Gård-torka i NV skåne

Sv: Gård-torka i NV skåne

TomasN skrev:
Om du kan förutse framtiden för räntor och aktier, varför är du inte redan snuskigt rik? :angel:
För att jag är feg och lat.
Det är ett visst arbete med att handla med aktier, och ibland litet mer spännande än vad jag orkar med.
Oftast så prioriterar jag att sova gott om natten.

Men min aktiehandel och andra investeringar gjorde att jag kunde köpa ut min ex man ut gården och behålla den vid skilsmässan.
Så om inte snuskigt rik, i alla fall litet små-tät.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

TomasN skrev:
Det gäller fortfarande att prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin :angel:

Ja, det är ju sant det!
Jag har själv aldrig några problem att komma överens med bönder (har gått lantbruksskola och har släkting som driver lantbruk) så även om jag inte är så väldans insatt i allt så blir man accepterad.

Kan förstå det där resonemanget om stadsbor med inackorderade hästar..
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

tictac skrev:
Nu ångarar vi att vi inte bjöd på något av de ställen vi såg i början som hade mark+hus men inget stall (stall kan man ju bygga - men i början när man letar så skall ju allt vara rätt)
Ja, vi har oxå hittat lämpliga objekt utan stall så man ångrar att man var så nedrans kräsen då.. Har även hittat tomter (men ej fått bygga stall där), då sambon inte har tummen mitt i näven och har en liten bygg/konstruktionsfirma så skulle även detta funka men nu är det ju total torka på allt verkar det som :(

tictac skrev:
Man måste ju kunna klara en räntehöjning på några procent.
Håller fullständigt med dig! :bow:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Det är med sorg i hjärtat jag ser att fler och fler gårdar i Skåne kastreras genom avstyckning. Det blir fler och fler som inser att det behövs ordentligt med mark om man ska kunna hålla hästar på ett vettigt sätt, utan att låta de stå i bur stor del av dygnet.
Skulden ligger till stor del hos de bönder som anser att stor areal är bättre än bra resultat av verksamheten, och ska roffa åt sig samtliga kvadratmeter och plöja intill grunden på den avstyckade gården. Samtidigt talar de om en levande landsbygd :mad:

Som någon nämnde, kolla att det finns mark till och vad det är för mark, struktur, bördighet m.m. Stall kan man alltid bygga, aldrig läget, hus kan man renovera, aldrig läget. Om avstyckningen ska ske i samband med köpet, var tuffa och kräv ordentligt med mark. Tro aldrig om någon säger att du kan arrendera efteråt, det stämmer sällan.
Detta gäller oavsett ränteläget ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Och i dessa delar av Skåne kan man fortfarande komma över gårdar med mark till hyfsade priser. ;)
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Jo, när man kommer upp i skouböyen (skogsbygden) :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Och lite träd är ju trevligt att rida kring... :)

Här i trakterna kan man t.ex. köpa gård på 5 ha med 15 boxplatser, dränerad ridbana, ridhus, bostadshus i helt ok skick för 2,5 milj. Helt centralt på vischan! :D
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Rolle skrev:
Det är med sorg i hjärtat jag ser att fler och fler gårdar i Skåne kastreras genom avstyckning.
"Kastrera" det var det bästa jag har hört/läst om det fenomenet.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Försöker också ha lite koll på den glesa hästgårdsmarknaden och inser att mina föräldrar hade en extrem tur när de köpte sitt renoveringsobjekt för ca 7 år sen. Förvisso är det mycket att göra vid husen. Men de gav bara 150 000:- för det med 3 hektar mark. Man kan säga att renoveringen inte går i 190 :smirk: och att man hellre sover i stallet än i huset men stället är ändå värderat till 600 000 :- av en bankman för ca 1 år sen. Man fattar bara inte vad det är som händer... :confused:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Håller också på att leta gård runt vallåkra ekeby påarp med omnejd men har inte heller hittat ngt.... Har bara 2 hästar och behöver inget jätteställe men finns ju ingenting. Har kollat runt ett par år, men...... är det någon som hittar nåt så hör gäärna av er :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 316
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 229
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 342
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp