Fotgåendeutmaning i januari!

Vi hade inte vår bästa dag 😁 Lite kul att hon var så osugen på fot idag, eftersom hon varit så väldigt uppsökande på sistone 🙄😁 Men vi gjorde våra 5x5-kvadrater, litet filmklipp finns på insta.

394D5957-B93F-4819-9395-2E2DD17CD4EA.jpeg
 
Trött matte som körde, glömde bort mitt mentala upplägg men nöjd ändå.
Började med backlängesmarsch för att fånga upp henne och säker på att hon hade fokus på mig.
Däremot hade jag godis i handen som "luring" och den kryckan vill jag ju släppa.

Jag såg också när jag filmade att mina entustiska belöningar var inte riktigt så glada som jag trodde. :p
Hon gillar att få jaga godishanden så ska ha det som slutbelöning vid kon.

Jag vill inte länka till min insta eftersom det är mitt namn, men ni som lägger upp - jag gillar era inlägg så kan ni hitta mig.
Kommer dock lägga upp på stories, jag gillade @Brie taggar så snor dem. :D
 
Jag kör utan att filma, behöver inte en sak till att ha koll på 😄
Vi körde på ridbanan idag, ett varv vänster fot och ett höger fot. Unghunden var över förväntan jätteduktig! Den vuxna gjorde enligt förväntan, bra fokus när hon hade koll på leksaken, inte lika engagerad i godisbelöning. Jag behöver verkligen höja värdet på godis för henne, leksak slår allt.
 
Har inte tränat lydnad sedan hunden var typ ett år eller så. :laugh: Och han blir 6 år strax. Men tänkte att vi kunde vara med här. Frågan är om vi ska nöta promenadfot eller prova på att leka lydnadsfot. Får se vad promenaden inspirerar till ikväll.
 
Jag känner nu första dagen att min fotgåendeutmaning kommer bli mer "inspirerad av" utmaningen än göra exakt som det står :p Det blev lite lydnadsträning idag, men det regnade och var trist vilket gjorde att jag inte orkade sätta upp koner på gräset utan körde istället fram och tillbaka på uppfarten/grusvägen. Utifrån hur lite jag tränat fotgående tycker jag unghunden har ganska bra början nu för att träna mer, även om det är en lååång väg kvar. Hon fick även testa lite fotgående på andra sidan (i och med att jag är rallyperson i grunden ;)) och den behöver hon träna mer på. Äldsta fick träna fotgående med lite olika tempoväxlingar för att hålla fokus och position bättre, eftersom hon under långa fotgåenden tenderar att flyta iväg. (Och mellanhunden fick göra andra saker än fotgående ;))
 
Det är inte bara utmanande att gå fot — att lyckas rymmas inom bild är också challenging ;) Jag fick precis till det så att vi höll oss i bild, men då klippte Instagram kanterna O_o Jaja! Lite bättre fokus idag men inte riktigt sådär ”oumph”. Fick ta fram extra gott godis, det funkade 😁

Länk till Insta
 
Dag 2 av 30, 10 x 10 meter.
Passade på att köra när vi var ute på lunchpromenad, är himla nöjd med det beslutet nu när jag ska gå från jobbet i mörker och regn :up:
Unghunden har fint fokus på mig, men har svårt att hålla position. Jag måste vara noga med både att inte ha leksak framme för belöning och belöningsplacering vid godis för att hon inte ska flyta ut, börja ploga eller komma för långt fram.
Den vuxna tycker att blicksläpp är okej, och då också att tappa position lite. Särskilt när vi närmar oss konerna, de kan ju hoppa upp och bita henne eller nåt... Antar att jag behöver gå lite längre ifrån konerna och jobba med tätare belöningar och högre belöningsförväntan för att få henne att hålla kvar. Och som igår är det mycket roligare att gå fot/på högersida med leksak som förväntad belöning än med godis, även om hon får gott godis.
 
Gick på ridbanan och hästarna bredvid i hagen drog repor, så det tog ett tag innan jag fick tillräcklig kontakt för att det skulle vara lönt att gå fot. Hann bli sjukt irriterad även om det såklart är "bra" att träna på det.

Körde baklängesmarsch tills jag hade fått fokus, sen såg jag till att hålla godiset med höger hand och belöna uppifrån. Sträckan där hon får belöning i slutet fick hon jaga godishand och det var väldigt uppskattat.

Men - just nu så litar jag inte på att jag kan ha henne lös, utan vill kunna stoppa henne vid behov. Hur ska jag hålla kopplet?
I höger hand har jag godis och i vänster hand vill jag ha nosdutt eller hålla handen korrekt.

Vi gick en timme innan idag vid havet och gjorde tre enkla uppletanden, så har en trött och nöjd hund nu. 🥰

(Riggade kameran men glömde trycka på filma. :banghead:)
 
Är ju väldigt knaggligt med koppel 🫣
Jag hade haft en kort lina släpande om det är nödstopp du behöver.
Är det för att hjälpa med position har jag ingen bra lösning. Hade nog haft bakom ryggen från höger hand kanske om hon flyter ut/fram


Gick på ridbanan och hästarna bredvid i hagen drog repor, så det tog ett tag innan jag fick tillräcklig kontakt för att det skulle vara lönt att gå fot. Hann bli sjukt irriterad även om det såklart är "bra" att träna på det.

Körde baklängesmarsch tills jag hade fått fokus, sen såg jag till att hålla godiset med höger hand och belöna uppifrån. Sträckan där hon får belöning i slutet fick hon jaga godishand och det var väldigt uppskattat.

Men - just nu så litar jag inte på att jag kan ha henne lös, utan vill kunna stoppa henne vid behov. Hur ska jag hålla kopplet?
I höger hand har jag godis och i vänster hand vill jag ha nosdutt eller hålla handen korrekt.

Vi gick en timme innan idag vid havet och gjorde tre enkla uppletanden, så har en trött och nöjd hund nu. 🥰

(Riggade kameran men glömde trycka på filma. :banghead:)
Vilken söt liten hoppetoss 😁

Hon kan skutta upp till huvudhöjd när hon är riktigt upprymd 😁
 
Är ju väldigt knaggligt med koppel 🫣
Jag hade haft en kort lina släpande om det är nödstopp du behöver.
Är det för att hjälpa med position har jag ingen bra lösning. Hade nog haft bakom ryggen från höger hand kanske om hon flyter ut/fram





Hon kan skutta upp till huvudhöjd när hon är riktigt upprymd 😁
Skitknaggligt, jag funderade på det med, men tror att det finns en viss risk att vi trasslar in oss i det.
Kan kanske testa lägga det runt vänster armen ett varv eller så får jag ta på mig ett par byxor med hållare för skärp och stoppa in en ände där.
 
Skitknaggligt, jag funderade på det med, men tror att det finns en viss risk att vi trasslar in oss i det.
Kan kanske testa lägga det runt vänster armen ett varv eller så får jag ta på mig ett par byxor med hållare för skärp och stoppa in en ände där.
Kan du ha ett kortare koppel som du inte riskerar att snubbla på och sedan ha öglan trädd runt handleden bara?
Mitt rallylydnadskoppel för nybörjarklass är 1 meter, lagom för att inte sträckas och tillräckligt kort för att inte bli en snubbeltråd. Men jag håller det då med fingrarna för att lätt kunna byta hand i de moment som behöver det, inte testat att ha det runt handleden.
 
Kan du ha ett kortare koppel som du inte riskerar att snubbla på och sedan ha öglan trädd runt handleden bara?
Mitt rallylydnadskoppel för nybörjarklass är 1 meter, lagom för att inte sträckas och tillräckligt kort för att inte bli en snubbeltråd. Men jag håller det då med fingrarna för att lätt kunna byta hand i de moment som behöver det, inte testat att ha det runt handleden.
Ja, om jag hade haft ett. :D

Jag får fundera lite, kan kanske specialtillverka, eller så sätter jag en karbinhake i öglan och sätter fast den i byxlinningen/ jackan?
Hon är verkligen i en tonårsfas och tappar lätt fokus. Jag har varit sen/ slarvig med att få tillbaka henne så vill vara konsekvent nu innan det blir värre.
 
Ang. hålla kopplet så var det en väldigt handfast och barsk instruktör på ena brukshundsklubben här som sa att kopplet ska jag hålla i höger hand, godis ges med vänster. Såatte, så gör vi :) Har ”vanligt 180-ish koppel” på promenaderna. Halar upp ett par öglor bara, och gott om utrymme för slack så att inte kopplet är där och drar.
 
Dag 2 gjord. Dålig plats då jag var rädd att det skulle smälla smällare eller komma foll/hundar. Men hon gjorde ett bra jobb iaf 😊👌
 
Skulle egentligen vilja vara med men känner inte att vi är i närheten av att .. ja. Han kan gå fint vid min sida, men han har inte kontakt med mig, och det måste man väl vid fot? En stor del av tiden "ligger han i" kopplet, släpper jag går han fortare, fortare, fortare tills han är meter framför mig.

Okej, det HAR varit värre, mycket värre, han har dragit järnet när jag köpte honom så, nu går han ju fint i koppel om man ser hur han var. Men jag har liksom testat att stanna och vänta ut honom, vända om mitt i all, kalla tillbaka 30000 gånger och så förstås belöna när det är rätt, till och med säga "Ah!!" när han hänger sig lite i kopplet för att visa att det inte är ok. Tror att allt har gjort att det är bättre, men inget är speciellt effektivt enskilt. Han... går liksom så, det är som att han vill ha stoppet i min hand på något vis. Det är liksom inte forcerat, men kopplet är sträckt.

Belöningen är svår eftersom jag har hunden i vänster hand och blindpinne i höger och ska med de händerna också manövrera godis, så att ge sig på mjukosttub har jag inte ens försökt. Och han är OTROLIGT svårmotiverad ens med godaste köttbullarna ute... knäppgöken!

Grejen är att det känns som att han kan och förstår vad jag vill, men har en räv bakom örat och "aha, nu hänger kopplet, matte märker inte om jag går lite fortare". Och ylar som en varg varje gång jag försöker rätta till honom och få honom att gå rätt igen....
 
Det här med att filma alltså :p filmade iallafall inte det som skulle filmas… men vi har iaf gjort våra 10 m x 4. Tog det efter 2 timmars lösspringande i skogen så hon var kanske inte jättepepp, men bra träning att hålla fokus även då :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 658
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 491
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 210
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 561
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp