Nu har inte jag själv en fjording, bara en lättfödd halvblodsvalack, men min kompis har och båda våra går med betesreducerare hela sommaren. Våra kollas av tandläkarutbildad vet en gång om året. Fjordingen har kanske små små skador på framtänderna, min har inga skador men vet tyckte ändå att skadorna var så pass små att fördelarna övervägde nackdelarna. Vi har haft en betesreducerare från Harrys horse som har lite större hål samt hål för näsborrarna.Följdfråga med tanke på diskussionen om hull och övervikt. Är det någon som använder sig av Greenguard på sommaren?
Våra hästar väljer alla gånger betesreducerare framför skogsbete, vi provade och varje gång vi tog fram betesreducerarna så stack båda hästarna fram näsorna i dom för dom vill gå och äta gräs.
Min har även en tendens att äta massa skräp om han går i en hage med lite gräs. Så för oss har betesreducerare varit det som fungerat bäst. Hästarna kan då gå i stor hage och få rörelse samtidigt som dom inte blir enormt tjocka.
I år har vi dock köpt Thin line betesreducerare som vi ska testa då dom lätt får skav av dom som har både väv och gummi sas. Greenguard har jag testat men den var faktiskt vedervärdig, stenhård och jätte stor risk för skav! Båda blir tjocka trots betesreducerare men det tar udden av det iaf. Jag hoppas thin line ska vara lite effektivare samt ge mindre skav.