Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

<snip>

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

<snip>

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.

Sa nar en stor rottweiler markerar med ett avgrunds vral till en yorkshire terrier som kommer springade, skallande och morrande ... och yorkin svarar med att hoppa upp och bita sig fast i bogen pa rottisen var det for att rottisen inte var "trygg" som hon tankte ta bort den sjalv? Nu slutade hon nar jag sa till, men om rottisen tagit den lilla i munnen tror jag inte den hade overlevt. (Rottisen som adopterade en kattunge som hon bar i munnen sa ofta hon kunde)

Att rottisen blev "traumatized" och reagerade pa alla sma hundar ett tag efter de forsta attackerna hor ocksa till. Och att hon under sitt liv sakert blev pahoppad och biten av losa hundar, alla ganger utom tva var de betydligt mindre an henne, ett tiotal ganger.
Hon var aldrig "agressor" och den som hoppade pa en annan hund, hon satt vid mina fotter och lungt tittade pa tre stycken chihuahuas som aggressivet kom springade i fullt attack "mode", eller den lilla gardshunden som nastan sprang in under magen pa henne villt skallande och morrande, eller taxen som hoppade pa henne bakifran, eller ... Det finns aldeles for manga "stories" och hundar som agarna inte haft koll pa som attakerat andra hundar helt utan att den attakerade hunden gjort nagot alls som motiverat attacken.
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.

Sist jag blev attackerad kom hunden från lite mer än 300 meter, rusade utan att stanna och hoppade på strupen på min mycket förvånade hund som jag satt bakom mig. När jag fysiskt försöker avvärja attacken hugger den mig, jag har fortfarande ärr i handen.

Den hunden hade försökt ha ihjäl andra hundar både tidigare och senare, medan ägaren påstod att den aldrig visat något någongång.

Efter den betan tar jag inga chanser. En framrusande hund får en rejäl spark.
 
Sist jag blev attackerad kom hunden från lite mer än 300 meter, rusade utan att stanna och hoppade på strupen på min mycket förvånade hund som jag satt bakom mig. När jag fysiskt försöker avvärja attacken hugger den mig, jag har fortfarande ärr i handen.

Den hunden hade försökt ha ihjäl andra hundar både tidigare och senare, medan ägaren påstod att den aldrig visat något någongång.

Efter den betan tar jag inga chanser. En framrusande hund får en rejäl spark.
Snacka om att dra alla över en o samma kam... En hundägare som inte kan se skillnad på en rent aggressiv hund och en hund som mest är glad och lite för på i sin lek kanske ska se över sina kunskaper om hundar..Inte direkt särskilt djurvänlig heller om man är så snabb på att vilja skada en hund oavsett anledning den kommer fram till en.
 
Snacka om att dra alla över en o samma kam... En hundägare som inte kan se skillnad på en rent aggressiv hund och en hund som mest är glad och lite för på i sin lek kanske ska se över sina kunskaper om hundar..Inte direkt särskilt djurvänlig heller om man är så snabb på att vilja skada en hund oavsett anledning den kommer fram till en.

Liiite svårt när den kommer i full fart. Inte ens min hund fattade vad som var på gång.
 
Snacka om att dra alla över en o samma kam... En hundägare som inte kan se skillnad på en rent aggressiv hund och en hund som mest är glad och lite för på i sin lek kanske ska se över sina kunskaper om hundar..Inte direkt särskilt djurvänlig heller om man är så snabb på att vilja skada en hund oavsett anledning den kommer fram till en.
Tror du på allvar att det enbart är sk "aggressiva hundar" som kan hamna i hundslagsmål?

Och förklara för mig varför det inte är att föredra att jag ger en hund en känga före att den hoppar på min hund, varefter hundbråk uppstår där både människor och hundar kan skadas allvarligt, och den oskyldiga parten (jag och min hund) blir skyldiga om den parten som gjorde alla fel i fallet skadar sig?

Jag tror inte du hade kunnat bedöma att den hunden som bet mig och min hund var aggressiv eller inte när den sprang runt löst och sedan joggade över till oss innan det small. Du hade inte kunnat bedöma den risken alls faktiskt. Men du kanske kan förklara hur du hade agerat när du står där med en 40-kgs hanne och en annan 40-kgs hanne joggar fram till er över en parkering inne i stan, för att sen tända till nån meter från er och hugga mot din hund, för att sedan fortsätta försöka tränga sig runt dig och hugga din hund i baken och dig i benet. Kan du gissa vad jag gjorde, och förklara för mig vad jag borde ha gjort?
 
Tror du på allvar att det enbart är sk "aggressiva hundar" som kan hamna i hundslagsmål?

Och förklara för mig varför det inte är att föredra att jag ger en hund en känga före att den hoppar på min hund, varefter hundbråk uppstår där både människor och hundar kan skadas allvarligt, och den oskyldiga parten (jag och min hund) blir skyldiga om den parten som gjorde alla fel i fallet skadar sig?

Jag tror inte du hade kunnat bedöma att den hunden som bet mig och min hund var aggressiv eller inte när den sprang runt löst och sedan joggade över till oss innan det small. Du hade inte kunnat bedöma den risken alls faktiskt. Men du kanske kan förklara hur du hade agerat när du står där med en 40-kgs hanne och en annan 40-kgs hanne joggar fram till er över en parkering inne i stan, för att sen tända till nån meter från er och hugga mot din hund, för att sedan fortsätta försöka tränga sig runt dig och hugga din hund i baken och dig i benet. Kan du gissa vad jag gjorde, och förklara för mig vad jag borde ha gjort?
Klart jag vet, det ändrar dock inte mitt synsätt att det är fel att sparka bort allt man ser och förutsätta att hunden som kommer fram är farlig. Jag vägrar att bli en sådan spänd och rädd person, jag förutsätter att det går bra, sen får man ta det efter det. Precis som med hästar, rider jag ut på en pigg och tokig häst måste jag förutsätta att den inte kommer kasta av mig även om risken finns. Det gör hela situationen lugnare.

Och vart nånstans har jag skrivit att man inte får försvara sin hund mot rent aggressiva hundar? Det jag skriver är att man inte ska förutsätta att hundar är aggressiva jämt och ha åsikten att sparka bort alla oavsett. Testa att läs vad jag skriver gärna.

Många här har en galen syn på hundar...tur som bara den att inte buke är representant för hur hundmänniskor är generellt, dom flesta är vettiga iallafall.
 
Mhm. Vad tycker du jag skulle gjort då?
Varför ska jag svara på det? Vill du veta hur du ska agera så kontakta en tränare eller nåt. Jag kommer oavsett aldrig ha åsikten att det rätta är att alltid sparka på alla lösa hundar som kommer nära eller kommer mot en. Jag kommer alltid ha åsikten att det bästa är att behålla lugnet. Och är det en aggressiv hund som faktiskt attackerar så självklart får man försvara sig själv och sin hund.
 
Varför ska jag svara på det? Vill du veta hur du ska agera så kontakta en tränare eller nåt. Jag kommer oavsett aldrig ha åsikten att det rätta är att alltid sparka på alla lösa hundar som kommer nära eller kommer mot en. Jag kommer alltid ha åsikten att det bästa är att behålla lugnet. Och är det en aggressiv hund som faktiskt attackerar så självklart får man försvara sig själv och sin hund.
Nja, jag frågar dig hur du tycker jag ska hantera två 40-kgshannar när den ena försöker komma åt och bita den jag står och håller i. Om jag nu inte ska ge den framspringande hannen en känga, alltså.

Ska jag verkligen kontakta en hundtränare för att reda ut det tycker du?

Om en hund är så nära att jag faktiskt KAN sparka den, då är har den sprungit alldeles för nära. Men visst, är det en tik så skulle jag inte göra det. En hanne som är större än att jag kan lyfta den med en hand i nackskinnet? Absolut. Bättre det än att den går på min, större, hund och får stryk på det sättet istället. Efter vad jag har sett hur hundar agerar plötsligt så chansar jag inte. Väntar inte tills den biter min hund. Och varken du eller jag kan hinna stoppa det när det väl händer, vi kan bara isåfall reagera i efterhand när det väl hänt.

Och en lös hund som bara är snäll och fin och beter sig på ett respektfullt sätt kommer ALDRIG springa hela vägen fram till oss ändå. Så just den risken att jag ska råka göra nått mot en sån hund finns ju just inte.
 
Senast ändrad:
Snacka om att dra alla över en o samma kam... En hundägare som inte kan se skillnad på en rent aggressiv hund och en hund som mest är glad och lite för på i sin lek kanske ska se över sina kunskaper om hundar..Inte direkt särskilt djurvänlig heller om man är så snabb på att vilja skada en hund oavsett anledning den kommer fram till en.

En vuxen hund som medvetet och oinbjudet inkräktar på en annan vuxen hunds personliga space är inte enbart ute efter oskyldig lek.

Känner man inte den framrusande hunden sen innan går det inte att veta hur hunden kommer agera när den är framme. Om den biter direkt eller vill mäta sig lite bara eller bara är oerhört klumpig i sitt hundspråk. En del hundar kan verka som de enbart vill "undersöka" och sedan tända till på en sekund.
 
Om jag har möjlighet så stampar jag fram och ryter rejält om någon lös hund är på väg mot oss. Det brukar skrämma bort de första hundar, och om inte annat så skyndar ägarna på. Vi har blivit attackerade förut av lösa hundar och Tinja hatar såna oförskämda hundar som bara springer rakt in i våran bubbla. Hon är absolut inte aggressiv men skulle en hund mucka och inte ge sig skulle det absolut kunna bli slagsmål.
 
Snacka om att dra alla över en o samma kam... En hundägare som inte kan se skillnad på en rent aggressiv hund och en hund som mest är glad och lite för på i sin lek kanske ska se över sina kunskaper om hundar..Inte direkt särskilt djurvänlig heller om man är så snabb på att vilja skada en hund oavsett anledning den kommer fram till en.
Mina hundar är inte intresserade av att fraternisera med främmande, framrusande hundar oavsett deras intentioner. Hur svårt ska det vara att hålla sina olydiga hundar i koppel?

Nej, jag är inte det minsta rädd för hundar eller hundmöten, eller hatar lösa hundar, däremot hatar jag egoistiska människor som anser att deras kräk har rätt att förpesta tillvaron för alla andra. Jag kommer fortsätta skydda mina hundar mot ovälkomna hundar på det sätt som jag anser lämpligast, det är mitt ansvar som hundägare.

Hur ofta hör man inte ägaren ropa "XXX är sååå snäll, hen vill bara leka!!:love:" när deras hund kommer framrusande med raggen rest och svansen i vädret? Jo tjena, vem ska lära sig läsa hund egentligen? :yuck:
 
Klart jag vet, det ändrar dock inte mitt synsätt att det är fel att sparka bort allt man ser och förutsätta att hunden som kommer fram är farlig. Jag vägrar att bli en sådan spänd och rädd person, jag förutsätter att det går bra, sen får man ta det efter det. Precis som med hästar, rider jag ut på en pigg och tokig häst måste jag förutsätta att den inte kommer kasta av mig även om risken finns. Det gör hela situationen lugnare.

Och vart nånstans har jag skrivit att man inte får försvara sin hund mot rent aggressiva hundar? Det jag skriver är att man inte ska förutsätta att hundar är aggressiva jämt och ha åsikten att sparka bort alla oavsett. Testa att läs vad jag skriver gärna.

Många här har en galen syn på hundar...tur som bara den att inte buke är representant för hur hundmänniskor är generellt, dom flesta är vettiga iallafall.
Kanske skulle du också testa att läsa vad folk skriver? Ingen har vad jag har sett skrivit att de sparkar på lösa hundar bara sådär ur det blå. Det folk har skrivit är att de försvarar sin hund. Jag vet att jag borde sparka bort en hund som attackerar min och i mitt huvud kan jag tänka att jag skulle göra det men i verkligheten hade det suttit enormt långt inne och jag vet ärligt talat inte om jag hade klarat av att göra det. Våld är så enormt långt ifrån min personlighet och det är ju inte hundens fel att dess människa är dum i huvudet.

Jag tror inte heller att bukefalisterna i gemen har svårt för att läsa hund utan det som beskrivs är hundar som far fram morrandes, skällandes, med rest ragg osv. dvs. den lösa hunden är inte bara glad och vill leka utan är rädd, aggressiv, osäker eller liknande. En hund som kan hundspråk rusar inte fram till en främmande hund och in i dess sfär. Den visar respekt och håller sig på avstånd precis som en människa inte rusar fram och kramar främmande människor så ska inte hundar rusa fram till främmande hundar och in i dess sfär. Det är enormt oförskämt av hunden även om det inte är hundens fel att den gör så utan människans.

En glad lekfull hund med gott hundspråk och vänliga intentioner stannar på avstånd och gör lekinviter mot den andra hunden och den respekterar om den andra hunden signalerar att hen inte är intresserad.

Jag hade önskat att de människor med lös hund jag möter (jag kallar inte de som låter sin hund flyga runt hur som helst för hundmänniskor eftersom de verkar ha noll och ingen kunskap med tanke på hur de beter sig) vore mer som bukefalisterna i gemen. Tänk så mycket enklare det hade varit om folk inte skaffade hund hipp som happ med de följder det ger för andra hundar, vilda djur och för människor utan att de också blev riktiga hundmänniskor och tog sitt hundägaransvar på allvar. Att någon väljer att ha hund ska aldrig få störa någon annan på något sätt.
 
Jag har nog haft tur som aldrig behövt sparka mot en framspringande hund. Sen har jag förstås fått använda både ben och armar för att behålla lite avstånd, men sparka kan jag inte minnas att jag gjort. Nu har jag förvisso tåliga hundar som också kan försvara sig men jag har bara haft bekymmer med nån enstaka grannes hund hittills som inte var trevlig alls. Där platsade jag mina egna och gick fram och tog hundjäveln innan den nådde oss vid ett par tillfällen. Sen fattade nog grannen grejen och blev betydligt kvickare vid möten. Men det var otroligt tröttsamt med att ha en granne som inte kunde läsa sin hund alls och som dessutom blev rädd för den. Nu har vi dock flyttat.

Dock så har jag all förståelse för att man försöker skydda både sig och sin egen hund. Det finns skrämmande många därute som inte har tillräcklig koll på sina hundar eller hundspråk överhuvudtaget.
 
Ska man ha sin hund lös ska man visa hänsyn för både folk utan hund och med.
Man får räkna med att INGEN vill hälsa på hunden tycker jag :)

De extremt få gånger det har hänt mig att mina har sprungit fram till någon (plötsligt möte t ex) så har jag skämts ögonen ur mig och bett om ursäkt för vår blotta existens, typ. Tycker det ska vara en självklarhet som hundägare att visa sådan hänsyn.
 
Ska man ha sin hund lös ska man visa hänsyn för både folk utan hund och med.
Man får räkna med att INGEN vill hälsa på hunden tycker jag :)

Och jag önskar att folk kunnat sluta hälsa på hundar de inte känner innan de pratat med ägaren först. Har varit med om att folk lockat på min lösa hund för att de vill hälsa! Nu kommer hunden till mig när jag kollar trots att folk lockar på honom men det är ändå störigt för jag vill inte att han ska lära sig att man hälsar på alla man träffar ute.
 
De extremt få gånger det har hänt mig att mina har sprungit fram till någon (plötsligt möte t ex) så har jag skämts ögonen ur mig och bett om ursäkt för vår blotta existens, typ. Tycker det ska vara en självklarhet som hundägare att visa sådan hänsyn.
Samma här!

Sen märker jag skillnad på min lilla hund när hon är lös och passerar någon på håll inte är samma sak som när jag har mammas setter lös då han är ganska mycket större Med honom visar vi tydligare respekt genom att koppla oftast då människor generellt reagerar mer på honom.
 
Ska man ha sin hund lös ska man visa hänsyn för både folk utan hund och med.
Man får räkna med att INGEN vill hälsa på hunden tycker jag :)
Exakt! Det får mig att tänka på ett tillfälle när vi mötte en familj med några barn. Barn är det absolut bästa min hund vet, han bara älskar barn. Han gick vid min sida men tvärade nästan för att kunna titta på barnen. När jag hejade på familjen sa jag lite ursäktande sådär att han tycker så mycket om barn och kvinnan frågade då om barnen fick hälsa för de tyckte så mycket om hundar och det fick de ju då även om jag helst inte vill att han ska hälsa just för att jag inte vill att han ska lära sig att han får gå fram till folk vi möter. När vi sedan går så säger ena barnet, det här var den bästa skogspromenaden någonsin :love: Det är så det ska vara!
 
Mina går inte enbart "lugnt vid min sida" som lösa. Men jag anser ändå att det är ok att ha dem lösa exempelvis på skogsvägar.
Detta på grund av att de inte stör vilt eller mötande mer när de är lösa än de hade gjort i kopplet. Vilket är poängen med de flesta lagar kring detta vi har, att inte störa mer än vad som behövs för att ta sig ifrån ena stället till det andra.

De håller sig på den väg/stig jag valt ut om jag inte specifikt säger åt dem att de får gå av den. De rör sig lugnt mellan mig och fram till ca 20-25 meter före mig om jag inte gjort upp ett annat avstånd den dagen (genom att stoppa dem på det avståndet några gånger i början på promenaden) och på det utrymmet rör de sig fram o tillbaka/nosar/gör ifrån sig.
De springer inte o skäller, letar efter spår att följa, springer fram till mötande eller något sådant.

För att jag ska kunna träna och tävla de sporter jag vill med mina hundar så måste de kunna röra sig lösa både utan och med störningar. Därför lägger jag ned mycket energi på detta såväl som att jag väljer raser där det är relativt enkelt att uppnå dessa mål.

Om man inte lyckats få till detta så hunden inte stör vilt/mötande med mer än att enbart existera utan att göra något gentemot dem (på samma sätt de skulle stört i koppel alltså), så ska/bör man givetvis ha sin hund kopplad, om man inte är på inhägnat område/jagar med jakthund eller har annan dispens/annat sätt att hindra hunden att störa/driva/stöta vilt eller möten på.

Tyvärr är det många som ser det som en rättighet att ha sina hundar/att hundar ska få gå lösa oavsett hur de beter sig/vem det drabbar. Och vissa försvarar det beteendet oavsett hur idiotiskt det är.

Vet för bara någon månad sedan när det kom ut att en person i grannkommunen titt som tätt lät sina fem stora hundar "rymma" (för jobbigt att låsa dörr eller hägna in gården) och en dag sprang de emot en ung kvinna med sitt väldigt unga barn, barnet hade dessutom opererat skallen och skulle han åkt i marken via kraften av att buttats ned av en hund som hoppat på honom så kunde det lätt bli det sista i livet för pojken.
Så mamman som själv hade lättare balansproblem fick upp pojken i famnen och lyckades hålla balansen trotts att hon blem hoppad och knuffad på om och om igen.
När hon skrev om det online så va det några få (inte ens en handfull tack o lov) personer som lyckades vrida på det till att mamman måste gjort något fel(!). För de hade själva stött på dessa hundar och hundarna hade aldrig hoppat på dem minsann så mamman måste ha gjort något för att provocerat dem, hon va säkert en hundhatare dessutom. . .
Att fem hundar inte ska springa omkring i samhället utan sin ägare känns för de flesta självklart, och att inte skylla på den som drabbats negativt och kunde ha förlorat sitt barn känns ännu mer självklart, men tyvärr inte för alla.

Och när det finns de som tycker sånt är ok, så finns det givetvis ännu fler som tycker det är ok med hundar som sticker iväg från föraren på promenader korta stunder lite då och då. Även om det drabbar andra negativt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 113
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 574
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 244
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp