Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Är det verkligen många som anser det räcker med att hunden inte jagar vilt?? Tänker på @Ramonas inlägg men även på de som gillade vad hon skrev. @Lingon och co
Förstår ni inte vad en störning av hund kan skada?
När jag red med min schäfer(schäfrar till och med) lös lämnade de inte stigen/vägen mer än om jag haft de kopplade. Jagade inte djur, sprang inte fram till folk/hundar. Hundarna orsakade inte fler störningar än de gjort om jag gått promenad samma sträcka.
 
Alla hundar springer faktiskt inte runt om offroad utan går på stigarna och vägarna.
Men nu va mitt inlägg riktat till en skribent som anser sig ha rätt att ha sin hund lös på sin egen mark.Tycker du att om man som ex jag då som har egen mark ska stå sig över lagen nu under barnkammartid och ha den egna hunden lös hursom? Alla hundar går inte ifrån stigen om de är lösa men jo många gör det.
 
När jag red med min schäfer(schäfrar till och med) lös lämnade de inte stigen/vägen mer än om jag haft de kopplade. Jagade inte djur, sprang inte fram till folk/hundar. Hundarna orsakade inte fler störningar än de gjort om jag gått promenad samma sträcka.
Ok men vad vill du med ditt inlägg?
 
Jag har bott på landet länge och känt att folk är lite överdramatiska.

Sedan flyttade jag till ett med stadsnära område och fick helt plötsligt upp ögonen. Herrejävlar så folks hundar är ouppfostrade. Och en kommer jag ihåg specifikt. Den var olydig som attan, men skulle promt vara lös, vi gick i grupp (jag kände dem inte sedan innan) och mötte en häst, och hunden skäller ut hästen som även hade föl med sig efter noter. Hon får släpa hunden därifrån. Hunden släpper inte hästen ur tanken. Den SKA dit. Jag distraherar med godis och jösses så godismotiverad den var. Och ägaren säger "Jag vill att hunden ska lyda utan godis" och visst, det kan man ju tycka. Men hunden GÖR ju inte det. Nån minut till gick, hon släpper hunden lös igen och PANG mot det hållet som hästen försvann. Gud så jag skämdes. Jag gick aldrig promenad tillsammans med dem igen.

Mina hundar är lösa ibland. De springer inte fram till folk. De springer inte fram till hundar. De gör sin grejj bara. Den ena kan dra på vilt om hon har en dålig dag, så henne är jag mer restriktiv med. Hon förföljer dock bara typ 100 meter som tur är så det är ingen större skaderisk för viltet iaf. Och hon har noll killerinstinkt.

Men jag väljer vart jag har mina lösa. Bland folk och hundar är inga som helst problem. Men vilt är ett problem och det är knepigare. Vilt kan ju finnas där jag inte tycker att det borde finnas. Ber någon mig koppla så gör jag givetvis det.
 
Men nu va mitt inlägg riktat till en skribent som anser sig ha rätt att ha sin hund lös på sin egen mark.Tycker du att om man som ex jag då som har egen mark ska stå sig över lagen nu under barnkammartid och ha den egna hunden lös hursom? Alla hundar går inte ifrån stigen om de är lösa men jo många gör det.
Nä, jag tycker inga ska störa djuren under denna tiden, här är det fullt av joggare, cyklar och fullt av orienterare överallt men ändå är det alltid hundarna som stör mest enligt dom flesta verkar det som. Så mitt svar var väl lite av ren reflex.
 
Det är givet ingen rättighet för mig att ha min hund lös där bara för det är min mark. Och vad gäller uttrycket ” jagar inte” så under barnkammartiden så gäller det att hunden inte ska störa. Alltså inte störa markhäckande fåglar eller liggande djurbarn eller djur som har barn.
Alltså, min hund går inga promenader i skogen själv. Hon är med mig! Jag vet vart hon är precis hela tiden för hon går med mig.

Och jo, jag tycker faktiskt att det är min rättighet att ha min hund lös på min mark, vilket ju självklart inkluderar tomten som inte är inhägnad.

Kommer man in på min gårdsplan får man räkna med att det finns en hund där. Det är inte så att det kommer en massa okända människor hit och skulle det göra det kan de gott få en glad Jack Russell terrier som hoppar på dem, för de har inget här att göra.

Min hund stör inget vilt. Hon är lös på gården och det tänker jag inte sluta med. Jag bor sist på grusvägen, själv, och det finns ingen som åker förbi här naturligt. Jag tror ärligt talat att min katt stör djurlivet betydligt mer än vad hunden gör. Dessutom är jag helt övertygad om att storbonden till granne är den som stör djurlivet allra mest. Min mark ser ungefär likadan ut oavsett årstid. Förra veckan gick det både rådjur, gäss och tranor och betade på hans gärden, nu är det upplöjt och dött. Och det är stora arealer!!
 
Jag har en stig som går över gården och har satt upp skyltar från båda håll, "varning för snäll hund som kommer fram och hälsar om den ser dig", så får folk välja själv om de skall gena över min gård eller gå runt. Hände framför allt under svampsäsongen att folk trotsade risken. Angående att hunden stör viltet så kryllar det av både räv och vildsvin här så hunden gör nog inte jättestor skillnad. Hon saknar i princip jaktinstinkt och kunde inte ens döda en skadad fågel som hon mer eller mindre snubblade över. Men visst skulle hon kunna skrämma ett rådjurskid, i teorin.
 
Chika går i princip alltid lös, det enda hon kan täknas jaga är en mus i vägkanten och där är jag inte särskilt oroad faktiskt. Både shiba och terrier har varit med mig lösa när jag ridit och jag antar att det har en del med tempo att göra, men då har ingen av dem strövat av stigen Alls.
Däremot blev jag ju ställd av en ung gråhund när jag var ute och red på hingsten, jakthunden tog visst fel på fyrfotadjur. :p Kailzie var lagom glad, men hon gjorde ingenting, vi stod alla tre snällt och väntade tills jägaren kom och hämtade. Jag tycker också att det ofta dras på lite stora växlar när ämnet kommer upp. Som sagt stör man ju redan när man kommer klampande med storkängorna och sjunger med i tio-i-topp. Jag tvivlar på att en hund som strosar med gör större skada.
 
Senast ändrad:
Min hund stör inget vilt. Hon är lös på gården och det tänker jag inte sluta med. Jag bor sist på grusvägen, själv, och det finns ingen som åker förbi här naturligt. Jag tror ärligt talat att min katt stör djurlivet betydligt mer än vad hunden gör.
Men de flesta hundar är väl lösa "på gården" och "tomten", som du har din. Vem har refererat till att du är idiot för det??Inte jag iaf . Du skrev att du anser dig ha rätt att ha din hund lös på din mark vilket såklart tolkas på den mark du äger utanför din tomt och gårdsplan.
Det är alltid så att alla de som anser sig ha rätt att ha sin hund lös på mark utanför sin egen tomt oavsett årstid, menar på att just deras hund inte stör djurlivet och alltid lite sådär så flikas det in annat som stör, då oftast mer, är det inte katt så är det cyklister eller varför inte barn. Men lagen gäller hund och det oavsett andra störningar.
 
. Jag tycker också att det ofta dras på lite stora växlar när ämnet kommer upp. Som sagt stör man ju redan när man kommer klampande med storkängorna och sjunger med i tio-i-topp. Jag tvivlar på att en hund som strosar med gör större skada.
Och här kom ett exempel till.Och det handlar inte promt om skada utan om störning.
 
Angående att hunden stör viltet så kryllar det av både räv och vildsvin här så hunden gör nog inte jättestor skillnad. Hon saknar i princip jaktinstinkt och kunde inte ens döda en skadad fågel som hon mer eller mindre snubblade över. Men visst skulle hon kunna skrämma ett rådjurskid, i teorin.
Ytterligare några exempel. Och någon som menar just deras hund inte stör.
 
Och här kom ett exempel till.Och det handlar inte promt om skada utan om störning.
Med skada menar jag även störning. På vilket sätt stör hunden viltet mer än mig med mina stora fötter (alternativt hästen med de STORA fötterna) när vi är ute och går tillsammans?
Jag vill lova att det mesta viltet har avlägsnat sig när de hör Mig långt innan de oroar sig för att jag råkar ha en hund i hasorna, men då går min hund som sagt med mig, hon kutar inte hutan tutan omkring i skogen förstås. Och katten är ju kopplad, men får ila iväg ibland.
 
Du skrev att du anser dig ha rätt att ha din hund lös på din mark vilket såklart tolkas på den mark du äger utanför din tomt och gårdsplan.
Det är alltid så att alla de som anser sig ha rätt att ha sin hund lös på mark utanför sin egen tomt oavsett årstid, menar på att just deras hund inte stör djurlivet och alltid lite sådär så flikas det in annat som stör, då oftast mer, är det inte katt så är det cyklister eller varför inte barn. Men lagen gäller hund och det oavsett andra störningar.
Men snälla, vad är det du vill bevisa? Att min hund stör och att jag är helt ovetande om det?

För nej, hon stör inget vilt på gården. Hon är liksom inte själv i skogen!! Någon gång har hon fått tag på en mus i stallet, men det tycker jag inte räknas till vilt. Som sagt, katten tar betydligt mer möss, smågnagare och småfåglar än vad hunden gör.
 
Nä, jag tycker inga ska störa djuren under denna tiden, här är det fullt av joggare, cyklar och fullt av orienterare överallt men ändå är det alltid hundarna som stör mest enligt dom flesta verkar det som. Så mitt svar var väl lite av ren reflex.
Det är pga sådant som jag alltid försöker hålla mig utanför såna här diskussioner. Det är SVÅRT för mig att inte bli irriterad på hur folk pratar som om det enbart är hundar som är ett problem och att inget annat än hundar (eller mööööjligen katter) kan uppfattas som störande.

Om det stämmer så skulle djuren i min närmsta skog inte bry sig ett dugg om följande:
Joggare, löpare och cyklister (offroad, gärna i grupp, dagligen).
Barngrupper (minst 10st barn) som leker runt, springer, skriker högt och är allmänt som barn är.
Skolklasser som orienterar (de brukar börja med det här i april/maj).
Ridskolegrupper (ca 10-12 hästar per grupp) som har uteritter och väsnas en del.
Och sedan gränsfallet: brukshundar som tränar spår.

Och ja, det är en skog. Varje gång jag går runt där kvällstid, vilket inte är allt för ovanligt, så ser jag massvis av rådjur. Jag ser ganska ofta räv och hare. Jag har även sett grävlingar och hjort, och i ett annat område lite längre bort har jag sett älg. Någon gång har det setts bekräftade spår av lodjur i samma skog.
 
Det Det är SVÅRT för mig att inte bli irriterad på hur folk pratar som om det enbart är hundar som är ett problem och att inget annat än hundar (eller mööööjligen katter) kan uppfattas som störande.
Kan bero på att det oftast är just lösa hundar som springer omkring i markerna och jagar vilt, stressar dräktiga djur till abort och tyvärr alltför ofta biter ihjäl djur som de jagat.

Lagen finns av en anledning liksom och om lösa hundar inte var ett stort problem för viltet under vår/sommar när de är dräktiga/årsungar, så hade knappast en lag kommit till som reglerar när hundar får vara lösa i skog och mark..
 
Med skada menar jag även störning. På vilket sätt stör hunden viltet mer än mig med mina stora fötter (alternativt hästen med de STORA fötterna) när vi är ute och går tillsammans?
Jag vill lova att det mesta viltet har avlägsnat sig när de hör Mig långt innan de oroar sig för att jag råkar ha en hund i hasorna, men då går min hund som sagt med mig, hon kutar inte hutan tutan omkring i skogen förstås. Och katten är ju kopplad, men får ila iväg ibland.
Men din hund får ju gå med dig i skogen? jag förstår inte vad du argumenterar emot vad gäller den biten??.
Det är hundar som är lösa från sin förare som diskuteras, som snor runt på eget bevåg.( eller ja, de flesta som går in och argumenterar mot lagen beskriver samtidigt hur just deras hund inte stör, och lägger till hur duktig och lydig just deras hund är- och då förstår jag inte diskussionen)
De som har gjort lagen anser väl att djurlivet under barnkammartiden störs mer av rovdjuret hund än ett par kängor.
 
Men snälla, vad är det du vill bevisa? Att min hund stör och att jag är helt ovetande om det?

För nej, hon stör inget vilt på gården. Hon är liksom inte själv i skogen!!
Det är svårt att veta vad du menar med gård och min mark, och att hunden alltid är lös där och du förtydligar dig inte heller, men om hunden är lös från dig när ni går i skogen så jo även din supersnälla lekfulla hund orsakar givetvis störning för djurlivet- även om du äger marken. Är hunden lös på din gårdtomt eller gårdsplan så får den vara det vilken ingen sagt emot.
 
Ja då är det bäst att vi ALLA håller oss utanför skogen om det stör att man promenerar runt i skogen.
Det är oavsett andra störningar , det kan man tycka vad man vill om men lagen gäller just hund, dessutom, de flesta promenerar väl på stigar eller skogsvägar och har man hunden intill sig så är det tillåtet- däremot är det inte under barnkammartid tillåtet att man själv strosar på stigen och hunden gör egna lovar ut i skogen eller ängen etc.

KL
Hur svårt är det att förstå att det inte är tillåtet?
Ni som argumenterar emot, tänker ni inte på de vilda djuren och att man kan minska störning/stress för dem?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 891
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 560
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 236
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp