Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

kl

Jag har en medryttare till min häst och av henne tar jag inte betalt. Tycker inte att det är fel att ta betalt av en medryttare, alla är olika och jag tycker bara att det är onödigt att störa sig på de som vill ta betalt och inte. Från början sökte jag en betalande medryttare men efter att ha haft ett flertal på provridning så kände jag bara att nej, det kommer aldrig att funka. Min betalande medryttare skulle få möjlighet att träna för instruktör osv, då min häst är en riktigt bra läromästare och rolig att rida.

När jag fick kontakt med min nuvarande medryttare så var det genom att vi är lite bekant sedan tidigare. Hon är en riktig pärla som inte behöver betala då hon avlastar mig ett par gånger i veckan. De krav hon har är att mocka och göra i ordning foder, samt att hon är ärlig med mig. Ärlighet och kommunikation är A och O tycker jag. Visst, jag skulle ibland önska en ekonomisk hjälp också men min medryttare hjälper mig och min häst på allra bästa sätt. Hästen har aldrig känts så fin som nu när hon motioneras i princip varje dag. Medryttaren får rida till ridhuset och har ganska fria händer, jag litar på henne och OM jag har någon synpunkt över hur min häst bör ridas den dagen hon åker dit, då är det inga problem.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

kl

Har aldrig betalat för att vara medryttare, varför? Jadu säg det, när jag var yngre var det mina föräldrar som satte stopp, det förstod inte grejen med att jag skulle betala för att hjälpa till, mina föräldrar är inte inne i hästvärlden. Så när jag/vi tittade på annonser sållade således de (få) anonser bortdär man skulle betala. hittade sedan medryttarhäst via kontakter och dom ville inte ha betalt, så alla nöjda och glada.

när jag blev äldre så har det bara blivit så att jag hamnat hos hästar där jag inte har betalat och ska jag vara ärlig så trodde jag bra länge att det var ovanligt med betalande medryttare, ingen av mina vänner och bekanta som var medryttare betalade.

Har inte heller bytt medryttarhäst så ofta iof, första var jag hos i ca 5 år, sen var det en period där jag sökte runt lite, hittade få annonser där man ville ha betalt, men majoriteten var gratis sen hittade jag medryttarhäst igen och där stannade jag i 3-4 år ungefär.

antar att det inte var/är så vanligt där jag bor, majoriteten jag känner nu som är medryttare rider gratis.

Min medryttare jag hade till foderhästen betalade inte, helt enkelt eftersom jag inte är van vid det fenomenet, det känns främmande för mig att ta betalt av någon som hjälper mig. Därmed sagt att jag inte förstår den andra sidan av myntet så att säga, för det gör jag, men för mig känns den sidan mer främmande.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Om vi pratar delfodervärd så kan det aldrig kosta 500:- per månad, om man räknar med stall, foder, veterinär, försäkring, hovslagare, transport.

Som medryttare "sliter" du ju på både häst/stall/sadel mm.

Jag har ju en del unghästar som inte är färdiga ännu.
Förra våren så knackade det på dörren (en underbart solig, härlig söndag).

Dom hade hört att jag hade hästar som var till salu och ville ta en ridtur tillsammans på denna fina söndag.
Tvä tjejer i 20 års åldern som hade ridit sedan dom var 4 år (enligt dom själva).
Jag såg framför mig två unghästar i full sken tillbaka till stallet utan ryttare, så nej tack, det är ingen hjälp att det kommer någon och vill rida en fin solig söndag i maj.
Kommer du till stallet när snöstormen haglar, mörker, fruset vatten?
Det har jag bara upplevt på en tjej. Hon kom i alla väder, då hon var helt galet förälskad i att hålla på med hästar och rida o sköta.

Tycker att det är lite konstigt att du uttrycker det så att en medryttare skulle "slita" på hästen. De hästar jag har varit medryttare på har ägaren oftast inte själv ridit särskilt mycket. Jag har fått rida gratis men lagt ner oehört mycket tid och pengar på mer eller mindre outbildade hästar. Massor med träning och åkande. Sedan säljs hästen för ett mycket högre pris än vad den var värd innan jag lade ner all min tid och pengar. Jag är absolut inte bitter för detta, en win win situation för båda parter då jag får utvecklas och hantera hästen och absolut komma billigare undan än om jag skulle äga hästen själv samtidigt som ägaren får avlastning i vardagen och en välriden häst. Men om man ska prata pengar så är det alltid ägaren som KAN få tillbaka en del av det man lägger ut.
Men jag tror att det skulle "slita" mer på hästen om den fick stå flera dagar i veckan för att ägaren inte hinner med att motionera hästen.

Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att vara medryttare, men de som fungerat bäst är när jag inte behövt betala. Sen har det säkert antagligen inte nåt att göra med just pengarna utan situationen i sig.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nu kan flertalet medryttare inte prestera vad du gjort, det kan röra sig om kunskaper, pengar, tid eller vilja, de flesta "sliter" faktiskt på hästen, åtminstone i början. Man söker sig också till hästar som passar en själv, jag tvivlar på att du skulle nappa på en häst som behöver ut på lugna turer i skogen 2 gånger i veckan och du inte har möjligheter att rida för tränare.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Min häst kanske inte behöver motioneras de dagarna jag inte hinner, men jag kanske tycker det är trevligt om den får komma ut lite. Vad är det då för fel att få lite ekonomisk avlastning?
halvt kl
Jag tror folk tycker det är fel att få ekonomisk avlastning för att dom flesta här verkar tycka att om man behöver medryttare för pengarnas skull så ska man inte ha häst, ens för en period i livet verkar det som. Man ska ha råd att äga hästen själv eller inte ha någon.

Det verkar vara så känsligt det där med pengar. Jag kommer aldrig förstå argumentet heller att medryttarn bara hjälper ägaren och därför inte ska behöva betala. En medryttare hjälper knappast till mot dens vilja eller för att bara vara snäll. Detsamma gäller det om det är en medryttare som är duktigare än en själv och därmed rider till hästen lite, det är för medryttarens eget nöje som den rider oavsett. Sålänge man inte jobbar med hästar och tillridning och utbildning etc så tycker jag det är rimligt att betala för användandet av andras hästar.

Enda gångerna jag skulle låna ut min häst gratis är just om det är ett lånande någon enstaka gång. Eller om jag ska bort en vecka då kan jag lätt betala någon för att ta hand om min häst. Och sen kan jag be någon kompis rida för jag tycker om att se honom från marken. Men gäller det regelbundet användande av hästen så tycker jag man ska betala.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja pengar är ett kul kapitel, visst kan det finnas enstaka som tjänar pengar på att ha medryttare, men de är lätträknade. Den som tycker att folk inte ska få ta betalt om man inte behöver pengarna och/eller att man definitivt inte får ta betalt när man verkligen behöver (då ska man sälja hästen) får nog tänka över vad en marknads ekonomi innebär och kommer man efter det fram till att man ska betala/ta betalt efter ekonomi när det gäller häst bör det gälla överallt, både i pizzabutiken, hyrbilar och på jobb. Går macken med vinst ska det vara gratis att hyra bil eller hur?

En annan sak jag förundras över är alla medryttare som säger sig utveckla hästen, det finns säkert de som tycker den biten är bra - om det nu stämmer rent objektivt - men jag inbillar mig att jag inte är ensam om att ha köpt hästen för att utvecklas med den (och att det finns de som köper häst för nöjet att utveckla hästen) och jag är inte ett dugg intresserad av att någon annan ska komma och utveckla den åt mig. Det är snarare en nackdel om medryttaren kan mer än mig, det roliga för mig är att lära sig tillsammans vill jag få hästen tillriden så tar säkert min instruktör sig an den och inte hade jag skaffat en medryttare för att lösa problem.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

En annan sak jag förundras över är alla medryttare som säger sig utveckla hästen, det finns säkert de som tycker den biten är bra - om det nu stämmer rent objektivt - men jag inbillar mig att jag inte är ensam om att ha köpt hästen för att utvecklas med den (och att det finns de som köper häst för nöjet att utveckla hästen) och jag är inte ett dugg intresserad av att någon annan ska komma och utveckla den åt mig. Det är snarare en nackdel om medryttaren kan mer än mig, det roliga för mig är att lära sig tillsammans vill jag få hästen tillriden så tar säkert min instruktör sig an den och inte hade jag skaffat en medryttare för att lösa problem.

Jag håller med om detta. Om jag vill att min häst ska ridas till anlitar jag någon som jag anser lämplig, jag har inte medryttare för att hästen ska utbildas. Skillnad vore väl kanske om jag aktivt hade annonserat efter någon som kan hjälpa mig att utveckla hästen, men om en medryttaraspirant vill rida gratis med argumentet att han eller hon anser sig utbilda hästen hade det blivit tvärnej. Annars kan jag mycket väl låta någon rida gratis, men det synsättet stör mig.

En del pratar om att de höjer värdet på hästen. Frågan är hur ofta det verkligen är så, det går ju aldrig att mäta på ett riktigt sätt för man vet inte hur det hade sett ut utan medryttarens "tillridning". Men framförallt är jag inte intresserad av någon som höjer värdet på mina hästar. De är inte till salu ändå.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Varför ska vi hästägare sponsra andras fritids intressen :devil: Börja på ridskola och se om du får rida gratis...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har också krav på medryttare men jag anser inte att de ska betala något för att hjälpa mig att rida och göra allt jobb när jag själv inte har tid.
Kostnaden för hästen hade jag ju räknat med när jag köpte den!
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har också krav på medryttare men jag anser inte att de ska betala något för att hjälpa mig att rida och göra allt jobb när jag själv inte har tid.
Kostnaden för hästen hade jag ju räknat med när jag köpte den!

Om det är jobb du vill ha utfört tycker jag du ska anställa någon, det är trist med folk som har andra att jobba svart utan ersättning.

Personligen anser jag dock inte att det är ett jobba att utöva sin hobby men du kanske har sådana rutiner att det är att anses som jobb? Hade jag haft en medryttare så hade det rört sig om att hämta hästen från hagen, pyssla med den, sadla rida ut och eventuellt mocka. Nu har jag ingen medyttare och med tanke på tråden här är jag inte direkt sugen, inte f-n vill jag riskera att tvinga någon stackare att jobba för mig, och gratis. Ska jag låna ut min häst till någon så är det till någon som tycker det är roligt.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

KL
Jag har inte orkat läsa hela tråden.

Jag själv betalar inte för att vara medryttare och jag har inga krav på mig. Jag BRUKAR åka ut tisdagar och under helgen. Men om jag inte kan eller orkar pga jobb, ja då är det så. Ägaren kräver inget. Hästen är 20 år och skogsmulle så det gör inget om han inte rids på en dag eller två. Däremot meddelar jag alltid om jag kommer eller inte. Jag slarvar inte med stallsysslor eller ridning bara för att jag inte betalar för det, snarare tvärtom. Efter som jag SLIPPER betala ställer jag gärna upp och "jobbar av det" när det behövs. Jag har även köpt utrustning när det behövs och om ägaren tillåter det. Men sån är jag. Jag vet att alla medryttare inte är så.
MEN och jag säger MEN...har man inte råd att ha häst och därför söker medryttare, då tycker jag man bör fundera på om man ska ha häst överhuvudtaget. Alla vet att det är dyrt och vi alla vet även att det är svårt att sälja sin livskamrat enbart för att ekonomin tryter....Men när det går så långt att man utnyttjar medryttarna för att ha råd att ha häst, då surnar jag till lite. Jag vet folk som har 3-4 medryttare på sina ponnyer eller hästar och ALLA de 3-4 medryttarna betalar 800 kr var per månad för att få vara medryttare. Om stallhyran är 1800-2000 kr per månad...ja då betalar ju faktiskt medryttarna hela din stallhyra där mat, strö och en hel del jobb ingår. DET tycker inte jag är rätt!! Och tyvärr är det mer vanligt än jag trodde eftersom flera av mina vänner gör så. Jag förstår att man vill ha lite betalt, men seriöst, det måste ju vara rimligt oxå. Nu är ju alla olika och stallhyror och omkostnader varierar, det förstår jag oxå. Men skilj på att ta betalt för att "hålla det på seriös nivå och för att ha en buffert för ev slitage på utrustning" och på att "ta så mycket betalt som möjligt för att jag inte har råd med min häst".
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag slarvar inte med stallsysslor eller ridning bara för att jag inte betalar för det, snarare tvärtom. Efter som jag SLIPPER betala ställer jag gärna upp och "jobbar av det" när det behövs. Jag har även köpt utrustning när det behövs och om ägaren tillåter det. Men sån är jag. Jag vet att alla medryttare inte är så.
Folk är så olika, men jag kan garantera att ingen slarvar för att det är gratis, det finns massor av skäl att slarva men du får leta länge för att hitta någon som motiverar slav med detta om det någonsin går.

Nu har jag ingen statistik alls eller någon som helst bevis på det, men min känsla är att bland de som inte vill betala pga att de anser sig bli utnyttjade så finns det en större andel som inte uppskattar chansen att få rida till en löjligt låg summa (ja de flesta medryttare betalar nästan inget oavsett om man jämför med ridskolor eller den verkliga kostnaden).

MEN och jag säger MEN...har man inte råd att ha häst och därför söker medryttare, då tycker jag man bör fundera på om man ska ha häst överhuvudtaget. Alla vet att det är dyrt och vi alla vet även att det är svårt att sälja sin livskamrat enbart för att ekonomin tryter..

Hur menar du här? Visst kan man inte betala för hästen så ska man sälja den, men var man får pengarna ifrån spelar ingen som helst roll för hästen. Nu är det förhållande vis få som har det så, de flesta som vill ha betalt pga ekonomin vill nog mest ha det för att dryga ut ekonomin lite, det kan bli ett biobesök extra för familjen eller lite fredagsmys, mer betalar inte den genomsnittliga medryttaren.

..Men när det går så långt att man utnyttjar medryttarna för att ha råd att ha häst, då surnar jag till lite. Jag vet folk som har 3-4 medryttare på sina ponnyer eller hästar och ALLA de 3-4 medryttarna betalar 800 kr var per månad för att få vara medryttare. Om stallhyran är 1800-2000 kr per månad...ja då betalar ju faktiskt medryttarna hela din stallhyra där mat, strö och en hel del jobb ingår. DET tycker inte jag är rätt!!

Jag har också stött på en som hade orimligt många medryttare, en på flera hundra hästar under många år, och de medryttarna fick både betala bra och fixa mat/mocka åt flera hästar men de var också en del omsättning och ett stort undantag. Jag vet inte om hon direkt tjänade på medryttarna, det verkade vara ett halvtidsjobba att hålla rätt på dem och skaffa nya.

Har man 3-4 medryttare och bara en häst så lär man inte ha någon större nytta av hästen och man får ändå betala uppemot halva hästkostnaden så det verkar vara en dålig deal. Läser du på lite så inser du att förutom mat och husrum behöver hästar skor, tandvård, vaccination, försäkring, veterinärvård (om man inte har tur), utrustning och ibland diverse tillskott som inte ingår i stallhyran. Har man tur så klarar man sig på några tusen i månaden här. jag tycker det verkar trist att hålla häst för att andra ska rida men knappast att utnyttja folk.


Och tyvärr är det mer vanligt än jag trodde eftersom flera av mina vänner gör så. Jag förstår att man vill ha lite betalt, men seriöst, det måste ju vara rimligt oxå. Nu är ju alla olika och stallhyror och omkostnader varierar, det förstår jag oxå. Men skilj på att ta betalt för att "hålla det på seriös nivå och för att ha en buffert för ev slitage på utrustning" och på att "ta så mycket betalt som möjligt för att jag inte har råd med min häst".

Det kan ju vara så att de fått idén av varandra och att det därför är vanligt i din bekantskaps krets, men på de flesta håll i landet så finns inte efterfrågan. i slutändan så är det bara medryttaren som kan avgöra om denne känner sig utnyttjad, och gör man det så får man skylla sig själv om man fortsätter. Vad jag vet är det frivilligt att vara medryttare.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Längesedan jag var inne här nu och mycket har hänt sedan dess.

Mycket bland hästmänniskor överhuvudtaget...
Sålde min fina lilla ponny i höstas och han har fått det mycket bra hos sin nya familj och är mycket glad och tacksam för det.

Har därigenom bestämt mig för att leta efter en medryttarhäst. Medryttare var jag i många år innan vi skaffade egna och det gick alltid bra.

Med vad sjutton är det med många som vill ha medryttare idag??
Det är så man tappar sugen att svara folk. Annonsen framställs ofta som om att det är den bästa, alternativt svåraste hästen i världen. Kraven är många på ryttaren, man ska vara flexibel och kunna ta i princip vilken av veckans dagar som helst med ändring från vecka till vecka. Även stalljourer.
Ofta ligger stallet en bra bit från stan med dåliga kommunikationer, vilket iofs inte berör mig jättemycket då jag har bil, men kan ju vara jobbigt för duktiga ryttare som saknar bil.

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

Jag är iaf inte beredd att betala en massa pengar för att hjälpa nån annan med sin häst och göra en massa jobb. Däremot ställer jag gärna upp helt gratis med MIN också dyrbara tid och jobbar gärna i stallet gratis mot att få rida på dagar som man kommit överrens om. Man har ju faktiskt andra saker inplanerade också och kan inte sitta på stand-by hemma jämt om hästägaren plötsligt ringer och vill att man ska ta hästen en annan dag ist.

Nä, vill jag betala för att rida går jag till en ridskola där jag verkligen får nåt för pengarna och vill man ha hjälp med nåt får man betala för det eller vara tacksam att nån gör det gratis är min åsikt.

Annars är det ju som om att stå på inringning till något jobb, du vet inte vilken dag du får jobba och när du väl får det skulle arbetsgivaren vilja ha betalt av dig för att du utför jobbet åt dem... vilket skämt eller vad säger ni:rofl: ??

Jag kan absolut hålla med om att många hästägare ställer konstiga krav i sina medryttarannonser. Det har tidigare skrämt mig och fått mig att tro att jag inte skulle duga som medryttare åt någons häst. Jag är ridskoleryttare ända in i ryggmärgen och trodde inte att jag skulle duga överhuvudtaget (självförtroende, eeh nää...)

Men nu vid årsskiftet tänkte jag nytt år, våga prova nya saker. Så jag bestämde mig för att jag vill ha en medryttarhäst och stakade ut vilka krav jag hade på medryttarhäst. Dessa författade jag i en annons som jag lade ut bla här på buke och på några andra hästannonssidor. Jag fick flera relevanta och intressanta svar, provred 2 hästar och gillade båda men fastnade för häst nr 2 då jag tycker att hästen är mysig och jag och ägaren har lika värderingar.

Jag har haft min medryttarhäst i en dryg månad så vi har ju fortfarande en inkörningsperiod men det känns toppenbra! Jag har 2 fasta dagar tis och tors, men är inte på nåt sätt tvungen att rida de dagarna vilket är bra eftersom jag jobbar på annan ort vissa veckor. Ägaren är jätteflexibel och erbjuder mig att byta till andra dagar om jag vill (aldrig ett måste), jag får gärna rida under helgen oxå om jag vill. Jag mockar och fixar foder de dagar som jag är där och så får jag rida, tömköra, longera eller vad jag vill. Jag har rätt fria tyglar :D

Jag fick övertala ägaren att jag skulle få betala 400 kr/mån för det tycker jag det är värt. Skulle hästen bli långvarigt sjuk behöver jag inte betala.

Kraven jag ställde i annonsen var att:
* hästen ska vara ridutbildad på medelnivå (dvs varken oinriden unghäst eller GP stjärna)
*snäll och lätthanterlig
*att det ska finnas ridhus i närheten
*att det finns möjlighet att träna för tränare
*att dagarna är flexibla pga mitt jobb

Jag har funnit det jag sökte!

julia2.jpg
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Folk är så olika, men jag kan garantera att ingen slarvar för att det är gratis, det finns massor av skäl att slarva men du får leta länge för att hitta någon som motiverar slav med detta om det någonsin går.

Jasså? Ja det finns ju lika många åsikter som det finns hästägare. Det vanligaste argumentet jag hört bland mina bekanta som är hästägare är att de tar betalt för att ANNARS SLARVAR DE BÅDE MED ATT KOMMA OCH MED SYSSLORNA! Men det kanske bara är de tiotal hästägare jag känner häromkring som haft problem med det. De menar att om medisen betalar för det så gör de ett mer seriöst jobb för att få ut så mycket som möjligt för sina pengar. Men jag kan ha hört fel under våra diskussioner om detta.
:p



[/QUOTE]Visst kan man inte betala för hästen så ska man sälja den, men var man får pengarna ifrån spelar ingen som helst roll för hästen. Nu är det förhållande vis få som har det så, de flesta som vill ha betalt pga ekonomin vill nog mest ha det för att dryga ut ekonomin lite, det kan bli ett biobesök extra för familjen eller lite fredagsmys, mer betalar inte den genomsnittliga medryttaren.[/QUOTE]


OK. You made your point.


[/QUOTE]Har man 3-4 medryttare och bara en häst så lär man inte ha någon större nytta av hästen och man får ändå betala uppemot halva hästkostnaden så det verkar vara en dålig deal. Läser du på lite så inser du att förutom mat och husrum behöver hästar skor, tandvård, vaccination, försäkring, veterinärvård (om man inte har tur), utrustning och ibland diverse tillskott som inte ingår i stallhyran. Har man tur så klarar man sig på några tusen i månaden här. jag tycker det verkar trist att hålla häst för att andra ska rida men knappast att utnyttja folk.[/QUOTE]

Om jag läser på lite? Du menar alltså att du tror att jag inte vet hur det är att ha häst och vad som kostar? Tack för den idiotförklaringen. :cool: Jag förstår att man som hästägare inte ska ha häst för att andra ska rida. Det säger väl sig själv, men varför är det så att många, inte alla, hästägare känner sig så utnyttjade? Skulle du ta betalt av någon som sköter om din trädgård för att du inte hinner?
Men om jag går till mig själv då, JAG hade haft egen häst om JAG hade haft tid, råd och ork med det för MIN egen skull. För att JAG vill ha häst och JAG väljer att betala för det för att jag älskar hästar helt enkelt. OM sen hästen lider för att JAG inte hinner eller inte kan få ihop min tid att rida den tillräckligt så skulle JAG funderar över min situation. Antingen sälja hästen (Tråkigt men sant, men jag är en realist) Eller be om hjälp. Och JAG skulle inte ta betalt av min medryttare OM jag ansåg att det hjälper mig med min situation som jag själv satt mig i. Men det är bara MIN åsikt om hur JAG skulle gjort. Så hacka inte på det om DU tycker olika. Alla har rätt att tycka som dom vill. Ok?



Nu har jag inte egen häst av många olika skäl. En anledning är att jag senaste 8 åren jobbat ungefär 160 % och samtidigt pendlat vilket gett väldigt lite fritid. Jag är överlycklig över att jag är medryttare på en underbar häst, i ett underbart stall, hos en underbar familj som blivit goda vänner till mig. Jag är supernöjd med att jag inte betalar något. Däremot köpte jag ett nytt träns till hästen nu i veckan, har köpt lite ditt och lite datt när jag stött på något. OCH jag mockar varje gång jag åker ut utan att någon ens bett mig om det. Ibland tar jag och mockar alla de 4 boxar som finns i stallet. Jag får rida när jag vill, hur mycket jag vill, hur lite jag vill, hur sällan jag vill men allt i samråd med ägaren. Så JAG är nöjd som jag har det :bump: Hoppas andra medryttare trivs i sina stall lika bra som jag trivs i "mitt" .
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag förstår att man som hästägare inte ska ha häst för att andra ska rida. Det säger väl sig själv, men varför är det så att många, inte alla, hästägare känner sig så utnyttjade? Skulle du ta betalt av någon som sköter om din trädgård för att du inte hinner?
Du är inte minsta medveten om att ridsporten är dyr och hästar är dyra djur och allting runt omkring dom kostar otroligt mycket? slitage på utrustning etc. Varför och hur ens jämföra det med en trädgård?

Att då folk påstår att dom ska ha rätt att använda andras hästar gratis bara för att dom "hjälper till" med saker som ingår i hästlivet som dessutom ägaren betalar flera tusen i månaden för, det är som ett hån ibland. Jag som hästägare har i hela mitt liv önskat mig hästar att få pyssla om och rida gratis men jag har alltid betalat en summa för att få använda andras hästar. Känns fel att snylta på någons häst sålänge det inte handlar om ett tillfälligt lånande någon gång ev att man passar hästen under en semester eller liknande då ägaren inte är hemma.

Att behöva hjälp ibland i livet och samtidigt på det sättet kunna ge någon en chans att rida privathäst är inte fel. Jag vet förövrigt flera som hyr ut små trädgårdar till folk som vill pyssla i dom är det också fel eller?

Varför ska man sponsra andra med sin häst? Ingen medryttare är medryttare ofrivilligt, den medryttaren kunde lika gärna rida på ridskola för 255-300 per lektion istället för att rida mot en summa på en privat häst. Använder man sig av andras hästar så är det fullkomligt rimligt att också betala för det.
OM sen hästen lider för att JAG inte hinner eller inte kan få ihop min tid att rida den tillräckligt så skulle JAG funderar över min situation.
Ja precis, hästägare som vill ha medryttare har sett över sin situation, dom vill ha kvar hästen samtidigt som dom kanske under en period i livet behöver hjälp med pengarna eller behöver hjälp att få tiden att räcka till.

Alla hästägare kommer någon gång i hästägarlivet få problem på något sätt att hinna med hästen och då är det ju bara en bra grej att dom som kanske inte har råd med ridskolor ev vill ha lite mera friare skogsridning än vad ridskolor ger kunna betala en summa för en "egna" dagar med en häst dom själva väljer ut.

Medrytteri är bara helt enkelt ännu ett sätt att kunna rida och umgås med hästar på det sättet som passar än själv. Man kan välja många sätt att få rida som turridning, ridskolor etc.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja alla är vi olika.

Alla tycker vi olika.

Alla gör vi olika.

Ingen av oss har fel egentligen.

Som sagt, det finns lika många åsikter som hästägare :)

Och alla har vi olika åsikter om olika människor. Din åsikt om mig är din, rätt eller fel så är den din. Tyck att jag är oinsatt, eller dum i huvet eller rar eller vettig eller vad som. Men kom ihåg att vi alla har rätt till vår åsikt i en diskussion. :laugh: Trevlig helg på er!!
 
Sv: Folk som söker Medryttare


Jasså? Ja det finns ju lika många åsikter som det finns hästägare. Det vanligaste argumentet jag hört bland mina bekanta som är hästägare är att de tar betalt för att ANNARS SLARVAR DE BÅDE MED ATT KOMMA OCH MED SYSSLORNA! Men det kanske bara är de tiotal hästägare jag känner häromkring som haft problem med det. De menar att om medisen betalar för det så gör de ett mer seriöst jobb för att få ut så mycket som möjligt för sina pengar. Men jag kan ha hört fel under våra diskussioner om detta.
:p
Ja att ägarna har åsikten att de vill ha betalt för att undvika folk som slarvar är fullt möjligt, men det innebär inte fatt folk slarvar med motiveringen att det är gratis. Det är två helt olika saker.

Har man 3-4 medryttare och bara en häst så lär man inte ha någon större nytta av hästen och man får ändå betala uppemot halva hästkostnaden så det verkar vara en dålig deal. Läser du på lite så inser du att förutom mat och husrum behöver hästar skor, tandvård, vaccination, försäkring, veterinärvård (om man inte har tur), utrustning och ibland diverse tillskott som inte ingår i stallhyran. Har man tur så klarar man sig på några tusen i månaden här. jag tycker det verkar trist att hålla häst för att andra ska rida men knappast att utnyttja folk.

Om jag läser på lite? Du menar alltså att du tror att jag inte vet hur det är att ha häst och vad som kostar? Tack för den idiotförklaringen. :cool: Jag förstår att man som hästägare inte ska ha häst för att andra ska rida. Det säger väl sig själv, men varför är det så att många, inte alla, hästägare känner sig så utnyttjade? Skulle du ta betalt av någon som sköter om din trädgård för att du inte hinner?

Om det är någon som idiotförklarar dig är det du själv, du menade på att man tjänar pengar på att ha medryttare när de täcker foder och stallkostnad samt medryttarna är så många att ägaren rimligen inte får någon tid med hästen (3-4).

Och nej jag vill inte ha en medryttare som jämför medrytteriet med att sköta min trädgård, har man den åsikten så ska man inte vara medryttare utan söka sig en hobby som man tycker är roligt. Medrytteriet ska vara en WIN-WIN situation där båda parter får något ut av det. Betalning eller itne beror på omständigheterna, men efter alla diskussioner här så kommer jag definitivt ta betalt om någon ska rida min häst, om jag nu inte handplockat någon som jag känner.


Men om jag går till mig själv då, JAG hade haft egen häst om JAG hade haft tid, råd och ork med det för MIN egen skull. För att JAG vill ha häst och JAG väljer att betala för det för att jag älskar hästar helt enkelt. OM sen hästen lider för att JAG inte hinner eller inte kan få ihop min tid att rida den tillräckligt så skulle JAG funderar över min situation. Antingen sälja hästen (Tråkigt men sant, men jag är en realist) Eller be om hjälp. Och JAG skulle inte ta betalt av min medryttare OM jag ansåg att det hjälper mig med min situation som jag själv satt mig i. Men det är bara MIN åsikt om hur JAG skulle gjort. Så hacka inte på det om DU tycker olika. Alla har rätt att tycka som dom vill. Ok?[/B]

Men du ska hacka på de som vill ha betalt och mena på att de utnyttjar folk mm, svar på tal tål du tydligen inte. Vill du bara svar på dina inlägg om man håller med eller?



Nu har jag inte egen häst av många olika skäl. En anledning är att jag senaste 8 åren jobbat ungefär 160 % och samtidigt pendlat vilket gett väldigt lite fritid. Jag är överlycklig över att jag är medryttare på en underbar häst, i ett underbart stall, hos en underbar familj som blivit goda vänner till mig. Jag är supernöjd med att jag inte betalar något. Däremot köpte jag ett nytt träns till hästen nu i veckan, har köpt lite ditt och lite datt när jag stött på något. OCH jag mockar varje gång jag åker ut utan att någon ens bett mig om det. Ibland tar jag och mockar alla de 4 boxar som finns i stallet. Jag får rida när jag vill, hur mycket jag vill, hur lite jag vill, hur sällan jag vill men allt i samråd med ägaren. Så JAG är nöjd som jag har det :bump: Hoppas andra medryttare trivs i sina stall lika bra som jag trivs i "mitt" .

men så bra för dig att du hittat rätt, mitt huvudskäl för att ta betalt (om jag nu skaffar mig en medryttare) är för att undvika folk som anser det är ett jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag håller med helt och hållet.

Nu har jag ingen medryttare på mina hästar men har haft, som tyvärr har flyttat härifrån. Hon betalade ingenting för att komma och rida - förutsatt att hon skötte stallet de 2 dagarna hon kom. Då skulle hon mocka alla boxar (4 st) fick göra allt foder och hon fick rida alla fyra om hon ville och hann eller bara en häst den gången. Det enda hon behövde betala var om hon ville ut och tävla eller träna, det fick hon stå för själv. Nu var hon en väldigt duktig medryttare och var engagerad i hästarna och brann för det så hon köpte ju ibland saker om hon visste att betforn var på väg att ta slut eller om ett hästtäcke hade gått sönder. I gengäld fick jag vara ledig dessa två dagar, behövde inte tänka alls på hästarna.

Den dagen jag bestämmer mig för att ta in en ny medryttare ska inte heller H*n behöva betala någonting.
Jag ser min ledighet värd så mycket mer än 500 kr i månaden.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Suck...

Allt blir vad man gör det till!

Jag orkar inte diskutera om vem som har rätt o fel längre. Så jag lämnar tråden nu. Förlåt för att jag la mig i.

Hej då!
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag håller med helt och hållet.

Nu har jag ingen medryttare på mina hästar men har haft, som tyvärr har flyttat härifrån. Hon betalade ingenting för att komma och rida - förutsatt att hon skötte stallet de 2 dagarna hon kom. Då skulle hon mocka alla boxar (4 st) fick göra allt foder och hon fick rida alla fyra om hon ville och hann eller bara en häst den gången.

Attans också, vill jag ha betalt så ska jag alltså skaffa mig 3 andra hästar som medryttaren kan sköta om åt mig förutom den denne rider.

Ärligt talat så tycker jag de är "billigare" att betala med 50-100 kr per tillfälle + att sköta om hästen än att sköta om hela stallet och 3 extra hästar inklusive mockning och ordna mat (och handlar det om att rida och sköta 4 hästar är det knappast medryttare vi pratar om) . Vad skulle det kosta att köpa dessa tjänster? På de flesta ställen där det går att köpa så får man betala 50-100kr per häst att fixa detta minst och det är till personal som redan finns på plats, så du hade verkligen en skötare och inte en medryttare och uttnyttjade den som gratis arbetskraft gjorde du också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 408
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 648
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp