårt ut och det är ju fortfarande en diskussionstråd. På ett forum där majoritteten lever med husdjur dessutom.
 
Det är en sak att se om sitt eget hus först och att känna att djuret står en närmare än grannen man inte känner som dog för att taket rasade in. Vad skulle en göra åt det egentligen? En helt annan att en inte skulle ge en hjälpande hand om en kan, utan risk för eget liv. Det är det såvitt jag sett ingen som sagt att de inte skulle.
Det står ju att hunden hellre ska med istället för grannen, så grannen får stanna hemma och dö/få taket över sig istället för att få en plats i skyddsrummet? Så jo uppenbarligen kan man hjälpa grannen där, man kan skita i att ta med sitt husdjur. Husdjur ska inte vara i skyddsrum.
 
Intressant. Jag tittade nu på skyddsrumskartan för att se om det var som jag trodde, att samtliga bostadshus här i området har skyddsrum i källaren. Det stämde, och med plats för något fler personer än vad som troligen bor i husen.

MEN i ett stort, närliggande område där det i dagsläget finns minst 4000 lägenheter (troligen ca 5000 lägenheter)... Inte ett enda skyddsrum. Mitt område är dock byggt på ca 70-talet och det utan skyddsrum är nybygge.

Själv skulle jag nog försöka ta mig till någon vän som bor lång ut i skog (eller på annat ställe där det troligen är ointressant att kriga) om det blir kaos i Sverige.
 
Klart djur inte ska ner i skyddsrummen, det tror jag alla innerst inne vet. Vissas beteende och uttalanden är nog ett sätt att hantera sin skräck inför vad som eventuellt kan hända.

Är det krig så tycker jag att djurliv är tyvärr 0 värda kontra människoliv. Människor går först alltid. Spelar ingen roll om det är någon man inte känner. Hur kan man ens resonera på annat sätt.
Jag går i exakt samma tankebanor, min hund är min älskling men står det mellan henne och en annan människa så är det kört.

Jag hade däremot kunnat springa in i ett brinnande hus för henne.
 
Det står ju att hunden hellre ska med istället för grannen, så grannen får stanna hemma och dö/få taket över sig istället för att få en plats i skyddsrummet?
Grannen får väl ta sig till skyddet för egen maskin tänker jag.
Edit: innan taket rasar in då.
Jag hade också hellre sett min hund i skydd än grannen, men eftersom det inte går hade både jag och hunden fått gå någon annanstans så att grannen fått plats. Hade det rört sig om min egen källare hade jag aldrig kastat ut min hund för en annan människa dock.
 
Tänker också att det borde vara lugnare här än i stan så om vänner och släkt behöver komma till en lugnare plats får de självklart bo här. Beroende på hur det ser ut i samhället. Kanske jag behöver kämpa i kriget och då kan tex mina mostrar bo här för de bor centralt i Stockholm. Tänker att man får hjälpa varandra och hjälpa till så gott det går.
 
Men du fattar ju inte?
Jag lade till lite. Det är ju en väldigt skum hypotetisk situation att diskutera kring hur som helst, eftersom det adrig kommer att ske. Men att låta någon annan stå utan skydd för att en ser efter sina egna nära och kära tycker jag inte är "att inte hjälpa". Var och en gör det en kan, först för sig själv och sedan för andra.
 
Fair enough, men du gick rätt hårt ut och det är ju fortfarande en diskussionstråd. På ett forum där majoritteten lever med husdjur dessutom.
Självklart är det en diskussionstråd, har inte sagt något annat. Jag säger bara att en kan ha kontexten i åtanke också. Om en blir provocerad av att jag uttrycker mig hårt så kanske en kan tänka sig att jag i min tur kanske blivit provocerad av att de jag stör mig på i det här fallet gärna offrar mitt och min familjs liv för att de ska ha med sig sina djur i skyddsrummen exempelvis.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 720
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 967
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 473
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp