Födda 2019

Lille Prutt har haft lite besvär med magen några dagar nu, men mår väldigt bra med tanke på omständigheterna. Tror torkan bidrar till hans tillstånd, det blir mycket skit i luften. Eftersom han verkligen avskyr Diarsanyl har vi fullt sjå att brotta upp honom i boxhörnen så vi får in sprutan i munnen. Han är lite kavat också och lever rövare rätt ordentligt när man leder dem. Tur att han är "fun-size" :rofl::heart

28814
 
Jag läste om ett föl som blivit opererad för sandkolik på grund av torkan, att det är så torrt och grusigt/sandigt i hagarna. Jag blev såklart livrädd och har möblerat om lite i hagarna så lille Triller med mamma går i en hage med lite mer gräsyta och inte så sandigt. Den första fölhagen han gick i var ju ganska liten och knappt något gräs alls. Sen har han ju varit inne ganska mycket ändå på grund av att jag jobbar och inte vågar ha dem ute så jag tror inte han har fått i sig något nämnvärt med sand i alla fall.

Alltid något att oroa sig för med de här små :heart

Hans mamma har varit brunstig nu ett par dagar men jag har inte sett att han är påverkad alls av det, än i alla fall. Tänkte leda bort dem till sommarhagen och funderar på hur jag ska göra med gossen, han har inte varit i grimma alls. Jag känner på mig att han kommer protestera. Kanske får han gå lös i stället.
 
Idag testade vi att släppa vår huligantjej i hagen - 30 sekunder tog det innan hon smidigt och elegant kröp under tråden i farten, ut på ett fält och sen lika smidigt in till hästen i hagen bredvid för att hälsa på den :banghead: Snacka om hjärtattack. Som tur var mammans bästis och boxgranne så allt gick bra till slut och fölet kunde fångas in. Blir till att sätta upp ännu fler elband och ta nya tag. Får panik över att de får stå inne så mycket..

Men promenaden till och från hagen gick bra;)

Mitt Mr Vain-föl (sto född -17) klättrade över en stenmur ut ur hagen 3 dagar gammal och försvann ut i skogen med sin stackars mamma springandes efter. Paniken när hagen är tom! Hittade dem i skogen, det var innan hon hade lärt sig att svänga, så när jag hittade var hon troligen tagit sig ut vara det bara att leta rakt framåt i den riktningen. :rofl:
 
Mitt Mr Vain-föl (sto född -17) klättrade över en stenmur ut ur hagen 3 dagar gammal och försvann ut i skogen med sin stackars mamma springandes efter. Paniken när hagen är tom! Hittade dem i skogen, det var innan hon hade lärt sig att svänga, så när jag hittade var hon troligen tagit sig ut vara det bara att leta rakt framåt i den riktningen. :rofl:

Hennes pappa klättrade ju ut genom ett fönster så...... 😁
 
Idag testade vi att släppa vår huligantjej i hagen - 30 sekunder tog det innan hon smidigt och elegant kröp under tråden i farten, ut på ett fält och sen lika smidigt in till hästen i hagen bredvid för att hälsa på den :banghead: Snacka om hjärtattack. Som tur var mammans bästis och boxgranne så allt gick bra till slut och fölet kunde fångas in. Blir till att sätta upp ännu fler elband och ta nya tag. Får panik över att de får stå inne så mycket..

Men promenaden till och från hagen gick bra;)

ha inte panik över det. Det viktiga är att de får röra sig när de blivit äldre och är unghästar. Just första tiden är de rätt känsliga och behöver kunna vila också.
 
Äntligen får jag vara med i den här tråden, efter 354 dagars väntan så tyckte Abigale äntligen det var dags att få sitt föl - precis lagom till det blev storm och skitväder....

Första dygnet var en pärs, då lillen blev nerkyld (att födas på lösdrift i 15 m/s vind är inte optimalt) och även lyckades få et litet skrapsår på rumpan när hon ramlade runt och försökte få koll på sina långa ben. Så veterinären fick komma ut och ge penicillin, vilket då slog ut magen och resulterate i diarè över hela rumpan och bakbenen... Men en liten dos Zoolac löste som tur var diarèn, och efter en natt inne i en varm boks så är bebis nu pigg och kry, och var ute och galopperade runt en sväng på ridbanan i morse (medan det snöade!). Återkommer med bilder! :D
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
405
· Visningar
51 167
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 653
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 066
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 434
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp