Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Och liten och grov är liksom inget eftersträvansvärt, om man inte vill ha en turridningshäst?

Jasså, är det inte? :eek:
Att man inte vill ha något som ser ut som en rakad tinker förstår jag, men "grov" i en halvblodskontext och runt 155-160 cm trodde jag var väldigt eftersträvansvärt bland dressyrhobbyfolket?
 
Nej, det är inte wow öht. Alla normala hästar kan gå la med rätt utbildning, oavsett ras.

Peter Ericsson brukade säga att han ville ha sina hästar lika utbildade i båda disciplinerna. Cardento trampade och bytte i serier utan problem, trots hoppstam.

Det visste jag inte! :eek:
Att även hopphästar på högre nivå behövde vara utbildade LB-LA dressyr visste/förstod jag, men det där måste ju varit något alldeles extra!
 
Jasså, är det inte? :eek:
Att man inte vill ha något som ser ut som en rakad tinker förstår jag, men "grov" i en halvblodskontext och runt 155-160 cm trodde jag var väldigt eftersträvansvärt bland dressyrhobbyfolket?
Varför vill man ha en orörlig klump? Hag hade hellre valt en övervuxen connemara eller morgan eller så som fortfarande har en trevlig exteriör om jag inte ville ha stort. Varför tvinga en brottare att försöka dansa balett?
 
Alltså just nu är det ju inte aktuellt, jag har ju H.H och han är ju inte ens 16 år fyllda. Det var mer hypotetiskt när jag sitter där på min hästgård med ett trevligt avelssto som 30 åring typ. Och dit är det ju fortfarande 9 år ;)

Morgan har jag faktiskt hört gott om. Har för mig att det finns en här i krokarna som faktiskt går just MsvC dressyr!
Hypotetiskt eller ej, det känns som en bättre idé att drömma om något som har större chans att bli lyckat än att göra en SWB till något som inte matchar rasens avelsmål :)

Det finns flera som går på den nivån, trots att det egentligen inte är jättemånga individer som tränas aktivt för att avancera i dressyrklasserna :)
 
Det visste jag inte! :eek:
Att även hopphästar på högre nivå behövde vara utbildade LB-LA dressyr visste/förstod jag, men det där måste ju varit något alldeles extra!
Nej, fullt normalt. Feliciano var lika utbildad. Säkert måååånga fler som uppfostrats i samma skola. Min swb var utbildad St Georg/140/* och svår körning. MsvB/130 ser jag som normal utbildning.
 
En ko kan kravla sig över lc hoppning.

På Strömsholm anses allt under 80 cm vara markarbete, INTE hoppning.

DIN definition är ute och cyklar i åväbbla!

Förlåt, men jag skrattar så jag gråter! :rofl:
H.Hs bästa resultat i LC (100 cm) hoppning är 0+4 fel mig veterligen...
Ojdå! Härikring är gränsen mellan markarbete/hoppning typ 40 cm!
 
Förlåt, men jag skrattar så jag gråter! :rofl:
H.Hs bästa resultat i LC (100 cm) hoppning är 0+4 fel mig veterligen...
Ojdå! Härikring är gränsen mellan markarbete/hoppning typ 40 cm!
Och Strömsholm är en riksanläggning med ridlärarutbildning, lite mer trovärdigt va?

Du har en så skev världsbild att det är skrämmande, och det här är ju ändå bara om en hobby...
 
Och Strömsholm är en riksanläggning med ridlärarutbildning, lite mer trovärdigt va?

Du har en så skev världsbild att det är skrämmande, och det här är ju ändå bara om en hobby...

Ja, jo det har du ju rätt i.
Det ligger ev. något i det du säger, ja. :angel:
Härikring är en dressyrhäst som går LA på stadiga 60% och en hoppdito som går stadiga LB (110 cm) ansedda som "riktigt bra hästar för den satsande amatören". Min världsbild flög visst in i väggen känner jag...:nailbiting:
 
Ja, jo det har du ju rätt i.
Det ligger ev. något i det du säger, ja. :angel:
Härikring är en dressyrhäst som går LA på stadiga 60% och en hoppdito som går stadiga LB (110 cm) ansedda som "riktigt bra hästar för den satsande amatören". Min världsbild flög visst in i väggen känner jag...:nailbiting:
För mig är det mediokra hobbyhästar. 60% i LA skrapade jag ihop när jag red nygravid med illamående så att jag kräktes så snarg jag satt av ;)
 
Jasså, är det inte? :eek:
Att man inte vill ha något som ser ut som en rakad tinker förstår jag, men "grov" i en halvblodskontext och runt 155-160 cm trodde jag var väldigt eftersträvansvärt bland dressyrhobbyfolket?

Nej de vill ha en häst av modern typ med kort rygg och gärna över 170. Helst ska den också vara importerad från Tyskland eller Holland. En sådan häst du beskriver kan ha ett lågt marknadsvärde även om den har prestationer just för att typ och storlek inte är vad man vill ha.
 
Nej de vill ha en häst av modern typ med kort rygg och gärna över 170. Helst ska den också vara importerad från Tyskland eller Holland. En sådan häst du beskriver kan ha ett lågt marknadsvärde även om den har prestationer just för att typ och storlek inte är vad man vill ha.

Jo, jag vet att folk brukar vilja ha det...

Vad är "lågt" marknadsvärde i dem här sammanhangen? Jag tänker att en sådan häst jag drömmer om, iaf om den är säg 13-15 år och gått stadigt i LA-MsvC några säsonger, ändå måste vara värd kanske 30 000 kr? Jag menar, en sådan kan väl ändå inte ligga neråt 10 000 kr eller så? :)
 
Jo, jag vet att folk brukar vilja ha det...

Vad är "lågt" marknadsvärde i dem här sammanhangen? Jag tänker att en sådan häst jag drömmer om, iaf om den är säg 13-15 år och gått stadigt i LA-MsvC några säsonger, ändå måste vara värd kanske 30 000 kr? Jag menar, en sådan kan väl ändå inte ligga neråt 10 000 kr eller så? :)
Jag skulle inte betala speciellt mycket för en sån. Men å andra sidam så skulle jag inte ens titta på annonsen.
 
Jo, jag vet att folk brukar vilja ha det...

Vad är "lågt" marknadsvärde i dem här sammanhangen? Jag tänker att en sådan häst jag drömmer om, iaf om den är säg 13-15 år och gått stadigt i LA-MsvC några säsonger, ändå måste vara värd kanske 30 000 kr? Jag menar, en sådan kan väl ändå inte ligga neråt 10 000 kr eller så? :)

30000 är ju ingenting för en vuxen utbildad häst. Kanske det dubbla jämfört med att kunna få sexsiffrigt för en häst av önskvärd modell.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 061
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 234
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 857
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp