Ekonomi barn från olika förhållande

Jag har aldrig fattat hur man ens kan ha gemensam ekonomi. Delad ekonomi är ju som upplagd för tjafs.

Jag klarar av att försörja mig själv och det som är mitt. Jag har dessutom några dyra vanor, tex 4 st hästar och lite andra djur, en stor suv, reser gärna iväg med både partner men också med kompisar, äter gärna ute och dricker gärna en massa roliga dyra drinkar ute. Aldrig i livet att jag skulle belasta min sambo med mina hästar tex. Och aldrig i livet att jag skulle släppa in någon så pass att de har makt över hur jag spenderar pengarna! Det är nog det som är viktigast för mig, att jag behåller min självständighet, min autonomi och min värdighet.

Jag kan absolut tänka mig att det kommer tillfällen där man behöver hjälpa den andra partnern, tex vid skada, sjukdom eller arbetslöshet, men det får ju inte vara långsiktigt, utan väldigt kortsiktigt. Som vuxen har man ett ansvar att se till så att man kan försörja sig själv.

Jag har dessutom varit med om 2 st separationer i mitt liv med gemensamma fastigheter, etc och jag släpper aldrig ifrån mig makten över min ekonomi för det kan bli riktigt jobbigt i en separation. Tack och lov att jag båda gångerna haft pengar att se efter mig själv och min egen situation. För ofta när man separerar är man inte alls vänner eller kommer överens. Det är värt att tänka på.
Gemensam ekonomi funkar ju om man antingen har ganska lika vanor så att säga eller lika tänk runt ekonomin. Helst båda delar.
 
Vet du hur man räknar ut % på inkomst o utgifter?

Jag ser att du har frågat flera gånger om hur man räknar ut % på inkomst och utgifter

Först bestämmer man vilka utgifter som är gemensamma och räkna ut hur stora dessa gemensamma utgifter är. Enklast är om dessa utgifter betalas ifrån ett gemensamt konto. Till detta konto får man efter lön föra över en viss procent av lönen.

T.ex. era gemensamma utgifter är 12000kr. Han tjänar 16000kr efter skatt och du tjänar 22000kr efter skatt. Då ska han betala 12000*(16000)/(22000+16000)=5052 och du betala 12000*22000/(22000+16000)=6947kr.

Fast först måste man bestämma vilka utgifter som är gemensamma och det är ju där ni inte kan komma överens.
 
Du har en levnadsnivå som du klarar av att hålla även utan honom (gymkort, mobiltelefon etc). Säg att ni hade träffats precis nu, tycker du det är rimligt att han kommer in och styr upp att du avslutar dina kostnader för att kunna lägga pengarna på honom och hans barn istället? Nej, jag tycker inte det.

Vad jag förstår har du presenterat vad du tycker är rimligt upplägg varpå han svarat att han inte vill ha det så. Utan att själv prestera något motförslag.

Jag hade nog funderat ett steg längre. Är detta verkligen vad du vill ha ut av en relation?
 
Jag vet inte. Jag vill att vi slår ihopa våra inkomster o betalar alla gemensamma räkningar, men eftersom jag har 2 barn henna alltid o han bara 1 varannan vecka tycker jag att jag ska ha lite mer o eftersom jag vissa månader tjänar 10000 mer än han.

Jag vill inte att vi delar lina på de som blir över då jag har abonnemang o gymkort o bil lån som jag räknat på min lön. I slutändan hade han ju haft mer pengar än mig trotts att jag tjänar mer än han.
Sjukt svårt.

Vet du hur man räknar ut % på inkomst o utgifter?
Om han tjänar 10000 och du 20 000 ska han (om ni delar helt procentuellt utan att ta hänsyn till antal barn) betala 1/3 (33%) och du 2/3 (67%).
Har såklart tagit siffror ur luften.
 
Hej alla!
Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara separerade i 3 veckor när vi upptäckte tt vi faktiskt saknade och älskade varandra och valde då att gå i terapi för o lösa problemen och lära oss om våra fel.och brister.

I går efter lite mer ön 7 månader flyttade vi ihopa och det känns bra.
Vi har dock inte löst den jobbigaste och känsligaste frågan EKONOMIN.....

Jag tjänar ca 6000kr mer än min man och jag har 2 barn boende hos mig alltid på 18 o 16 år. Min man har sin dotter varannan vecka o hon är 13år.

Min första tanke var att slå ihopa bådas inkomst dela på de gemensamma samt mat och dela de som blir kvar o lösa sina egna utgifter.
Men då jag har 2 barn alltid och han ett halva tiden betyder de ju att jag har mer utgifter i schampo o andra saker som tonåringar kostar.

Hur tycker ni man ska dela så de blir rättvist o lika?

Mvh

16 och 18-åringar kostar rätt mycket, men om du har dom boende på heltid så borde du (de) ha UH bidrag från den andra föräldern, det borde räcka till barnens halva kostnader. Jag tycker inte att din man ska behöva betala för de stora barnen alls.
 
Jag har lite fler privat utgifter som mobil abonnemang gymkort till oss 3 avbet på ett bil lån. Så 50/50 efter de gemensamma hade jag förlorat på. Jag kan tänka mig dela på allt o att jag kan lösa mina abonnemang o gymkort sen dela hälften på resten. Men de tycker han e orättvist för då får jag mer.
Så jäkla svårt. Man vill ju inte hjälpa en annan för o själpa sig själv.
Jag har inga idéer eller förslag rent allmänt och det hela känns väldigt trassligt och tråkigt men.

Billånet (du skrev att han lånade din bil till och med när ni var särbo) och bilförsäkringar måste ju in i gemensamma om han använder bilen eller åker med i bilen. Dvs du har ju köpt bilen och äger den, men har väl betalat mycket på den så långt, att han betalar med på billånet nu när ni bor ihop och han drar nytta av bilen borde ju vara rättvist. För honom att köpa en helt egen bil skulle ju bli dyrare. Bilförsäkringen delad är ju en självklarhet eftersom han lånat och kör den?

Div abbonemang, om abbonemangen är typ Netflix och DN, Spotify och bredband och han eller hans dotter läser tidningen och ser på film måste ju in i gemensamma?

Gymkorten o mobilabbonemang hamnar ju såklart på privat, precis som hans dotters ridning.

Skulle det lösa någon bit av det hela?
 
Tycker det låter som att ni går direkt till att tala om enskilda poster i ekonomin och räkna kronor och ören utan att ni först har enats om i fall ni ska ha en delad eller gemensam ekonomi.
Man måste ta principfrågorna först och efter det är bestämt räkna själva siffrorna genom att tillämpa de övergripande ställningstagandena.

Förutom att bestämma om boende och hushållskostnader ska vara gemensamma (och vad som då ingår i "hushållet" och vilken nivå konsumtionen av t.ex. mat ska ligga på) bör man även vara principiellt överens om man ska utjämna levnadsstandarden mellan alla barn i familjen eller ej. Och om det isåfall ska vara till en gemensam lägstanivå (ex. vardagskläder och månadspeng) eller om även lyxigare hobbys, prylar och resor (ex. ridning, dator) ska ingå.
 
Jag tänker att det finns jättemånga delar i detta boendet är ju en del som går att dela ut procentuellt utifrån inkomst. Då gör man så här "din inkomst"+"hans inkomst"/"din inkomst"=din procentuella andel av boendekostnaden. Underförutsättning att ni gemensamt valt boendet så att det inte är så att du utifrån din inkomst valt ett boende han egentligen inte har råd med.
Hushållsbudget hade jag räknat på att du tar kostnaden för 3 vuxna på heltid och han tar kostnaden för en vuxen och ett halvt barn. Äldre tonåringar äter ju oftast väldigt mycket (speciellt pojkar) och gör av med väldiga mängder sanitetsvaror.
 
Så hade vi det innan oxå. Jag har alltid tjänat mest o hans barn o han kostat mest. Jag har aldrig ens sagt något. Men om mina barn helt plötsligt skulle behöva något blev de bråk för dom kosta för mycket. Så helt gemensamt kommer aldrig funka då han inte själv ser sina fel 😲

Jag och min man är omgifta sedan 2 år tillbaka. Vi skilde oss för 10 år sedan och jag behöll gården. Löste ut maken och han köpte en lägenhet. Vi blev sedan särbos efter ett par år och sedan sambos för att sedan gifta om oss.

När vi flyttade ihop igen så var det självklart att ha delad ekonomi. Trots att jag tjänar dubbla hans lön. Vi delar rakt av på gemensamma kostnader för boendet. Jag betalar lite mer för maten/hygienprodukter eftersom jag tjänar mer. Men för övrigt är hans pengar just hans och mina pengar är mina. Jag har 3 hästar som jag betalar för så det är inte så att jag badar i pengar och han inte har något. Jag har dock medvetet utbildat mig och sökt jobb för att höja min lön och ha råd med min hobby. Nu är jag medelinkomsttagare och maken är låginkomsttagare.

Innan vår separation och skilsmässa så hade vi gemensam ekonomi och det var ständigt tjafs om pengar. Vems intresse gick före vems? Det är så himla skönt att ha delad ekonomi och slippa allt tjafs. Självklart för vi diskussion kring sådant som kostar pengar, t ex håller vi på och bygger ett uterum - där vi delar på kostnaderna. Vid andra investeringar är det ibland jag som betalar och ibland maken, utifrån vem som vill och kan betala just då.

Så vore jag du skulle jag satsa på delad ekonomi - om det inte funkar för honom - var särbo!

/Lizzie
 
Jag har inga idéer eller förslag rent allmänt och det hela känns väldigt trassligt och tråkigt men.

Billånet (du skrev att han lånade din bil till och med när ni var särbo) och bilförsäkringar måste ju in i gemensamma om han använder bilen eller åker med i bilen. Dvs du har ju köpt bilen och äger den, men har väl betalat mycket på den så långt, att han betalar med på billånet nu när ni bor ihop och han drar nytta av bilen borde ju vara rättvist. För honom att köpa en helt egen bil skulle ju bli dyrare. Bilförsäkringen delad är ju en självklarhet eftersom han lånat och kör den?

Div abbonemang, om abbonemangen är typ Netflix och DN, Spotify och bredband och han eller hans dotter läser tidningen och ser på film måste ju in i gemensamma?

Gymkorten o mobilabbonemang hamnar ju såklart på privat, precis som hans dotters ridning.

Skulle det lösa någon bit av det hela?
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.
 
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.
Jo men bilen kan omöjligen vara din om han har användning för den eller för saker den transporterar till hemmet (som mat tex).
 
Jag har inga idéer eller förslag rent allmänt och det hela känns väldigt trassligt och tråkigt men.

Billånet (du skrev att han lånade din bil till och med när ni var särbo) och bilförsäkringar måste ju in i gemensamma om han använder bilen eller åker med i bilen. Dvs du har ju köpt bilen och äger den, men har väl betalat mycket på den så långt, att han betalar med på billånet nu när ni bor ihop och han drar nytta av bilen borde ju vara rättvist. För honom att köpa en helt egen bil skulle ju bli dyrare. Bilförsäkringen delad är ju en självklarhet eftersom han lånat och kör den?

Div abbonemang, om abbonemangen är typ Netflix och DN, Spotify och bredband och han eller hans dotter läser tidningen och ser på film måste ju in i gemensamma?

Gymkorten o mobilabbonemang hamnar ju såklart på privat, precis som hans dotters ridning.

Skulle det lösa någon bit av det hela?
Vi har så här angående bilar och abonemang. Nu har vi varsin bil och jag betalar för min bil och han betalar för hans bil. De gånger vi bara haft en vems det nu varit, så har den som lånat den andres bil betalat bensin inte skatt, försäkring och liknande. Möjligen skulle man kunna diskutera det om det var så att den användes av den andra parten dagligen men om man lånar bilen någon gång då och då så betalar man bara bensinen (om det nu behövs). Abonnemang har var och en egna och om man behöver skaffa fler användare till tex netflix kan man ju diskutera det. Bara för att min partner läser min tidning så behöver hen inte vara med och betala på den. Om vi gemensamt vill ha en tidning så delar vi.
 
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.
Jo, exakt. Men bilen och abonnemangen är en sak och gymkorten en annan. Försök räkna om med bilen och abonnemang som alla använder men utan gymkorten och abonnemang som bara du använder. Se vad som händer.

En bil som används av två och transporterar hem mat till fem, dess kostnader tillhör inte en person. Eftersom han då tydligen lånat den då ni bodde isär så är det någonting han verkar använda. Likaså om fler än du använder abonnemangen. Men gymkort är jämförbara med ridning.
 
Vi har så här angående bilar och abonemang. Nu har vi varsin bil och jag betalar för min bil och han betalar för hans bil. De gånger vi bara haft en vems det nu varit, så har den som lånat den andres bil betalat bensin inte skatt, försäkring och liknande. Möjligen skulle man kunna diskutera det om det var så att den användes av den andra parten dagligen men om man lånar bilen någon gång då och då så betalar man bara bensinen (om det nu behövs). Abonnemang har var och en egna och om man behöver skaffa fler användare till tex netflix kan man ju diskutera det. Bara för att min partner läser min tidning så behöver hen inte vara med och betala på den. Om vi gemensamt vill ha en tidning så delar vi.
Vi har en bil och bara ett körkort, men bilen åker ju jämt omkring och handlar, på resor, hämtar någon osv. Vi delar på bilen, iofs är det jag som betalar allt runt den men han betalar mer av ngt annat. Jag tycker ju inte att det är jag som använder bilen om vi åker till affären och handlar eller om jag kör vårt barn till farmor. Det skulle ju bli oerhört krångligt om jag fakturerade honom när jag skjutsar honom det blir ju flera fakturor i veckan. Vi har iofs typ gemensam ekonomi, men inga gemensamma konton. (Mina DN och Svenskan prenumerationer går på mitt hobbykonto och hans NY Times o Spotify på hans hobbykonto, men vi har delat med oss av familjeinlogg)
 
Senast ändrad:
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.
Om man delar hushåll och bägge behöver bil ibland så är bilen gemensam. Oavsett vem den står på.
Samma med abonnemang. Om alla tittar på Netflix så är det gemensamt. Etc.

Gymkort är ju personliga, samma med ridningen. Men allt i hushållet använder ni ju tillsammans.

Jag kan inte begripa hur han resonerar - annat än om det är ett sätt att snylta på dig.
 
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.

Så ska det självklart inte vara, du kan ev stötta honom men du ska inte vara en plusinkomst för honom.

Ni verkar vara inne och tjafsa på såna små grejer att jag hade sparkat bakut och inte delat med mig alls.
Han är bara fräck.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 961
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 902
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp