Bukefalos 28 år!

Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upplever också att det finns ett dömande i denna tråden ( och även andra) mot dom som vill leva mono och där man inte gillar att partnern exempelvis sexchattar med andra
Fast jag tycker du varit precis lika dömande? Titta bara på hur du uttrycker dig och vad du säger om människor som är otrogna. Det finns liksom ingen förståelse alls. Inte heller för exempelvis @Andromedae som lever i en polyamorös relation.

Grejen är den att exempelvis jag och min sambo lever i en monogam relation (så vitt jag vet i alla fall), jag kan ändå resonera kring monogami-normen och lyssna på tex vad @Petruska skriver utan att ta åt mig. Likaså med @em-pirre s inlägg. Jag förstår hur de resonerar på ett rationellt plan men, som jag redan skrivit, så är jag en rätt känslosam typ och jag skulle nog säga att jag i mina relationer går rätt mycket på känsla. Det gör mig ingenting att andra resonerar annorlunda, jag tar inte åt mig och känner mig nedklankad på. Det är bara ett annat sätt att vara, något att kanske ha i bakhuvudet.
 
Fast jag tycker du varit precis lika dömande? Titta bara på hur du uttrycker dig och vad du säger om människor som är otrogna. Det finns liksom ingen förståelse alls. Inte heller för exempelvis @Andromedae som lever i en polyamorös relation.

Grejen är den att exempelvis jag och min sambo lever i en monogam relation (så vitt jag vet i alla fall), jag kan ändå resonera kring monogami-normen och lyssna på tex vad @Petruska skriver utan att ta åt mig. Likaså med @em-pirre s inlägg. Jag förstår hur de resonerar på ett rationellt plan men, som jag redan skrivit, så är jag en rätt känslosam typ och jag skulle nog säga att jag i mina relationer går rätt mycket på känsla. Det gör mig ingenting att andra resonerar annorlunda, jag tar inte åt mig och känner mig nedklankad på. Det är bara ett annat sätt att vara, något att kanske ha i bakhuvudet.
Jag försöker förstå vad det innebär att leva poly, jag förstår inte nu hur det är, jag har själv ingen erfarenhet av en sån relation
Jag dömer absolut inte dom som väljer att leva poly. Tvärtom så tycker jag att det vore bästa sättet att ha en relation. Om man kan
Jag vill själv inte leva med en person som är otrogen. Tycker du det är konstigt?
Alla människor vill väl leva med en person som är ärlig
 
@Lampan

Äsch, jag ger upp, du vill inte ens försöka förstå. Det enda jag argumenterar för är att jag inte tycker att man ska döma så hårt. Åt nåt håll. Du får leva med vem du vill men du uttalar dig väldigt generaliserande och det tycker jag är himla trist.
 
@Lampan

Äsch, jag ger upp, du vill inte ens försöka förstå. Det enda jag argumenterar för är att jag inte tycker att man ska döma så hårt. Åt nåt håll. Du får leva med vem du vill men du uttalar dig väldigt generaliserande och det tycker jag är himla trist.
Ge ett exempel där jag dömer och generaliserar
 
@Lampan

Du vägrar se att det kan finnas mänskliga faktorer bakom varför människor gör fel. Din bild av människor som är otrogna är gräslig tycker jag.
Du ojar dig över stackars @Andromedae som valt ett sånt "svårt" liv.

En sak kan jag säga, jag kan leva med att min sambo har en annan uppfattning om huruvida sexchatt är något vi bör göra med andra eller ej (vem fan bryr sig liksom) men jag skulle aldrig kunna vara med någon som var så kategorisk att den tror att man inte kan göra fel. Att det inte finns nån mänsklig faktor. Att det inte finns nåt utrymme för att se att en relation kan se ut på olika sätt. Jag får klåda bara av tanken.
 
@Lampan

Du vägrar se att det kan finnas mänskliga faktorer bakom varför människor gör fel. Din bild av människor som är otrogna är gräslig tycker jag.
Du ojar dig över stackars @Andromedae som valt ett sånt "svårt" liv.

En sak kan jag säga, jag kan leva med att min sambo har en annan uppfattning om huruvida sexchatt är något vi bör göra med andra eller ej (vem fan bryr sig liksom) men jag skulle aldrig kunna vara med någon som var så kategorisk att den tror att man inte kan göra fel. Att det inte finns nån mänsklig faktor. Att det inte finns nåt utrymme för att se att en relation kan se ut på olika sätt. Jag får klåda bara av tanken.
Jag har inte ojat mig över någons liv, jag säger bara från min syn på saken krävs mer av en person som lever poly
Du förvränger det jag skriver
Det va du själv som tog upp sexchatt efter att du hade diskuterat med din partner
Varför gjorde du det då om det va så ointressant?
 
Den som varit mest dömande är ju du själv :confused:
Då har du nog missuppfattat det jag skrivit
Jag dömer ingen
Jag har däremot frågat för att jag vill förstå, det är en helt annan sak
Jag tycker det är intressant att vi är så olika
Att jag inte vill vara ihop med någon som är otrogen är mitt val
Hur andra gör är upp till dom
 
Då har du nog missuppfattat det jag skrivit
Jag dömer ingen
Jag har däremot frågat för att jag vill förstå, det är en helt annan sak
Jag tycker det är intressant att vi är så olika
Att jag inte vill vara ihop med någon som är otrogen är mitt val
Hur andra gör är upp till dom

Det jag fetade är just dömande. Om min (tidigare) partner hade sex med någon annan så var han inte otrogen.
 
Jag har varit rätt aktiv i tråden och jag tycker verkligen inte så. Jag kan som sagt förstå båda sidor.

Hur man uppfattar trådar är högst personligt. Jag vänder mig emot slutsatserna att för att man är trogen så öppnar man post (?) och har en regellista hemma. Petruska kom direkt in på att man äger varandra, det är inget positivt i min värld?
 
Det jag fetade är just dömande. Om min (tidigare) partner hade sex med någon annan så var han inte otrogen.
Då har vi olika syn på vad otrohet är
Som jag ser det är min partner otrogen om han ligger med någon annan
Jag personligen vill inte leva med en sån person
Varför vill du inte förstå det?
 
Då har vi olika syn på vad otrohet är
Som jag ser det är min partner otrogen om han ligger med någon annan
Jag personligen vill inte leva med en sån person
Varför vill du inte förstå det?

Min partner och jag hade ingen överenskommelse att inte ligga med andra. Otrohet är synonymt med vänsterprassel, svek osv. Då är det dömande att anse att han var otrogen (och jag med). Dessutom skriver du "en sån person", det är inte trevligt.

Om du och din partner ar överenskommelsen att inte ha sex med andra så är ju det helt upp till er, och om hen lovat dig trohet så är ju hen otrogen om hen bryter mot det löftet.
 
Hur man uppfattar trådar är högst personligt
Ja, givetvis. Jag ville bara dela med mig av min syn på tråden. Inget annat.

Jag vänder mig emot slutsatserna att för att man är trogen så öppnar man post (?) och har en regellista hemma.
Men vänd dig mot det då? Direkt. Till den som skrivit så. Jag tolkade @Hyacinth s inlägg om posten som skämt och vem som pratat om regellistor vet jag inte.

Petruska kom direkt in på att man äger varandra, det är inget positivt i min värld?
Fast är det inte ett typ av ägande då? Eller åtminstone nån känsla av ensamrätt? Jag vet inte, jag och min partner lever som sagt monogamt och jag tar inte åt mig. Jag är inte superintresserad av avancerade teorier om varför jag skulle bli ledsen om min sambo låg med nån annan vid sidan av. Däremot kan jag förstå att man för resonemanget, vad driver monogamin? varför anses det så viktigt? varför är det normen? hur fungerar normen? dvs, ett resonemang som är mer strukturellt, mer generellt.

edit. Vetefan vad som hände med citatet. Men allt är alltså riktat till @Pontevecchio
 
Jag har vänt mig mot det direkt?
Jag tycker bara det är märkligt att först säga att alla dömer polygami och i samma mening döma monogami. Jag ser inte en seriös diskussion om varför man vill leva monogamt utan bara massa dömande om osäkerhet, regler osv.
 
Min partner och jag hade ingen överenskommelse att inte ligga med andra. Otrohet är synonymt med vänsterprassel, svek osv. Då är det dömande att anse att han var otrogen (och jag med). Dessutom skriver du "en sån person", det är inte trevligt.

Om du och din partner ar överenskommelsen att inte ha sex med andra så är ju det helt upp till er, och om hen lovat dig trohet så är ju hen otrogen om hen bryter mot det löftet.
Självklart är en person inte otrogen om man har en överenskommelse att man får vara med andra
Det har jag aldrig sagt

När jag nämner otrohet syftar jag naturligtvis på relationer där man lovat varandra sexuell trohet och där löftet bryts
Det trodde jag va uppenbart för alla
 
Ja, givetvis. Jag ville bara dela med mig av min syn på tråden. Inget annat.


Men vänd dig mot det då? Direkt. Till den som skrivit så. Jag tolkade @Hyacinth s inlägg om posten som skämt och vem som pratat om regellistor vet jag inte.


Fast är det inte ett typ av ägande då? Eller åtminstone nån känsla av ensamrätt? Jag vet inte, jag och min partner lever som sagt monogamt och jag tar inte åt mig. Jag är inte superintresserad av avancerade teorier om varför jag skulle bli ledsen om min sambo låg med nån annan vid sidan av. Däremot kan jag förstå att man för resonemanget, vad driver monogamin? varför anses det så viktigt? varför är det normen? hur fungerar normen? dvs, ett resonemang som är mer strukturellt, mer generellt.

edit. Vetefan vad som hände med citatet. Men allt är alltså riktat till @Pontevecchio

Jag fick en deja vuuuuuu.


Kan ju förtydliga att det fanns en gång en mastodonttråd där vi livligt debatterade huruvida det var ok att öppna partnerns post eller ej. För mig är det en grovt övertramp och för andra helt naturligt. Sen utvecklades det till handla om huruvida man berättar allt för sin partner. Jag anser att berättar en vän något för mig så stannar det hos mig, andra anser att man berättar givetvis allt för sin partner.

Det är intressant hur olika man ser på vad som är privat och inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 326
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 216
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp