En liten fundering...

Nej här brukar det inte vara särskilt många hundar som är lösa som är aggressiva! Bara denna...

Han brukar inte bry sej om andra vid möte. Men för deras skull så kopplar jag, men jag gör det även för louies skull... Det finns så många extremt korkade människor här som bara ska klappa den fina hunden. under vilka situationer som helst... :(
 
ang hundar i koppel så vill jag bara tydliggöra att lydiga hundar visst kan vara lösa på de flesta ställen, men bara inte i tättbebyggt område (bostadsområden, trottoarer). detta av hänsyn till andra människor, hundrädda eller ej.
Förstår inte. På vad sätt visar jag hänsyn till "icke hundrädda" om jag har hunden kopplad? De allra, allra flesta människor vi träffar på, hälsar glatt på hunden och busar med den. Om jag har hunden kopplad, försvåras/förhindras den kontakten. Hänsyn?
Min jycke träffar 20 - 200 människor, de flesta barn, dom dagar han är med till jobbet. Av alla dessa människor är det 1 (en) som visar motvilja (säger sig vara hundrädd?), och en som är allergisk, varför jag håller hunden borta från dom. Alla andra finner stor glädje i att umgås med honom. Med detta vill jag säga, att hänsynskravet kan diskuteras.

för det är väl ändå inte meningen att hunden ska rastas i stan?
Det är väl närmast oundvikligt, om hund och ägare bor i stan?

LIA
 
är flera som har skrivit här som tycker att de med fobier får skylla sig själva, eller att de inte är tillräckligt rädda om de inte börjar i terapi.
Ingetdera har jag sagt (eller åtminstone menat).

Om jag brutalt skall klargöra min inställning, är den följande.
Den som har en fobi, och inte vill göra något åt den, får skylla sig själv! Bara just därför!! Jag känner inget behov av att visa vederbörande speciell hänsyn.
Den som inte är "tillräckligt rädd", kan jobba med sig själv.
Den som har riktig fobi kan söka hjälp, och att söka hjälp kan väl inte vara skrämmande. Om det inte finns fobi för det också, förståss. ;)

Det är upp till var och en hur man vill leva sitt liv. Är man nöjd med att ha en fobi och lida under den, får man också bära konsekvenserna själv. Dom skall inte pådyvlas andra.
Nu var jag riktigt hänsynslös, eller hur?

LIA
 
"Den som har en fobi, och inte vill göra något åt den, får skylla sig själv!"

Men... det är ju precis det du säger? Eller är jag helt väck? :crazy:

Jag förstår att du inte kan sätta dig in i personernas tänkande, för jag skulle aldrig säga att någon som lider av en fobi får skylla sig själv, vare sig personen har sökt hjälp eller inte. Att vilja och kunna är två olika saker. Det är väl självklart att man inte VILL vara rädd, men rädslan är ju så stark att man inte KAN göra något. De som gör det är otroligt duktiga, och jag önskar att alla skulle klara av det, men alla människor klarar inte av det.

Men som sagt, den här tråden handlar inte om fobier egentligen, utan om det är så fruktansvärt svårt att ha koppel på hunden när man går på tex trottoaren eller i stan, för att respektera människor i sin omgivning, hundrädda eller ej? Det är inte endast hundrädda som reagerar på hundar som går lösa när de måste passera. Det är många som inte kan läsa djur och vet hur djur fungerar, men jag ser inte att det är deras skyldighet att lära sig eftersom de flesta inte har något intresse av djur och inte har valt att ha djur heller. Det är endast jag som hundägare som har ansvar för min hund, INGEN annan.
 
Där det råder kopplingstvång skall kopplet på, hänsyn eller ej. Inom stadsgänsen råder kopplinstvång - alltså skall du hålla hunden kopplad. Enkelt, och du behöver inte ens ta hänsyn till någons rädsla etc., bara följa kommunallagen.

Har man flera hundar håller man en takt när de rastas (= sniffa, pinka, snurra) och en annan när man skall någonstas. Jag brukar ha upp till 6 hundar i koppel samtidigt, och det funkar utmärkt. För det mesta nöjer jag mig dock med att ha 2 eller 4 med mig, eftersom jag tycker att barn och husse också behöver frisk luft och motion. :smirk:


Mvh
Duvan
 
ingen kan ha 100% lydnad på sin hund i alla lägen
Jaså minnsan. Där har du fel, och jag har en hund att bevisa det med. Faktum är, att många har så god lydnad på sina hundar. Det är inget märkligt i det, snarare är det förvånande, att inte alla har sina hundar så lydiga.
Hundar behöver nosa varän dom är. Det är deras sätt att kolla av omgivningen och vad som hänt där.


LIA

Nix, en hund är ett djur, och ett djur kan man aldrig nånsin kontrollera till 100%. Det kan hända grejer som är utanför både din och hundens fattningsförmåga och som du inte kan kontrollera.
 
Där det råder kopplingstvång skall kopplet på, hänsyn eller ej. Inom stadsgänsen råder kopplinstvång - alltså skall du hålla hunden kopplad.
1 "Kopplingstvånget" brukar inte vara absolut med undantag av kyrkogårdar mm.
2 Reglerna om hundhållning varierar mellan olika städer och kommuner.
3 I min tätort finns inte ett absolut kopplingstvång.

LIA
 
Nix, en hund är ett djur, och ett djur kan man aldrig nånsin kontrollera till 100%. Det kan hända grejer som är utanför både din och hundens fattningsförmåga och som du inte kan kontrollera.
Som vad då? Kom ihåg att vi talar lydnad!

LIA
 
Om en smällare går av precis intill hunden tex. Den hunden som åtminstone inte flyr ett par meter då är antingen stendöv eller död....
 
Nej, jag har försökt med sånna exempel förr, de går inte hem :D
 
Då känner jag ett helt gäng döva eller döda hundar. Min äldsta hund var med om att en smällare brann av under magen på honom, men det blev ingen flykt där. Han vände på stället och var beredd på försvar istället.
 
Min jycke fullkomligt älskar smällare! Ser han, att du tänker tända en smällare eller raket, ja då får jag problem med lydnaden .... :)

Seriöst! Nej, han skulle inte "fly" någonstans, men om en hund skulle hoppa iväg ett par meter vid en hård smäll, vad har det med lydnad att göra?

Bättre kan du!?

LIA
 
inte vill göra något åt den
Det är just det jag hänger upp mig på. INTE VILL.
För du menar väl inte att en person med fobi, sitter i ett hörn och skakar av skräck dygnet runt?
Enligt det lilla jag nu kan i ämnet, så lever man oftast ett ganska normalt liv, förutom när fobiorsaken blir aktuell. Alltså borde t ex en med hundfobi, kunna sitta i sitt kök (utan hund i sikte) och ringa sin läkare, förklara sitt problem och den vägen lotsas in till rätt behandlingsinrättning. Som ett alternativ att komma tillrätta med fobin.

Kan du förklara för mig, varför man inte KAN göra detta?

LIA
 
Men jag är en envis jävel! :D :devil:

Lia, då skulle jag vilja påstå att om din hund hoppar iväg ett par meter vid en smäll, och om den tex var kommenderad fot vid tillfället, då har du inte 100% koll!
 
Nä, och om någon sätter en kula i skallen på honom under samma förutsättningar, så har jag inte heller koll! Inte heller om någon alternativt kommer med en hjullastare och lyfter undan honom!

Enligt samma inteligenta resonemang har man inte 100% koll med hunden i koppel heller. Faktum är, att man aldrig har 100% koll på något eller någon, någonsin! Så vart vill du komma?
Får jag påminna om att du skrev:"ingen kan ha 100% lydnad på sin hund i alla lägen", vilket är något annat än 100% koll, eller hur?

Jag föredrar att hålla mig till lydnadsaspekten som säger mig, att om hunden hoppar dom 2 metrarna och direkt kommer tillbaka till fot, så är den 100% lydig.
I linje med det, så gör min hund det han får tillsägelse att göra, resp låter bli att göra något som han blir tillsagd att inte göra. Alltid!

LIA
 
Det är just det jag hänger upp mig på. INTE VILL.

det blir enklare om man skriver INTE KAN. vissa människor KAN inte för de är för rädda.

vad är skillnaden på kopplingstvång och absolut kopplingstvång? är det som skyltarna "ridning undanbedes" och "ridning förbjuden"? är inte det som två sidor av samma mynt?
 
Det är ju det som är min poäng; man kan aldrig ha 100% koll (eller lydnad) på någon eller något, oavsett om det är hund med eller utan koppel, åskan, köksavloppet eller bilen. :angel:
 
Men vem är du att bedöma om en människa inte VILL eller inte KAN? Det är en otrolig skillnad. Jag kan inte tänka mig att det finns de som VILL vara rädd för något. Men att få tillräckligt med mod att bara söka hjälp (som visst kan vara otroligt jobbigt, eftersom det för en ett steg närmare det som känns så farligt..) kan faktiskt i vissa fall kännas helt omöjligt! I vissa fall ÄR det säkert omöjligt, men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är någon expert i ämnet.
 
VAD är din poäng??

Du fortsätter att röra ihop begreppen för dig. Lydnad och koll är två helt olika företeelser, vilket vi väl kan vara överens om? Vad har du för lydnad på köksavlopp? :confused: Måste säga att jag inte förstår sambandet med lydnad på hundar.

Du påstod: "ingen kan ha 100% lydnad på sin hund i alla lägen". Sedan försöker du, efter att ha insett misstaget(?), att ändra till 100% koll.
Jag vidhåller att man kan ha 100% lydnad på en hund, att jag har det på min och att jag haft det även på mina tidigare.

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 694
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 223
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 038
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp