Bukefalos 28 år!

Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Jodå det går att jämföra med hundpromenader, men personligen så tycker jag att de som tycker ridning är jämförbart med att rasta folks hundar eller tvätta någons bil ska göra det i stället. Anser man att det är tjänster man vill ägna sig åt att göra så finns det massor av ideellt arbete att ägna sig åt, och då slipper man dessa snikna hästägare också. Det måste vara den bästa bonusen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

6.Visst, men 500kr/mån blir 3000 på ett halvår,6000 på ett år, så dyr är oftast inte ridskolor.

En lektion kostar ca 250-300 kr per vecka om man rider på ridskola, i månaden skulle det ju göra mellan 1000-1200 kr för en gång per vecka. Om en medryttare betalar 500 kr i månaden för 2 gånger per vecka så vet jag inte hur du får i ihop ekvationen till 6000 kr för ridskolan. Nu har ju dessa både sommar och vinteruppehåll i de flesta fall, att delta i aktiviteter under den perioden blir extra tillägg på avgiften.Man kan som medryttare kosta på sig många lektioner för instruktör innan man kommer i upp motsvarande summa för ridskolan.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Innan jag skaffade egen häst var jag medryttare och vi hade varierande dagar för det passade både mig och ägaren så är man bara överens om att det kan bli olika dagar i veckan är det ju inget problem. Jag har också både betalat och inte betalat. Ser inget problem med att betala ca 500 kr för man sliter ju på utrustningen m.m. Skulle man betala väldigt mycket kan man ju bli halvfodervärd istället. Jag tycker inte något av det du skrev är fel men man får ju komma överens att ha det på det sättet. Ingen som tvingar en att vara medryttare under premisser man inte gillar. Man kan ju alltid försöka hitta någon som inte vill ha betalt för de finns också. Meeeeen jag kan säga att när jag betalat har det varit lite bättre hästar som man fått göra mer med än när jag inte betalat så det är lite både och det där. Jag betalar ju 1000 gånger hellre för en mer välutbildad häst som man kan träna med än en man mest får rida i skogen på. Nu har jag dock egen häst och gör vad jag vill men betalar ju också allt men det passar fin fint!:laugh:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag är lite kluven, förstår de som vill ha betalt och de som inte vill betala. Och visst ändras inte "det roliga" med hur ägarens ekonomi och livssituation ser ut, men min förståelse gör det. Skulle t.ex. ägaren till hästen säga att hon är trött på att åka ut till stallet alla dagar och det vore skönt med avlastning och sen kräva 1000 kr för 2 dagar/vecka skulle jag bli lite ställd... Men allt handlar om att komma överens och balansera sin "vinst". Valuta för pengarna helt enkelt. Jag kommer betala "någon hundralapp" i månaden för ca 2 ggr per vecka, passar min ekonomi bra och hästägaren blir avlastad. Då "räcker" ett skrittpass för att jag skall vara nöjd, vilket är bra för hästen som inte riktigt är i form. Hade jag betalat 1500 kr t.ex och bara kunnat jobba i skritt skulle jag känna mig snuvad.

Jag håller med.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Vart nånstans sa jag "alla"?? Jag sa många, det är skillnad.

Jag säger heller inte stackars mig som får betala eftersom jag sagt att det inte är gratis som är mitt grundkrav.

Däremot säger jag stackars vissa hästägare, som har det så svårt ekonomiskt att de måste ha hjälp av nån annan både att betala för den och sköta den. stackars dom vissa hästägare som tror att de kan ställa en massa krav som få klarar följa och som ändå tror de ska få hjälp. Är man i den sitsen kan man iaf kosta på sig att vara lite ödmjuk och flexibel.

Då vänder vi på det och säger: stackars alla som vill bli medryttare, de har ingen häst och måste hitta någon som har satsat ett stort kapital för att köpa häst och utrustning. Någon som dessutom står med lång näsa om medryttaren pga slarv, okunskap eller bara otur rider hästen halt.

De måste hitta denna hästägare, som alltid står stand by när medryttaren skickar sms eller i bästa fall ringer återbud samma dag som den skulle varit i stallet.

Stackars alla medryttare som inte förstår att sköta en häst är 90% arbete och 10% ridning, så det gäller att tycka att arbetet är roligt.

Nej, det finns en anledning till att jag hellre låter mina hästar stå långa tider när jag inte har tid eller lust att rida.

Och till alla er gnällande "medryttare" : det finns turridningsföretag. Det borde vara ett toppenalternativ.

Sedan vill jag poängtera att under mitt långa hästliv har jag faktiskt haft EN medryttare som verkligen var bra. Hon var ansvarsfull och lätt att kommunicera med.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Knapplån: Jag tänker så här: Är medryttare duktig => utbildar hästen, höjer hästens marknadsvärde och håller den frisk och stark => inte betala
Medryttare medelmåtta med ingen koll på balans, sits koordination => sliter på hästen vid sk dressyrridning => får betala för ridlektioner för mig eller min tränare, därefter lägga en rimlig mindre summa eftersom det ju är en dyr sport, samt rida ut hästen i skogen kravlöst.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

De måste hitta denna hästägare, som alltid står stand by när medryttaren skickar sms eller i bästa fall ringer återbud samma dag som den skulle varit i stallet.

Det här är en sak som övergår mitt förstånd. Hur kan man inte sköta sitt åtagande? Har man en häst att passa/sköta så gör man ju det oavsett sjukdom eller inte. Visst har jag magsjuka o spyr eller massa feber så kollar jag med ägaren om denne kan..kan inte denne får jag släpa mig dit varken jag vill eller inte. Hästen måste ju ha sitt oavsett.

Stackars alla medryttare som inte förstår att sköta en häst är 90% arbete och 10% ridning, så det gäller att tycka att arbetet är roligt.

Upp, upp, upp..man får inte likställa häst = jobb/arbete. Iaf inte om man är medryttare o tar hand om någon annans häst..(finns 'bevis' tidigare i tråden och tidigare trådar) Jag kanske är konstig men har jag en häst så ser jag det som hobby..har jag 2-3 som ska fixas med börjar det närma sig jobb.

Sedan vill jag poängtera att under mitt långa hästliv har jag faktiskt haft EN medryttare som verkligen var bra. Hon var ansvarsfull och lätt att kommunicera med.

Tragiskt..att det tycks vara ont om folk som är bra.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

*KL*

Såg den här tråden förut och tänkte svara men orkade inte men då frågan poppade upp i mitt huvud igen efter mess från mina medryttare så ska jag förklara hur det sett ut för mig.

Häst: Välutbildad snäll fullblodskorsning. 21år. Utbildad MSV/MSV jättesnäll och pigg även i skogen.

Medryttare 1 (började ha medryttare för 3år sedan): Ganska okunnig tjej, red i skogen. Ställde in minst 1 av 3ggr. Dåliga ursäkter via sms samma dag som hon skulle ha ridit. Mockade aldrig efter sig. Slutade efter 6månader.

Medryttare 2: Utmålade sig som mkt mer kunnig än han var. Kunde åka upp till stallet och rida på dagar som inte var hans. Mockade aldrig. Lyssnade inte på hur hästen skulle skötas, gjorde idiotgrejer (som att binda ihop två hästar i stallet med samma grimskaft för att låta dem beta i skogen) hade sönder hästens utrustning och betalade inte. Lyckades släppa hästen på ett fält, ringer sedan mig på jobbet och säger "jag har inte tid att fånga honom" jag sitter där på jobbet 3,5mil bort & blir galen. Köpte egen häst efter 3månader.

Ingen av dessa betalade alls.

Medryttare 3: Red hästen bra (åtminstone i form) men städade knappt stallet samt klagade på att det tog sån tid att ge min häst kraftfodret. Slutade efter 6månader pga flytt till Norge. Betalade 150kr/mån

Medryttare 4: Red bara en gång i veckan, ställde oftast in samma dag, red bara ihop med mig (när jag red min andra häst) mockade ALDRIG. Hörde ibland inte av sig på veckor..slutade nu i höstas med motiveringen "det blir så mkt tid borta från familjen (EN gång i veckan)" och "jag kommer gärna tillbaka i vår när det är roligare väder"..ehh..nej tack!
Betalade inget.

Medryttare 5 & 6 . 2 dagar i veckan. Red varsin häst, duktiga, pålitliga och skötte stallet superbra! Enda klagomålet jag har är att de hoppade lite för ofta (ena hästen får bara hoppa 1 gång i månaden) och att de bytte bett osv utan att fråga. Men annars världens bästa tjejer. TYVÄRR var den ena tjejen för tung för min gamling & han fick ont i ryggen.
Betalade inget.

Medryttare 7 & 8: 2 tjejer som skulle rida 2ggr i veckan. Jag poängterade att jag ville ha kontinuitet & efter 2 veckors prövoperiod så ville båda fortsätta. Ena tjejen red hyfsat & den andra satt iaf kvar ( ;) ). Efter 1 månad säger ena tjejen upp sig då hon tyckte att hon försummade sin hund. Andra tjejen fortsatte. Frågade om hennes kompis fick följa med & rida en gång. Jag sa ok. Efter 1 månad så kommer jag upp i stallet när hon ska rida, visar sig att hon & kompisen ridit ihop i en månad! UTAN att jag okejat det, har inte ens sett tjejen rida!! Sa sen att bilen gått sönder & skulle lagas. Har inte hört av sig sedan dess.

Medryttare 9 & 10. Ett par. Killen kan inte rida öht utan åker häst. Har strulat från start. Ställer in jätteofta. (Rider en gång i veckan trots att det stod 2-3ggr i annonsen jag satte ut som de svarade på). Frågade för en månad sedan om de fick rida 1 gång i månaden för de tyckte det blev jobbigt annars. Jag sa nej. Nu fick jag ett mess idag (de skulle ha ridit idag) att de hade mkt med flytt nu så de tänkte ta en paus på en månad "hoppas det är okej". Ehh nej. Hör för fan av er i tid.. Blir galen. De rider ju för fan en gång i veckan & mockar knappt!

Jag bedriver ingen jävla gratisridskola så jag börjar tröttna på medryttare helt och hållet. Måste vara kul att rida gratis utan något som helst jävla ansvar tydligen.

Nu ska jag sälja en häst och aldrig mer ha medryttare tror jag.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Efter att ha läst det du upplevt så borde jag vara glad att jag inte fick några svar på min annons om medryttare. Usch och fy!
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Efter att ha läst det du upplevt så borde jag vara glad att jag inte fick några svar på min annons om medryttare. Usch och fy!

Kan så vara, men det finns väldigt bra sådana också som är både noggranna och gärna bidrar till hästen när de rider. Inte att förglömma, men jag har själv råkat ut för något liknande och tack men nej tack.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

....

Nä, vill jag betala för att rida går jag till en ridskola där jag verkligen får nåt för pengarna och vill man ha hjälp med nåt får man betala för det eller vara tacksam att nån gör det gratis är min åsikt.

Att vara medryttare är väl också något självvalt, det är knappast någon som tvingar dig att rida nån häst som du inte vill. Fast å andra sidan, om du inte tycker att du "får ut nåt" av att vara medryttare så är kanske ridskolan ett bättre ställe att satsa på.

Jag kan förstå båda sidor av diskussionen, men tycker det är lite tjatigt med trådar där folk som vill bli medryttare klagar för att de inte hittar någon hästägare som vill låna ut sin häst gratis. Hittar man ingen annons som passar så får man kanske sätta ut en egen, eller hitta andra möjligheter för att rida.

Jag klarar av min häst både ekonomiskt och tidsmässigt, men har ändå fått betalt av mina tidigare medryttare. Den astronomiska summan 200 kr i månaden, för att de haft hand om min häst som sin egen, med stallskötsel och allt, 2 dagar i veckan. Det viktigaste kan jag tycka är att hästägare och medryttare är överens. Sen exakt vad de kommit överens om är mindre viktigt att diskutera här. Det finns alltid folk som tycker olika.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har i princip inte läst nåt av svaren, men det kan faktiskt hända att en hästägare hamnar i den siutuationen att man kanske blir arbetslös eller sjukskriven och får förlorad inkomst. Ska man du sälja sin bästa vän för att det kanske saknas en liten slant i månaden eller för att man kanske börjat ta av sin buffert. Tycker du då att det är fel att skaffa medryttare som betalar en slant, antingen tillfälligt eller om det funkar kanske framöver i fortsättningen.

Sen tror jag att det finns två människor, den som inte samtycker det här med betalningen och dom som gör det. Jag har haft tur att rida gratis fram tills att jag köpte häst, men min mor har alltid sagt att hon betalar om någon vill ha betalt(jag var ung därav mammas plånbok). Att ha medryttarhäst för mig är ett sätt att lära mig ta hand om en häst och ett förberedande steg för att skaffa häst. Om jag nu skulle sälja mina hästar skulle jag lätt kunna betala en slant i månaden för att få rida några gånger i veckan, jag vet vad det kostar med häst och dessutom hur jobbigt det kan vara. Så om jag då "slipper" ha huvudansvaret så betalar jag gärna!
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag känner en som tar betalt för att rida och sköta andras hästar på sin fritid. Hästägare är tacksamma när hon erbjuder sin hjälp och de betalar mer än gärna, kanske inte alltid i reda pengar men något får hon alltid. Hon har fått ta hand om hästar som går i svår klass hoppning. Hon har lagt ut både tid och pengar på sin ridutbildning och den ger hon inte bort gratis.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja, hästar kostar. Det är risker och ansvar inblandat, men om man INTE har råd, ha ingen häst då. Behöver du inte hjälp, ta inte hjälp då!

Okej jag får inte skaffa medryttare om jag får svårt att få ihop ekonomin? Och jag får inte skaffa medryttare för att jag behöver hjälp?
Jag ska bara skaffa medryttare om jag har gott om pengar OCH tid och inte behöver hjälp? Då är det ok?

Alla har inte råd eller lust eller tid att ha en häst på heltid som man äger själv. Alla tycker inte att det är kul att rida bara på ridskola. Alla kanske inte vill vara delfodervärd och bli upplåst på halva kostnaden för allt.

Varför inte bli medryttare? Betala en mindre del av totalkostnaden i månaden, inte ansvara för hästen och jobbiga beslut ang. den. Utan bara rida sköta om och pyssla några dagar när det passar. Är ju perfekt!

Man kan kanske se det som att samåka med någon i dens bil? Man behöver inte betala inköp, försäkring, besiktning, reparationer osv. Man betalar bara en del av bensinkostnaden för den sträcka man får åka med.
Eller tycker du att man ska åka gratis bara för att "bilägaren skulle ju ändå köra den här sträckan även utan mej i bilen" ? Han/hon borde bara vara glad att jag vill åka med å varar sällskap ungefär...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag känner en som tar betalt för att rida och sköta andras hästar på sin fritid. Hästägare är tacksamma när hon erbjuder sin hjälp och de betalar mer än gärna, kanske inte alltid i reda pengar men något får hon alltid. Hon har fått ta hand om hästar som går i svår klass hoppning. Hon har lagt ut både tid och pengar på sin ridutbildning och den ger hon inte bort gratis.

Det är ju fritt fram för alla som inte vill ge bort sin kunskap gratis att annonsera om att de vill rida mot att de får betalt. Den som är duktig och har meriter kan säkert få svar, för medelmåttan blir det svårare. Hästägare lägger tid och pengar på sina hästar och det är inte alla som vill dela med sig av det gratis.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Givet vis, som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade jag en mycket bra medryttare till min ponny. Det är förvisso länge sedan nu men då var både jag, medryttare och ponnyn mycket nöjda. Medryttare är bra när det fungerar men uselt när det strular, så som mycket annat i samhället...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Mamma mia.....hur gråhårig är du?

Ju mer jag läser här ju mindre lust har jag att skaffa medryttare, även om jag har två hästar som inte gör mycket till jobb.

Har tidigare haft medryttare till min första häst och där hade jag ett par pärlor. Unga tjejer som kunde rida sisådär, men jag lärde upp dem på gammelpållan som var väldigt speciell/svårriden. den ena tjejen kunda bara rida lätt, typ, men då gammelpållan var snäll och jag lärde upp tjejen precis hur hästen fungerade så red hon i många år till dess att vi flyttade till annan ort.

Sedan har jag haft några som varit sisådär, som slutat efter ett tag. Men de har alltid meddelat förhinder osv - och det får man ju vara tacksam för när man läser denna och liknande trådar!!!

Den där killen som "inte hade tid att hämta hästen" han hade släppt lös - var han riktigt klok???
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Mitt värsta mailsvar på annons var en tjej som skrev att hon skulle vara i min stad under ett lov och undrade om hon fick rida min häst under lovet, men behövde hon betala något om hon inte skulle stanna en hel månad?

Sen ringde en pappa och frågade om hans unga dotter som red ponny på ridskola fick rida min häst? Jag hade krav på erfaren ryttare över 16 år till storhäst.. vilket stod tydligt i annonsen!

Hade en medryttare som blev kvar i två veckor som skulle betala 300 i månaden (sänkte från 500kr för att hon skulle ha råd med busskort). Hon skulle rida och mocka åt hästen samt ta in den och hagkompisen. Hon ringer dagen hon har och säger att hon vill inte ta in den andra hästen för hon ska inte hjälpa någon annan än mej och rida min häst. Nähä?? Det kan man väl inte ringa och säga efteråt och lämna en häst ensam ute när man avtalat om vad som ska göras?? Sen i efterhand kom hon på att hon vill inte betala när hon måste mocka åt hästen. Hon slutade frivilligt efter två veckor och lika bra var väl det. Kan inte folk tänka igenom om de verkligen KAN vara medryttare innan de går med på avtal, hästägaren lägger ner tid och "inskolning", provridning och tar bort medryttarannons... De går med på betalning men sen kommer på att de inte vill betala.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ni som har medryttare som inte betalar, hur går ni tillväga om medryttaren har sönder utrustning, rår för om hästen skadar sig, eller på något sätt bidrar till omkostnader som är dens "fel"?

Med betalande medryttare har jag tänkt så att den bidrar ekonomiskt till försäkring och ev. veterinärkostnader, slitage på utrustning samt om nytt behöver köpas.

Men nu ska jag ha en som inte ska betala någon månadskostnad. Och jag funderar på att göra något avtal om att skadar medryttaren hästen eller har sönder sadel el. liknande som kostar så får denne betala en del i ersättning eller självrisken på försäkring om veterinär behövs.

Men det blir ju svårt att bedömma om det är medryttarens fel att hästen skadat sig? Har hästen fått ett sår i hagen som behöver sys den dagen som medryttaren har hand om hästen så är det inte dens fel självklart! Men om den tappar hästen och hästen skadar sig, rider och hästen gör sig illa, är ovarsam och olycka därför inträffar, finns det någon som har någon deal att medryttaren får bidra ekonomiskt i såna situationer?

Om någon lånar min bil och har sönder den eller krockar skulle jag ju vilja ha iallafall en del av kostnaden ersatt eller självrisken på försäkring betald...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Åh!!! Känner igen mig SÅ!! Eller snarare mina gamla medryttare!
Har haft 4 st.
Den första började med att fråga om hon fick tävla honom innan hon ens suttit på honom. Hon var ju väldigt duktig enligt henne. Hon fick rida några gånger med det fungerade inte med mim gamla häst då han vägrade fatta galopp med henne:P lyckades man inte första gången visste han att han hade övertaget och sket fullständigt i vad hon ville:)
Andra medryttaren började bra, var införstådd med att rida ut en gång av två pass i veckan. Men en dag kom jag till stallet för att hälsa på och det visade sig att hon inte varit där och fixat malpåsar eller betfor till kvällen. Flera gånger kom det fram att hon inte ridit utan låtit honom stå men sa till mig att hon ridit. Hon fick sluta.
Tredje ska vi inte ens tala om.... Hon hade ridit flera år på ridskola och skulle skaffa egen häst snart med ville ha medeyttthäst först. När jag var med och fixade iordning hästen andra dagen så borstade jag killen på nosryggen och i ansiktet varpå hon utbrister: Men!!! Inte visste jag att man ska borsta hästar i ansiket!!! Jag lät henne rida några gånger och döm om min förvåning när hon smsar tips till mig hur kg kam förbättra saker med min häst ( ridmässigt och skötseln). Till saken hör att hon inte ens kunde trava utan att hålla sig i framvalvet...

Nu har jag en kanonmedryttare!!! Hon betalade i börjat och red 3-4 dagar i vecka nå min sambo inte uppskattar att jag har häst. Men iochmed att hon betalde kände jag att jag hade svårt att "bestämma". Typ jag ville att hon skulle få valuta för pengarna och inte "bara" rida ut, longera, klättra eller kantra.
Nu betalar hon inte utan hjälper mig ( vanligtvis) 1-2 dagar i veckan och tar då det pass som fungerar bäst för hästen. Kan bli att hon rider ut några pass men även rena träningspass. Jag känner med frihet. Vill jag rida min kille alla dagar kan jag det, ska han vila 1 vecka är det lugnt. Känns inte dumt att hon inte får rida pga vaccinationsvila osv.
Känner att jag har haft världens tur som har henne som hjälp nu!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 610
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 925
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp