Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

...
Att vara ensam/få att kritisera något (Totilas) som så många människor, hela dressyrvärlden tycker är bra, då måste man ha ruskigt bra argument och mycket i ryggen.
.....

Kejsarens nya kläder är en saga av den danske sagoförfattaren H.C. Andersen.

I sagan syr två skräddare nya kläder till kejsaren. De säger att de använder en magisk tråd som gör att korkade personer inte kan se den. I själva verket använder de ingen tråd alls, men eftersom ingen vill framstå som korkad låtsas alla om att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Alla utom ett litet barn som utropar: Han har ju inga kläder på sig!

Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga.

(Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kläder)
 
Sv: Globendressyren!

Jaja vi hart hört nu i 1000 inlägg att Totilas + alla andra som tävlar dressyr är värdelösa(förutom dom du vägrar nämna då som inte deltar i bukediskussionen) och inte kan piaffera inte kan samla sig eller whatever...Har du något annat att tillföra eller är bara same old same old? För i såfall är det bara att länka till tidigare diskussioner..det här leder liksom inte till något nytt?
 
Sv: Globendressyren!

Kejsarens nya kläder är en saga av den danske sagoförfattaren H.C. Andersen.

I sagan syr två skräddare nya kläder till kejsaren. De säger att de använder en magisk tråd som gör att korkade personer inte kan se den. I själva verket använder de ingen tråd alls, men eftersom ingen vill framstå som korkad låtsas alla om att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Alla utom ett litet barn som utropar: Han har ju inga kläder på sig!

Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga.

(Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kläder)


Du har verkligen en otrolig förmåga att hitta övertygande argument i alla diskussioner. Jag kommer aldrig att glömma din fanstastiska övertygande guru tex. Dr Deb. Det var ju en suverän illustration av det du står för.
 
Sv: Globendressyren!

Jag brukar inte delta i diskussioner här, jag la mig i tidigare för att jag tyckte att de fanns något att diskutera(mitt första inlägg i tråden)... Men en saga? Jag vet precis vad den säger, poängen är att du inte kommer med något konkret på att det du säger stämmer. Backa upp dina teorier med fakta så tror jag folk kommer att lyssna och återkom när du läst på hur dressyren fungerar och när du studerat alla duktiga proffs och erfarna ryttare, när du synat vår sport i alla sömmar och från alla håll, hört allas erfarenheter och satt dig in i och förstått hur dom menar - om du fortfarande vill kritisera och har fakta och mycket i ryggen då, då kan en riktig diskussion föras!

Jag har aldrig fått höra varför hästen inte kan utföra en piaff utan nacken i högsta punkt? Du har inte heller visat en bild på en häst som gör korekt piaff med nacken i högsta punkt (det har däremot andra användare gjort!), i bilderna på bloggen ser jag bara spänning, vilket aldrig kommer leda till en bra rörelse. Gör hästen en 10 poängs piaff med en gång eller i din värld? Eller hur tar man sig dit?

Förstår varför folk tröttnar.
 
Sv: Globendressyren!

Kejsarens nya kläder är en saga av den danske sagoförfattaren H.C. Andersen.

I sagan syr två skräddare nya kläder till kejsaren. De säger att de använder en magisk tråd som gör att korkade personer inte kan se den. I själva verket använder de ingen tråd alls, men eftersom ingen vill framstå som korkad låtsas alla om att de ser "kläderna", och kejsaren vandrar omkring naken. Alla utom ett litet barn som utropar: Han har ju inga kläder på sig!

Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel. Att liksom det lilla oskuldsfulla barnet i sagan utbrista Kejsaren är naken! innebär att påpeka något som alla kan se, men som ingen vågat säga.

(Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kläder)


Du har verkligen en otrolig förmåga att hitta övertygande argument i alla diskussioner. Jag kommer aldrig att glömma din fanstastiska övertygande guru tex. Dr Deb. Det var ju en suverän illustration av det du står för och tycker är bra.
 
Sv: Globendressyren!

Har ju lagt in denna bilden på Totilas innan.. fast den blev ju såklart totalsågad..

Toto.jpg

Det här är en piaff för en 10:a! (I mina ögon, jag är inte domare, men jag är säker på att jag inte har för många fel) :)

Tack för bilden, sparar den som inspiraton :D
 
Sv: Globendressyren!

Åh, Jeez!

Jag vet inte varför du berättar det här för mig.
Och jag är inte helt förtjust i att han tas upp av någon som länkar hej vilt till annat som inte är likt det vi håller på med. Så man ev kan tro att kvaliteten är detsamma eller metoden lik det andra.

Om du glömt det är det min tränare. Jag bor på deras gård nu. Så infon i artikeln och mer därtill är något jag får till mans dagligen.
Jag får också se piaff, levad, terre-a-terre och svårklass dressyrridning dagligen utöver att själv jobba med tramp med min och deras hästar(i bl.a. piaff).

Mannen i artikeln används inte bara av okunnigt folk. Utan även tex aktuella Globen-ryttare.
 
Sv: Globendressyren!

Vet du vad ..jag är nästan helt säker på att det länkades till den artikeln för att den skulle bli sågad och på det viset komma åt dig..det har varit sådana fula knep från Brilles sida tidigare..
 
Sv: Globendressyren!

Haha! Ja, då får man nog länka till en artikel JAG skrivit. Jag har hemskt svårt att känna mig sågad via andra egna individers doings. ;)

Dock tycker jag artikeln är bra. Nedbantad i knowledge för att passa. Men bra det som finns.
 
Sv: Globendressyren!

Jag tycker artikeln är bra, den stämmer ju dock inte överrens med de andra länkar som tagits upp så jag förstår inte poängen alls?

Är det någon som fortfarande vill diskutera ursprungsfrågan? Annars tackar jag för mig här, har bättre saker för mig ;)
 
Sv: Globendressyren!

Det är svårt, om inte omöjligt, att hitta sådana filmer som du vill se. Jag tror inte att de hade bevisat något för dig ändå. Men jag har hittat ett par artiklar på nätet som handlar om hur man kan träna sitt öga för att kunna se vad som är/inte är optimalt, vad som händer och förstå vad de olika positionerna av huvud, hals, fram- och bakben har för betydelse.

http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/24/trana-ditt-oga-piaff/

http://www.writingofriding.com/uncategorized/competitive-collection-bench-pressing-air-weights/

Visst kan man diskutera hur ett helt program utförs. Jag tror att det är tillräckligt svårt att diskutera en enda rörelse, t.ex. piaff. Varför just piaff? Därför att det av många anses vara en svår rörelse som bara få hästar klarar. (Jag delar inte den uppfattningen.)

Du vill (?) att man i bedömningen av piaff även skall ta med övergångarna till och från piaff. Men piaffen är ju en bedömningsgrund och övergång en annan och bedömningen av den ena skall väl inte påverka bedömningen av den andra.

Visst skulle man kunna ta med övergångar för att bedöma piaff om de visar vilken kvalitet piaffen har. I så fall skulle levad vara med i tävlingsprogrammet. Det är bara övergångar till/från piaff som skulle kunna utvisa kvaliteten på piaffen, dvs om hästen är tillräckligt samlad (lätt fram och har bakben som bär).

En (optimal) piaff ska vara så pass samlad att hästen ska kunna göra en levad direkt ur piaffen. En häst som gör piaff med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan kan pga biomekaniken därför att den inte är tillräckligt lätt fram. Det gäller även en häst där bakbenen inte bär som på bilden nedan.

http://multimedia.pol.dk/archive/00489/World_Equestrian_Ga_489430a.jpg

Du har inte funderat på varför det inte finns någon film som visar det du vill???:sneaky: Kan det kanske vara så att dina sk piaffexperter faktiskt inte kan genomföra ett GP program med bibehållen kvalite??..

Dina "artiklar" du hänvisar till är inte vetenskapliga eller ens gjorda av någon sk expert på något vis utan bara någons tyckande. Dessutom så är samtliga hästar spända och ser ut att ha tappat ryggarna och vissa ser inte ens ut som dom piafferar utan snarare någon markbunden spänd trav... Sedan kan man roa sig hur mkt som helst med att rita streck..:angel::cool:

Jag skrev ingenstans att övergångarna till och från just piaff är viktiga utan alla övergångar som görs i ett program tas med i bedömningen och är väldigt viktiga, dom har tom egen bedömningspunkt!
Så är klart att man ska diskutera hur ett helt program ser ut, för det är ju inte bara piaff som det tävlas i eller hur, utan det är snarare en väldigt liten del av programmen! Det är alltid lättare att specialträna en enda rörelse än att få med allt som krävs, det ingen hemlighet och troligen därför folk som du hakar upp dig så enormt på just piaffen för det är relativt enkelt för den okunniga att bedöma..
 
Sv: Globendressyren!

Jag tycker att artikeln är bra och ville att andra skulle få del av den som ett inlägg i diskussionen om olika typer av bakBENs-/bakDELsaktivitet. Jag vet mycket väl att han är din tränare. Därför kan det vara bra att kunna jämföra dina åsikter med hans åsikter.

Du har tidigare inte velat avslöja hans namn.

Här finns film med en av hans adepter http://blogg.agria.se/emeliebrolin/2013/12/06/fler-bilder-fran-veckans-traningar/

Vad sysslar du med? Varför ska vi jämföra tua´s åsikter med hans åsikter? Tua är väl ändå en egen individ med egna åsikter?
 
Sv: Globendressyren!

Du har verkligen en otrolig förmåga att hitta övertygande argument i alla diskussioner. Jag kommer aldrig att glömma din fanstastiska övertygande guru tex. Dr Deb. Det var ju en suverän illustration av det du står för och tycker är bra.

Jaha, och nu har vi ju fått en förklaring på vad den illustrationen står för. En bild på en häst i en mycket speciell gångart, Tennessee Walking Horse.

http://www.youtube.com/watch?v=usZCp-nJEYI

Vi på den här sidan atlanten har nog lite svårt att sätta oss in i den debatten ang. denna hästtyp och dom ibland mkt groteska metoder som används, därför kan vi nog inte förstå heller vad bilden vill säga i det sammanhanget. Antagligen ingen ide att ens försöka heller men det är alltså ingen dressyrhäst i någon dressyrövning på bilden.
 
Sv: Globendressyren!

Vad ska vi jämföra oss för? Och till vilken nytta?

Jag är en egen individ. Jag har 2 andra tränare och eget arbete/erfarenheter att formas av.
Det han gör står för honom och det jag gör står för mig.
Ingen av oss har någon lust att stå till svars för sånt andra gör.

Oavsett bör man känna till mer om någon än en ynka artikel och någon filmsnutt tagen ur sitt sammanhang innan man bedömer den.

Det är också emot forumregler att namnge folk. Så därför gör jag inte det.
Utöver att jag vill bespara de jag tycker om från vissa från Buke.. :/
 
Sv: Globendressyren!

Fast de där gångarterna kommer ju sig av samma grej som all gångartsridning. Och det är det jag skulle säga är icke genomsläpplighet genom hela kroppen.

Att jag på min Islänning inte fick till lika bra kvalitet ibland i vissa övningar gjorde ju inte att det var bra bara för att han hade fler gångarter och en större benägenhet att låsa ryggen och frikoppla benen.
Det var en förklaring ibland till varför det lättare kunde bli så.
Men det gjorde inte att man per automatik kunde säga att något som inte var samling var samling.
Bara för att jag säger att jag är på Ica nu är jag inte det, även om gärna vill vara på Ica. Jag sitter lik förbannat i sovrummet. Jag är heller inte på Ica om jag kör förbi med bilen.
Det är alltså inte samling bara för att man vill det. Och om det inte är det så är det det inte mer så för att man har en massa att skylla på.
Jag är inte mer på Ica för att jag hade sommardäck, fick sladd på bilen och aldrig kunde ta mig fram till Icas avfart. Jag har ju inte varit där!

Dr Deb skriver dock i sin artikel att "jag har varit på Ica.. så här ser det ut där". Och visar en bild på kurvan ut från huset, vid brevlådan..

Beskriver man det så blir det tämligen tydligt. Det är lite så att man skulle bli kallad mytoman eller satt på institution om det gällde Ica.
Men nu är det samling. Och det är lite mer flytande gränser för vissa än Icas tydliga dörrar.
För en del av oss är det inte riktigt lika flytande..
 
Sv: Globendressyren!

Jag har för första gången trianglat ett inlägg. Det var det som jag svarar här.

Man får inte länka till bloggar. Och jag vet inte alls vad tjejen i bloggen skulle tycka om att bli jämförd och stött och blött på buke.
Sånt måste man få bestämma själv tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 343
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 756
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
29 597
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 254
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp