Fel härstamning!

A

aspartam

Jag har suttit och forskat en stund på mina älskade shettisar. :love: Tyvärr har jag upptäckt ett problem. Det finns en hingst i avel som inte kan ha den härstamning som är angiven. Gissningsvis är hans mormorsfar felaktig. Hur skall jag nu gå tillväga?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
I stamboken.
Men det hela löser sig om Jakobin RS 127 inte är stickelhårig fux utan skimmel. *osäker*

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Nej, Jakobin är inte nån skimmel... han ÄR fux! :)

Det är inte så att det är Aniracs Behrnad du upptäckt har fel stam?
Han HAR nämligen det, fast det ligger några led bakåt (på mödernet), så det är beslutat att man inte kommer vidta några åtgärder i frågan utan han godkändes med den stam som är angiven.

Det är ingen som vet var felet ligger eller vem som gjort fel. Du lär tyvärr inte komma vidare med stammen på ponnyn ifråga...
 
Japp det är Anirac's Behrnad... :)

Hans mormors far (Jakobin RS 127) måste vara felaktig. Någon annan hingst som hälsat på stoet Lisbeth istället...

Har detta beslut nämnts skriftligt någonstans, så att jag kan läsa det och lägga in källan i min forskning?

Lite nyfiken på varför man inte vill gå vidare med problemet. Har shetlandsponnyn en öppen stambok? :confused:

Tack i alla fall för att du rett upp lite åt mig. :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jag vet inte VAR du kan läsa det, men jag VET att det finns beslut i SSS styrelse om detta.
Motiveringen var att det inte är uppfödaren som gjort fel utan att felet ligger långt tillbaka i tiden och inte är något hon kan rå för.

Det GÅR tyvärr inte alltid att reda ut saker och ting. Detta är ju något som inträffat innan stamboken stängdes och både mor och mormor till Behrnad är ju stambokförda och därmed accepterade i stamboken. Det är först när Behrnad började visas fram som man börjat gräva i detta, efter vad jag förstått.

Varför inte kontakta ägaren så får du säkert all information, hon har ju inget att dölja! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 937
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: cewe
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 602
Senast: monster1
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp