eksemtäcke

W

Whiskey

Finns det några eksemtäcke som inte suger åt sig vatten när det regnar? Min häst är väldigt känslig för insektsbett och kan se ut som om han har böldpest. Därför vill jag gärna ha på honom ett eksemtäcke. Men då jag inte kan åka till hagen så fort det börjar regna så måste täcket låta bli att suga åt sig regnvattnet så att han inte står med ett blött täcke när regnet väl slutat.
Någon som vet? :confused:
Eller har en superbra ide?
 
Hej!

Har inte stött på något eksemtäcke som inte släpper igenom,
vatten, men de brukar torka ganska fort om det slutar att
regna. Och det är ju oftast precis efter regnet som de små otäcka flygfäna dyker upp, så då är det guld värt att ha det på.

Lycka till!

Mari
 
Vi använder både Boetts, Lillhästen i Stavs och Hööks eksemtäcken och de blir faktiskt inte så jätteblöta när det regnar, de torkar dessutom fort! Lillhästens torkar nog fortast eftersom det är tunnast, men så är det ju inte lika hållbart heller..
Man får ju se till att ha några att byta med så snart man kan då, men det har gått bra för våra hästar i alla år :)
 
Jag har Boetts och Hööks o de torkar jättefort...Nu har jag beställt Svea (sverigetäcket) eksemtäcke då det skall vara tjockare då veterinären misstänker hästen behöver mer skydd än vad de andra täckena ger.

Hur Svea-täcket fungerar vid regn vet jag inte ännu. Det är tjockare så borde torka långsammare, men jag får se hur det blir.
 
sverigetäcket är inte bra !!! det är tungt tätt och fruktansvärt varmt för hästen. köpte ett förra sommaren använde det 2 ggr men det är för varmt, trodde hästkraken skulle få värmeslag.
så jag har ett liggande om du vill köpa ( billigt).
det kan kanske gå att använda mycket svala dagar eller på nätterna.
har nu ett lillhästen täcke som är bra på hästen.
nästa täcke blir ett bucas buzz off med hals och magplatta, det är nog det skönaste täcket för eksemhästar på sommaren, torkar fort gör det ochså.
 
Vad tror ni om att sprayimpregnera ett eksemtäcke?
Min häst är superkänslig mot allt möjligt, även väta :smirk: eftersom han fryser lätt. Han ska ut på bete som konvalescens och betet är så stort att det tar en timme att gå från ände till ände. Det är liksom inte så lätt att byta täcke då + att betet ligger 2 mil från där jag bor. (Visserligen är jag på betet 1g/dag och stödfodrar o ger medicin & myggimpregnerar...)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 165
Senast: Lillefrun
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp