Bukefalos 28 år!

Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tror jag med.

KL

Jag måste säga att den här tråden förvånade mig lite. Jag minns så många trådar där bukefalister nämnt sina 'regler'; man sover inte med en vän av motsatt kön, man porrsurfar inte, man umgås inte ensam med vänner av motsatt kön, man festar inte utan sin partner, man är inte vän med ett ex, etc etc.
Dom som har det så. Kanske inte vågar skriva det i tråden. Med risk för att få huvudet avbitet...?
 
Dom som har det så. Kanske inte vågar skriva det i tråden. Med risk för att få huvudet avbitet...?
Fast i tusen och en tradar har inne har folk berattat om sana saker. Man ar snarare den som ar marklig om man sager att man inte bryr sig ifall ens partner sover med sitt ex. Men kanske tiderna har forandrats.
 
Fast i tusen och en tradar har inne har folk berattat om sana saker. Man ar snarare den som ar marklig om man sager att man inte bryr sig ifall ens partner sover med sitt ex. Men kanske tiderna har forandrats.
Jag skulle säkerligen bry mig och oroa mig (för det gör jag alltid) men jag skulle inte förbjuda min partner, ställa ultimatum eller liknande.
 
Ursäkta en dum fråga, men hur många diskuterar ens om sexchatt med andra är ok eller ej? Jag och sambon diskuterade sex (med varandra och med andra) i början av vår relation men liksom sexchatt? Om min sambo skulle sexchatta med folk skulle jag inte ens veta om det var i hemlighet för jag har ingen aning om vad vi har för "överenskommelse" kring det.

Bevis för att min namn är noll koll niphredil: jag frågade min sambo i morse vad han har för syn på om jag skulle sexchatta. Fick HELT annat svar än 1) jag trodde jag skulle få 2) vad jag suttit argumenterat för i tråden :o. Först frågade han om jag skulle göra det för pengar eller för att jag tyckte det var upphetsande (eh ok) och sen sa han att nämen det skulle väl gå emot vad vi kommit överens om? KOMMIT ÖVERENS OM? Jag hade ingen aning om att vi hade nån form av gemensam policy på SEXCHATT.

Så, för att besvara trådens fråga: Ja, vi verkar ha regler som vi inte kallar regler men som vi förmodligen mest nystat ihop i våra egna huvuden utifrån vad vi förutsätter att den andra också tycker.
Vad skulle han tycka om det om du gjorde det för pengar?
Om du stod och diskade, lagade mat samtidigt som du chattade för MYCKET pengar?
 
Min erfarenhet är helt enkelt att idén om icke-possessiv och vad det innebär i praktiken ofta skiljer sig. I de flesta fall är helt enkelt någon form av monogami underförstådd ändå, så jag drar hellre upp diskussionen en gång för mycket än råkar såra någon bara för att vi menade olika saker. Det är en erfarenhet som jag verkar dela med väldigt många tyvärr.



Polysar är inte någonstans mindre possessiva i sitt tankemönster per definition, det är bara andra regler. För mig hade den frågan varit förväntad, eftersom det är normen i den världen.
Nej, jag vet. Jag vet också att det är normen i sammanhanget. Men även om jag varken ser mig som del av någon polyvärld eller polynorm, så tillåter jag mig att vara arg på den normen. Påverkar den mig, låter jag den inte passera.

Polyrörelsen löser helt enkelt inte de saker jag tycker är problematiska med de kulturella normerna kring relationer.
 
Nej, jag vet. Jag vet också att det är normen i sammanhanget. Men även om jag varken ser mig som del av någon polyvärld eller polynorm, så tillåter jag mig att vara arg på den normen. Påverkar den mig, låter jag den inte passera.

Polyrörelsen löser helt enkelt inte de saker jag tycker är problematiska med de kulturella normerna kring relationer.
Det här är en väldigt spännande diskussion och jag ställer inte den här frågan för att "sätta åt dig" utan för att jag funderar över det här med ägande och regler. Barn, äger man dom, för där sätter man ju verkligen upp regler. Är det ok att det är ett ägande där iom att de är barn och icke myndiga?

Är alla relationer till en viss del possessiva utifrån den aspekt att vi förväntar oss saker av den andra parten i en vänskap förväntar man sig ju ofta stöd och att den andra ställer upp (i vilken form kan däremot vara mer oklart)?
 
Det tror jag med.

KL

Jag måste säga att den här tråden förvånade mig lite. Jag minns så många trådar där bukefalister nämnt sina 'regler'; man sover inte med en vän av motsatt kön, man porrsurfar inte, man umgås inte ensam med vänner av motsatt kön, man festar inte utan sin partner, man är inte vän med ett ex, etc etc.


Icke att förglömma: man öppnar varandras post och mail, ty man har intet att dölja.
 
Inställningen som människor har till sina förhållande upphör aldrig att förvåna mig. Och då pratar vi inte om poly, öppna förhållande eller ens vilken sorts otrohet som är värst.

För ett par veckor sedan fick jag höra av en vän att hon tyckte att hon kunde "kräva lite drama" i sitt förhållande på samma sätt som han kunde "kräva" att dom skulle ha sex ett visst antal gånger per vecka. Jag såg ut såhär :confused::confused::confused::confused::confused: i minst en halvtimma

Hon menade att drama va bra för förhållandet, att det skulle finnas minst ett par gånger i månaden och det liksom va grundkravet. Nog för att jag ser många som inte verkar göra annat än att bråka men tycker man det är fint? Hon menade på att det fanns nog gott om killar med samma inställning men min enda tanke va "Det hoppas jag VERKLIGEN inte"
 
Det tror jag med.

KL

Jag måste säga att den här tråden förvånade mig lite. Jag minns så många trådar där bukefalister nämnt sina 'regler'; man sover inte med en vän av motsatt kön, man porrsurfar inte, man umgås inte ensam med vänner av motsatt kön, man festar inte utan sin partner, man är inte vän med ett ex, etc etc.
För att inte tala om att de vill att andra ska anpassa sig
Inställningen som människor har till sina förhållande upphör aldrig att förvåna mig. Och då pratar vi inte om poly, öppna förhållande eller ens vilken sorts otrohet som är värst.

För ett par veckor sedan fick jag höra av en vän att hon tyckte att hon kunde "kräva lite drama" i sitt förhållande på samma sätt som han kunde "kräva" att dom skulle ha sex ett visst antal gånger per vecka. Jag såg ut såhär :confused::confused::confused::confused::confused: i minst en halvtimma

Hon menade att drama va bra för förhållandet, att det skulle finnas minst ett par gånger i månaden och det liksom va grundkravet. Nog för att jag ser många som inte verkar göra annat än att bråka men tycker man det är fint? Hon menade på att det fanns nog gott om killar med samma inställning men min enda tanke va "Det hoppas jag VERKLIGEN inte"
Det låter som en bekant som tyckte att 50 shades var "en så fin kärlekshistoria"...
 
Inställningen som människor har till sina förhållande upphör aldrig att förvåna mig. Och då pratar vi inte om poly, öppna förhållande eller ens vilken sorts otrohet som är värst.

För ett par veckor sedan fick jag höra av en vän att hon tyckte att hon kunde "kräva lite drama" i sitt förhållande på samma sätt som han kunde "kräva" att dom skulle ha sex ett visst antal gånger per vecka. Jag såg ut såhär :confused::confused::confused::confused::confused: i minst en halvtimma

Hon menade att drama va bra för förhållandet, att det skulle finnas minst ett par gånger i månaden och det liksom va grundkravet. Nog för att jag ser många som inte verkar göra annat än att bråka men tycker man det är fint? Hon menade på att det fanns nog gott om killar med samma inställning men min enda tanke va "Det hoppas jag VERKLIGEN inte"
Att kunna kräva ett visst antal ligg i veckan är ju nästan för dumt för att ens kommentera. Hur ser en sådan konversation ut? " men älskling, vi hade ju sex igår?" "ja men jag får faktiskt begära 3 ligg i veckan tack vare dina draman, jag har 2 kvar."

Angående draman är det så långt ifrån vad jag är bekväm med. Vissa människor behöver bråka och skrika på varandra har jag lärt mig längs vägen men det är verkligen en sak jag har svårt att förstå vad man får ut av och varför bråken blir på nivån att man blir så arg. Min mamma var hemsk på den fronten när jag växte upp. Hon kunde härja och bråka så taket lyfte sig så jag kanske har fått min dos ;)
 
Ironiskt, jag har faktiskt uttalat orden "jag orkar inte med mer drama, är det så här du vill leva får du göra det utan mig".

Så finns det människor som VILL ha det stökigt...
 
Ironiskt, jag har faktiskt uttalat orden "jag orkar inte med mer drama, är det så här du vill leva får du göra det utan mig".

Så finns det människor som VILL ha det stökigt...

Jag har haft ett stökigt förhållande. Men ingen av oss skulle nog sagt att vi VILLE ha det så. Det va mer att vi va två ostabilt mående personer som råkade bli kära i varandra. Det funkade såklart inge bra, och sen tog det slut.
 
Fast i tusen och en tradar har inne har folk berattat om sana saker. Man ar snarare den som ar marklig om man sager att man inte bryr sig ifall ens partner sover med sitt ex. Men kanske tiderna har forandrats.

I denna tråden är det rätt uppenbart att den sidan är den ägande, osäkra och töntiga.

Jag ser det inte som regler utan saker vi inte gör utifrån respekt till varandra. Om andra gör annorlunda så varsågod men i denna tråden är dömandet duktigt mot allt monogamt.
 
Jag har varit rätt aktiv i tråden och jag tycker verkligen inte så. Jag kan som sagt förstå båda sidor.
Jag upplever också att det finns ett dömande i denna tråden ( och även andra) mot dom som vill leva mono och där man inte gillar att partnern exempelvis sexchattar med andra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 323
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 216
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp