Bukefalos 28 år!

Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Svar ja.

De flesta hästar har tillräcklig styrka i halsen för att hålla nacken högre än 2/3 halskotan.
Alla hästar har, om den inte är missbildad, en sådan exteriör att de kan ha nacken högre än 2/3 halskotan. Om den inte har det tillåts den nog inte att växa upp.

Fast förhoppningsvis har väl hästen en kropp som är sammankopplad med nacken? Om man bara fokuserar på nackens position så kan alla hästar placera den hur som helst! Men det är väl lite mer än bara nacken som skall fungera? Ta människan som exempel, om man tex brister i bålstyrka så kan det ge effekten av att man får svårt att hålla still huvudet vid tex ridning. Det betyder ju inte att man har problem med styrkan i nacke/hals eller svårt att hålla huvudet still vid andra tillfällen utan just att bålstyrkan brister! Som med all fysisk aktivitet krävs det styrka för att kunna utföra en rörelse till perfektion! Skulle vara väldigt intressant att veta hur du fokuserar när du tränar en häst för piaff! Antar att nackens position är nr 1 och allt annat sekundärt?
 
Sv: Globendressyren!

Skulle denna förklaringen vara bättre eller? Att man har en tennesse walking människa som förebild samtidigt som man tar fram stora släggan när det handlar om hästar som råkar hamna en cm bakom lod??

Nu vet vi ju inte om det är en "Tennessee Walking människa" precis, hon kan ju ha tagit sig an en sådan häst bara för att hjälpa den, det vet vi inte, poängen var att det inte handlade om dressyr a la dressyr på just den bilden och texten därtill, därav att det blir lite malplacerat att ange just det som referens för allt annat som diskuterats i denna fråga.

Sen har ju diskussionerna aldrig handlat om att hästen "råkar" hamna en cm bakom lod, utan om ett konsekvent och medvetet nötande, rätt långt in bakom (OBS OBS menar ej rollkur), som bla jag menar troligen är orsaken till att hästar som tränas enligt detta också har svårt att prestera något bra med nosen framför lod sedan. Detta oavsett om det här dressyr eller western som utövas.

Därav att andra bilder som bla du lägger ut, kommenteras utifrån det också då dom visar ett resultat bakom lod (kanske inte alla bilder, men framför allt den som du brukar lägga in lite här och där). Det är inte något klankande på hästen eller bilden i sig, utan en argumentation i sakfrågan, eller i alla fall från min sida tänkt som ett sådant i dom diskussioner som varit, då många som förespråkar LDR hävdar att just resultatet inte påverkas av detta träningsmönster, för LDR är ju inte målet.

Vi har helt enkelt olika syn på träningslära och muskelminnen, men det behöver ju inte betyda att man börjar hetsa mot varandra. Eller hur?
 
Sv: Globendressyren!

I din argumentation mot ldr brukar du hävda att man inte ska träna i en annan form än vad man tävlar i eftersom man borde träna i den form man tävlar.

Och att det finns en uppvidningsform i dressyr är väl tydligt ? Man ska visa hur nära idealet man kommer. Men man rider inte i den formen i varje minut under träning. För att man varierar...
 
Sv: Globendressyren!

Naturligtvis har alla muskler sin funktion. Jag menar att muskel A skall tränas om den skall användas.

???
Det är nog någon annan som påstått. Kan inte tro att jag hävdat det. Naturligtvis skall man jobba varierat och med annat än det som skall visas.

Det borde väl inte finnas någon särskild uppvisningsform i tävlingssammanhang. Tanken är väl att visa hur långt ekipaget har kommit i sin utveckling.

Fast här motsäger du dig själv något enormt! Ena sekunden hävdar du att man ska arbeta varierat för att i nästa sekund hävda att det bara finns en form att arbeta i??

Tror du verkligen Stefan Holm enbart tränade höjdhopp när han tävlade?

Skulle inte tro det för det sliter för mycket på kroppen, tvärtom så måste man stärka även dom andra muskelgrupperna än dom som används på tävling för att bli så stark och smidig som möjligt samt för att undvika uttröttning. Samma sak med alla elitidrottare, dom tränar hela kroppen för att kunna utföra sin specialgren så bra som möjligt!!

Det är det som är den stora skillnaden nu från förr, numera så har både tränare och ryttare insett att vi måste behandla hästen som den elitatlet den är och träna väldigt omväxlande för att nå dom bästa resultaten! Och det innebär bla att variera formen och stretcha för att bli mjuka och elastiska annars blir det lätt en statisk form där hästen hamnar i spänning! För häst och ryttare ska ju faktiskt inte bara visa en piaff när dom kommer in på banan utan ett helt program.. Är ytterst tveksam till att någon av dom gurusarna som du har hänvisat till kan utföra ett helt program på sina enormt spända hästar..

Som du jämför och resonerar så är det som att ta en gymnast och säga att du får bara träna på ringar för det är det viktigaste, skit i allt det andra, bara ringarna är viktiga för det är dom som avslöjar hur bra du är på gymnastik ändå.....
 
Sv: Globendressyren!

Tack Tua, nu känns det som en trevligare ton.:) Jag är antagligen lite överkänslig.:D

Hur menar du en annan slags samling? Har western- och islandshästryttarna det också menar du?

Jag menar i alla fall inte att tex gångartshästar har någon annan slags samling, den grundläggande biomekaniken är ju den samma. Samling är samling, precis som en häst är en häst. Men det jag menar är att synen och tänket runt samling är olika, beroende på vad man fokuserar på och vilka utryck man vill ha, en gångartshäst tex tränas ju inte med sikte på Levade eller piaff, den tränas för att den ska transportera ryttare bekvämt främst. Men även den behöver ju kunna röra sig på ett "ergonomiskt" sätt, bära upp sig och vara i balans och utan spänning (samling?) för att inte slitas ut. Det är också Collection enligt den definition som jag anammar, den grundläggande formen av "samling".
 
Sv: Globendressyren!

Varför kan du och Fiador inte skapa en EGEN, NY tråd där ni kan välja vad ämnet skall vara, istället för att fullständigt förstöra denna tråd?
Enda sättet är att ignorera de 2 som vill skriva en massa OT.

Det är det enda som har funkat förr.
 
Sv: Globendressyren!

Helt ot, tänkte det kunde va kul att veta, men min sambo har tränat med Stefan Holm och de tekniktränar på den nivån ca 4 gånger per vecka och då ligger de och hoppar strax under maxhöjd sen ca 4-5 styrkepass i veckan, övriga passa kondition och olika hoppövningar för att bli explosiv mm. Sen maxar de givetvis på träning också men inte så ofta. Totalt kanske en 12-13 träningspass per vecka, det mesta består av uppbyggande träning.

Elitidrott sliter, den stora skillnaden ligger ju i att man känner själv hur det påverkar kroppen. Det är ju en väldigt mycket svårare balansgång med en häst för där har du också det faktum att du ska försöka motivera den mentalt också.

Jag håller absolut med om att man måste ha en väldigt allsidig träning för en häst och inte att man ska ligga och nöta tävlingsform :)
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

*kl*

Mitt internet dog i stormen. Så tänkte gå in i tråden och läsa ikapp. Drabbades omedelbart av en déja vu, har jag inte läst allt detta förut? Jo det har jag nog. I alla andra trådar som spårat ut till exakt samma diskussion. Diskussion i all är men har man inte efter de hundra sidor som redan radats upp och ner hittat en konsensus, kommer ni inte göra det denna gången heller. Alla säger fortfarande exakt samma sak liksom.

Just sayin. ..och försvinner ur tråden igen.
 
Sv: Globendressyren!

Enda sättet är att ignorera de 2 som vill skriva en massa OT.

Det är det enda som har funkat förr.

Problemet är nog att det är sisådär 10-15 st som vill skriva en massa OT, man kan inte beskylla två av dessa då alla kommentarer rinner iväg. Man vill svara, om inte annat så för att rätta till ev. missförstånd som man annars får äta upp i någon annan tråd senare.

Men du kan vara lugn, jag drar mig ur nu, hade inte för avsikt att vara i den här tråden öht egentligen. Jag känner mig dessutom ganska nöjd med (och lite trött på) dom diskussioner som varit i andra trådar och ämnet känns helt utrett för min del också.:)
 
Sv: Globendressyren!

*kl*

Mitt internet dog i stormen. Så tänkte gå in i tråden och läsa ikapp. Drabbades omedelbart av en déja vu, har jag inte läst allt detta förut? Jo det har jag nog. I alla andra trådar som spårat ut till exakt samma diskussion. Diskussion i all är men har man inte efter de hundra sidor som redan radats upp och ner hittat en konsensus, kommer ni inte göra det denna gången heller. Alla säger fortfarande exakt samma sak liksom.

Just sayin. ..och försvinner ur tråden igen.

Jag tycker detta sammanfattar min åsikt rätt väl.
Om man hamnar i samma tradiga spår med samma tradiga användare hela tiden kanske man ska fundera på att byta spår?

F ö känns det som om Globendressyrdiskussionen är rätt avlägsen just nu så jag väljer att stänga tråden.

Om någon känner att den har mer att tillföra diskussionen går det bra att PMa mig.

LenaH, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
29 240
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 740
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
23 279
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp