Ett meningsfullt liv

Jag blev ju aldrig någon. Människor tycker inte om mig och jag är ensam. Så jag tänker att jag vill göra något för mig själv och som är bra för planeten. Men hur ska man få ork och tid till det när man jobbar? Jag känner inte att mitt jobb är meningsfullt. Jag gör det bara för att få pengar. Det är hårt slit och dålig lön. Så livet är ganska meningslöst.
 

Tyvärr har jag inte lyckats hitta det.


Nej, gillar inte mig själv. Andra gillar inte heller mig. Andra människor är generellt bättre än jag.
Du har hakat upp dig. Gillar du andra människor?

Jag förstår verkligen att du är ensam och att du vantrivs. Och att du vill rida men det finns inget som passar dig inom rimligt avstånd för dig. Och så är det, i tråd, dagbok år efter år.

https://www.dn.se/insidan/forskare-det-psykiska-traumat-stanger-av-var-inre-kompass/

Du ser namnet på en traumaexpert, läs hans bok eller iaf funderingar. Fungerar tydligen, hans ideer och forskning.

Du verkar må så dåligt av din ensamhet och samtidigt klarar du inte av att umgås kravlöst med andra människor. Varför inte försöka ändra koncept? Funkar saker inte testar de flesta något annat.

Var snäll mot dig själv och lika snäll mot andra.
 
Du har hakat upp dig. Gillar du andra människor?

Jag förstår verkligen att du är ensam och att du vantrivs. Och att du vill rida men det finns inget som passar dig inom rimligt avstånd för dig. Och så är det, i tråd, dagbok år efter år.

https://www.dn.se/insidan/forskare-det-psykiska-traumat-stanger-av-var-inre-kompass/

Du ser namnet på en traumaexpert, läs hans bok eller iaf funderingar. Fungerar tydligen, hans ideer och forskning.

Du verkar må så dåligt av din ensamhet och samtidigt klarar du inte av att umgås kravlöst med andra människor. Varför inte försöka ändra koncept? Funkar saker inte testar de flesta något annat.

Var snäll mot dig själv och lika snäll mot andra.
Artikeln är låst för icke-prenumeranter men boken heter "Kroppen håller räkningen" och författaren (traumaexpert) heter Bessel van der Kolk. Verkar vara en mycket intressant bok!
 
Tyvärr har jag inte lyckats hitta det.


Nej, gillar inte mig själv. Andra gillar inte heller mig. Andra människor är generellt bättre än jag.
Hur ska andra kunna gilla dig om du inte gör det själv? Men gillar inte människor baserat på om de är bättre eller sämre (hur avgör man det förresten), men de som har låg självkänsla och inte respekterar sig själv har mycket att jobba på. Du verkar ha svårt att släppa in människor baserat på att du inte anser att du är värd att tycka om.

Du är värd att älskas, du behöver inse det själv också.
 
Hur ska andra kunna gilla dig om du inte gör det själv? Men gillar inte människor baserat på om de är bättre eller sämre (hur avgör man det förresten), men de som har låg självkänsla och inte respekterar sig själv har mycket att jobba på. Du verkar ha svårt att släppa in människor baserat på att du inte anser att du är värd att tycka om.

Du är värd att älskas, du behöver inse det själv också.
Nej, jag är inte värd något. Jag får ju hela tiden veta att jag är konstig, tycker fel och begriper inget.

Och så är det det där att "allting är alltid mitt fel".
 
Nej, jag är inte värd något. Jag får ju hela tiden veta att jag är konstig, tycker fel och begriper inget.

Och så är det det där att "allting är alltid mitt fel".
Du är väldigt bra på att ta åt dig negativa åsikter vart fall. Du har fått hur mycket positiv feedback som helst här på bukefalos. Är det så i verkliga livet, att du bara hör och tar åt dig av det negativa. Rent utav letar efter det, för det är det som bekräftar din egen syn på dig själv? I så fall spelar det ingen roll vad omvärlden tycker, du lär bara se det negativa.
 
Nej, jag är inte värd något. Jag får ju hela tiden veta att jag är konstig, tycker fel och begriper inget.

Och så är det det där att "allting är alltid mitt fel".
Fast det där är ju inte sant! Det är jättemånga människor som bryr sig om dig och vad du skirver, som du berör och som reagear.
 
Du är väldigt bra på att ta åt dig negativa åsikter vart fall. Du har fått hur mycket positiv feedback som helst här på bukefalos. Är det så i verkliga livet, att du bara hör och tar åt dig av det negativa. Rent utav letar efter det, för det är det som bekräftar din egen syn på dig själv? I så fall spelar det ingen roll vad omvärlden tycker, du lär bara se det negativa.

Alltså, du har ju rätt i sak. Men en deprimerad person gör ju just det, ofrivilligt. Ser det negativa alltså.
 
Hur ska andra kunna gilla dig om du inte gör det själv? Men gillar inte människor baserat på om de är bättre eller sämre (hur avgör man det förresten), men de som har låg självkänsla och inte respekterar sig själv har mycket att jobba på. Du verkar ha svårt att släppa in människor baserat på att du inte anser att du är värd att tycka om.

Du är värd att älskas, du behöver inse det själv också.
Fast det stämmer väll inte, man kan bli älskad och omtyckt utan att gilla sig själv.
 
Nej, jag är inte värd något. Jag får ju hela tiden veta att jag är konstig, tycker fel och begriper inget.

Och så är det det där att "allting är alltid mitt fel".
Nej allting är inte ditt fel men du tolkar ofta text som skrivs fel vilket är lätt och förståeligt att det görs.

Samma sak med det övriga, du är inte konstig, varför är det du tycker fel och du begriper visst saker.

Sluta nedvärdera dig själv och sträck på dig istället. Du har köpt hus, pluggat och fixat ett jobb. Titta på vad du själv lyckats åstadkomma i ditt liv och se framåt!
 
Det går ju också att förvrida saker så pass att det tillslut blir en självuppfyllande profetia.
Det är möjligt men det går ju inte att sticka under stol med att det är många som reagerar negativt i TS trådar och det är ju inte konstigt om det tär på självkänslan.

Det är tufft att vara en person som tycks stryka människor mothårs, man får mycket negativa upplevelser. Att då hävda att TS upplevelser är fel, för att någon inte uttryckt en explicit formulering är ju som någon form av gaslightning.
 
Det är möjligt men det går ju inte att sticka under stol med att det är många som reagerar negativt i TS trådar och det är ju inte konstigt om det tär på självkänslan.

Det är tufft att vara en person som tycks stryka människor mothårs, man får mycket negativa upplevelser. Att då hävda att TS upplevelser är fel, för att någon inte uttryckt en explicit formulering är ju som någon form av gaslightning.

Jag förstår vad du menar. Samtidigt så vet jag inte heller om det finns en poäng med att stryka medhårs alla gånger, eftersom det då bara bekräftar dennes (förvridna) världsbild. Mångas reaktioner kommer ju ur frustration över TS egna negativa inställning och ibland väldigt otrevliga ton. Jag säger inte att det är rätt, men jag tror inte heller på att ständigt bekräfta någon påstådda negativa upplevelser när denne de facto är deprimerad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 341
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 537
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 283
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp