Bukefalos 28 år!

Etikett och regler i ett förhållande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaså, @Pontevecchio , jag kan inte se alls att du kommenterat eller svarat på exempelvis @Hyacinth s inlägg om posten? Eller ens taggat henne? Istället säger du ju bara svepande att folk dömer, istället för att direkt vända dig till dem du anser vara dömande? Jag kanske har missat dina poster som du skrivit specifikt till Hyacinth och @Petruska.
 
Självklart är en person inte otrogen om man har en överenskommelse att man får vara med andra
Det har jag aldrig sagt

När jag nämner otrohet syftar jag naturligtvis på relationer där man lovat varandra sexuell trohet och där löftet bryts
Det trodde jag va uppenbart för alla

Men du svarar ju och kommenterar folk som inte valt en överenskommelse om "trohet". Då är det lite svårt att förstå att du egentligen diskuterar fall där det är överenskommet.
 
Då har vi olika syn på vad otrohet är
Som jag ser det är min partner otrogen om han ligger med någon annan
Jag personligen vill inte leva med en sån person
Varför vill du inte förstå det?

Är det någon i tråden som har skrivit att den vill leva med en person som är otrogen? Tycker mest jag ser lite att människor tar lite olika hårt på det och att det är en icke-fråga för några. Men inte att någon vill, som i önskvärt.
 
Jaså, @Pontevecchio , jag kan inte se alls att du kommenterat eller svarat på exempelvis @Hyacinth s inlägg om posten? Eller ens taggat henne? Istället säger du ju bara svepande att folk dömer, istället för att direkt vända dig till dem du anser vara dömande? Jag kanske har missat dina poster som du skrivit specifikt till Hyacinth och @Petruska.

Petruska vände jag mig till tidigare men hon slutade svara. Sen tyckte jag det var många dömande inlägg så därför skrev jag mer generellt. Om jagnu måste redovisa
 
Som min och sambons sexchattuppfattning? :D ;)
Ursäkta en dum fråga, men hur många diskuterar ens om sexchatt med andra är ok eller ej? Jag och sambon diskuterade sex (med varandra och med andra) i början av vår relation men liksom sexchatt? Om min sambo skulle sexchatta med folk skulle jag inte ens veta om det var i hemlighet för jag har ingen aning om vad vi har för "överenskommelse" kring det.

Bevis för att min namn är noll koll niphredil: jag frågade min sambo i morse vad han har för syn på om jag skulle sexchatta. Fick HELT annat svar än 1) jag trodde jag skulle få 2) vad jag suttit argumenterat för i tråden :o. Först frågade han om jag skulle göra det för pengar eller för att jag tyckte det var upphetsande (eh ok) och sen sa han att nämen det skulle väl gå emot vad vi kommit överens om? KOMMIT ÖVERENS OM? Jag hade ingen aning om att vi hade nån form av gemensam policy på SEXCHATT.

Så, för att besvara trådens fråga: Ja, vi verkar ha regler som vi inte kallar regler men som vi förmodligen mest nystat ihop i våra egna huvuden utifrån vad vi förutsätter att den andra också tycker.

Det va ju du som tog upp frågan själv :banghead:
 
Senast ändrad:
Det här är en väldigt spännande diskussion och jag ställer inte den här frågan för att "sätta åt dig" utan för att jag funderar över det här med ägande och regler. Barn, äger man dom, för där sätter man ju verkligen upp regler. Är det ok att det är ett ägande där iom att de är barn och icke myndiga?

Är alla relationer till en viss del possessiva utifrån den aspekt att vi förväntar oss saker av den andra parten i en vänskap förväntar man sig ju ofta stöd och att den andra ställer upp (i vilken form kan däremot vara mer oklart)?
Barn är specialfall. Föräldrar är ju deras förmyndare och vårdnadshavare. Det är troligen omöjligt att ta hand om barn på ett rimligt säkert sätt utan att styra och ställa med dem en hel del.

När det gäller vuxna i en friillig och ömsesidig nära relation, tycker jag att frågan om "att förvänta sig" är felaktigt ställd. Man gör en relation, man relaterar, även när man hjälper eller inte hjälper varandra. Sen är det frågan om vilken relation parterna vill göra, och om båda kan bli nöjda eller inte. Om jag är mån om dig, kommer jag ju troligen att göra saker för/åt dig som jag inte direkt har lust med. Men jag gör det för att det är så jag/vi relaterar. Inte för att du har rätt att förvänta dig det.
 
Är det någon i tråden som har skrivit att den vill leva med en person som är otrogen? Tycker mest jag ser lite att människor tar lite olika hårt på det och att det är en icke-fråga för några. Men inte att någon vill, som i önskvärt.
Det va @niphredil som påstod att jag dömde i tråden även du. Då svarade jag att jag inte bryr mig om hur andra gör. Men att jag personligen tar hårt på vad jag anser vara otrohet
 
Det va @niphredil som påstod att jag dömde i tråden även du. Då svarade jag att jag inte bryr mig om hur andra gör. Men att jag personligen tar hårt på vad jag anser vara otrohet

Jag vet inte hur det där var ett svar på det jag skrev men okej, du har även varit väldigt dömande mot @Andromedae . Jag har för mig att flera har reagerat på att du är väldigt dömande.

Är det någon i tråden som har skrivit att den vill leva med en person som är otrogen?
 
På tal om otrohet.

När jag och min nuvarande partner blev tillsammans så var jag helt emot otrohet. Det var något jag absolut inte hade accepterat för fem år sen. Under dessa år har något hänt. Jag hade absolut kunnat tänka mig att lägga min monogama (skriver man så, hjärnsläpp) sida åt sidan och till exempel ha ett partnerbyte eller något sånt. Det har jag och min sambo diskuterat flera gånger. För mig är det betydligt viktigare att få leva mitt liv tillsammans med min sambo än att ha honom i sängen enbart för mig själv då sex är en för mig så pass liten del av våran relation.

För mig behöver det inte vara något konstigt alls. Det kan faktiskt tända hela förhållandet eller så kanske det inte alls är något för oss.
 
Jag vet inte hur det där var ett svar på det jag skrev men okej, du har även varit väldigt dömande mot @Andromedae . Jag har för mig att flera har reagerat på att du är väldigt dömande.

Är det någon i tråden som har skrivit att den vill leva med en person som är otrogen?
Jamen herregud hur många ggr ska jag behöva skriva att

Leva i en poly relation borde vara det ultimata för mig om jag bara kunde!!!!

På vilket sätt är det dömande?
Jag säger ju att det är vad jag helst hade önskat för mig själv
Fattar du inte vad jag skriver?

Ingen har skrivit att dom vill leva med otrohet i tråden. Jag beskrev bara vad jag ansåg om just otrohet, när det gäller i min relation
Vad är det du inte förstår?
 
Det är konstigt hur folk bara tänker på just sig själv och sina egna värderingar. Herregud, är det inte möjligt att ens försöka se saker ur ett annat perspektiv?

Jag lever mono, min man vill leva mono. Jag kan inte se att det är någon som har sagt att det är fel? Fel blir det enligt mig där någon döms för att inte leva mono, eller där man i en relation måste följa den andras regler "bara för att".

Alla diskussioner handlar inte alltid om just jag och min man eller något speciellt par, man kan (borde kunna) diskutera saker rent hypotetiskt, på en teoretisk nivå. Det tror jag är viktigt, eftersom känslor tenderar att styra oss alla lite nu som då.
 
Jag vill själv inte leva med en person som är otrogen. Tycker du det är konstigt?
Alla människor vill väl leva med en person som är ärlig
Jag orkar.

Varför får du för dig att poly=otrogen? Poly=oärlig?

De relationer jag hör om innebär att det finns personer som har kärleksförhållanden med mer än en person. Inget är dolt, inga löften brutna. Relationen innefattar fler än två personer.

Ärligheten verkar där vara total.. Det är väl värre med den saken i monoförhållanden där den ena monogama har sex med andra i smyg?
 
Jag orkar.

Varför får du för dig att poly=otrogen? Poly=oärlig?

De relationer jag hör om innebär att det finns personer som har kärleksförhållanden med mer än en person. Inget är dolt, inga löften brutna. Relationen innefattar fler än två personer.

Ärligheten verkar där vara total.. Det är väl värre med den saken i monoförhållanden där den ena monogama har sex med andra i smyg?
Jag har aldrig skrivit att poly är lika med otrogen
Var får du det ifrån?

Jag har säkert skrivit 20 ggr att poly vore det bästa alternativet för mig om jag kunde ha en sån relation
 
Det är konstigt hur folk bara tänker på just sig själv och sina egna värderingar. Herregud, är det inte möjligt att ens försöka se saker ur ett annat perspektiv?

Jag lever mono, min man vill leva mono. Jag kan inte se att det är någon som har sagt att det är fel? Fel blir det enligt mig där någon döms för att inte leva mono, eller där man i en relation måste följa den andras regler "bara för att".

Alla diskussioner handlar inte alltid om just jag och min man eller något speciellt par, man kan (borde kunna) diskutera saker rent hypotetiskt, på en teoretisk nivå. Det tror jag är viktigt, eftersom känslor tenderar att styra oss alla lite nu som då.
Jag har själv två goda vänner som kallar sig naturister, dom har även valt att ha sex med andra, både som par och vara och en för
Dom lever i en kärleksfull relation och trivs båda med sitt liv
Vi pratar ofta relationer med varandra, det är intressant att se hur olika och lika vi är, oavsett relationsform
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 972
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 989
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
972
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp