Fotgåendeutmaning i januari!

Vi har tur för jag har två garage att träna i. 20 meter var mycket för en slarvig dvärgschnauzer jag tror att vi härifrån ökar med bara en meter per dag hellre bra och rätt än slarvigt

Sen skulle jag ju kunna ta hjälp av väggarna. Men det är ju fusk
 

Bifogade filer

  • 0B1C6C85-B706-41D0-BF25-FB9E41833BAE.jpeg
    0B1C6C85-B706-41D0-BF25-FB9E41833BAE.jpeg
    179,7 KB · Visningar: 11
Det finns inga plogade parkeringsplatser?
Det där med minus 20 blir ju svårt att göra något åt, hujeda mig vad kallt.
Bara om jag tar bilen en mil enkel väg, och det kommer jag inte vilja göra dagligen.

Nåja, igår kom vi ut för 15 m rutan, vara bara -10 på kvällen. Insåg att jag måste vänta in Terror lite så han får tugga torrkulorna ordentligt (Skrället hade svalt dom hela, så "vänta in" är ett nytt koncept för mig) och jag tycker absolut det var bästa kvällen hittills. Fin attityd, möjligtvis blev han så taggad att han började tränga lite så det får jag vara uppmärksam på framöver!
 
Fler genombrott med Slyngeln: Tidiga morgonrundan vid 7 - ösregn, blåst och allmänt otrevligt. Min tanke var kiss- och bajsrunda enbart, hade det långa kopplet (typ 4 m) och Slyngeln fick gå som han ville. Och då stannar han upp, tittar på mig, VÄNTAR och börjar sedan spontant gå fot 🥰 Det där med att överhuvudtaget vänta på någon eller något är ett helt nytt koncept i Slyngelns liv, så jag börjar tro att träningen fastnar på allvar den här gången. Lyckligtvis hade jag några Doggy-kulor i fickan, så jag kunde belöna! :)
 
Dag 4, 20 x 20 meter klara!
Fick ställa konerna i en trekant för att få ut 20 meter där vi var idag. Kommer snart få gå över till att gå fram och tillbaka 😄

Lillasyster hänger med bra, klarar fortfarande vänsterfot med den position och det fokus jag vill. Högerfoten var bättre idag jämfört med tidigare, men det är svårare än vänster.

Storasyster tuffar på. Men jag ska fundera på om det verkligen är värt att kämpa med godis...
 
Det tog emot att köra idag.
Vi hade redan varit ute en rejäl runda, men mot alla odds pallrade jag mig ut kvart i åtta och riggade kameran och satte ut konor.
Betydligt bättre fokus, jag höll mina kriterier bättre, men för lite engagemang i mitt tycke.
Vi har kört hitta positionen inne i köket på morgnarna med lite torrfoder så vi jobbar parallellt.
Tror däremot att imorgon så ska jag inte köra någon sträcka utan godis i handen, jag känner att vi inte är där riktigt. Istället kommer vi träna inne utan godis och när vi har stabilare kontakt och jämnt engagemang så ska jag försöka ta med det ut istället.
Körde idag och det kändes bra, såg videon efteråt och tänkte "😬" och var inte alls nöjd längre.
Men så läste jag inlägget från igår och inser att jag hade mer engagemang idag och min belöning var betydligt bättre.
25 meter i regn är dessutom inte illa.

Jag ska fundera hur jag ska göra, ridbanan är 30x60 så jag funderar på att köra 25 m gånger tills vi är uppe i ridbanans längd och sedan flytta ut i en hage.
Då har vi en knapp vecka att komma upp i 25 meter där vi väntar med belöning till slutet av konen men att vi kör belöning regelbundet under den längre sträckan.

Jag gillar ändå konceptet att man går så pass långa sträckor, underlättar för att få flyt och att inte alltid hålla sig till 5-10 meter som det lätt blir.
 
Körde idag och det kändes bra, såg videon efteråt och tänkte "😬" och var inte alls nöjd längre.
Men så läste jag inlägget från igår och inser att jag hade mer engagemang idag och min belöning var betydligt bättre.
25 meter i regn är dessutom inte illa.

Jag ska fundera hur jag ska göra, ridbanan är 30x60 så jag funderar på att köra 25 m gånger tills vi är uppe i ridbanans längd och sedan flytta ut i en hage.
Då har vi en knapp vecka att komma upp i 25 meter där vi väntar med belöning till slutet av konen men att vi kör belöning regelbundet under den längre sträckan.

Jag gillar ändå konceptet att man går så pass långa sträckor, underlättar för att få flyt och att inte alltid hålla sig till 5-10 meter som det lätt blir.

5x5 kändes väldigt trångt, håller med om att det är lättare med flyt på längre sträckor! Men samtidigt finns det ju ett värde i att träna de små kvadraterna också, det kräver en annan närvaro och skärpa :)
 
5x5 kändes väldigt trångt, håller med om att det är lättare med flyt på längre sträckor! Men samtidigt finns det ju ett värde i att träna de små kvadraterna också, det kräver en annan närvaro och skärpa :)
Det svåra är ju positionen oftast - gå långt kan de ju 😅
Så får man ordning på den korta sträckan brukar det långa lösa sig sen.
 
Det svåra är ju positionen oftast - gå långt kan de ju 😅
Så får man ordning på den korta sträckan brukar det långa lösa sig sen.

Ja verkligen, jag brukar lägga in korta 90-gradersvinklar längs vägen när vi promenerar, kanske bara 2-3 meter fram innan nästa sväng, och en 5-6-7 st. För att knuffa oss ut komfortzonen och få henne lite alert på att vad som helst kan hända. :) Blir snygga spår i snön, gissar att vissa bybor undrar vad tusan som hänt 😁
 
Ja verkligen, jag brukar lägga in korta 90-gradersvinklar längs vägen när vi promenerar, kanske bara 2-3 meter fram innan nästa sväng, och en 5-6-7 st. För att knuffa oss ut komfortzonen och få henne lite alert på att vad som helst kan hända. :) Blir snygga spår i snön, gissar att vissa bybor undrar vad tusan som hänt 😁
När jag tränade regelbundet körde jag rätt mycket i köket här hemma. Vänder runt i vänstersvängar på stället och så och matar med middagen - ger bra muskelminne och bra position + behöver inte mer plats än vad en köksstol tar.
 
5x5 kändes väldigt trångt, håller med om att det är lättare med flyt på längre sträckor! Men samtidigt finns det ju ett värde i att träna de små kvadraterna också, det kräver en annan närvaro och skärpa :)
Jo såklart!
Men det funkar rätt bra för oss att just nu köra korta sträckor inne med position och så längre sträcka ute med mer flyt.
Vi går runt min köksö så blir typ 5-8 meter totalt + vinklar.
 
Ok inser att jag inte kommer kunna ha något annat än BC. Tränade hela passet med en godisbit pga kom ihåg att man kan träna med det men sen glömde bort att belöna med mer än rösten. :laugh: Tur att hunden var lika glad ändå. Promenadfoten går jättebra kan gå i flera km om jag påminner honom, men lydnadsfoten så lutar han sig på mig, så börjar om ifrån början.
 
Dag 5, blev 22 x 25 meter, använde ridbanan. Kommer hålla till där i några dagar, om underlaget tillåter, ska växla mellan snö och regn så lär bli en skridskobana 😥

Unghunden fick gå med leksak på den kortare sträckan och godisbelöningar x flera på den längre. Så himla duktig! Jag är positivt överraskad över vad hon klarar, trodde inte hon skulle kunna hålla ihop så långt 🥰🤩

Storasyster får göra tvärtom, godis på den korta sträckan och leksak på den längre. Dagens godis var lite bättre, får försöka hitta mer av liknande under helgen. Hon blir bättre och bättre på att hålla fokus även när vi närmar oss konerna, så det går absolut framåt även med henne 🥰🤩
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 655
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 485
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 209
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 545
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp