Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Suck...

Allt blir vad man gör det till!

Jag orkar inte diskutera om vem som har rätt o fel längre. Så jag lämnar tråden nu. Förlåt för att jag la mig i.

Hej då!

Jo det är väl det jag sagt genom hela tråden (som du inte orkade läsa), att folk får göra som de vill, marknaden bestämmer om det fungerar eller inte och sedan kom du och kategoriskt sågade folk som tar betalt.

Men hej då, ett hett tips annars, det kan vara idé att läsa vad som sagts innan i en tråd så man vet vad man egentligen svarar på.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

MEN och jag säger MEN...har man inte råd att ha häst och därför söker medryttare, då tycker jag man bör fundera på om man ska ha häst överhuvudtaget. Alla vet att det är dyrt och vi alla vet även att det är svårt att sälja sin livskamrat enbart för att ekonomin tryter....Men när det går så långt att man utnyttjar medryttarna för att ha råd att ha häst, då surnar jag till lite. Jag vet folk som har 3-4 medryttare på sina ponnyer eller hästar och ALLA de 3-4 medryttarna betalar 800 kr var per månad för att få vara medryttare. Om stallhyran är 1800-2000 kr per månad...ja då betalar ju faktiskt medryttarna hela din stallhyra där mat, strö och en hel del jobb ingår. DET tycker inte jag är rätt!! Och tyvärr är det mer vanligt än jag trodde eftersom flera av mina vänner gör så. Jag förstår att man vill ha lite betalt, men seriöst, det måste ju vara rimligt oxå. Nu är ju alla olika och stallhyror och omkostnader varierar, det förstår jag oxå. Men skilj på att ta betalt för att "hålla det på seriös nivå och för att ha en buffert för ev slitage på utrustning" och på att "ta så mycket betalt som möjligt för att jag inte har råd med min häst".

Så det är ok att ta betalt om man inte behöver det, men om man faktiskt behöver ett extra tillskott till kassan ska man inte ta betalt? Vad spelar det för roll om pengarna går till slitage på utrustning, till skoning, till vaccination eller en fin middag?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Skulle du ta betalt av någon som sköter om din trädgård för att du inte hinner?

Det här var nog ett av de sämre exemplen jag sett när man pratar medrytteri och jämförelser. Det vanligaste brukar vara att man jämför med att gå ut med någons hund eller att man lånar någons bil. Men ärligt talat förstår jag inte vitsen med att medrytteri hela tiden måste jämföras med något annat för att man ska reda ut hurivida det är ok att ta betalt för att någon får rida eller inte.

Vill jag inte låta någon rida min häst utan betalning så gör jag inte det. Antingen blir jag utan medryttare eller så hittar jag någon som är villig att betala. Vill jag inte betala för att rida och sköta om någon annans häst så gör jag inte det. Antingen blir jag utan medryttarhäst eller så hittar jag någon som vill låta mig rida gratis. Utbudet på medryttare och medryttarhästar minskar i båda fallen, men alla gör som de vill och ingen är tvingad till något. Hur blir då någon utnyttjad?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag håller med helt och hållet.

Nu har jag ingen medryttare på mina hästar men har haft, som tyvärr har flyttat härifrån. Hon betalade ingenting för att komma och rida - förutsatt att hon skötte stallet de 2 dagarna hon kom. Då skulle hon mocka alla boxar (4 st) fick göra allt foder och hon fick rida alla fyra om hon ville och hann eller bara en häst den gången. Det enda hon behövde betala var om hon ville ut och tävla eller träna, det fick hon stå för själv. Nu var hon en väldigt duktig medryttare och var engagerad i hästarna och brann för det så hon köpte ju ibland saker om hon visste att betforn var på väg att ta slut eller om ett hästtäcke hade gått sönder. I gengäld fick jag vara ledig dessa två dagar, behövde inte tänka alls på hästarna.

Den dagen jag bestämmer mig för att ta in en ny medryttare ska inte heller H*n behöva betala någonting.
Jag ser min ledighet värd så mycket mer än 500 kr i månaden.

Du fick nog rätt så mycket mer betalt än de flesta, bara att du tog betalt i arbete istället för pengar. En medryttare som sköter om 4 hästar och dessutom köper saker till hästarna förstår jag att man värderar högre än 500 kr i månaden :cool:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men om medryttaren gick med på den dealen är det väl upp till de inblandade parterna vad de var överens om. Hur mycket det värderas spelar inte den minsta roll.

Själv har jag ingen medryttare på min häst för hon har varit avelssto i flera år. Jag hade en för många år sen och hon betalade inte för hon tyckte genuint om min häst och tog väl hand om henne.
Nu har jag funderat på att skaffa en medryttare när hästen är igångriden, främst för att hästen är framåt och jag skadad och kan inte rida varje dag. Jag hade inte tänkt ta betalt men vill att medryttaren utför stallsysslor men inga pass. Men jag kan inte låta bli att känna mig provocerad av alla här som tycker att det är självklart att de ska få rida på andras hästar gratis. Eller att de utvecklar hästen. Min häst är välutbildad och behöver inte utvecklas mer.
Sammantaget är det många inlägg här som får mig att överväga att ta betalt ändå.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Inte spelar det så stor roll om om någon tycker det är en bra deal att ta hand om 4 hästar, men att samtidigt tycka det är fel att ta betalt i pengar istället för jobb är mest bara hyckleri.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja självklart och det är det jag har argumenterat för hela tiden, att det är fritt fram att gå med på vilken deal man vill. Men att tycka att det är fel av andra att ta betalt i pengar samtidigt som man glatt tar betalt i jobb själv rimmar ganska illa.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Halvt kl.

Jisses vad alla blev upprörda för att min medryttare fick mocka 4 boxar för att få rida 4 hästar som hon fick göra vad hon ville med. Hon behövde knappast utbilda dom mer då dom alla är så pass utbildade så det var hon själv ville bli utbildade utav dom. Det var föresten hon som ville bli medryttare, det var inte jag som annonserade ut att jag sökte någon :grin:

Att det är några här som tycker att jag utnyttjat henne för att jobba gratis är ju bara löjligt. Det finns en annan tråd här på buke "Finns det några "äkta" hästtjejer längre?" jag kan säga att hon var en sådan tjej, hon älskade att vara i stallet men hade inte råd med egen häst. Att hon själv köpte lite saker till hästarna får stå för henne. Det var inte jag som tvingade henne till det.

Ska man prata om att bli utnyttjad kan man ju fråga hur ni ser på dessa ridskoletjejer som hänger i stallen väldigt ofta, borstar, mockar, hjälper till på tävlingar mm som gör allt för att få en extra ridlektion. Är inte det utnyttjande om något?

Eller hur ser dagen ut för de medryttare som betalar några hundra i månaden , kommer dom upp till en färdigsadlad häst och rider iväg och lämnar den till er sedan? Gör dom inget foder för natten? Mockar dom inte? Gör ni det och varför har ni då en medryttare? Jag ser inte poängen med att ha medryttare om dom inte hjälper till med det som faktiskt har med hästen att göra - Allt runt omkring.

Kan även tillägga att jag har ett eget ridhus. Det är bara jag och hästarna som utnyttjar den nu, ganska lyxigt tycker jag och säkerligen värt mycket. Hur många här har ridhus som medryttaren kan utnyttja när den vill? Gratis? Eller måste den betala ridhuskort?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Folk som söker Medryttare

Du har nog missat precis hela poängen här och lagt till lite egna tolkningar för det är väl ingen här som har blivit upprörd över att din medryttare fick mocka. Det var du själv som tyckte att det var fel att ta betalt men tydligen går det bra att ta betalt i arbete men inte i pengar?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja jösses, en medryttare jag hade betalade faktiskt en slant som bidrag till skor. På det så tog hon sig den fula friheten :o att göra i ordning till vår andra häst också så slapp vi vara i stallet den dagen om vi inte ville det. Eller hur var det nu hon sa, men du måste ju utnyttja mig nu när du har chansen.:love:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Vart har jag tagit betalt någonstans där hon måste arbeta? Jag tycker det är en självklarhet att man mockar, pysslar, rider hästen och fixar foder om man är skötare/fodervärd eller medryttare. Så jag förstår inte alls vad det är för fel eller dubbelmoral jag skrivit? Vad är det mer för arbete att mocka än att betala i pengar? Förklara gärna det för mig. För jag förstår inte det.

Hade inte jag egen häst hade jag gladeligen kommet till någon med ett par hästar som jag får ha som mina egna dessa två dagar i veckan, mocka, pyssla, rida mm och tänk - jag behöver inte betala någonting. Vilken dröm för många :love:
Men det kanske uppfattas som utnyttjande - jag vet inte...?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Hon betalade ingenting för att komma och rida - förutsatt att hon skötte stallet de 2 dagarna hon kom. Då skulle hon mocka alla boxar (4 st) fick göra allt foder och hon fick rida alla fyra om hon ville och hann eller bara en häst den gången.

Det är ganska vanligt att en medryttare har krav på någon form av motprestation för att få rida. Det kan vara pengar, lite stallarbete eller en kombination av båda. Du hoppar in i diskussionen och tycker att det är fel att ta betalt (i pengar) av en medryttare. I nästa mening är villkoret för att slippa betala i pengar att hon sköter om 3 andra hästar för att få rida.

Om vi tar ett ganska vanligt exempel där man tex mockar och fixar foder åt den hästen man ska rida + betalar 500 kr i månaden och sedan jämför med ditt upplägg så tycker jag nog att dina krav är högre.

Jag ser inget fel i ditt upplägg - om du och medryttaren är nöjda med det är det ju toppen för er båda. Men varför tycker du att det är fel av andra att ta betalt?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

skulle jag söka medryttare genom annons skulle jag ta en liten summa varje månad. lite som en trygghet, är man beredd att betala för att sköta om och rida min häst så känns chansen större att personen ifråga är seriös. betalande = seriös stämmer såklart inte alltid, men undantagen lyckas man nog sålla bort när man träffas.

en medryttare genom kontakter skulle jag däremot inte känna det som en nödvändighet att ta betalt av, då har jag tryggheten i att den personen är rekommenderad av någon jag litar på.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

När jag sökt medryttare har jag gjort det för att ngn häst kan tänkas behöva gå lite mer än vad den gör, då vill jag inte ha betalt för att ngn kommer och hjälper mig med det.
Då är det lite mer att byta tjänster.

Samma sak med tävling och träning, om jag tycker att hästen ska tränas eller tävlas kan jag betala det, om det är medryttaren som vill träna eller tävla med hästen får h*n betala det själv.

Är det däremot bara ngn som kommer till mig och vill rida så kan den få betala för sig om jag inte behöver personen ifråga.

Kanske skillnad när man har många hästar.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Halvt kl.

Jisses vad alla blev upprörda för att min medryttare fick mocka 4 boxar för att få rida 4 hästar som hon fick göra vad hon ville med. Hon behövde knappast utbilda dom mer då dom alla är så pass utbildade så det var hon själv ville bli utbildade utav dom. Det var föresten hon som ville bli medryttare, det var inte jag som annonserade ut att jag sökte någon :grin:

Att det är några här som tycker att jag utnyttjat henne för att jobba gratis är ju bara löjligt. Det finns en annan tråd här på buke "Finns det några "äkta" hästtjejer längre?" jag kan säga att hon var en sådan tjej, hon älskade att vara i stallet men hade inte råd med egen häst. Att hon själv köpte lite saker till hästarna får stå för henne. Det var inte jag som tvingade henne till det.

Ska man prata om att bli utnyttjad kan man ju fråga hur ni ser på dessa ridskoletjejer som hänger i stallen väldigt ofta, borstar, mockar, hjälper till på tävlingar mm som gör allt för att få en extra ridlektion. Är inte det utnyttjande om något?

Eller hur ser dagen ut för de medryttare som betalar några hundra i månaden , kommer dom upp till en färdigsadlad häst och rider iväg och lämnar den till er sedan? Gör dom inget foder för natten? Mockar dom inte? Gör ni det och varför har ni då en medryttare? Jag ser inte poängen med att ha medryttare om dom inte hjälper till med det som faktiskt har med hästen att göra - Allt runt omkring.

Kan även tillägga att jag har ett eget ridhus. Det är bara jag och hästarna som utnyttjar den nu, ganska lyxigt tycker jag och säkerligen värt mycket. Hur många här har ridhus som medryttaren kan utnyttja när den vill? Gratis? Eller måste den betala ridhuskort?

Låter ju toppen:)
Jag tycker om att pyssla i stallet och med hästarna på marken lika mycket som att rida.
Och hur lång tid tar det egentligen att fixa ett stall med 4 boxar, en timme?
Jag skulle gärna vara medryttare hos någon med flera hästar ,just för att få hålla på med lite stallpyssel också.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Halvt kl.

Jisses vad alla blev upprörda för att min medryttare fick mocka 4 boxar för att få rida 4 hästar som hon fick göra vad hon ville med. Hon behövde knappast utbilda dom mer då dom alla är så pass utbildade så det var hon själv ville bli utbildade utav dom. Det var föresten hon som ville bli medryttare, det var inte jag som annonserade ut att jag sökte någon :grin:
Blev någon upprörd förutom dig?
Att det är några här som tycker att jag utnyttjat henne för att jobba gratis är ju bara löjligt. Det finns en annan tråd här på buke "Finns det några "äkta" hästtjejer längre?" jag kan säga att hon var en sådan tjej, hon älskade att vara i stallet men hade inte råd med egen häst. Att hon själv köpte lite saker till hästarna får stå för henne. Det var inte jag som tvingade henne till det.
Ja du utnyttjar lika mycket eller lite som folk som vill ha kontant ersättning och inte har ett helt stall att sköta och 4 boxar att mocka. Det är väl ingen som vill a en mefryttare som inte vill rida/pyssla med hästen.
Ska man prata om att bli utnyttjad kan man ju fråga hur ni ser på dessa ridskoletjejer som hänger i stallen väldigt ofta, borstar, mockar, hjälper till på tävlingar mm som gör allt för att få en extra ridlektion. Är inte det utnyttjande om något?
Visst, jag håller med, det finns för övrigt en tråd där någon beklagar sig för att de är utdöda, de riktiga hästtjejerna som gärna slavar i stallet för en skritt tur

Eller hur ser dagen ut för de medryttare som betalar några hundra i månaden , kommer dom upp till en färdigsadlad häst och rider iväg och lämnar den till er sedan? Gör dom inget foder för natten? Mockar dom inte? Gör ni det och varför har ni då en medryttare? Jag ser inte poängen med att ha medryttare om dom inte hjälper till med det som faktiskt har med hästen att göra - Allt runt omkring.
Spelar du dum eller? Självklart tar merparten av medryttarn hand om sin häst men i stället för att ta hela stallet så betalar de en slant.

Kan även tillägga att jag har ett eget ridhus. Det är bara jag och hästarna som utnyttjar den nu, ganska lyxigt tycker jag och säkerligen värt mycket. Hur många här har ridhus som medryttaren kan utnyttja när den vill? Gratis? Eller måste den betala ridhuskort?
Så bra för dig, men det säger mest om din ekonomi (eller dina föräldrars) har man gott så gott om pengar att man kan ha eget stall och ridhus är de futtiga hundralappar man kan få in från en medryttare försumbara.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja du utnyttjar lika mycket eller lite som folk som vill ha kontant ersättning och inte har ett helt stall att sköta och 4 boxar att mocka. Det är väl ingen som vill a en mefryttare som inte vill rida/pyssla med hästen.
Visst, jag håller med, det finns för övrigt en tråd där någon beklagar sig för att de är utdöda, de riktiga hästtjejerna som gärna slavar i stallet för en skritt tur
Vi har väl olika syn på hur man utnyttjar folk antar jag. Att utnyttja i min mening är när man använder sig av folk som inte får någonting tillbaka. Det fick ju min medryttare, hon lärde sig bli en bättre ryttare, hon fick pyssla med det hon ville och det var att få ha "en egen häst" ett par dagar i veckan. Nu fick hon 4 egna hästar 2 dagar i veckan som hon fick göra vad hon ville med. Ville hon tävla eller träna så var det bara att kontakta en tränare eller anmäla sig till en tävling. Red hon 4 hästar sina 2 dagar red hon alltså 8 ridturer, inte illa pinkat. Är det att utnyttja? Att kräva att hon skulle göra stallet är inte värre än att ni som tar betalt kräver att personen ska mocka till er häst den dagen.

Spelar du dum eller? Självklart tar merparten av medryttarn hand om sin häst men i stället för att ta hela stallet så betalar de en slant.
Nejdå, jag spelar varken eller är dum. Men vad jag antydde på var att det blev "ramaskri" när min medryttare får hand om 4 boxar, det var ju verkligen att ta betalt av medryttaren, slava och ta ut det i arbete än betalning. Men vi ser väl det olika där med.

Så bra för dig, men det säger mest om din ekonomi (eller dina föräldrars) har man gott så gott om pengar att man kan ha eget stall och ridhus är de futtiga hundralappar man kan få in från en medryttare försumbara.
Jag är varken rik eller har föräldrar som är rika. Bor således inte hemma utan har en egen lite gård där det går +-0 varje månad. Men med lite händighet har jag lyckats göra ett ridhus av en gammal lada. Jag hade med lätthet kunna ta 1000 spänn i månaden/häst för att någon ska komma och rida ett par dagar i veckan. Men jag vill inte det. Jag vill stödja de som inte har råd att skaffa häst. Men med tanke på vad folk tycker i den här tråden ska man kanske passa sig att skaffa medryttare och inte ta betalt, risken finns ju att man klassas som slavdrivare :grin:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

De flesta har inte råd att ha en häst och du lyckas ha 4 plus ett ridhus så fattig är du inte och gård har inte alla råd med heller. Och du jag har ingen gammal lada ens att göra ridhus av, det flesta har ingen sådan, och hade jag haft en hade jag inte haft råd att fixa en ridbar botten för den delen.

Du verkar förövrigt feltolka folk till max, det är ingen som egentligen tycker din deal är fel -däremot var det en del inklusive mig som försökte ironisera över din uppenbara dubbelmoral, det folk reagerar på är att du faktiskt tar ordentligt betalt i arbete och tycker det är fel att ta betalt i pengar. Man kan ta betalt i pengar, i arbete, en kombination av pengar och arbete eller inte alls. Varför är ditt sätt mer moraliskt än andras?

Varför är det så nobelt att låta folk arbeta för att rida men så fel att ta betalt i pengar? I teorin kunde jag låta medryttaren arbeta en timme i stallet och få avdrag på stallhyran, hade det varit bättre?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Du verkar förövrigt feltolka folk till max, det är ingen som egentligen tycker din deal är fel -däremot var det en del inklusive mig som försökte ironisera över din uppenbara dubbelmoral, det folk reagerar på är att du faktiskt tar ordentligt betalt i arbete och tycker det är fel att ta betalt i pengar. Man kan ta betalt i pengar, i arbete, en kombination av pengar och arbete eller inte alls. Varför är ditt sätt mer moraliskt än andras?

Varför är det så nobelt att låta folk arbeta för att rida men så fel att ta betalt i pengar? I teorin kunde jag låta medryttaren arbeta en timme i stallet och få avdrag på stallhyran, hade det varit bättre?

Vi ser väl det hela på olika sätt, tragiskt bara att de som tar betalt av sina medryttare tycker det är bättre än att låta dom göra samma arbete gratis. För det är vad det är. Vad är skillnaden, om man nu har en egen häst, den gör väl samma arbete trots att jag har 4 hästar? 1 häst = 1 box att mocka 4 hästar = 4 boxar att mocka. Om jag skaffar en ny medryttare som inte vill göra det så slipper den, men då ska den inte heller tro att den ska få rida 4 hästar och bara mocka en box. För då är den ute efter det roliga = ridning. Då är det snarare jag som blir utnyttjad. Och DÅ hade jag krävt en rejäl slant av personen om de är de villkoren som ställs. Eller också hade den inte varit välkommen alls. Att ha häst är slitsamt, det är mycket att göra och det är det man får räkna med. Men det är också det man hoppas hitta, en person som VILL göra allt runtomkring hästen, mocka, göra foder och även rida.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja dessa stackars medryttare som tvingas rida. Hästägarna släpar dem till stallet under vapenhot.


Och har du inte ändrat storyn nu, var inte kravet att ta hand om hela stallet oavsett hur många hästar medryttaren red? Det var i varje fall vad du skrev.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 648
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp