Gård-torka i NV skåne

Sv: Gård-torka i NV skåne

Jen80 skrev:
VAR i nv skåne kan du tänka dig att bo?!

Tja, jag är öppen för det mesta: Ängelholm, Hjärnarp, Klippan, Åstorp, Bjuv, Ö.Ljungby, Strövelstorp, Kattarp/Hasslarp, M-Ljungby. Ev. även Mörarp, Påarp, Billesholm, Ekeby men ej mer söderut än så.. Så jag är inte så hemskt kräsen ;)
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Jag och min man har letat i snart tre år nu, och det är verkligen inte lätt att hitta något som passar om man har krav.

Våra krav är att det ska finnas mark - minst 3 ha och att huset ska vara relativt beboeligt. Tyvärr säljs de flesta s k hästgårdar med 2-3000 kvadratmeter mark, och detta är inget som vi ens skulle reflektera över.

Angående "gården" i Kvistofta körde jag förbi där i lördags, och undrade om det hela var ett skämt.... Synd att jag inte tog några bilder på stället.

Immer
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Jag har bilder på "gården" i Kvistofta, tyvärr ligger de i pojkvännens dator hemma nu...

Vi åkte förbi, fotade lite, skrattade o körde sedan därifrån. Vill inte ens gå in och titta *s*

Finns en MKT fin i Strövelstorp till salu nu, finns iofs inget stall där men mkt mark till ( ca 4ha), enda kruxet är att mäklaren säger " kolla med komunen om det är ok med stall" komunen däremot ger inget svar ang detta...
Gör mig väldigt misstänksam!
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Nä, man vill ju kunna ha hästarna hemma året runt och då krävs det ju lite mark. Fattar inte hur dom kan sälja ställen med ett par tusen kvm tomt och kalla det för hästgård :eek:

Och som vi diskuterade hos C_L så är man ju inte så hemskt intresserad av att lägga typ 3,5 milj på en gård.

Var det verkligen sååå anskrämligt där i Kvistofta? Då var det väl därför det var så "billigt" :crazy:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

ia_ skrev:
Jag har bilder på "gården" i Kvistofta, tyvärr ligger de i pojkvännens dator hemma nu...

Vi åkte förbi, fotade lite, skrattade o körde sedan därifrån. Vill inte ens gå in och titta *s*

Finns en MKT fin i Strövelstorp till salu nu, finns iofs inget stall där men mkt mark till ( ca 4ha), enda kruxet är att mäklaren säger " kolla med komunen om det är ok med stall" komunen däremot ger inget svar ang detta...
Gör mig väldigt misstänksam!

Åhh du måste fixa så jag får se bilderna ju :D

Har oxå sett den i Strövelstorp men det känns ju väldigt suspekt om man inte får svar ang. stall :mad:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Men vad skulle ni vinna på att priserna sjunker för att räntorna går upp?

Om ni inte har ett kraftfullt kapital, så blir det ju lika dyrt/månad hur man än vänder sig.
När jag köpte gården jag bor på nu, så låg räntorna på 14%, tacka fasen för att den kostade mindre än den skulle göra nu.
För den lånekostnad som vi hade i början, så kan man idag låna 5'000'000:-.
Så om jag säljer gården för de 3'500'000:- som jag tror att jag skulle få, så är det i alla fall billigare att bo för den som köper, än det var för oss när vi flyttade in.
Och det i absoluta kronor för 12 år sedan.
Gissa om det var mycket pengar då?
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Inte_Ung skrev:
Men vad skulle ni vinna på att priserna sjunker för att räntorna går upp?

Om ni inte har ett kraftfullt kapital, så blir det ju lika dyrt/månad hur man än vänder sig.
När jag köpte gården jag bor på nu, så låg räntorna på 14%, tacka fasen för att den kostade mindre än den skulle göra nu.
För den lånekostnad som vi hade i början, så kan man idag låna 5'000'000:-.
Så om jag säljer gården för de 3'500'000:- som jag tror att jag skulle få, så är det i alla fall billigare att bo för den som köper, än det var för oss när vi flyttade in.
Och det i absoluta kronor för 12 år sedan.
Gissa om det var mycket pengar då?

Ja jag är ingen höjdare på sånt där med räntor och tycker inte det är nån skillnad- höga priser/låga räntor kontra låga priser/högre ränta. Nån som är kunnig inom området får gärna förklara :bow: Har det kanske att göra med rörliga/bundna räntor??

14% :eek: helt sanslöst!!
 
Senast ändrad:
Sv: Gård-torka i NV skåne

Veronika skrev:
Åhh du måste fixa så jag får se bilderna ju :D

Har oxå sett den i Strövelstorp men det känns ju väldigt suspekt om man inte får svar ang. stall :mad:

Lovar! :)

3 ggr har kommunen lovat "att återkomma ang förfrågan om stall/gödselhantering på gården" men ännu inget besked från dem, snart 2 månader sedan första förfrågan!
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Är räntorna låga har du råd att låna upp mer för ditt boende där av blir folk benägna att bjuda lite mer. Låga räntor implicerar låga räntekostnader på det belopp man måste låna till sitt boende.

Om vi säger att alla som går i husköpartankar har ett tänkt läge för sina boendekostnader efter husköpet, så är dessa benägna att betala mer för huset i en tid med låga räntor då räntekostnaden inte blir lika hög som i tider med hög räntekostnad.

En hög ränta pressar ned priserna då folk inte är lika benägna att betala lika mycket för ett boende då räntekostnaderna gör boendet dyrt.

Det har således inget att göra med bundna rörliga räntor. Utan detta är när du tagit ett huslån kan du välja om du vill binda din ränta till en viss sats eller om du vill att den skall flukturera med räntan. Har du valt bunden ränta vet du vilken kostnad du kommer att ha på lånet bundna tid, medan om du väljer rörlig så rör sig räntan med ränteläget. Sjunker räntan tjänar du på att ha rörligt, stiger räntan tjänar du på att ha ett bundet lån.

Ska vi skippa realräntan till överkursen ;)
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

ia_ skrev:
Lovar! :)

3 ggr har kommunen lovat "att återkomma ang förfrågan om stall/gödselhantering på gården" men ännu inget besked från dem, snart 2 månader sedan första förfrågan!

Låter bra ;)

Så dålig stil av kommunen :mad:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Okej, tack för förklaringen :bow:

..och vi skippar realräntan till en annan gång ;)
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Kan bara säga samma sak här. Har letat febrilt i närmare 2 år nu utan att hitta något bra. Har faktiskt bjudit på ett par ställen, men ägarna ville inte sälja till "hästfolk"...
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Jag hänger gärna med på realräntan.

Men ännu hellre så diskuterar jag orsaker bakom olika räntenivåer.

För mig så beror den låga ränta som vi har nu på att vi är med i EU.
Jag förutspådde att räntan skulle gå ner vid köpet av gården, då de ekonomiska hjulen sakta började snurra runt efter ett tag.
År 1992 på hösten så låg reproräntan på 500% under ett kort tag, detta för att kronan var svag och kapital rann ut ur landet.
I princip alla fastighetsaffärer avstannade.
Vi skrev avtal i december 1992 med ett räntelöfte på 14%.
Då vi tillträdde i maj så hade det sjunkit till 11%.

Ur historiskt perspektiv på kanske 40år, så är 4% ränta i avdelningen fantasier.
Vanligen så har räntorna varierat mellan 14% eller mer och runt 7%.
Och det brukar gå i 7års cykler.
Men iom att vi nu är knutna till EU, vilket garanterar att vi har en stabil ekonomi.
Så har vi nu rekordlåga räntor.
Eftersom EU kräver av sina medlemmar att ekonomin sköts på ett visst sätt.

Det som tidigare gav höga räntor var bl.a. den "låne-ekonomi" som Socialdemokraterna körde för att finansiera "bidrags-sammhället".

Om man vet ungefär hur det hänger ihop med räntorna och konjunkturen och aktiemarknaden, så kan man ganska så väl prediktera hur det kommer att bli.
Jag skall snart börja att handla med aktier igen.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Antagligen för att inte fresta på sina gamla grannar.
De har väl blivit vänner och vill då fortsätta med det.
Hästfolk som rider runt överallt och hojtar på allemansrätten, är ju ganska så påfrestande för omgivningen.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Inte_Ung skrev:
Jag hänger gärna med på realräntan.
Ja den bör man ta med i resonemanget. En ränta på 14% tex är inte så farlig om inflationen är över 10%. Visst blir det kämpigt i början för pengarna till räntan måste ju ut men inflationen amorterar ju lånen ganska snabbt. Realräntan är egentligen inte så låg nu historiskt sett.

Man kan givetvis inte enbart titta på dagens räntenivåer och basera sin ekonomi på det. Jag tror visserligen inte på så höga räntor men en höjning av räntan med 2 procentenheter från 4% till 6% ökar ju faktiskt räntekostnaderna med 50% och har man inga marginaler så blir det tufft.

Inte_Ung skrev:
Om man vet ungefär hur det hänger ihop med räntorna och konjunkturen och aktiemarknaden, så kan man ganska så väl prediktera hur det kommer att bli.
Jag skall snart börja att handla med aktier igen.
Om du kan förutse framtiden för räntor och aktier, varför är du inte redan snuskigt rik? :angel:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Inte_Ung skrev:
Antagligen för att inte fresta på sina gamla grannar.
De har väl blivit vänner och vill då fortsätta med det.
Hästfolk som rider runt överallt och hojtar på allemansrätten, är ju ganska så påfrestande för omgivningen.
Det finns hästfolk och det finns hästfolk..... Stadsbor som bara haft häst inackorderad innan kan ju få problem med att komma överens med bönder.

Jag har aldrig träffat någon som inte vill sälja för att jag har hästar. Det är bara att diskutera lite jordbrukspolitik och låta dem veta att man är bondson sen är man accepterad!

Det gäller fortfarande att prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin :angel:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Skulle kunna vara jag som skrivit det du skrev. Vi har letat i lite drygt två år, men då i mellanskåne (Eslöv/Svalöv). Många hästgårdar har vi tittat på, med 3000 kvm tomt. Var skall man ha hästen? Vi har kollat om det går att köpa mark från grannbonden, men det är hutlösa priser de tar om de överhuvudtaget vill sälja.

Nu ångarar vi att vi inte bjöd på något av de ställen vi såg i början som hade mark+hus men inget stall (stall kan man ju bygga - men i början när man letar så skall ju allt vara rätt), samt att vi inte bjöd på en gård med 10 ha mark (bara 2,5 mkr..) Men man hade nog kunnat sälja marken. Lätt att vara efterklok.

Just nu är det verkligen torka på gårdfronten. Förra året (i våras-somras) så dök det i alla fall upp en gård per månad men nu har det inte varit någon på flera månader. Det finns någon till salu men det är såna där över 3 mkr - och det är lite mycket pengar, även om räntan är låg. Man måste ju kunna klara en räntehöjning på några procent.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 316
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 228
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 337
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp