Frustration vid för kort tuggtid?

Intressant med ättid på 1 timme. Mina fånghäst äter 2 kg på typ 30 min. Max. Fullblodet pillar gärna mer och äter lugnare.

Ibland undrar jag om "lättfödd" är synonymt med "äter jävligt fort", för så har det varit hos mig med. Ju mer lättfödda och EMS-risk/EMS, ju snabbare äter dom.

Säkert nåt hormonellt, eftersom hästar inte har sträckreceptorer utan känner mättnad utefter hormoner (som bland annat påverkas av tuggtid, men även annat). Ghrelin och leptin är inblandade.
 
Min bedömning är att min ridhäst äter 1 kg på 30 min, men nuvarande hösilage är lite mer finfördelat och iaf i boxen upplever jag att hon äter fortare (men jag har som sagt inte mätt det), men då borde hon dels inte vara hungrig (då hon borde hinna tugga fler tuggor än med annat hösilage) och dels gå upp i vikt (vilket hon inte gör).

Jag får mäta igen och återkomma helt enkelt. :)
 
Jag vet att frågan inte var till mig men svarar ändå :D Mina hästar äter utan nät. Och min högst amatörmässiga observation är att hästar som känner sig hungriga äter fortare. Mina verkar som sagt rätt nöjda och har väl också lärt sig att när maten är slut dröjer det inte alltför länge innan det kommer en giva igen, så de blir liksom aldrig "desperata" efter mat och tar det därmed också rätt lugnt. Jag kan tänka mig att sammansättningen av hästar också spelar roll - våra tre valacker som går ihop är ganska lika i både näringsbehov och äthastighet. Det gör ju att ingen behöver "roffa åt sig" för att få i sig sitt behov utan det räcker åt alla och de står lugnt vid sina högar och äter. Vi har ett sto också, som går i egen hage bredvid valackernas, och hon äter normalt betydligt långsammare och är dessutom lite svårfödd vintertid (ja, det finns svårfödda islandshästar!). Hon måste få äta länge för att få i sig tillräckligt och är dessutom inte så "på" beträffande maten, så blir det minsta bråk går hon därifrån och skiter i att äta. Det händer även vid fri tillgång (vi har provat flock + fri tillgång med henne), så hon är väldigt svår att ha med andra hästar på vintern. Inte alltid helt lätt, det här....

Som ditt sto är min lilla ponny. Jag förstod inte alls varför hon rasade i vikt på förra stället och var så himla stressad när jag kom för att ta in henne. Där visade det sig (efter att jag frågat stallägaren hur hon var vid fodring) att hon blev så rädd för de andra hästarnas attacker (den flocken mådde inte bra...) att hon helt enkelt gick iväg vid fodring istället för att äta. Gissa om jag blev arg, detta hade trots allt pågått några veckor. :(

Lite hjälpte det då att jag tog in ponnyn och hon fick äta för sig själv på box, men det var såklart inte optimalt och jag kunde bara vara i stallet en gång/dag.

Om man ändå hade råd med egen gård. :(
 
Ibland undrar jag om "lättfödd" är synonymt med "äter jävligt fort", för så har det varit hos mig med. Ju mer lättfödda och EMS-risk/EMS, ju snabbare äter dom.

Säkert nåt hormonellt, eftersom hästar inte har sträckreceptorer utan känner mättnad utefter hormoner (som bland annat påverkas av tuggtid, men även annat). Ghrelin och leptin är inblandade.
Ja och jag vet att när jag testade Alcar tror jag det var, eller om det var extra Thiamin och Magnesium så åt hon ”lugnare” tyckte jag. Kanske är något jag ska kolla igen eller om jag kan hitta studier.
 
Sen kan det väl vara så att de som är lättfödda får ”mindre mat” och blir hungriga och sen ”kastar i sig maten”? Min fånghäst fick ju foderstrupsförstoppning av hösilage. Men då var det nog inte hennes hunger utan kontrollbehovet då det var större flock och hon skulle springa i allas högar. Max 3-4 st flockkompisar är nog lagom för henne.

Fångisen får sitt kvällshö, en del av det, 3 kg i hönät (småmaskigt). Sen får hon 2.5 kg hö på golvet. Mycket pga ättiden men också för att avlasta framhovarna.
Ute får hon mat på marken men i uppförsbacke pga avlastning av framhovarna.
 
Oj, det var långsamt dom åt. Min häst åt alltid upp 1 kg hösilage på ca 15 minuter, när han var uppstallad iallafall. Han fick 15 kg hö per dag ungefär. Tycker alla hästar i stallen jag stått i har hållit den tiden lite beroende på såklart, vissa hästar åt långsammare, speciellt dom äldre hästarna. Skulle jag få min häst att äta en timma så hade han behövt minst runt 4 kg hösilage. Torrt hö räckte såklart längre.
Så snabbt käkar inte mina. Vid onsdagens snöstorm fick de komma in kl 17:30 och då fick de sin em-mat. En giva på 3 kg hösilage var. När jag kom ut kl 20:30 för att göra kvällskoll och kvällsfodring, då hade de fortfarande några strån kvar.

/Lizzie
 
Sen kan det väl vara så att de som är lättfödda får ”mindre mat” och blir hungriga och sen ”kastar i sig maten”? Min fånghäst fick ju foderstrupsförstoppning av hösilage. Men då var det nog inte hennes hunger utan kontrollbehovet då det var större flock och hon skulle springa i allas högar. Max 3-4 st flockkompisar är nog lagom för henne.

Fångisen får sitt kvällshö, en del av det, 3 kg i hönät (småmaskigt). Sen får hon 2.5 kg hö på golvet. Mycket pga ättiden men också för att avlasta framhovarna.
Ute får hon mat på marken men i uppförsbacke pga avlastning av framhovarna.

Ja, jag tror också att hungriga hästar, och när det är konkurrens om mat, har högre tendens till att sluka sin mat. Jag har ju bara två hästar och stall hemma. Den gamla håller på att tappa i rang nu mot den unga hästen, så den unga hästen har börjat vakta maten. Jag löser det genom att sprida ut grovfodret på 6 platser i hagen. Den gamla hittar alltid en hög att äta och de får sitt sökbehov efter mat tillgodosett också. Dessutom får jag motion av att pulsa runt i snön också ;). Men innan den äldre börja bli gammal var det lugnt vid fodring hästarna dem emellan.

/Lizzie
 
Så snabbt käkar inte mina. Vid onsdagens snöstorm fick de komma in kl 17:30 och då fick de sin em-mat. En giva på 3 kg hösilage var. När jag kom ut kl 20:30 för att göra kvällskoll och kvällsfodring, då hade de fortfarande några strån kvar.

/Lizzie
Skrev bara min erfarenhet, jag har inte stött på hästar som äter så långsamt förutom några få. Som morgonfodringen tex när dom flesta fick mellan 2 till 4 kg så hade nästan utan undantag alla ätit upp efter en timma. Men som sagt, lite skillnad på hur blött silaget är också. Det är iallafall min erfarenhet av hästar i vanliga stall med fordringar 4 ggr per dag.

Hur min häst förändrade ättiden när han gick på lösdrift med fri tillgång vet jag inte då det är svårt att veta hur mycket dom får i sig men vikten påverkades inte trots att han stod vid höt mycket längre tid så jag kan bara anta att han åt långsammare.
 
Senast ändrad:
Som @lizzie är inne på så känner inte hästar mättnad så som människor. Att de inte har streckreceptorer är värt att understryka. Hästar är designade för att ta in mat i magsäcken i samma takt som den går ur, att beta små partier över längre tid. Det är därför magsäcken även kontinuerligt utsöndrar magsaft, vilket är anledningen till att magsår kan drabba hästar som går med tom mage länge.
 
Som ditt sto är min lilla ponny. Jag förstod inte alls varför hon rasade i vikt på förra stället och var så himla stressad när jag kom för att ta in henne. Där visade det sig (efter att jag frågat stallägaren hur hon var vid fodring) att hon blev så rädd för de andra hästarnas attacker (den flocken mådde inte bra...) att hon helt enkelt gick iväg vid fodring istället för att äta. Gissa om jag blev arg, detta hade trots allt pågått några veckor. :(

Lite hjälpte det då att jag tog in ponnyn och hon fick äta för sig själv på box, men det var såklart inte optimalt och jag kunde bara vara i stallet en gång/dag.

Om man ändå hade råd med egen gård. :(

Ja, detta har varit ett problem främst när vi haft stoet inackorderad på lösdrift - hon måste ju äta för att hålla värmen och det hann hon liksom inte med i flock... Och det gällde även i en i övrigt välfungerande flock, ska sägas. Hon blir inte rädd för de andra (har attityd och kan absolut säga ifrån när det behövs!), men tappar helt intresset för mat om hon inte får stå fullständigt ifred och äta läääänge.

Vi har egen gård nu - det löser onekligen en del problem, men skapar andra. Fördelen är såklart att kunna göra precis som man vill och som passar de egna hästarna, nackdelen är begränsat antal hästar vilket just nu då gör att stoet går ensam. Jag tror iofs att hon mår ganska bra av nuvarande lösning, men känns inte helt bra att ha en häst ensam i hagen (även om hon ju står så hon kan se de andra och även har viss möjlighet till fysisk kontakt när de är i stallet). Hon hade nog funkat allra bäst med en enda väl utvald kompis i hagen (som äter lika långsamt och behöver samma mängd mat!), men tror ändå att gå ensam är "näst bäst". En av hästlivets alla dessa kompromisser!
 
Som ditt sto är min lilla ponny. Jag förstod inte alls varför hon rasade i vikt på förra stället och var så himla stressad när jag kom för att ta in henne. Där visade det sig (efter att jag frågat stallägaren hur hon var vid fodring) att hon blev så rädd för de andra hästarnas attacker (den flocken mådde inte bra...) att hon helt enkelt gick iväg vid fodring istället för att äta. Gissa om jag blev arg, detta hade trots allt pågått några veckor. :(

Lite hjälpte det då att jag tog in ponnyn och hon fick äta för sig själv på box, men det var såklart inte optimalt och jag kunde bara vara i stallet en gång/dag.

Om man ändå hade råd med egen gård. :(

Beroende på vart i landet du bor så kan det faktiskt finnas möjligheter du inte sett än (alltså ställen med under 1ha egen mark, hus som måste renoveras lite) men egen gård är sjukt mycket jobb även om den är liten. Bara att hålla byggnaderna i skick är drygt...

Jag är dock väldigt nöjd med att slippa stå inhyrd. För mig jämnar kostnaderna ut sig iom stallhyra + bränsle blir rätt fort en stor summa om man har flera hästar.
 
Beroende på vart i landet du bor så kan det faktiskt finnas möjligheter du inte sett än (alltså ställen med under 1ha egen mark, hus som måste renoveras lite) men egen gård är sjukt mycket jobb även om den är liten. Bara att hålla byggnaderna i skick är drygt...

Jag är dock väldigt nöjd med att slippa stå inhyrd. För mig jämnar kostnaderna ut sig iom stallhyra + bränsle blir rätt fort en stor summa om man har flera hästar.
Alla säger det här, men jag har bott på egen, liten gård. Jag tycker inte alls det var speciellt mycket jobb? Vad är allt det där jobbet som är så mycket?
Runt uppsala finns typ inte det du beskriver, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på det.
 
Beroende på vart i landet du bor så kan det faktiskt finnas möjligheter du inte sett än (alltså ställen med under 1ha egen mark, hus som måste renoveras lite) men egen gård är sjukt mycket jobb även om den är liten. Bara att hålla byggnaderna i skick är drygt...

Jag är dock väldigt nöjd med att slippa stå inhyrd. För mig jämnar kostnaderna ut sig iom stallhyra + bränsle blir rätt fort en stor summa om man har flera hästar.

Ja, jag har vid ett par tillfällen hyrt in mig på gård och skött mig själv, men det har blivit så vansinnigt mycket arbete att hela meningen med att ha häst (dvs för mig att umgås och rida) försvann. Det enda jag gjorde var att slita sönder kroppen för att ge hästarna foder, vatten och en fräsch lösdrift.
 
Alla säger det här, men jag har bott på egen, liten gård. Jag tycker inte alls det var speciellt mycket jobb? Vad är allt det där jobbet som är så mycket?
Runt uppsala finns typ inte det du beskriver, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på det.

Skrapa och måla hus och lagård tillexempel. Klippa gräs/röjsåga. Skotta snö vintertid.

Om man inte har något emot att stället förfaller så är det inte så mycket jobb. Vill man hålla allt i bra skick och dessutom renovera/bygga till/odla är det ständiga projekt och en lång lista på fix.

Bara att bygga en ligghall på ett bra sätt tar ju sin lilla stund. Sen vill man kanske grusa hage, har man inte egen traktor ska det skottas/krattas ut för hand. Däremellan ska gräs klippas. Och så vidare.

Och då har jag alltså inte räknat med jobbet med mockning, grovfoderhämt, fodringar, stängselrep, hästvård...
 
Jag vet att frågan inte var till mig men svarar ändå :D Mina hästar äter utan nät. Och min högst amatörmässiga observation är att hästar som känner sig hungriga äter fortare. Mina verkar som sagt rätt nöjda och har väl också lärt sig att när maten är slut dröjer det inte alltför länge innan det kommer en giva igen, så de blir liksom aldrig "desperata" efter mat och tar det därmed också rätt lugnt. Jag kan tänka mig att sammansättningen av hästar också spelar roll - våra tre valacker som går ihop är ganska lika i både näringsbehov och äthastighet. Det gör ju att ingen behöver "roffa åt sig" för att få i sig sitt behov utan det räcker åt alla och de står lugnt vid sina högar och äter. Vi har ett sto också, som går i egen hage bredvid valackernas, och hon äter normalt betydligt långsammare och är dessutom lite svårfödd vintertid (ja, det finns svårfödda islandshästar!). Hon måste få äta länge för att få i sig tillräckligt och är dessutom inte så "på" beträffande maten, så blir det minsta bråk går hon därifrån och skiter i att äta. Det händer även vid fri tillgång (vi har provat flock + fri tillgång med henne), så hon är väldigt svår att ha med andra hästar på vintern. Inte alltid helt lätt, det här....

Har samma erfarenhet.
Våra som går i en stor gräshage med möjlighet att beta året runt äter sina hösilagegivor väldigt lugnt och långsamt. De är helt lugna vid fodring, kan dela högar osv.
De blir aldrig hungriga och stressade på det sättet.
 
För några år sedan var jag på en foderföreläsning och föreläsaren (agronom) var tydlig med att hästar inte blir "matta i magen" på samma sätt som oss människor. Det har inte heller så himla mycket att göra med hur länge de äter heller. Utan det är antalet tuggningar som påverkar mättnadskänslan. Enligt föreläsaren så behöver en häst tugga 2000 st tuggningar för att "bli mätt".

För att översätta det i tid så behöver hästen äta cirka 1 timme enligt den föreläsaren. Mängden grovfoder för en storhäst bör vara minst 2 kg vid varje fodringstillfälle. Detta ska då vägas mot att äten ska äta ofta, inte har för långt uppehåll i den "icke ätbara tiden" och ändå hålla sig inom sin foderstat. Att hålla sig inom sin foderstat är ju svårast om man har ett grovfoder där man inte kan ge fri tillgång pga obalans i värden på grovfodret etc.

Efter denna föerläsning så studerade jag mina egna kusar. Jag hade då en stor häst och en shettis. Storhästen fick 2 kg hö per fodring och ponnyn 1 kg. Det tog cirka 1,5 timme för dem att käka sina respektive måltider. Nästkommande fodring kvar sedan 5 timmar efter föregående fodring, men den icke ätbara tiden blev cirka 3,5 timme. De ville självklart ha mat vid nästkommande fodring, men det var ingen hysteri. Kvällsmålet fick de så pass mycket mat att den icke ätbara tiden landade på 3,5 timme fram tills det var dags för morgonfodringen.

Så ja, skulle säga att dina hästar är förmodligen hungriga, även om de får mat ofta. Just för att de inte får äta tillräckligt mycket per gång så de blir mätta "i hjärnan".

/Lizzie
Jag har också hört det där med att de behöver äta minst en timma vid varje måltid, och att det därför kan bli negativt att dela upp på för många små mål.
 
Jag märker tydligt att min häst blir frustrerad vid kortare tuggtid. Räcker med att hösilaget blir lite blötare. Då får hon ändå väl över rekommenderad gräns för ts/kg häst och står inte utan mat särskilt många timmar per dygn.
Hon äter förövrigt också väldigt lugnt och brukar ta vilopaus under tiden.
 
Ja, så sa vår föreläsare också. Det är bättre med färre, men rejäla mål, än att hålla på och dutta med smågivor många gånger.

/Lizzie
Det är svårt att få varje mål att hålla så det räcker minst en timme. I år är det tex svårt att få tag på bra halm och alla klarar inte av en stor mängd hö/hösilage. Så det är tyvärr en avvägning och man för göra så gott det går utefter sina och stallets och hästens förutsättningar.
 
Skrapa och måla hus och lagård tillexempel. Klippa gräs/röjsåga. Skotta snö vintertid.

Om man inte har något emot att stället förfaller så är det inte så mycket jobb. Vill man hålla allt i bra skick och dessutom renovera/bygga till/odla är det ständiga projekt och en lång lista på fix.

Bara att bygga en ligghall på ett bra sätt tar ju sin lilla stund. Sen vill man kanske grusa hage, har man inte egen traktor ska det skottas/krattas ut för hand. Däremellan ska gräs klippas. Och så vidare.

Och då har jag alltså inte räknat med jobbet med mockning, grovfoderhämt, fodringar, stängselrep, hästvård...

Jag har en liten gård, och hade den innan jag hem hästarna. Det är ju samma jobb även om man bor i villa med stor trädgård. Det som tillkommit för min del är just hämtning av grovfoder och strömaterial, underhåll av hagar. Vi byggde ligghallen en sommar, visst det tog tid, men sedan var det gjort. Nu håller vi på och bygger ett fristående uterum och det är ju till oss tvåbeningar. Det hade vi gjort oavsett hästarna.

Det jag vinner på att ha hästarna hemma är ju att jag slipper åka, jag slipper passen med andras hästar etc. Jag sparar tid och jag får bestämma själv ;). Det är ju ett sätt att leva när man väljer att bo på landet :).

Mycket jobb blir det när man ska ta eget grovfoder, underhålla maskiner, ta hand om inackorderingar etc.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 671
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 261
Senast: Messy
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 902
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp