Fotgåendeutmaning i januari!

Skulle egentligen vilja vara med men känner inte att vi är i närheten av att .. ja. Han kan gå fint vid min sida, men han har inte kontakt med mig, och det måste man väl vid fot? En stor del av tiden "ligger han i" kopplet, släpper jag går han fortare, fortare, fortare tills han är meter framför mig.

Okej, det HAR varit värre, mycket värre, han har dragit järnet när jag köpte honom så, nu går han ju fint i koppel om man ser hur han var. Men jag har liksom testat att stanna och vänta ut honom, vända om mitt i all, kalla tillbaka 30000 gånger och så förstås belöna när det är rätt, till och med säga "Ah!!" när han hänger sig lite i kopplet för att visa att det inte är ok. Tror att allt har gjort att det är bättre, men inget är speciellt effektivt enskilt. Han... går liksom så, det är som att han vill ha stoppet i min hand på något vis. Det är liksom inte forcerat, men kopplet är sträckt.

Belöningen är svår eftersom jag har hunden i vänster hand och blindpinne i höger och ska med de händerna också manövrera godis, så att ge sig på mjukosttub har jag inte ens försökt. Och han är OTROLIGT svårmotiverad ens med godaste köttbullarna ute... knäppgöken!

Grejen är att det känns som att han kan och förstår vad jag vill, men har en räv bakom örat och "aha, nu hänger kopplet, matte märker inte om jag går lite fortare". Och ylar som en varg varje gång jag försöker rätta till honom och få honom att gå rätt igen....

Klart du ska vara med om du är sugen! Vi verkar alla ha lite egna tolkningar av utmaningen, så hitta ett mål som känns relevant och rimligt för dig och där ni befinner er :)

Finns det något annat än godis som han motiveras av/som motiverar mer?
 
Jag funderar på att hoppa på, mest för att aktivera Ammo lite. Han är knappt körd i år men har haft en jävla fin attityd när vi kört i mellandagarna, men behöver hitta balansen mellan drift och bra position.
 
Jag hade inte tänkt hoppa på, men två första dagarna är genomförda. Får se hur det blir framöver, stora öppna ytor i Norrbotten i januari är inte bästa kombon och jag gillar inte riktigt att gå fram och tillbaka efter väg (koppel eller ej blir i och för sig en ickefråga då 😅). Planen är i alla fall att fortsätta imorgon, har sett ut en plats i byn som funkar för 15 meter.

Edit; vad kul att dom lovar kring -20, kommande dagar, så lätt att belöna då.
 
Klart du ska vara med om du är sugen! Vi verkar alla ha lite egna tolkningar av utmaningen, så hitta ett mål som känns relevant och rimligt för dig och där ni befinner er :)

Finns det något annat än godis som han motiveras av/som motiverar mer?
Ja, jag får nästan testa ändå kanske! På något vis!

Nja, han slår dövörat till när vi är ute, vill han så lyssnar han, vill han inte så..., ignorerarens mästare är vad han är. Det är ju en husky och jag må erkänna att det är SÅ mycket enklare med en brukshund! :D Saknar brukshund när jag försöker lära honom något ;) Men jag får se om det fungerar, testar i morgon!
 
Ja, jag får nästan testa ändå kanske! På något vis!

Nja, han slår dövörat till när vi är ute, vill han så lyssnar han, vill han inte så..., ignorerarens mästare är vad han är. Det är ju en husky och jag må erkänna att det är SÅ mycket enklare med en brukshund! :D Saknar brukshund när jag försöker lära honom något ;) Men jag får se om det fungerar, testar i morgon!

Haha ja — tänk om det fanns en magisk och oemotståndlig belöning som funkade på alla hundar 😁 Eller ens på ens egen hund, i alla situationer…
 
Jag hade inte tänkt hoppa på, men två första dagarna är genomförda. Får se hur det blir framöver, stora öppna ytor i Norrbotten i januari är inte bästa kombon och jag gillar inte riktigt att gå fram och tillbaka efter väg (koppel eller ej blir i och för sig en ickefråga då 😅). Planen är i alla fall att fortsätta imorgon, har sett ut en plats i byn som funkar för 15 meter.

Edit; vad kul att dom lovar kring -20, kommande dagar, så lätt att belöna då.
Det finns inga plogade parkeringsplatser?
Det där med minus 20 blir ju svårt att göra något åt, hujeda mig vad kallt.
 
Jag har haft för ont i foten för att gå ett endaste steg i onödan, men nu känner jag mig igång :)
Idag tog vi lite fotgående här hemma i vardagsrummet bara, och då på mitt vanliga träningssätt. Ska försöka ta nästa pass imorgon eller i övermorgon beroende på hur hundarna känns och då göra mer så som den här utmaningen är tänkt att vara. Ska försöka få film också så att vi har något bevis på hur utgångsläget är.
 
Får väl säga att Slyngeln imponerar emellanåt :D Vi kör vår egen tolkning av utmaningen, svårt att få till någon bra fyrkant annat än på ridbanan och den är superkladdig efter ett ganska långvarigt mellandagsregn, så vi går på grusvägarna hemma. Tjuvstartade lite före nyår, så vi har hållit på i 4-5 dagar. Matmotivationen är på topp, vi har inte ens godis utan bara hans vanliga mat ("kulor" av Doggy) och han är grymt pepp på det hela. Lite FÖR ivrig emellanåt, men belönar jag tillräckligt ofta så gör han VAD SOM HELST bara han får en Doggy-kula! :rofl:

Igår var vi ute samtidigt som dottern red en av hästarna. Normalt sett vill ju Slyngeln springa efter så fort de ökar farten, men nu TITTADE HAN PÅ MIG när de ökade och liksom frågade "ska vi springa efter eller gå fot". Och när jag sa fot så bara fortsatte han med det. Ett mycket litet steg för mänskligheten men ett GIGANTISKT kliv för Slyngeln! :love:
 
@Enya, kom just att tänka på ett tips jag fick av en instruktör för hundra (nå, tjugo år sen). Sätt godisen i munnen! Olika nice beroende på typ av godis 😁 men smidigt om man vill ha händerna fria eller inte kan använda båda händerna.

Det har du säkert redan koll på, men utifall :)
 
Dag 3 med fotgående, och en aha-upplevelse! Idag tränade vi — bland annat — fotgående lös längs skoterspåren, med frikommandon som betydde mer ”fritt fram rock’n roll”. De där frikommandona vid koppelgående som jag haft lite dåligt samvete för och tyckt varit slappa, har jag insett faktiskt är funktionella för oss. Jag vill ha minst två varianter; en vardagsfot där hon kommer in vid sidan och håller kontakt medan tex en bil passerar, för att sedan trava ut och fortsätta promenaden vid frikommande. Och ett annat när vi behöver tydligare av-och-på-lägen. Vardagsfoten tränar vi mycket i alla möjliga situationer, varje dag, och där vill jag ju inte att hon börjar röja runt i kopplet varje gång vi släpper kontakten.

Tänkt att det krävdes en fotgåendeutmaning för att min hjärna skulle reda ut den enkla skillnaden :D

6622AEA3-76AA-460D-83AF-5D75C92EDBD6.jpeg
 
Dag 2 av 30, 10 x 10 meter.
Passade på att köra när vi var ute på lunchpromenad, är himla nöjd med det beslutet nu när jag ska gå från jobbet i mörker och regn :up:
Unghunden har fint fokus på mig, men har svårt att hålla position. Jag måste vara noga med både att inte ha leksak framme för belöning och belöningsplacering vid godis för att hon inte ska flyta ut, börja ploga eller komma för långt fram.
Den vuxna tycker att blicksläpp är okej, och då också att tappa position lite. Särskilt när vi närmar oss konerna, de kan ju hoppa upp och bita henne eller nåt... Antar att jag behöver gå lite längre ifrån konerna och jobba med tätare belöningar och högre belöningsförväntan för att få henne att hålla kvar. Och som igår är det mycket roligare att gå fot/på högersida med leksak som förväntad belöning än med godis, även om hon får gott godis.
Dag 3, 15 x 15 meter
Även idag passade vi på när vi var ute på lunchpromenaden, men i dag var det sol och lite snö. Helt underbart!
Det enda tråkiga var att gå in och jobba sen igen...

Unghunden hade bättre position i vänsterfot idag, så något litet börjar trilla ner 👍🙏 Och fortsatt fint fokus. I högerfoten flyter hon gärna ut för att se om jag ändå inte håller någon godis eller leksak inom räckhåll som hon kan stjäla 😅

Storasyster går som den stjärna hon är när hon förväntar sig leksaksbelöning. Känns mer som jag stör när jag belönar med godis tätt på de sträckorna, men tänker att jag kör vidare enligt konceptet ändå för att se om det har effekt på längre sikt. Hon har fint fokus mellan godiset, tar det och är åtminstone inte ledsen för att hon får något att tugga på (bäst är att slänga det till henne för att fånga lyra, hon jagar inte efter godishand och hon stjäl inte) och med några gånger till kanske hon kan uppskatta det 😄 I högerfoten körde jag tre sträckor med leksak, testade att belöna tätt med leksak i stället för godis en av godissträckorna. Hon får ett högre engagemang helt klart, men det tar också längre tid att belöna/komma tillbaka till arbete.
 
Jag hänger på med Virrpannan men med målet att hon ska kunna kallas in och gå fot vid hundmöten när vi är ute på promenader och att det ska funka trots att hon är okopplad. Jag är lat och tycker att hundägande ska vara bekvämt och vill inte hålla på och koppla hela tiden. Jag tänker att det kommer att ta lååång tid funkar det om ett år är jag nöjd.
Att min vimsiga spaniel ska kunna gå fot med fokus på mig och inte med nosen i marken i 150 meter känns definitivt som överkurs.
Får träna lite försiktigt för uthålligheten är inte så stor och jag vill så klart att hon ska tycka det är roligt. Bryr mig inte om position men vill ha bättre kontakt.
Kanske inte passar i den här tråden med mitt mål men blev lite inspirerad att prova.
 
Vi körde dagens ruta på en blöt fotbollsplan i Götet. Tyvärr inget filmat men med störning av de andra tre hundarna och fotbollsspelare på en plan bredvid så gjorde hon det ganska bra. Körde endast leksaksbeköning, drog upp henne rejält för att få henne ordentligt taggad. Tror det kan bli en bra utmaning det här då jag märker att jag lätt hamnar i samma mönster samt att hon tappat efter en stund, förhoppningsvis kan vi bygga förväntan i detta. :)
 
Det tog emot att köra idag.
Vi hade redan varit ute en rejäl runda, men mot alla odds pallrade jag mig ut kvart i åtta och riggade kameran och satte ut konor.
Betydligt bättre fokus, jag höll mina kriterier bättre, men för lite engagemang i mitt tycke.
Vi har kört hitta positionen inne i köket på morgnarna med lite torrfoder så vi jobbar parallellt.
Tror däremot att imorgon så ska jag inte köra någon sträcka utan godis i handen, jag känner att vi inte är där riktigt. Istället kommer vi träna inne utan godis och när vi har stabilare kontakt och jämnt engagemang så ska jag försöka ta med det ut istället.
 
Jag hänger på med Virrpannan men med målet att hon ska kunna kallas in och gå fot vid hundmöten när vi är ute på promenader och att det ska funka trots att hon är okopplad. Jag är lat och tycker att hundägande ska vara bekvämt och vill inte hålla på och koppla hela tiden. Jag tänker att det kommer att ta lååång tid funkar det om ett år är jag nöjd.
Att min vimsiga spaniel ska kunna gå fot med fokus på mig och inte med nosen i marken i 150 meter känns definitivt som överkurs.
Får träna lite försiktigt för uthålligheten är inte så stor och jag vill så klart att hon ska tycka det är roligt. Bryr mig inte om position men vill ha bättre kontakt.
Kanske inte passar i den här tråden med mitt mål men blev lite inspirerad att prova.
Jag tycker det är kul ju fler som sluter upp!
Jag känner själv att det satt långt inne att ta mig ut ikväll och hade aldrig kört om jag inte hade behövt bekänna färg här.

Har du läst i den andra tråden om fotgående/ jaktfot? Tycker där var ett par bra inlägg som du kanske kan dra nytta av. 🙂
 
Vi hade ju tänkt hänga på men nyårsfirande och resande kom emellan... ska försöka haka på från och med imorgon!

Målsättningen är
- stort fokus och engagemang
- hålla position med huvud och kropp
- tåla störning

Halter osv får vi jobba på separat känner jag, nu är det enbart fotgående i rörelse jag kommer jobba med.

Vi ska försöka få till nån som filmar imorgon så vi kan hoppa in på riktigt såhär på fjärde dagen i utmaningen!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
11 659
Senast: Niyama
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 491
Senast: LenaH
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 210
Senast: fio
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 561
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp