Bukefalos 28 år!

Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Haha..jag har liksom vant mig. Men nu tröttnade jag totalt. Så nu har jag bestämt att det får vara slut med medryttare.
Det blir ju liksom ingen hjälp när man inte kan räkna med att folk sköter sina åtaganden.

Så nu säljer jag ena hästen (ska först kolla upp henne ordentligt bara hon känns sned i ridningen) & klarar mig utan medryttare, jag har haft bra medryttare tidigare men nu på sistone..Jeeeesus, det har gått troll i skiten så nu får det vara.

Och nej killen som släppte lös hästen och inte hade tid att fånga honom var inte klok. Han köpte senare hästar varav två stod hos grannen..ett shettisto med föl. En dag rymde de och puckot + 2 till skulle fånga hästarna med hjälp av bil dvs de jagade runt hästarna på (andras) vallar med bil..helt normalt..behöver jag nämna att hästarna INTE var lugna och INTE var lättfångade efter det?

Mamma mia.....hur gråhårig är du?

Ju mer jag läser här ju mindre lust har jag att skaffa medryttare, även om jag har två hästar som inte gör mycket till jobb.

Har tidigare haft medryttare till min första häst och där hade jag ett par pärlor. Unga tjejer som kunde rida sisådär, men jag lärde upp dem på gammelpållan som var väldigt speciell/svårriden. den ena tjejen kunda bara rida lätt, typ, men då gammelpållan var snäll och jag lärde upp tjejen precis hur hästen fungerade så red hon i många år till dess att vi flyttade till annan ort.

Sedan har jag haft några som varit sisådär, som slutat efter ett tag. Men de har alltid meddelat förhinder osv - och det får man ju vara tacksam för när man läser denna och liknande trådar!!!

Den där killen som "inte hade tid att hämta hästen" han hade släppt lös - var han riktigt klok???
 
Sv: Folk som söker Medryttare

1.


3.Ja, funkar det så är det väl en sak.
Ja precis. Och då kan man ju inte, bara för att det inte passar en själv, tycka att folk är knasiga som skriver så. Det finns väldigt många som har oregelbundna arbetstider eller jobb som kräver stor flexibilitet och då kan det ju vara en fördel att man inte har fasta dagar.

4.Hästägaren kan naturligtvis inte göra ngt åt detta förutom att inse att den kanske inte kan ställa de kraven den ibland gör om det är svårt att ta sig till stallet. "Tur" vet jag inte, jag vet många stall där jag var förr som hade okej bussförbindelser eller cykelavstånd, visst man kanske fick gå nån kilometer från busshållplatsen. Men det är ju ingen längd att tala om.

Detta beror ju väldigt mycket på var man bor. Vissa ställen finns ett bra nätverk av offentliga transportmedel även ute på buschen, medan andra områden kan vara väldigt besvärliga.

Jag kan ju tycka, som är uppväxt på landet, att det är konstigt att det ska vara någon annans problem om man kan ta sig dit man vill. Man får ju anta att medryttaren faktisk har en önskan om att ta sig till stallet.


5.Självklart,genom annat slags arbete. Ibland kan t.om en hjälpande hand vara mer värt än pengar.

Absolut, det tror jag också. Men jag tror att det kan vara svårt att "kräva" hjälp av folk, som inte själv är villiga att ge den och då tar man kanske betalt i stället.

Personligen tycker jag att det är mycket viktigare med hjälpsamma medryttare, som ställer upp ibland när det behövs utan att man frågar. Som uppskattar ens häst och är tacksam för att h*n får rida den.

Mycket hellre en sån medryttare än en som betalar 500 kr i månaden. Men tyvärr är det ytterst svårt att hitta såna.

6.Visst, men 500kr/mån blir 3000 på ett halvår,6000 på ett år, så dyr är oftast inte ridskolor.

Det var länge sen jag gick på ridskola, så jag har ingen koll riktigt, men ska du rida mer än en gång i veckan, så kostar det ju en hel del.

7.Nej,jag skulle inte sticka för att hästen blir skadad några veckor, men jag skulle då heller inte vilja betala den tiden.

Nej det förstår jag absolut att du inte vill. Men många medryttare känner inte det ansvaret för sin medryttarhäst (även om det är gratis) att dom är kvar om hästen skadas. Kan dom inte rida ser dom ingen anledning att komma till stallet. Jag personligen kan tycka att det känns väldigt tråkigt att låna ut min häst gratis till en person, som känner så lite för min häst och känner man att medryttaren har så lite engagemang för ens häst, känns det inte värd det att h*n ska få rida gratis.

8.Inte säkert att man har stor frihet som medryttare alla gånger, det beror på uppgörelsen.

Ja, det beror såklart på uppgörelsen. Vilket man oftast inte kan se i annonserna. Men sköter man sig bra som medryttare, så tror jag nog att man har större frihet.

9.Jag valde inte friheten framför att ha hästen, jag ser det som ett svek. Då jag hade "lovat" min pojke att inte sälja honom, men ändå blev tvungen till det, du anar inte hur det känns:(

Jag förstår att det känns väldigt tungt. Jag generaliserar i mitt svar till dig. Precis som du generaliserar alla hästägare som söker medryttare.

10.Det hoppas jag att man ska få om man betalar.

Hoppas du inte på det om du inte betalar? Oavsett om man betalar med pengar eller något annat, måste det ju vara värd det att vara medryttare. Om man vill bli medryttare måste det ju vara för att man ser ett mervärde i det framför att rida på ridskola?

11.Så funkar det naturligtvis inte, det var ju bara ett exempel på hur dumt det skulle se ut om man jämförde detta med nåt annat.

Men det är ju inte realistisk varken i hästvärlden eller utanför att det skulle funka så, så inget gångbart exampel tycker jag.

12.Nja,då kanske jag hamnar vid ett stall där alla pållarna är över 1,70 höga:crazy: Nä,skämt åsido, det är nog kanske svårt o hitta på det sättet.

Ja om man ger upp innan man har börjat går det ju inte. Det har funkat för mig tidigare, så omöjligt är det inte. Du vet ju själv hur långt du kan tänka dig att åka och då har du möjlighet att själv välja avståndet.

Man ser oftast hästarna i hagar utanför och ser hur stallet ser ut och kan därigenom få en bild av vad det är för hästar och folk som vistas där.

Det värsta som kan hända är att man får ett nej eller att det inte finns någon häst som passar en. Det bästa som kan hända är att du träffar på en hästägare som längtar efter medryttare, men som har slutat annonsera pga alla oseriösa svar och som blir jätte glad att du knackar på.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Hej!

Jag kan bara svara för mig själv..

Om min medryttare visar sig anvsarsfull och pålitlig får den större frihet, om medryttaren däremot visar sig mindre pålitlig, ja, då minskar ansvar och frihet för den personen. Mycket enkelt. Ett givande och tagande.

Båda de tjejer jag hade som hjälp i höstas hängde kvar tills min pålla åkte på rehab. Båda håller fortfarande koll på henne och saknar henne. Nu ska pållan flytta så jag får väl se om nån av dom kan hänga med (det hade ju varit det bästa) annars kommer jag leta efter liknade ödmjuka och villiga-att-lära-sig-personer.

Och apropå kostnader: En av mina tidigare medryttare lämnade efter sig flera repor i pållans sadel, något som sänkte värdet på sadeln när jag sålde den. Jag kan tycka att en viss ersättning för sånt vore ok. Det är ju inte bara skor som slits mer när fler rider..

/Lavinia, som egentligen tycker betalning eller ej är något man gör upp med sina medryttare. Jag skulle helst se att dom betalade hela hästen:idea: men det skulle jag aldrig begära.. Men vilken dröm för en hästägare..
 
Sv: Folk som söker Medryttare

När jag kollade på ridskolorna här, så var inte terminsavgiften 3000:-
Gör inget att det är sommaruppehåll, jag kan ändå inte rida mer än 1 gång/vecka under sommarhalvåret om det inte är på helger förstås. Jag jobbar över ganska mycket under sommaren.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Då så, som ridskoleelev slipper du ju dessutom reta dig på hästägare som inte är tillräckligt ödmjuka.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

När jag kollade på ridskolorna här, så var inte terminsavgiften 3000:-
Gör inget att det är sommaruppehåll, jag kan ändå inte rida mer än 1 gång/vecka under sommarhalvåret om det inte är på helger förstås. Jag jobbar över ganska mycket under sommaren.

Det brukar kosta någonstans mellan 150 och 400kr för en timmes lektion på ridskolor beroende på geografiskt läge, gruppstorlek, inriktning och läge. Tycker du det är en bättre deal så anmäl dig till dit istället så slipper du känna dig utnyttjad.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

oj blev fel... varför kan man inte radera sina svar!?

ignorera mig..
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som söker Medryttare

När jag kollade på ridskolorna här, så var inte terminsavgiften 3000:-
Gör inget att det är sommaruppehåll, jag kan ändå inte rida mer än 1 gång/vecka under sommarhalvåret om det inte är på helger förstås. Jag jobbar över ganska mycket under sommaren.

Här kostar en ridlektion på 60 minuter 267 kr för senior, skulle man då rida 2 lektioner i veckan så blir kostnaden 534 kr i veckan. Du tyckte att det var dyrt med 500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan, och även om lektionen skulle kosta så lite som 150 kr som Lobelia skrev. (fast det tror jag blir svårt att hitta) Så blir kostnaden för 2 gånger i veckan 300 kr vilket fortfarande är dyrare än 500 kr i månaden.;)
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har medryttare till mina hästar. Dom får rida gratis eftersom jag ej har tid att rida så mkt som de krävs! Jag tycker att köper man häst så borde man veta att de kostar å skaffar man sig då en medryttare för att ha råd kanske man ej ska skaffa häst. Jag har även varit medryttare innan jag skaffade egen å fick då betala men som sagt skulle aldrig be nån av mina medryttare göra de,jag får ju hjälp. Det jag däremot vill är att dom är punktlig,noggrann å pålitlig. Jag vill att min medryttare kommer när den ska komma för jag ställer ju in mig på att "slippa" rida den dagen den ska komma. Sen jobbar jag skift så mina medryttare har ej bestämda dagar å de tycker dom själv är jätte bra då dom precis som jag jobbar och har familj att tänka på. Vi bestämmer ibland från gång till gång när dom ska rida eller så brukar dom skicka ett sms å fråga om dom tex kan rida i morgon. Även samma dag kan dom höra av sig ibland å kolla men jag tycker de funkar bra för min del! Ibland kan jag komma med önskemål när jag vill att dom ska rida,tex om jag vet att jag ej kommer hinna den där dagen men ställer aldrig annars krav på när dom ska komma. Är jag ledig rider vi tillsammans annars rider dom själv! Så går de till hos mig =)
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Här kostade en enstaka lektion 150kr på en av ridskolorna, hade du ridit mer, alltså betalat terminsvis så blir det mängdrabatt. Styckpriser för lektioner tar ridskolan bara för privatlektioner eller privat m egen häst, eller prova-på lektion.
Annars får du anmäla dig och rida terminsvis.

Och visst får man ofta "mer för pengarna" när man betalar till en ridskola då det finns instruktörer, ridhus mm.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men ridhus är ju inte ovanligt ens för medryttare, instruktör brukar man ju självklart betala utanpå sas.

Sedan kan iofs lektionspriset ligga runt 150 kr, mycket hänger ju på hur mycket pengar ridskolan får av kommunen. Men erfarenhetsmässigt så får man vad man betalar för om man säger så.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har alltid tagit betalt av mina Medryttare. 500 kr i månaden.
För tillgång till super rapport ridvägar. Utebana o ridhus kostar mycket pengar.
Dessutom om man vidareutbildar hästen hela tiden med träningar så
Landar hela kalaset på minst 5000:- / mÅn. då tycker jag inte 500 för
2 dagar i veckan är något att dividera om. Mina nuvarande 2 Medryttare
Betalar inte. Och det beror på att de kan hålla chili på samma nivå
Som när jag rider. Så att han inte tappar utbildningsnivå de dagarna
De har honom. För sånt går snabbt om man inte har koll riktigt. Då
Får man istället lägga tid på tillrätta ridning varje gång man börjar sitt ridpass.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ridhus på gångavstånd känns inte som om det hör till vanligheterna hos "vanligt folk".
Man ser ju rätt mycket hästställen om man ger sig ut och åker i sverige som inte har ridhus. Man får nog vara glad om de har en hyfsad ridbana som inte är en leråker halva året.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Mm, men jag söker mer en promenad/hobby/skogshäst som inte tävlas, och det är väl där jag är tveksam till om/vad jag ev vill betala för en sådan.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det går inte att säga vad man får ut mest av, det beror mycket på vad man rider för häst, vad man får göra med den, vad man är beredd att lägga ut i tid och pengar (ex.v lektioner) och vad man vill få ut av det och vad det är för kvalitet på ridskolan/instruktören, vanligen slutar dock på ridskolan (alternativt skaffar medryttarhäst bredvid) för att de de vill gå vidare och få ut något mer så jag upplever det som ett udda val att börja på ridskola.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Mm, men jag söker mer en promenad/hobby/skogshäst som inte tävlas, och det är väl där jag är tveksam till om/vad jag ev vill betala för en sådan.

Men hur hänger det ihop, du vill ut och skrota lite i skogen (det är det man gör med promenadhästar) vad ska du då med ridhus till?

Och hur hänger det samman med ridskola, det är inte promenad/skogsridning man utför där direkt utan vanligen lektionsridning i ridhus/padock
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Okej-jag måste lägga mig i här. Nej, ingen betalar för att vara husvakt eller kattvakt, men ingen säger heller att hästägare MÅSTE låna ut sina hästar gratis (och stå för allt som hör till). Däremot så annonserar väl (oftast i alla fall?) hästägare om att de vill ha medryttare för att de BEHÖVER HJÄLP?

Kanske inte alltid ekonomiskt, men ofta finns i annonserna orden 'då tiden inte riktigt räcker till'. Då behöver man ju hjälp? Vem vill betala för att hjälpa någon annan? Betalar folk människor som behöver dagmatte/husse till sina hundar också? Nej, det tror jag inte, däremot får man ofta ersättning om man rastar/tar hand om någons hund för att ägaren inte har tid.

Ja, hästar kostar. Det är risker och ansvar inblandat, men om man INTE har råd, ha ingen häst då. Behöver du inte hjälp, ta inte hjälp då!

Jag tror att det handlar om tillgång och efterfrågan, som vanligt i ridsportens underliga värld. Det finns alldeles för många människor som kan tänkas att betala för att få rida någon annans häst-trots att man gör någon en tjänst- för att det ska gå att komma undan med att säga; 'Jag har inte tid eller råd med min häst och jag behöver hjälp, därför kan du betala mig pengar för att få rida'.

Det är ju samma i hela hästvärlden, därför är det också så ont om bra arbeten med schyssta löner och regler, men det hör inte hit.

Utan att ha läst hela tråden: Men om vi jämför hästen med en sommarstuga då? Om jag har en trevlig sommarstuga som jag utnyttjar, låt säga 3 veckor om året, ska jag då låna ut den gratis resten av sommaren? Jag har köpt en stuga. Jag betalar underhåll, reparationer osv på den. Jag lägger dessutom ner mycket tid på att hålla den i bra skick. Eftersom jag bara använder den tre tänker jag kanske att jag kan hyra ut den de andra, dels blir den använd och dels får jag lite ekonomisk avlastning. Men jag kanske borde låna ut den gratis eftersom jag ju annonserade efter det?

Min häst kanske inte behöver motioneras de dagarna jag inte hinner, men jag kanske tycker det är trevligt om den får komma ut lite. Vad är det då för fel att få lite ekonomisk avlastning?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag kan bara hålla med. I vilket annat sammahang måste man betala för att man ska vara hundvakt/husvakt/Kattvakt?? Nä hästmänniskor är lite lustiga på det sättet...

Vad är problemet? Ingen är tvungen att betala för att rida. Om TS inte tycker det är tillräckligt roligt att rida att hon kan betala för sig så är det ju bara att låta bli.

Allt skit som sägs i den här tråden har ju sagts förut här på buke.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

För jag har ju sett att det är fler i den här tråden som också ofta träffar på de "orimliga kravens annonser".

Värt att notera, att de som gjort det antingen är purfärska medlemmar, eller så har de knappt skrivit här tidigare.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Och vad är det egentigen för fel med att ta betalt? Det är ingen som tvingar dig att betala.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 487
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 607
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 913
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 961
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp