Bukefalos 28 år!

Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Ja Tua, du har nog missförstått betydelsen av ordet "True Collection". Det begreppet står för samling utövad i sin naturliga form, den som alla hästar har en medfödd kapacitet för men med olika begränsningar, att hästen "kan" göra sig redo och "samla sig", utan spänning och motstånd, utan tvång och övergrepp, och därmed bära mer vikt på bakdelen.

Mer vikt på bakdelen relativt utgångsläget då, som ju i vissa fall kan vara riktigt bedrövligt framtungt. True Collection finns alltså även i den enkla grundläggande formen, dom första trevande försöken från hästens sida att flytta tyngdpunkten bakåt. Denna mekanik, som hästen har medfödd, med bättre eller sämre förutsättningar, är inte människans förtjänst, människans roll är att visa hästen vägen till en sundare hållning, vare sig det handlar om "den högre skolan" eller bara en hållbar grundform.

Så därför bör du sätta dig in i vilket sammanhang "True Collection" uttalas, du bör även sätta dig in i vad begreppet står för, både språkligt och traditionellt i dom kretsar det uttalas, innan du dömer eller fördömer eller förlöjligar.
 
Sv: Globendressyren!

Redan innan man började prata engelska inom ridning så har samling nedtecknats. Man har klargjort vad det är och hur man utbildar till det.

För mig är samling samling. Det kan inte vara något annat.

Jag har ju dock vänner som inte rider dressyr utan tex Islandshäst eller Western och de har sin "samling". Jag kan dock INTE hålla med om att det är samling.
För det är inte så man beskrivit samling vare sig för eller idag.

Det är liksom inte ett embryo till levad(dvs en stig mot levad), vilket all utbildning av en ridhäst annars bör vara. För bärighetens skull, för hästens hälsas skull.
Biomekanik funkar på ett visst sätt vilken gren det än är, vilket namn man än ger det.

Du skriver så bra att det verkligen tåls att bumpas.
 
Sv: Globendressyren!

Så därför bör du sätta dig in i vilket sammanhang "True Collection" uttalas, du bör även sätta dig in i vad begreppet står för, både språkligt och traditionellt i dom kretsar det uttalas, innan du dömer eller fördömer eller förlöjligar.

Det finns tydligen, för dig, ingen ände på vilka som dömer, fördömer eller förlöjligar, först Gwaeron och nu thuapua-varför skriver du så i var eller vartannat inlägg till användare som diskuterar sakligt och väldigt bra? svara på frågor du får på dina påståenden istället så blir det kanske en diskussion från din sida istället för att du hela tiden ska predika hur löjliga alla andra är.
 
Sv: Globendressyren!

du får nog lägga till 10 personer till snarare, än mig själv och Fio.

på vilket sätt handlar denna tråd om globendressyren nu anser du?

Brille: LDR är inte lång och låg. som vanligt har du inte lyckats fatta vare sig lång och låg, LDR eller hyperflexion.
 
Sv: Globendressyren!

Det är svårt, om inte omöjligt, att hitta sådana filmer som du vill se. Jag tror inte att de hade bevisat något för dig ändå. Men jag har hittat ett par artiklar på nätet som handlar om hur man kan träna sitt öga för att kunna se vad som är/inte är optimalt, vad som händer och förstå vad de olika positionerna av huvud, hals, fram- och bakben har för betydelse.

http://lycklighast.wordpress.com/2012/02/24/trana-ditt-oga-piaff/

http://www.writingofriding.com/uncategorized/competitive-collection-bench-pressing-air-weights/

Visst kan man diskutera hur ett helt program utförs. Jag tror att det är tillräckligt svårt att diskutera en enda rörelse, t.ex. piaff. Varför just piaff? Därför att det av många anses vara en svår rörelse som bara få hästar klarar. (Jag delar inte den uppfattningen.)

Du vill (?) att man i bedömningen av piaff även skall ta med övergångarna till och från piaff. Men piaffen är ju en bedömningsgrund och övergång en annan och bedömningen av den ena skall väl inte påverka bedömningen av den andra.

Visst skulle man kunna ta med övergångar för att bedöma piaff om de visar vilken kvalitet piaffen har. I så fall skulle levad vara med i tävlingsprogrammet. Det är bara övergångar till/från piaff som skulle kunna utvisa kvaliteten på piaffen, dvs om hästen är tillräckligt samlad (lätt fram och har bakben som bär).

En (optimal) piaff ska vara så pass samlad att hästen ska kunna göra en levad direkt ur piaffen. En häst som gör piaff med nosen bakom lod och 2-3 nackkotan kan pga biomekaniken därför att den inte är tillräckligt lätt fram. Det gäller även en häst där bakbenen inte bär som på bilden nedan.

http://multimedia.pol.dk/archive/00489/World_Equestrian_Ga_489430a.jpg

Jag kommer in sen och kanske hade det redan kommenterats, men...
Om man ger sig in på att lägga ut bilder som ska visa korrekt piaff, så är det ju bra om bilden visar det också. Fuxen t.ex. som sägs utföra en korrekt piaff, gör det inte iom att frambenet inte är där det borde vara. Det ser också ganska överdrivet ut med bakbenen så långt in under kroppen, man kan lätt anta viss spänning och det "bakbenssprattel" som förkastats.

När det gäller bilden på Totilas som du påstår inte bär med sina bakben, ser ut att visa passage snarare än piaff. Och bakbenen bär alldeles ypperligt väl. Jag får intrycket att du förkastar allt Totilas visar bara för att vara "kärringen mot strömmen".
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

Vad menar du med det feta? Är det fel enligt western -TR?

Sorry, jag missade visst detta, ja i vissa grenar.

Så här står det i AQHA:s offical handbook of rules:

"He should carry his head and neck (hals) in a relaxed, natural position, with his poll (nacke) level with or slightly above the withers (manke). He should not carry his head behind the vertical, giving the apperance of intimidation, or be excessively nosed out, giving a resistant apperance. His head should be level with his nose slightly in front of the vertical, having a bright expression with his ears alert."

Står dock inte i reglerna för reining, där det verkligen skulle behövas. Men så är det ju ingen bedömning på hästens form där.
 
Sv: Globendressyren!

Det finns tydligen, för dig, ingen ände på vilka som dömer, fördömer eller förlöjligar, först Gwaeron och nu thuapua-varför skriver du så i var eller vartannat inlägg till användare som diskuterar sakligt och väldigt bra? svara på frågor du får på dina påståenden istället så blir det kanske en diskussion från din sida istället för att du hela tiden ska predika hur löjliga alla andra är.

Kanske för att jag uppfattade inlägget så, resonemanget om ICA tex, men nu var det inte enbart riktat till Tau, utan allmänt i diskussionen (skulle kanske skrivit delvis kl) och alla andra hånfulla kommentarer som bevisligen uttalats om denna bild.
 
Sv: Globendressyren!

Så därför bör du sätta dig in i vilket sammanhang "True Collection" uttalas, du bör även sätta dig in i vad begreppet står för, både språkligt och traditionellt i dom kretsar det uttalas, innan du dömer eller fördömer eller förlöjligar.

Nu börjar du allt glida iväg alldeles för långt. Tua är väl ändå en person som aldrig vare sig "dömer, fördömer eller förlöjligar".
 
Sv: Globendressyren!

Är det din bild om dressyrtävlingssporten alltså?
isåfall förstår jag din första kommentar att du ansåg Brille blev mobbad pga lite ironi, eftersom de som fällde ironin hade läst alla tusen tidigare inlägg .
vad anser du om hopptävlings sporten och westerntävlingssporten, i fråga om hur hästar behandlas?

Det var ett svar på ovanstående mackan

Dessutom delar jag en bild och du frågar om det är min bild av tävlingsdressyren?

Givetvis är det inte min bild av tävlingsdressyren men jag tycker det är viktigt att vi alla oavsett gren är observanta så vi inte passerar gränsen för vad som är ok för att uppnå de framgångar vi vill ha och därför kanske det inte är helt fel att ändå lyssna på kritikerna ibland?

Jag är mest avelsintresserad därför har jag fyra ston dräktiga i år varav en är dräktig med Negro, far till Valegro, där stoet är helsyster till en hingst som bla gått World Cup finalen i dressyr. Mitt mål är att avla för tävlingsdressyren. Så intresset kan vara stort även om man inte rider svår klass själv.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

Mer vikt på bakdelen relativt utgångsläget då, som ju i vissa fall kan vara riktigt bedrövligt framtungt. True Collection finns alltså även i den enkla grundläggande formen, dom första trevande försöken från hästens sida att flytta tyngdpunkten bakåt. Denna mekanik, som hästen har medfödd, med bättre eller sämre förutsättningar, är inte människans förtjänst, människans roll är att visa hästen vägen till en sundare hållning, vare sig det handlar om "den högre skolan" eller bara en hållbar grundform.

Bara för att förtydliga mig själv, så det här skulle då kunna vara utgångsläget.

images


TennesseeWalkingHorse.jpg


I det skenet kan man kanske förstå varför texten och bilden talar om "True Collection", för att visa att det behöver inte se ut som i bilderna ovan, det är möjligt att få en mer avslappnad hållning med bibehållen "amble", (gångart/gait) utan en massa trix. Målet behöver inte nödvändigvis alltid vara att det ska utvecklas en piaff eller en levade, utan bara en bättre hållning och samling utifrån utgångsläget.

Sen är dessa hästar inte direkt framtunga, men det är ju inte med särskilt trevliga metoder man skapar denna "lätthet" fram heller. Därmed inte sagt att alla Tennessee Walking Horses behandlas illa, utan det är tävling igen, och pengar och priser och prestige som tar fram dom här fula sidorna hos vissa människor.
 
Sv: Globendressyren!

Kanske för att jag uppfattade inlägget så, resonemanget om ICA tex, men nu var det inte enbart riktat till Tau, utan allmänt i diskussionen (skulle kanske skrivit delvis kl) och alla andra hånfulla kommentarer som bevisligen uttalats om denna bild.

Problemet är att du uppfattar alla som inte håller med dig eller Brille som mobbare..

Att komma med motargument är inte att håna, förlöjliga eller mobba

:banghead:
 
Sv: Globendressyren!

Jaha, och nu har vi ju fått en förklaring på vad den illustrationen står för. En bild på en häst i en mycket speciell gångart, Tennessee Walking Horse.

http://www.youtube.com/watch?v=usZCp-nJEYI

Vi på den här sidan atlanten har nog lite svårt att sätta oss in i den debatten ang. denna hästtyp och dom ibland mkt groteska metoder som används, därför kan vi nog inte förstå heller vad bilden vill säga i det sammanhanget. Antagligen ingen ide att ens försöka heller men det är alltså ingen dressyrhäst i någon dressyrövning på bilden.


Skulle denna förklaringen vara bättre eller? Att man har en tennesse walking människa som förebild samtidigt som man tar fram stora släggan när det handlar om hästar som råkar hamna en cm bakom lod??
 
Sv: Globendressyren!

Ja visst gör det det och jag har inte sagt att ngn försvarar det.

Men det är ett problem för dressyren, det är den gren vi pratar om här därför inga bilder på andra grenar, för det får också stort utrymme i media.

Jasså tycker du? Tycker nog vi pratar om rätt många andra grenar här än just dressyren.

Ja jag och mackan kör i par.. jag och mackan kör även i par med ginnies, solis, super, tua, horsepower, tracey, axel samt många fler!
 
Sv: Globendressyren!

Jag är väl införstådd i begreppet True Collection och hur det används av vissa.
Jag håller ändå inte med. :)

Jag är själv för samling utan spänning.
Jag är innördad på just det.
Men samling har för mig en viss betydelse.
Och det kan inte användas så som det används tex i True Collection eller inom western eller inom Islands.

Jag accepterar att andra använder det så.
Men håller inte med.
Jag tycker det är att fara med osanning.

Och jag tycker inte man ska ha "en annan samling" för att det är gångartshäst.
Då är det bara helt enkelt inte samling.
Men kanske en för arbetet ändamånsenlig form.
 
Sv: Globendressyren!

Det blir rätt besvärligt är köra hästar ihop som ibland ryker ihop - omöjligt. ;)
/Tua som inte alltid hållit med eller blivit medhållen
 
Sv: Globendressyren!

Det finns dessutom flera av oss som är insatta. Både inom sånt, western, Islands, AR, klassiskt, tyskt, TR, rollkur, trav, polo etc.

Bara för att man inte håller med om vissa tränares storhet behöver man inte bara missat deras poäng.
 
Sv: Globendressyren!

Jag har för första gången trianglat ett inlägg. Det var det som jag svarar här.

Man får inte länka till bloggar. Och jag vet inte alls vad tjejen i bloggen skulle tycka om att bli jämförd och stött och blött på buke.
Sånt måste man få bestämma själv tycker jag.

Jag har försökt hitta var i reglerna det står att man inte får länka till bloggar. Jag hittar det inte tyvärr. Jag såg att det stod en hel del om personangrepp.

Nu verkar inlägget som du trianglat vara borttaget. Det innehöll, förutom länken, svar på en fråga från dig.

Jag tycker att artikeln är bra och ville att andra skulle få del av den som ett inlägg i diskussionen om olika typer av bakBENs-/bakDELsaktivitet. Med länken ville jag visa hur det kan se ut i verkligheten. Uppenbarligen vill du inte att det skall visas. "Tjejen" är inte vem som helst, hon kanske (jag vet inte) är en av de som du skriver var en globen-ryttare.

Du har tidigare inte velat avslöja din tränares namn och därför gjorde jag det inte heller. Jag vet mycket väl att han som omnämns i artikeln är din tränare. Därför kan det vara bra att kunna jämföra dina åsikter med hans åsikter, dvs hur tränaren uttrycker det resp. hur adepten gör det. Du skriver ju en hel del om hur du ser på träning, samling och aktivitet OCH hur han ser på det.

Har du bekymmer med att hans åsikter kommer fram i tryck så att de kan läsas direkt inte bara återberättas av dig?
 
Sv: Globendressyren!

Jasså tycker du? Tycker nog vi pratar om rätt många andra grenar här än just dressyren.

Ja jag och mackan kör i par.. jag och mackan kör även i par med ginnies, solis, super, tua, horsepower, tracey, axel samt många fler!

spin of var väl ändå att brille kritiserat och ifrågasatt tävlingsdressyren här ute på dressyrforumet?

Jag vet inte om det är din avsikt men om man bortser ifrån just denna tråden så tycker jag att du många gånger är rätt rivig vilket kanske inte alls är din avsikt men det gör att det blir svårt att ha en saklig diskusion om ngt när man besvaras med "öööhhh".. " vi har väl gått ur grundskolan eller? "

I min värld är ingen förmer än ngn annan oavsett om de är svårklassryttare i ex fälttävlan eller raketforskare.

Jag tycker iallfall, oavsett grundorsak, att det är trevligare och större möjlighet att fler vågar delta i en diskussion om man inte riskerar att bli förlöjligad.

Jag har också förmågan att slänga käft men det kommer inget konstruktivt ur det.

Gällande parfrågan så togs det upp gällande Brille och F men ni ser inte att ni också gaddar ihop er.
 
Senast ändrad:
Sv: Globendressyren!

Jag tror att T rör sig framåt på just denna bilden och jag tror, efter att ha sett väldigt mkt film på T att han absolut skulle kunna sätta sig i en levad om det var det man bad honom om.

eftersom han nämns så många gånger. Även hans häst hamnar bakom lod ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=sXUa92Sx4HM
Ja, och inte bara det. Frambenet är inte vertikalt heller. Dessutom kan hästen gå upp i levad direkt från piaffen.
För att få reda på Karls nuvarande ideer så är det nog bäst att läsa hans senaste böcker. Så där rider han inte nu för tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 985
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 654
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
29 240
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 746
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp