Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Japp och som jag tidigare sa så var det inte i någon positiv anda det här har lagts in av Brille.. utan enbart för att skada, det fattar ju vem som helst som ser filmen att den inte stämmer överens med Brilles världsbild av dressyren, så det var ju knappast i någon välmening folk skulle ta del av det iallafall...

Sen förstår ju vemsomhelst som är någorlunda schysst mot en häst att man inte bara sätter den på röva i en Grand Prix form när man ska utveckla och arbeta med piaffen utan man får ju kompromissa med vissa saker för stunden för att andra saker ska kunna utvecklas.
 
Sv: Globendressyren!

Hahaha.. Jag är fortfarande naiv nog att tro att folk inte gör så bara för att skada. Att man aldrig lär sig. ;)
Jag upphör aldrig förvånas att man ens har ork till allt sånt..

Man får väl vara glad att ogillas isf.. ;)
Om man ser till idealskilnader.
 
Sv: Globendressyren!

Men varför tror du det handlar om samling a la dressyruppvisning? "Collection" har nog en vidare betydelse på sitt hemspråk i sånt fall om nu inte svenskar kan acceptera att begreppet samling inte enbart definieras av en dressyrövning.

Som jag sa, den bilden handlar inte om en dressyrhäst, utan om en "gaited horse", en Tennessee Walking Horse, som normalt visas upp i en extremt upprest form (sänkt rygg). Bilden och texten visar att det är möjligt att rida denna gångartshäst i en mer rundare och "collected" form, vilket många inte tror. Nu när jag läst hela artikeln så tolkar jag det som att man försöker förklara att även den typen av häst kan använda rumpan för mer "bära" än "skjuta" och därmed lyfta upp "the base of the neck". Själklart inte som i en piaff eller samlad trav eller vad ni nu anser vara "korrekt samling", utan i en enklare grundform.

Du skrev själv att man bör känna till lite mer än en ynka artikel och någon filmsnutt tagen ur sitt sammanhang innan man gör sig en bedömning, och jaa, det är ju väldigt sant.

Nu har jag hittat artikeln som bilden kommer ifrån, så du kan läsa själv. Artikeln: http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf

ALLA hästar kan samla sig, tom den allra sämsta exteriör och mest framtunga klumpeduns, kan samla sig till en viss grad. Det handlar bara om att hålla sig inom begränsningen och inte kräva mer än den klarar av.
 
Sv: Globendressyren!

Redan innan man började prata engelska inom ridning så har samling nedtecknats. Man har klargjort vad det är och hur man utbildar till det.

För mig är samling samling. Det kan inte vara något annat.

Jag har ju dock vänner som inte rider dressyr utan tex Islandshäst eller Western och de har sin "samling". Jag kan dock INTE hålla med om att det är samling.
För det är inte så man beskrivit samling vare sig för eller idag.

Det är liksom inte ett embryo till levad(dvs en stig mot levad), vilket all utbildning av en ridhäst annars bör vara. För bärighetens skull, för hästens hälsas skull.
Biomekanik funkar på ett visst sätt vilken gren det än är, vilket namn man än ger det.

Att skriva "true collection" om en basform är inget som jag ser som lysande.
Det skulle förmodligen gå att samla hästen med, om människan kunde.

Ibland går det att bilda sig en uppfattning genom en artikel.
Visar man en bild på sig själv sittandes på en stol i sitt kök och ber dem skriva: "Tua, på Ica" så bör de flesta anta att något gått fel någonstans. Antingen att fel bild valts. Men om jag då också väljer att pöängtera den svarta tröjan jag har och säga att folk inte är vana vis svarta tröjor på Ica..
Ja då antar man nog att det gått fel.. för mig att fatta vad Ica är.. *hoho liksom*
 
Sv: Globendressyren!

Det skulle jag kunna. Tyvärr lämnar jag inte ut namn på personer som inte deltar i buke-debatten.

Piaff skall visa att hästen har förmåga att samla sig. Det kan den inte göra med 2-3 nackkotan högst och nosen bakom lod.

Du skriver ju om Totilas så hästarnas namn räcker gott - vilka har blivit bortdömda under tävling fast de visar sig så bra?, för en gång skull måste det vara lätt att hitta film och nu då även protokoll.

Och självklart kan en häst samla sig även om nos skulle vara något bakom lod och nacken inte högst- förresten läste du TR som jag skrev om vad som räknas till allvarliga fel?
 
Sv: Globendressyren!

Citat:
Ursprungligen postat av Fiador Visa inlägg
Att det sen blir tjafs just runt "tävlingsdressyrmomenten" i diskussionerna om tex LDR och bakom-lodridning, är ju för att någon lägger in en bild på just ett dressyrmoment, tex fios bild på Totilas, samt för att dom flesta som är med och diskuterar just själva är mest insatta i dressyrsystemet, men det skulle ju lika gärna kunna vara en westerntävlingsbild på en proffshäst bakom lod och nosen i backen (vilket blivit väldigt modernt) i ett skede när den reglementsenligt inte borde vara det. Det är ett precis lika underligt fenomen.




Vad menar du med det feta? Är det fel enligt western -TR?
 
Sv: Globendressyren!

Jag tog bort en bit för det inte skulle bli så långt, hoppas det är ok.
Ser det som att det finns olika grenar inom klassisk dressyr, tex Cadre Noir, SRS, iberisk ridning, PK och säkert flera andra. Det är ett klart bredare begrepp än man ofta kan tro. Elever till Craig Stevens brukar säga att han är en klassisk mästare så jag antar att han har en egen gren också. Trots att hans skola förvirrande nog heter nånting om Academic Equitation i Usa.

Även folk som rider "vanlig" dressyr presenterar sig ofta med vilken tränare de rider för utöver att säga att de gillar dressyr. Just för att det i allmänhet är ett sånt brett spektra.
Av din text kan förstås att du inte vet att Philippe Karl jobbade på Cadre Noir under många år. Så här står det på hans hemsida
"In 1985, General Pierre Durand appoints him [Philippe Karl] as a member of the French national riding school Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, and he becomes an Ecuyer at the prestigious Cadre Noir. Being especially dedicated to the shows of the Cadre Noir, he creates two historical shows, presentations at the long reins – both in jumping and High School – and participates in the shows of the Ecuyers. For thirteen years, he takes part in all the gala shows of the Cadre Noir in France and all over Europe." Han har dessutom skrivit om sin tid på Cadre Noir i sina böcker.
 
Sv: Globendressyren!

Det gäller att ha rätt färg på tungan då alltså?:D

Jag måste ändock ngnstans hålla med kritikerna av dressyren som tävlingsgren när man ser bilder från framridningar med gräsliga genomtagningar vilka man inte ens kan skylla på en ögonblicksbild.

Man kan då fråga sig hur det ser ut hemma när man kan rida så här på en tävlingsplats.

Ex ser det ut såhär innan de går in på tävlingsbanorna så blir man milt sagt lite ledsen.

För inte fan "råkar" man hamna här.

Nu har inte detta med korrekt utförda piaffer eller globen att göra men man undrar ju ngnstans hur hård ridningen egentligen är i dag.
971754_574440465933672_305365074_n.jpg

Ryttaren på den här bilden har dragit in nosen på hästen och sitter väldigt illa eftersom han inte har kortat tyglarna. Det gör att problemet accentueras. Om ryttaren hade kortat tyglarna så att armbågarna hade varit på plats hade bilden inte varit så uppseendeväckande. Ur hästens perspektiv är det minst lika illa. Tyvärr uppmärksammas de fallen inte lika mycket.
 
Sv: Globendressyren!

Jag brukar inte delta i diskussioner här, jag la mig i tidigare för att jag tyckte att de fanns något att diskutera(mitt första inlägg i tråden)... Men en saga? Jag vet precis vad den säger, poängen är att du inte kommer med något konkret på att det du säger stämmer. Backa upp dina teorier med fakta så tror jag folk kommer att lyssna och återkom när du läst på hur dressyren fungerar och när du studerat alla duktiga proffs och erfarna ryttare, när du synat vår sport i alla sömmar och från alla håll, hört allas erfarenheter och satt dig in i och förstått hur dom menar - om du fortfarande vill kritisera och har fakta och mycket i ryggen då, då kan en riktig diskussion föras!

Jag har aldrig fått höra varför hästen inte kan utföra en piaff utan nacken i högsta punkt? Du har inte heller visat en bild på en häst som gör korekt piaff med nacken i högsta punkt (det har däremot andra användare gjort!), i bilderna på bloggen ser jag bara spänning, vilket aldrig kommer leda till en bra rörelse. Gör hästen en 10 poängs piaff med en gång eller i din värld? Eller hur tar man sig dit?

Förstår varför folk tröttnar.
Man kan ge hästen att äta och dricka men man kan inte tvinga den att äta. Detsamma gäller för människor - man kan skriva och förklara men man kan inte tvinga någon att läsa det man skriver.

Jag har länkat till många artiklar som handlar om hästens biomekanik. T.ex. artikeln som fio hämtat bilden på amble från handlar om sann och falsk samling.

I de flesta sporter tränar man på det som skall visas i tävling. Så inte i dressyren. Där tränar man hästen låg och lång (LDR) för att i tävlingsmomentet försöka rida (lyfta) hästen hög och samlad. Det är klart att det inte fungerar, hästen har inte fått tillfälle att utveckla de muskler som behövs för samling. Det blir hoptryckta tekannehästar som inte orkar bära sig. Det visas tydligast i piaff som är den rörelse som skall visa att hästen har tekniken, balansen och orkar.
 
Sv: Globendressyren!

Du skriver ju om Totilas så hästarnas namn räcker gott - vilka har blivit bortdömda under tävling fast de visar sig så bra?, för en gång skull måste det vara lätt att hitta film och nu då även protokoll.

Och självklart kan en häst samla sig även om nos skulle vara något bakom lod och nacken inte högst- förresten läste du TR som jag skrev om vad som räknas till allvarliga fel?
Nåja, jag har nog inte nämnt det namnet så många gånger heller.

Ja, jag har läst TR och FEI både om allvarliga fel och annat som står där. Det är inte TR/FEI som avgör om det är möjligt eller inte. Det beror på hästens fysiologiska förutsättningar, hästens biomekanik.
 
Sv: Globendressyren!

Öööh fast vem här har försvarat det? INGEN.. dessutom sker det i ALLA grenar.. tyvärr

Ja visst gör det det och jag har inte sagt att ngn försvarar det.

Men det är ett problem för dressyren, det är den gren vi pratar om här därför inga bilder på andra grenar, för det får också stort utrymme i media. Det är också ofta denna typ av bilder kritikerna ser och då förstår jag deras inställning till tävlingsdressyren. De som står utanför grenen kanske också ser förändringarna på ett helt annat sätt än vad de mitt i smeten gör? Däremot så saknas kanske kunskapen om helheten.

Givetvis bör de allra flesta förstå att det är ett tillfälle och en ryttare vilken gren som helst inte kan representera hela sin grenen.

Jag är dock övertygad om att kritikerna måste finnas inom varje gren för toleransen inom alla grenar tycks öka när ambitionsnivåerna blir för höga.
Jag har ex sett filmer och bilder på helt horrribel ridning bland ryttare inom western som rider på väldigt hög nivå.

Någon som förstår vad jag menar? Har snart byggt ett helt träd med alla "grenar":D

-mackan, det är inte min bild av tävlingsdressyren och du behöver inte placera in mig i ett fack eller grupp. Jag befinner mig inte i en " vi och de konstellation"

Mitt inlägg gällande Brille hade inget med dressyren att göra överhuvudtaget utan var riktad till själva tonen mot person i inläggen.

Sen har jag fortfarande inte läst allt som ligger till grund för motsättningarna.

Jag kan hålla med om att man absolut inte lämnar ut ngns privata uppgifter här ute, det är ett övertramp å det mildaste framförallt om man vill vara anonym så ska man få vara det *punkt*

Jag har själv valt att inte vara anonym, för mig känns det bättre att folk vet vem jag är. Sen är det klart ibland, det finns ngr riktiga surtanter på buke som ofta är väldigt otrevliga här ute, så undrar man om de vågat vara så infernaliskt otrevliga om folk visste vilka de var irl?



Det är också intressant att se att du och mackan kör par likväl som brille och fiador:D
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

Nåja, jag har nog inte nämnt det namnet så många gånger heller.

Du kan ju skicka PM till mig så slipper du lägga ut namnen här-men faktum är att jag är rätt säker på att det inget blir, helt enkelt för att du inte kan och vet utan det var bara en groda utslängd för att försöka "bevisa" något som du bara påstår och inte har sett.
 
Sv: Globendressyren!

Ja, jag har läst TR och FEI både om allvarliga fel och annat som står där. Det är inte TR/FEI som avgör om det är möjligt eller inte. Det beror på hästens fysiologiska förutsättningar, hästens biomekanik.

Nu blandar du nog -medvetet?- ihop saker och ting. Om du har nu läst om allvarliga fel varför menar du då bakom lod är allvarligt fel?, och jo, hästar kan visa samling även om nos är något bakom lod.
 
Sv: Globendressyren!

Man kan ge hästen att äta och dricka men man kan inte tvinga den att äta. Detsamma gäller för människor - man kan skriva och förklara men man kan inte tvinga någon att läsa det man skriver.

Jag har länkat till många artiklar som handlar om hästens biomekanik. T.ex. artikeln som fio hämtat bilden på amble från handlar om sann och falsk samling.

I de flesta sporter tränar man på det som skall visas i tävling. Så inte i dressyren. Där tränar man hästen låg och lång (LDR) för att i tävlingsmomentet försöka rida (lyfta) hästen hög och samlad. Det är klart att det inte fungerar, hästen har inte fått tillfälle att utveckla de muskler som behövs för samling. Det blir hoptryckta tekannehästar som inte orkar bära sig. Det visas tydligast i piaff som är den rörelse som skall visa att hästen har tekniken, balansen och orkar.
Du behöver inte frälsa Världen eller buke med den filosofin.
Folk som har mer kött på benen kan särskilja.

PK verkar att ha frångått det han lärt sig som ung o skapat sin egen filosofi- en som genar....Det finns inga genvägar eller lättare sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

Helt ot men bara ett påpekande i all välmening, tyskt y brukar inte "finnas" på datorer utan du gör det genom att först trycka på prickarna och sedan på u:et:) Så vet du till nästa gång.
 
Sv: Globendressyren!

I de flesta sporter tränar man på det som skall visas i tävling. Så inte i dressyren. Där tränar man hästen låg och lång (LDR) för att i tävlingsmomentet försöka rida (lyfta) hästen hög och samlad. Det är klart att det inte fungerar, hästen har inte fått tillfälle att utveckla de muskler som behövs för samling. Det blir hoptryckta tekannehästar som inte orkar bära sig. Det visas tydligast i piaff som är den rörelse som skall visa att hästen har tekniken, balansen och orkar.

Fast de stämmer inte riktigt. Alla ryttare betonar vikten av att variera formen.

Men stundtals, bla när de stretchar och när de värmer så kan man lägga dem låga. Vet inte om du syftar på rollkur eller på det I Klimke gör på tidigare bild utlagd här?

Har en bild på en häst som själv gärna lägger sig lite lägre. Hon travar stundtals såhär.

980900_10201707533631838_1905136941_o.jpg
 
Sv: Globendressyren!

Hur tror du framdelen lättar då? Genom att bakbenen är inaktiva?

För mig är det självklart att bakdelens arbete är det primära i piaff.
Utan dem kan inte framdelen bli lätt i piaffen. Det är ngt helt annat än bensprattel.

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Globendressyren!

True collection? Det är ju vad hon pratar om. True dvs sann, verklig samling. Så har också Brille beskrivit denna människa. En som vet mer är och är en förebild. Var och en kan ju bilda sej en egen uppfattning om hur det förhåller sig med den saken ;)
Sen att ordet samling eller collection används lite hur som helst om allt som innebär att korta steget och minska tempot... Ja det har ju varit uppe förr att du tycker det är helt ok.

Den bilden säger mer än tusen ord från dr Deb skulle jag säga. ;)
 
Sv: Globendressyren!

Fast de där gångarterna kommer ju sig av samma grej som all gångartsridning. Och det är det jag skulle säga är icke genomsläpplighet genom hela kroppen.

[...]
För en del av oss är det inte riktigt lika flytande..

Word!

/Migo
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 339
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
29 593
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 254
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp