Bukefalos 28 år!

Försäkring av galopphästar (Utbruten från Bruten försäkring trots övertagande av försäkring?)

Ang @Karoliten s fråga om skadestatistiken på FT hästar så var det några år sedan nu jag tog del av f-bolag statistik när de publicerade i ämnet , någon annan i tråden kanske har färskare info, men den jag tog del av så hade FT hästarna betydligt lägre skadestatistik än hopp och dressyrhästarna .
 
Jo brytpunten är väldigt enkel.När den skrivs in i träning!!!Då avses den tränas för tävling :)Vet att galopphäst löper större risker för tex senskador, men en galopphäst löper inte större risk för senskada för att den rids in eller grundtränas.
Kunde ha vilken försäkring jag ville på mitt fullblod som inte tränas i galopp, tror FB inte bryr sig det minsta om vilken sadel jag lägger på henne, blir krångligare för en galopptränare att komma undan med att ha ett fullblod A1 försäkrat och ha andra fullblod i träning och tom startas.
 
Ja och den typen av träning blir när den sätts hos tränare (licienserad och inskriven i svensk galopp).Inte när den rids in tex.Det är enkelt 😃
Finns ju en hel del hästar som när dom är unga körs in och tränas för att senare i livet starta men först när det börjar närma sig för kval/ premie blir skriven hos en tränare. Hästen i fråga har ju tränats för detta långt tidigare än den blev inskriven hos tränaren.
Detta inom trav iallafall, galoppen har jag sämre insyn i.
 
Kollade statistik för senskador. Vanligast hos tävlande galopp o travhästar.Inom ridsport var det vanligast inom fälttävlan
 
Ang @Karoliten s fråga om skadestatistiken på FT hästar så var det några år sedan nu jag tog del av f-bolag statistik när de publicerade i ämnet , någon annan i tråden kanske har färskare info, men den jag tog del av så hade FT hästarna betydligt lägre skadestatistik än hopp och dressyrhästarna .
Vet att de iallafall enligt statistik var gladare 😉
 
Men förstår du inte vad så många redan försökt förklara ?

Och ang stelkramp så alltså det finns inget Fb oavsett vilken försäkring du tecknat som ersätter om hästen dör i stelkramp och det är pga att den inte vaccinerats korrekt .
Jag förstår att skaderisken är större hos en i träning (inskriven i träning som börjar snabbjobba) och tävling fullblod löper större risk.Men inte vid inridning , lättare ridning.Brytpunten är när hästen utsätts för hårdare träning/tävling.Inte när sadel sätts på eller som en del bolag skriver ut ett visst datum 😉
 
Jag förstår att skaderisken är större hos en i träning (inskriven i träning som börjar snabbjobba) och tävling fullblod löper större risk.Men inte vid inridning , lättare ridning.Brytpunten är när hästen utsätts för hårdare träning/tävling.Inte när sadel sätts på eller som en del bolag skriver ut ett visst datum 😉

Men återigen : det är såhär det ser ut och motiveringar varför har du fått av många i tråden.
 
Jag tänker vad du kan få ut i ersättning vilka skador?

Alla skador om hästen har en A1 vet.vård försäkring. Jag har även haft en galopphäst i träning men hon startade aldrig något löp. Men hon gick igenom böjprov så efter det så räknades hon som en vanlig häst försäkringsmässigt.
 
Jag förstår att skaderisken är större hos en i träning (inskriven i träning som börjar snabbjobba) och tävling fullblod löper större risk.Men inte vid inridning , lättare ridning.Brytpunten är när hästen utsätts för hårdare träning/tävling.Inte när sadel sätts på eller som en del bolag skriver ut ett visst datum 😉

Hur tänker du att försäkringsbolaget ska veta när den brytpunkten sker?
 
Läs ovan orkar inte skriva det en sjätte gång eller vad de blir😉

Rent praktiskt går det ej att lösa, vilket jag och många försökt förklara. Man har inom mitt bolag tex kollat på andra brytpunkter men det faller på att det då hänger på att försäkringstagaren att meddela - vilket inte fungerar. Du behöver läsa på om hur försäkringsbranschen fungerar och ser ut, det är ofta där dina resonemang brister stort. Att fullförsäkra galopp/travhästar är en förlustaffär, så är det bara, och egentligen ska man kanske vara glad att bolagen överhuvudtaget vill ta i dem alls.

Hänvisningarna till studier du har läst är för övrigt inte intressanta alls för att bolag. Alla bolagen sitter på den absolut bästa statistiken själv, dvs det faktiska utfallet på tidigare år/åren. Genom att kolla på det faktiska utfallet på tidigare år så har man svart på vitt hur verkligenheten ser ut i det bestånd som just det bolaget har - och i slutet av dagen är det det enda som räknas. En studie kan säga något medans det faktiska utfallet säger något helt annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Habina
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 572
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 438
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp